Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Crytek: 8GB RAM u Xbox One a PS4 začne již brzy nedostačovat

Nuz netvrdil by som ze bezny clovek kupuje 16GB alebo 32GB. To kupuju ty co si doma robia skladacky. Bezny clovek kupuje nejaku hotovu zostavu alebo notebook kde je skor standardom 4GB a presadzuje sa 8GB. Ostatne si nemyslim ze systemova pamet je az tak limitujucim faktorom. To skor zacne dochadzat pamet pre GPU (co v pripade dnesnych konzol je fyzicky jedna pamet ale aj tak je dobre to rozlisovat). Nehovoriac ze pri dnesnom nastupe SSD diskov zacina byt to navysovanie pameti, z hladiska vykonu na beznom desktope, malo pozorovatelne az zanedbatelne. Daleko viac boostne rychlost prechod z klasickeho disku na ssd ako z 8GB na 16GB (nehovoriac o rychlom swapovani na ssdcku)

+1
+16
-1
Je komentář přínosný?

Pre dlhsiu zivotnost SSD je lepsie swapovanie vypnut. Ako som kupil SSD tak 8 GB RAM s vypnutym swap v urcitych chvilach nestacilo. Takze som dokupil RAM na 16GB a je to v pohodne.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Kravina! Zrovna u swapu to SSD nejvíc pomůže! A než přikupovat RAM, to raději co 3 roky koupím SSD (což tak jako tak lidi dělají).

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Než seberychlejší swap je lepší neswapovat.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Tak samozřejmě, bohužel vypnutí může znamenat i nestabilitu OS (teda u Windows), takže proč nevyužít rychlosti ssd v oblasti, kde pomůže téměř nejvíc?

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Ne to neni nestabilita Windows ale programov ktore nevedia korektne fungovat s vypnutym swap...
U mna su to asi tak 2 programy ktore sa bez toho ani nespustia. Pouzivam ich len obcas takze si pri tej prilezitosti si docasne otvorim maly swap file na normalnom HDD.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

A proč si ho tam prostě nenecháte trvale? Tenhle způsob mi přijde jako extra opruz navíc.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

A než si nechat odstřelovat procesy je lepší mít rezervní a většinou nepoužitý odkládací prostor. :-) Navíc u rychlého SSD disku bude odkládání stránek programů, které dělají užitečnou práci, akorát mají dočasně větší potřebu paměti, nejspíš skutečně použitelné (v kontrastu s "thrashováním" na rotujících médiích).

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Tos niektori tak mozno robia ale ci to je spravne je diskutabilne. Mne pride uplne zbytocne zapinat swap file ked mam 8 ci 16 GB RAM. Nech je len pekne vyuzita.Obzvlast ked niektore programy su schopne zbytocne swapovat aj ked je nadbytok volnej RAM.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To vám sice může přijít zbytečné, ale když zrovna jeden program v popředí potřebuje hodně bufferů na I/O nebo něco podobného a druhý program v pozadí zabírá zbytečně místo v paměti, tak ty buffery bez swapu prostě nedostanete. Nevím, jak by volné paměti mohl být kdy "nadbytek", když ji schopné OS dokáží neustále držet naplněnou něčím užitečným.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To je blbost, mam 16gb ram vypnuty swap a nic takoveho nepozoruju :) Klidne muzu kopirovat data na 64gb usb 3 flash disk, a jeste louskat data treba z jednoho disku na druhy a stejne jedou oba prenosy plnou rychlosti . To same kdyz pustim treba 10 virtualnich masin.
Navic buffer ve swapu ? To by byly asi fofry :) Tohle si resi memory managment OS a byla by blbost si myslet, ze dnesni OS pocitaji s tim ze mam 1gb ram a swapuji :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ne buffer ve swapu - aktivní buffery (jen pro upřesnění, mám na mysli kernel mode pagecache - nebo její ekvivalent v jakémkoli OS, který používáte, ne user-mode stdio buffery) v operační paměti a neaktivní stránky ve swapu. Když ty neaktivní stránky odložíte, získáte prostor pro buffery navíc. Některé se dají zahodit (typicky textové segmenty s PIC), ale ne všechny. Ano, spousta nenáročných aplikací počítačů na problémy takto nenarazí, ale že nic nepozorujete vy neznamená, že to nepozoruje nikdo (třeba pokud pracuji s velkými databázemi, tak mi přijde vhod, že systém odloží neaktivní démony, co se probudí jednou za X minut, a místo toho drží v paměti *užitečná* data a a indexy navíc, což bez swapu udělat nemůže). A co s tím má společného kopírování souborů mi uniká, to je právě případ, kde je lepší buffery používat skutečně minimálně jen jako vyrovnávací paměti mezi I/O zařízeními, protože nad určitou jejich velikost se v reálné rychlosti sekvenčního kopírování stejně nikam dál nepohnete.

Vtip je právě v tom, že pokud máte 16GB paměti a cítíte nutnou potřebu swap vypnout (protože se to nějak viditelně projeví), pak a tím memory managementem asi nemáte něco v pořádku, že? Protože kdyby to nevedlo k viditelnému výsledku, asi byste nic takového nedělal.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nuz to ani neni tak o blbej aplikacii ale o tom ze memory management v kernely je proste napisany tak ze rata s nejakym swapovacim miestom aby v pripade potreby, ked ma nejake stranky oznacene na vyhodenie (a to nemusi byt len koli tomu ze je malo miesta) proste potrebuje niekde odlozit. Ak by sa nemal vobec pouzivat swap musi byt na to aj patricne upraveny memory nanager aby s tym ratal ze nema swap.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nuz tohto by som sa az tak velmi neobaval. Bohuzial dnesne PC (zabalene v roznych obaloch - tablety, notebooky,desktopy atd.) su fakt consumer zariadenia kde sa nepredpoklada zivotnost viac ako 3-5 rokov (aj to som mozno prehnal). A v tomto case odpisat SSDcko beznym pouzivatelom je asi nerealne (ostatne aj tu na diite urobili pekne testy). A aj ked zapnete swap tak tie sektory sa nebudu prepisovat stale na jednom mieste, ale firmware ssdcka by ich mal rozhadozvat po disku.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Aha, takže místo větší paměti raději ssd a swap. ;-)

Naopak, je lepší mít co největší RAM, protože ta protom funguje jako IO cache, takže používaná data se nemusejí číst neustále z disku (a je jedno, zda ssd nebo hdd). Stejně tak swap je vhodné vypnout a mít tolik paměti, kolik dané použití vyžaduje.

Pochopitelně, proti rychlejšímu disku nelze nic namítat, ono se to první načtení opravdu zrychlí (a pokud se jedná o dobrý ssd, tak i ukládání), ale určitě bych nedával méně paměti a místo toho raději ssd. Paměť je vhodná vždy.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Tu nejde o to co je fajn TEORETICKY, ale o to s akou kapacitou RAM si kupuje bezne PC. Tam to aabb vystihol uplne presne. 4 GB su bezny standard, vo vacsom sa presadhzuje 8 GB a tento rok bude ten, ked sa 8 GB stane pomaly standardom, aspon v PC a notebookoch kupovanych na doma. V tych pre kancel 4 GB ostanu imho o trocha dlhsie. Nepoznam absolutne nikoho kto by mal 32 GB RAM a iba jedneho co ma 16 GB a su ma na dve veci: prd a hovno, kedze 80% z nich ma pri beznej praci nevyuzitej :)

Okrem toho existuje nejaka celosvetova statistika vyjadrujuca HRUBY PRIEMER kapacity RAM osadenej v pocitacoch/notebookoch, CELOSVETVO, PRIEMERNE. To numero je dnes iste mensie ako 4 GB.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To není teoreticky, to je úplně prakticky :-) A stejně tak, jak lze vyměnit hdd za ssd, tak lze navýšit velikost RAM. (Zajímavé je, že doporučení na výměnu hdd za ssd projde, ale totéž doporučení na maximální kapacitu ram je nutné podložit statistikami ;)).

32GB mám ve svém desktopu, a nikde nemám méně, než 16GB (v podstatě všude se jedná o maximální možnou kapacitu, kterou je možné dostadit do základní desky).

"prd a hovno, kedze 80% z nich ma pri beznej praci nevyuzitej :)"

Aha a jestli se můžu zeptat, jakým způsobem se toto měřilo?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Já mám 4GB už 8 let a na internet, filmy hudbu a hry mi to stačí.
Zatim jsem nikde nepocítil nedostatek paměti.
Dělat něco pořádnýho, tak je to pravda málo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Poskytnite prosim podrobny vypis, cim mate obsadenu singnifikanktnu cast z 32 GB RAM. Este 16 GB by som chapal - chcem si vo Virtual Boxe spustit virtualny stroj a dat mu 3-4 GB a byt pri tom na hostovskom stroj uplne bez obmedzeni. Ale osobne neviem vyuzit 32 GB. Jedine super-specializovanym 64bit programom pod 64bit OS.

Aha Pockat, nie ste vy nejaky beta tester a beta creator gigapixelovych panoram? Alebo riesite v siper-specialnom 64bitovom programe zaujimavy matematicky problem?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Abyste pochopil, k čemu je dobrá ram, tak malé srovnání (první a druhé čtení):

24083374080 bytes (24 GB) copied, 93.6716 s, 257 MB/s
24083374080 bytes (24 GB) copied, 4.85772 s, 5.0 GB/s

Já nevím, zda máte disky zvládající (i náhodně) 5GB/s, ale já ne. Moje nejrychlejší pole umí 500MB/s sekvenčně číst, což stále 10x pomalejší než i náhodné čtení z RAM. A právě na tohle je dobré mít co nejvíce paměti. Ta data, se kterými pracujete, se přečtou pouze jednou a jakákoliv další práce je bez zpoždění.

Upřímně doufám, že vám níže zaslaný výpis stačí.

MemTotal: 32999344 kB
MemFree: 235268 kB
Buffers: 47236 kB
Cached: 31057360 kB
SwapCached: 0 kB
Active: 3876340 kB
Inactive: 27865964 kB
Active(anon): 642744 kB
Inactive(anon): 7812 kB
Active(file): 3233596 kB
Inactive(file): 27858152 kB
Unevictable: 4 kB
Mlocked: 4 kB
SwapTotal: 0 kB
SwapFree: 0 kB
Dirty: 742792 kB
Writeback: 0 kB
AnonPages: 641456 kB
Mapped: 207156 kB
Shmem: 9104 kB
Slab: 714964 kB
SReclaimable: 663364 kB
SUnreclaim: 51600 kB
KernelStack: 2960 kB
PageTables: 16476 kB
NFS_Unstable: 0 kB
Bounce: 0 kB
WritebackTmp: 0 kB
CommitLimit: 16499672 kB
Committed_AS: 2058784 kB
VmallocTotal: 34359738367 kB
VmallocUsed: 347008 kB
VmallocChunk: 34359387900 kB
HardwareCorrupted: 0 kB
AnonHugePages: 0 kB
HugePages_Total: 0
HugePages_Free: 0
HugePages_Rsvd: 0
HugePages_Surp: 0
Hugepagesize: 2048 kB
DirectMap4k: 112256 kB
DirectMap2M: 3014656 kB
DirectMap1G: 30408704 kB

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Obaja mate pravdu, zalezi co kto robi na tom PC.... manzelka ma maly 11" netbook s 2GB ram a stala predomnou otazka, co kupit, je tam iba jeden slot na ram.... tak samozrejme vyhral SSD, malo kedy jej nestaci 2GB ram, je to natesno ale pri jej pouzivani, net, office sa to da, no niekedy naotvara vela okien a ramka je fuč, nieje to často... kupovať 4GB alebo 8GB ramku-cca 62 euro...? za 30 euro z bazosu som zohnal Intel SSD 80GB.... super vsetko vyriesene, ked to niekedy jej svapne, ani o tom nevie, PC ma super odozvu, rychly nabech, vydrž na baterku trocha stupla, aj bezpečnosť dát, plotnovy HDD v notebooku je nachylny na poskodenie.... takze... kazdy nech si vyberie čo mu pasuje, ja som volil v tomto pripade SSD....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

RAMka je dnes lacna jak jogurt a novy notebook s 8 GB a desktop s 8 alebo 16 GB - podla toho ci si ozaj uvedomujem, ze tych 16 GB vyuzijem. Ale to neznamena, ze kupim 32 GB a na high-end fosnu do desktopu dam 64 GB. To je zatial troska chore.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

nechapem, ale to nič, asi si necital, co som napisal, iba tak tukas do klavesnice....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dokážu si představit celou řadu aplikací používající větší dočasná data, které pokud budou korektně naprogramované, budou při odkládání na SSD fungovat úplně stejně, jako kdyby používaly scratch files, akorát jejich programování bude výrazně jednodušší (od čeho máme ty velké virtuální adresové prostory, že - a proč se párat se seeky a diskovými operacemi, když můžu prostě dereferencovat ukazatel?).

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Asi ste uplne necitali co som pisal. Samozrejme ze navysenie pameti pomoze ale prechod z 4GB na 8GB je co do rychlosti nacitania levelov malo rozoznatelna (ak ano, je to skor blbou hrou ktora nevyuziva rozumne pamet alebo zaprasenym systemom), uz aj preto ze vecsina modernych enginov data streamuje.
A skok z 8GB na 16GB je prakticky nepozorovatelny. Naopak pri 4GB prechod z klasickeho disku na SSD vyrazne urychli nacitavanie a tak isto streamovanie dat (textur) z disku. Nehovoriac, ak to bude PC a nie konzola, aj bezne pouzivanie aplikacii bude ovela rychlejsie. Predsa len vecsinou uzivatel caka na spustenie, potom aj tak vecsinu svojho runtime casu word caka kym sa uzivatelovy uraci nieco nabusit do klavesnice :-). Tak isto pri dnesnych enginoch sa pouziva stremovanie texture a texture atlas (nehovoriac o Megatexture od IDSoftu), kde vlastne pamet ani nemusi byt taka velka lebo fyzicky v pameti vsetky textury z daneho levelu niesu ale dotahuju sa priebezne. A ako aj poznamenal Carmack, keby nVidia a ATI otovrila viac ovladace (z hladiska pristupu a internych formatov) bolo by mozne rovno pouzivat data z disku a pametovo mapovane subory rovno do ramky v grafickej karte a v takom pripade by lokalna pamet bola, aspon z hladiska grafiky, uplne nepodstatna.
Tak isto z hladiska fps je zvysenie pameti z mensej kapacity na vecsiu (pokial jej fakt nieje extremne malo) menej vyrazne ako ked sa rovno zmeni platforma a ostane rovnaka kapacita (DDR2->DDR3), pretoze sa zrychli prenos, co ma na vykon zasa vyraznejsi vpliv.

Skor by som do buducna ocakal mierny narast, ako sa naucia vyvojari optimalnejsie pouzivat EDRAM v Xbox One a mozno aj nejake mody konzol z klasickych diskov na SSD. Mozno o rok/dva ked MS/Sony vydaju slim verzie (alebo proste novsiu verziu) tak uz budu postavene na SSD diskoch.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

neviem teda.. mne superfetch v minulosti uz dostal aj pri 8GB do "ram cache" vyraznu cast hry. Kedze nezvyknem vypinat PC (sleep), tak u mna som po prechode na SSD (mal som 16GB RAM) pri rutinnej praci (VS / debuggery) + testovane aplikacie nezistil ziaden rozdiel - ono totiz ak som si programom zo sysinternals RamMap skontroloval, co sa nachadza v ten casti pamate v Resource monitor, ktora ma krypticky nazov StandBy, tak vlastne tam vacina suborov uz bola nacachovana.

Prechod DDR2 vs DDR3 bol viditelny akurat tak vo winrar-e a zopar dalsich "denne kazdym (ne)pouzivanych" apliakciach

Textura nemusi mat vzdy svoju kopiu v systemovej pamati. To je vecou api a parametrov s akymi sa dana textura vytvara (to ze "moderne" D3D9 hry zeru RAM ako keby mali dovod je sposobeny proste tym, ze na PC kazdy vyvojar nastavil parameter "managed" pri vytvarani textury (mam na mysli kod) a tym vytvara dojem, ze ta hra realne potrebuje vela pamate - nikto sa totiz nechce srat s manualnym menezovanim zdrojov. Napr. co sa zmesti do VRAM? Nezminimalizoval niekto hru (device lost)? a podobne. Kazdy PC ma totiz ine mnozsto RAM, VRAM, rychlost zmernice (PCI-e), rychlost disku a pod., takze vzdy zvolit vhodnu "manualnu" strategiu je casovo (implementacia) velmi narocne - a to ziaden manager neschvali. "Napiseme ze novy CoD potrebuje 6GB ram a hotovo"...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

double post

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Osobně to vidím tak, že dnes je stále standard 4GB a herní standard 8GB. Reálně takto velkou paměť využije jen pár her, zbytek si z ní udělá pomocí OS jen vyrovnávací paměť, a tam poslouží IMHO lépe SSD.

16+GB vidím spíše už na profi segment (virtualizace, vývoj SW, grafika apod.). Ano, RAM je dne relativně levná, ale její potřeba (zatím) raketově neroste.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

ano je to přesně tak :)
SSD > 16gb

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Dnesni srandard je 8 GB, kancelarske pocitace ktere mely pouze 4 GB RAM se dodavaly pred 3 roky.

Potiz je v tom, ze na pocitaci v domene kde bezi antivir a nejaka ta sluzba na aktualizaci pripadne neco dalsiho se spusti email, par tabulek v Excelu a ty 4 GB jsou vyuzite na nejakych 90%. Navic to kvuli integrovane grafice ani cele 4 GB nejsou. Dnes neni duvod kupovat mene nez 8 GB RAM, kdyz ta pamet stoji jen nejakych 1500 Kc, pridat jde ale jenom do PC a uz ne do konzole.

Na vykon konzol bych si moc nestezoval - vsichni vime ze AMD tu zakazku vyhrala protoze potrebovala neco prodat za kazdou cenu a sla s cenou nize nez konkurence.

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

To jsou s prominutím nesmysly. Na kancelářském stroji s osmičkami bohatě stačí 2 GB. 8 GB potřebují lidé, kteří celý den lezou po netu Chromem nebo Firefoxem a otevírají najednou >10 záložek. Tyhle věci zoufale žerou RAM a neumějí ji uvolňovat.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

tak naštěstí doba kdy si člověk musel vystačit s jedním okýnkem je už pryč. A přes deset záložek vůbec není problém se dostat i pro normálního uživatele - jenom zpravodajské weby něco zaberou, pak hobby weby, pc, aukro... je toho spousta.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

hej? a odkedy nvidia vie vyrobit x86 chip? :)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

hmm. no nemám pracovní PC přímo kancelářské (tedy aspoň v době skládání rozhodně nebylo) ale 4GB RAM která mám jsem dokázal zaplácat snad jen kombinací corel s hoodně fuj fuj žravou zakázkou + photoshop. A ten excel a mail běžel taky...
Jinak souhlasím s tím, že když si dnes někdo skládá nebo kupuje PC tak bych volil minimálně 8GB, ale že skoro celé 4GB zeřere excel s mailem a nějakou aktualizací dohromady, to jste mě málem pobavil....

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Nechapu ty minusy, pracujete vubec nekdo s PC jako hlavnim pracovnim nastrojem v zamestnani??? Presne to co Petr v druhym odstavci napsal je naprosto pravdiva informace. A vlastne i ten prvni a posledni...za co ty minusy???

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Ano. Mám moderní noťas za půlsta a "pouhé" 4GB RAM - používám to i na virtualizaci a problémy nemám.

Mimochodem, že Windows Vista/7/8 v taskmanageru hlásí "90% zaplněno", tak to neznamená, že to všechno berou programy a jejich data. Jde o to, že více než 60% z toho je cache, stejně jako na Linuxu (kde mám reálně zabráno 300MB RAM démony a zbytek do 4/8/.. GB je doslova "sežrán" cache; jediná výjimka je MySQL, kde se cachuje na úrovni SQL a je vhodné caching na úrovni FS v MySQL vypnout - to je ale praktická výjimka, která potvrzuje pravidlo.)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

„na pocitaci v domene kde bezi antivir a nejaka ta sluzba na aktualizaci pripadne neco dalsiho se spusti email, par tabulek v Excelu a ty 4 GB jsou vyuzite na nejakych 90%“

Tak jsem se podíval na obsazené prostředky na počítači v doméně, na kterém je (pod Windows 7) aktuálně spuštěných asi 15 aplikací. Včetně antiviru, dvou prohlížečů (ve kterých je v součtu otevřených kolem 50 stránek), Visual Studia či Excelu.
Využito je 3,1 GB pro aplikace a 130 MB pro harware, tj. při 4 GB by využití paměti bylo asi 80%.

Já nějak nevím, jak se všem těm „Spustím antivir a prohlížeč a 8 GB RAM pryč“ daří obsadit tolik paměti :-)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

jenze tech 8 GB v konzolich musite brat jako soucet systemove RAM a graficke RAM - a to tech 4GB (systemova+graficka) standardem uz dneska neni - kolik si ukousne system, kolik aplikace(=hra) na negraficke veci a kolik vylozene na grafiku (textury apod.)? - najdete me dnes aspon nejakou mainstreamovou hru, ktery by v souctu tech 4GB (a z toho jeste odectete OS) stacilo...

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Myslím, že takhle jednoduché sčítání použít nejde. Pokud se nepletu, o HW se v posledních letech moc nezajímám, a jestli platí pořád stejné principy, tak v PC se nahrává textura do grafiky skrz RAM, takže na loadování textur je pořeba RAM navíc. Minimálně PS4 by měla mít uniformní přístup do paměti, takže se textury nahrávají jen 1 do RAM, kam přistupuje i GPU.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

ne za předpokladu, že je použito nějaké "příchutě" UMA. V takovém případě není třeba nikam nic kopírovat. UMA měla už kdysi např. Amiga v podobě tzv. ChipRAM.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

O tom, ze Amiga mela fast RAM (dedikovanou jen CPU) a chip RAM (pristupnou vsem koprocesorum) vim, pamatuju tu dobu, PS4 minimalne neco jako UMA ma, ale otazkou je, jestli dnesni PC umeji texturovat primo z RAM nebo jestli se stale musi textury kopirovat nejprve ze systemove RAM do graficke RAM a do te pristupuje GPU. PCIe tusim pristup ze strany karet do systemove RAM podporuje, ale jestli to dnesni GPU vyuzivaji, to nevim. Pokud ne, tak nelze jednoduse scitat systemovou RAM + RAM na grafice, navic dochazi ke zdrzeni pri prenosu dat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nejlepší SSD má rychlost cca 20x pomalější než paměti. A to ještě v sekvenčních operacích. V těch náhodných jsou to potom stonásobky. Proto je vhodné mít paměti více právě pro io cache.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Suhlas Na sposob cache /ramdisk funguje aj Samsung Rapid SSD. Do naplnenia ide cca 800MB/s R/W a 100k IOPS. 4 bezne HDD spia, SSD sa flaka...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

RAM je dnes relativně levná? No nevím. V listopadu 2011 jsem koupil 4 GB (2x2) za 451 korun s daní. Dneska za tu cenu vidím tak akorát 1 GB moduly, 4 GB modul je hodně přes 800 korun a 2x2 nejlevnější přes 1000 Kč...

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

No, pořád levnější než ferity do EC 1021. ;-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

vidím to podobně - v hlavním pc mám 12GB a v sekundárním 6GB - 4GB v kombinaci hraní vs otevřený Firefox už byl problém a Win docházela paměť, tak jsem přidal ještě jeden 2GB modul a je klid.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hej hej, a akakolvek hra dnesa si nevezne viacej ako 3.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Z 8GB GDDR5 si budú môcť tvorcovia hier odkrojiť 4,5GB s tým, že v zálohe ostáva ešte 1Gb flexibilnej pamäte (samozrejme ak niektoré funkcie na pozadí budú vypnuté). Samotný systém má teda vyhradených 3,5 GB. To by sa následne malo odraziť na rýchlosti konzoly a bezproblémovom prepínania medzi viacerými otvorenými aplikáciami na PS4. Pre porovnanie, u Microsoft konkurencii X-One dostanú vývojári 5GB a 3GB z DDR3 pamäte si berie systém. zdroj psmania.sk

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Otázka zní, proč u všech čertů potřebuje OS na konzoli 3GB ram, to asi aby mohl řádně šmírovat uživatele.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono je trochu složitější. Systém (myšleno jádro) si vezme třeba 20Mb. Ty další 3Gb jsou hlavně ovladače, sdílené knihovny a programy běžící na pozadí. A pak nějaké další věci jako třeba obsluha přerušení, režijní operace, atd. - ale to už jsou drobnosti.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

na to, co jste popsal mi to i tak přijde šíleně moc. samotné win7 x64 (osmičky nemám, nemůžu sloužit) v dnešní době s x službama na pozadí v klidu bez nějaké aplikace sežerou možná něco přes gigabajt, a to v sobě mají xy ovladačů na různé možné i nemožné konfigurace... Tohle u konzolí, které mají přesně daný HW padá..... možná to jsou opravdu ty 3GB, ale přijde mi to až zbytečně moc ;-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

s článkem souhlasím, jenom s vyjímkou "běžný člověk volí 16, nebo 32 GB"

to opravdu ne, opravdový "běžný člověk" má průměrně 4GB (s tím, že hráči her jedou okolo 8GB).
Chápu, že to autor vidí jinak,ale je to dáno tím, že se pohybuje v IT světe a proto má zkreslenou představu o pojmu "běžný člověk" ;-)

ale to brždění vývoje konzolemi není jenom špatné. Bez limitace hardwaru by všechen vývoj herních enginů probíhal jenom ve stylu "čím více giga, tím více Adidas" ... teď se vývojaři aspoň snaží optimalizovat a vytřískat maximum z hardwaru.
Nicméně by mě zajímalo, kde by jsme dnes byli, kdyby konzole uměle nebrzdili vývoj =)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby SW jen optimalizovali, aby HW stíhal tak nemám nic proti, ale oni to neoptimalizují, ale degradují grafický výstup dané hry. Což je samozřejmě špatně!!! Jinak by se mi taky líbilo kdybych kupoval PC jednou za pět let. Po celou by mi všechny hry stíhaly na max detailech atp. A po pěti letech bych zas koupil PC a skokově by se mi zlepšila vizuální stránka hry. Ale otázkou je jestli to je reálné? Takovou strategii měl i Apple a vidíme u něj, že to nebylo zvladatelné v dnešním světě a upustil od toho!!!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je rozdíl mezi optimalizací software, který se používá několik let každý den a mezi hrou. I optimalizace něco stojí, to byste pak nekupoval hry za 1500,-, ale za 2000 až 3000,-.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dnes, kdy si 8 GB RAM pořizují do PC lidé hledící na nízkou výslednou cenu a kdy běžný člověk volí 16, nebo 32 GB.............. som sa dobre pobavil. Keby som prisiel v nasom meste do PC storu a chcel si nechat poskladat PC s 32 GB RAM, divno by sa na mna pozreli a velmi zvedavo by sa pytali, co s tym PC chcem vlastne robit. Keby vysvitlo ze som podla clanku "bezny clovek" (t.j. inak blb co PC pouziva na browsovanie, sem-tam film, sem-tam hra), ani len to svedomie by im nedovolilo mi to nevyhovorit a neodporutit mi napr. 8 GB miesto absolutne totalne nezmyselnych 32 GB. Ani 16 GB nema pre bezneho cloveka dnes este zmysel. Pokial si neurobi 4 GB free RAMdisk, dalsie 4 GB pocita na OS a 8 GB na hracky, cacky, macky, virtualky (iste budem mat spustene 3-4 virtualne stroje naraz), alebo budem mat na lokale 3-4 nejake servery.

8 GB je dnes fajn kapacita. Aj ked Win 7 zabere 2 GB, stale je k dispozicii 6 GB. Aj ked bezne browser s 30 pootvaranymi tabmi zabere 500 MB ci aj 1 GB RAMky, skor sa taky browser strepe a stane sa nestabilny, ako by mal dosiahnut 2 GB obsadenej RAMky (to je hranica bez 32bit programy - aj v 64bit OS).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Je to treba brat tak, ze pokud dneska clovek koupi PC, tak ho kupuje tak na 5 let minimalne.

A co my vime, jake budou pametove naroky aplikaci za 3 roky?

Spouta lidi doma na PC upravuje fotky, co nafoti, behuzel jak vyrobci foto vyznavaji megapixel war, tak fotky budou vetsi a vetsi ... pak se vice RAM bude hodit.

Proto je lepsi dneska koupit rovnou 16 GB a mit 5 let klid, nez koupit 8 GB s tim, ze treba za 3 roky se koupi zase 8GB - to muze ale nemusi fungovat (ruzne moduly nemusi spolu dobre fungovat).

Jinak dle Steam statistik ma:
4GB 21%
8GB 27%
12GB+ 11% (Steam nerozsliuje vic jak 12GB)

Takze tech 8GB ma dneska nejvetsi skupiona, jak jsem psal, pro budouci pozadavky bych doporucil taky tech 16GB. 32 GB uz ne, to jen pro lidi co to skutecne dokazi vyuzit (3d grafika, virtualizace apod).

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Je blbost kupovat pameť do budoucna. Obvykle cena jde stále níže dokud nepřijde další generace pamětí která způsobí, že nové paměti budou nakonec více prodávané a paměti předešlé generace budou nedostatkové zboží a tudíž cena půjde nahoru. Ale to vždy trvá celkem poměrně dlouhou dobu a člověk má vždy čas dokoupit zavčasu staré paměti za směšnou cenu. Osobně do nového železa jsem dokupoval paměti všechny buď hned na začátku nebo jsem si maximálně za rok či dva dokoupil paměť jednou tolik, která byla za super cenu. Později to pak už nemá význam. Ti co ví, že budou opravdu potřebovat 32GB si jej koupí stejně hned, protože jej potřebují od začátku!

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

jak se pise v poslednim odstavci, vono to neni zas tak horky jak to nekteri delaji :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pameti neni nikdy dost, navic jakykoliv stary pocitac nebo notebook zastara tim rychleji, cim mene ma pameti. Takze kdyz si koupim pocitac v dobe, kdy jsou zrovna pameti za vyhodnou cenu (neni po zemetreseni, ci nevyhori nejaka tovarna), tak to nejlepsi co muzu proti moralnimu zastarani pocitace udelat je narvat tam maximum pameti. Vetsina tu pise, ze jim staci obycejny pocitac se 4GB ram, ten pocitac, pokud Vas nezivi, Vam bude stacit i za 5, 10 let, pokud v nem bude dostatek ram, a za 5 let uz cena diky novym typum ramek pujde nahoru a neoplati se dokupovat, prestoze by notebook poslouzil Vam, prip nekomu, kdo ho po Vas zdedi.

A kdyz uz prumerny notebook osadim ssd tak proc ho z prumeru nevytahnout i dokoupenim ram, ktere vyjde levneji nez to ssd. Kdyz uz jsem si pocitac urychlil koupenim ssd, tak proc to nedoladit i zrusenim swapu a pouzivanim ramdisku (skvela vec i pro domaci blbnuti).

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

SSD mám už téměř 3 roky, ale svoje 4GB paměti jsem ještě nikdy plně nevyužil.
Oproti HDD tj velký zrychlení a stačí mi to. Zapojil jsem ho, nainstaloval na něj systém a konec, víc se v tom šťourat nechci.
Až mi kapacita RAM přestane stačit, není problém koupit třeba 32GB.

Vědět, že se zdražej, tak už mam dávno 8, možná 16GB.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

divny, me obcas zivi pocitac (tabletPC) kde jsou jen 3GB pameti, a jak tam ten photoshop krasne funguje a textury z toho lezou stejne kvalitni jak z PC co ma 32GB pameti :D

je krasne jak nekteri pausalizuji pocitace ktere nekoho zivi, by me zajimalo jak takovej pocitac ma vypadat, znam lidi co se uzivi pocitacem ktery ma dnes min vykonu nez prumerny telefon za par tisic, tak jak je mozne ze je takovej pocitac uzivi? :D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To je jednoduche, tak vykonny, aby si mohl tvorit a necekal na jeho odezvy (mrtvy cas). Kdyz mne bude zivit psani technickych zprav, psani clanku, staci mi cokoli stareho, co jde pripojit na internet a jede v tom pro mne oblibeny textovy editor. To si rozumime.

Tady se ale debata toci o tom, ze vetsina voli radsi pouze ssd a pameti jim staci malo. Byly doby, kdy ssd neexistovali a prave vetsi ram byla moznost, jak obejit pomaly hdd, proste se postupne nacetlo vse do pameti a pak uz to jelo jen s ni. A proc se ted zbavovat moznosti mit oboje?

K P2 jsem mel 512MB ram, 2/3 toho, co tam slo dat, k P-M jsem mel 1GB a dnes to vidim jako chybu, ze jsem si nekoupil aspon 2GB, fungoval bych na nem doted. Ted mam notes, za par supu koupil 16GB, za draz ssd a vim, ze novy si poridim az umre.

Neresim swap, prodluzuju tim zivotnost ssd. Pouzivam ramdisk na zkouknuti nejake distribuce, na stahovane veci, i na virtual windows, nezaviram rozkliknuta okna v prohlizeci, klidne si nejaky clanek prectu zitra za tyden. Asi by mi stacili 4GB, ale kdyz uz jsem ochotny dat penize za ssd, tak ta pamet mne nezabije. Je to o pohodli.

Vetsina lidi si poridi novy pocitac, protoze ten stary se jim zda pomaly, dokoupit do nej cokoli vychazi nastejno, jako si poridit novy. Pominuli hrace her, tak ma zkusenost je, ze tam maji malo pameti. A nez nakoupit stary typ sdram, ddr, ddr2 2x, 3x draz, tak si koupi novsi, aktualne ddr3 vcetne noveho pocitace.

A proc tu obmenu pocitace a tudiz ve vysledku levneji neprodlouzit vetsi ram. Samo, ze jeji rozsireni nakoupim nekdy v obdobi, kdy se pohybuje na nejnizsi prodejni cene sve zivotni poute.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

To je celkom dobry humor. Pokial Vas nezivia nejake vypocty ktore bezia stale, povedzme dnes popularne ratanie x-coinov alebo nejaka matematika/simulacia pripadne rendering, tak vecsinu casu pocitac stravi cakanim na vstup od uzivatela a vlastne nic nerobi. Z tohoto hladiska je uplne jedno ci mate i74790 a 64GB RAM alebo nejaku staru P4 alebo nieco este starsie. Aka je potom reakcia na uzivatelsky vstup, to uz zavisi od konkretnej aplikacie, ako je napisana alebo co vlastne pocita. Ale zasa si dovolim tvrdit ze pri bezno kancel PC a aj domacom (pokial nebezi hra,prehrava sa video - co uz dnes aj tak neberie 100% vykonu, alebo sa nieco neenkoduje) bude relne vytaznie systemu z celeho uptimu tak 10-30%.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.