Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k AMD údajně přesunula výrobu Zenu k TSMC, GlobalFoundries to ale dementuje

Společnost GlobalFoundries ohlásila tapeout na procesu 14LPP.
http://www.cnews.cz/globalfoundries-hlasi-tape-out-na-14nm-procesu-jimz-...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nevěřím, že by jim kvůli pár měsícům stálo za to to předesignovat, přece jen 14LPP a 16FinFet (což je vlastně 20 nm) jsou parametrově velice odlišné.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Podle mě je podstatnější než to, jak se daný proces nazývá a jaké má "nm" podle marketingu, či kde je vyráběno - jaké má vlastnosti.

Např. Intel v marketingových nm sice vede, má Skylake procesory s "14nm" tchnologií, ale topí víc než "22nm" předchůdce a mimo výborných výsledků s LN2 chlazením (díky velké leakage) a velmi vysokých ram clocků není k ničemu moc dobrý. Zejména to není CPU, který by se dal snadno uchladit a měl vyšší výkon než jeho předchůdce o více jak pár procent tu a tamhle.

Příklady selhání Skylake:

- SuperPi test - rekord stále drží i7 3370K na 7.1GHz, jediný Skylake není v prvních 20...!
http://hwbot.org/benchmark/superpi_-_1m/

- CPU frekvence - rekord stále drží AMD FX 8370 s 8.7GHz, jediný Skylake není v prvních 20...!
http://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency/

- wPrime (paralelní prime) - rekord stále drží Xeon 5680 na 5.6GHz, jediný Skylake není v prvních 20...!
http://hwbot.org/benchmark/wprime_-_32m/

...a ve výsledcích, kde se Skylake nechytá (tedy není zastoupen v prvních 20), by se dalo pokračovat:
Cinebench R11.5: http://hwbot.org/benchmark/cinebench_-_r11.5/
Cinebench R15: http://hwbot.org/benchmark/cinebench_-_r15/
HWbot prime: http://hwbot.org/benchmark/hwbot_prime/
PCmark7: http://hwbot.org/benchmark/pcmark7/
XTU: http://hwbot.org/benchmark/xtu/

...

Atd. A není to tím, že by Skylake byl moc nový, nebo ho overclockeři neuměli taktovat. Jednak ho spousta měla před uvedením a jednak s ním taktují lidé jako Fugger:
http://hwbot.org/submission/2940037_fugger_cinebench___2003_core_i7_6700... (14 místo v Cinebench 2003)
...nebo Wizerty:
http://hwbot.org/submission/2962081_ (bůh ví kolikáté místo, ale pod 50 určitě...)

A přesto - nic. Neporáží předchozí 22nm Broadwelly-E - mimo vybrané testy kde jde o vysoké ram frekvence... Ve vlastním Intel XTU benchmarku Skylake neprorazil.

Tomu já říkám FAIL. Ostatní nechť si to klidně nazvou jak chtějí... :)

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

Je to paradoxní, ale souhlasím, že Intel přešlapuje na místě a navzdory opticky lepší technologii nedokáže výrazně překonat dnes už prehistorický 32nm Sandy Bridge.

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Skylake-vs-Sandy-Bridge-Disc...

OC potenciál je rovněž hodně podobný, alespoň co se běžných voltáží a chlazení týká. Nikde není vidět žádný nárůst...

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Trodas, tynyt: uspech procesoru se nemeri OC potencialem. Na PCT foru mate benchmarky Skylaku, kde v nekterych hrach v cpu bound scenach dava skylake +100% fps oproti Sandy (GTA-V, Crysis3..), a nektere redakce dostavaji stejna cisla. Osobne jsem spise skepticky, ale tema rozhodne stoji za dalsi zkoumani.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

OC jsem zmínil nakonec, jako další argument. Faktem ovšem zůstává, že v průměru se o žádné enormní nárůsty nejedná, což potvrzují i aplikační testy v PS nebo 7zip.

Prostě se mi zdá nějakých cca 25% navrch dost málo, že došlo k změně z 32nm na 14nm a mezitím i několikerému vylepšení architektury.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Problem CPU je, ze ide o univerzalny procesor, uz dnes je problem zvysovat IPC, a coskoro bude problem i efektvne zvysovat pocet jadier a vyuzit paralelizaciu.
Vsetky thready u CPU mozu teoreticky zapisovat na jedno miesto a prave ta rezia na synchronizaciu zapisov je prilis vysoka.
A co sa vykonu tyka, nie je to nic extra, ak pouzijeme AVX instrukcie a vyuzijeme cely potencial Skylaku 6700K, tak realne mozeme dosiahnut vykon az cca 200Gflops,
ale vacsina algoritmov sa pre AVX nehodi (drviva vacsina vyvojarov to nepouziva i ked sa to hodi) a je s tym vela roboty, a vtedy je vykon tohto CPU pod 64Gflops.

U GPU je to inak, su tu urcite obmedzenia, o synchronizaciu sa stara programator nie HW, odpada tu HW synchronizacia, je tu sice mensia vyuzitelna pamat pre 1 thread, kod musi byt rozdeleny na mensie bloky, ale zase pocet threadov moze byt daleko vyssi, a nebude problem ho zvysovat i dalsich 100 rokov.
Taky FuryX dokaze simultanne vyuzit az 163 tisic asynchronnych threadov a nema problem dosiahnut realny vykon nad 8Tflops.
Algoritmus pre GPU bude kupodivu este jednoduchsi nez pre AVX (dokonca niektore ulohy idu riesit rovnako jednoducho ako na obycajny x86),
tiez viac uloh sa hodi skor na GPU nez na AVX, a navyse tu mame o 2 rady vyssi vykon nez u CPU.

Takze mi z toho vychadza, ze navysovat CPU vykon prilis nepomoze a narocne ulohy sa budu musiet optimalizovat pre GPU ak je to len trochu mozne.
Z x86 CPU bude vzdy len pomale pocitadlo na vykonovo nenarocne ulohy, ziadneho vyrazneho narastu vykonu sa nedockame a nepomohlo by mu v tom ani 100 technickych revolucii.
To si uz uvedomuje i Intel, a integrovane GPU do CPU nedava kvoli hram, ale na GPU vypocty. Len ta blba HD grafika u Skylaku ma 5x vyssi vykon nez cely zvysok CPU.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Přínos v jedné-dvou hrách není moc zásadní věc zvlášť v situaci, kdy nastupuje DirectX 12 a Vulkan, které rozdíly mezi procesory z větší části setřou.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Nesetrou, samozrejme, to je nicim nepodlozeny mytus vychazejici z nejakeho uchylneho predpokladu, ze CPU pocita jen rezii API. Graficke API neni jedinym bottleneckem, jak dnes ukazuji hry jako gta-v, Crysis3 nebo watch dogs.
EDIT: Mimochodem, uz dnes tu je mantle, a nesetrelo se vubec nic.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

nedokáže?

nechce - si mal napisat

pockaj na Zen, to uvidis jak zacne intel chciet (za predpokladu ze sa vydari a nebude to sracka ako buldozer)

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Bohuzel to vypada, ze Zen se v single core dostane max. nekam tesne pod uroven SandyBridge (na stejne frekvenci) a ani to neni jiste. A prece jen u Skylake doslo k navyseni vykonu proti Sandy (tak nejak o 20%), pokud nepocitame nove AVX instrukkce.
No ale uvidime, co ukazi realne testy .... ono vykon AMD procesoru pekne srazi i Intelova siroce pouzivana knihovna math library: http://www.agner.org/optimize/blog/read.php?i=49
Tohle je IMHO dost vazny problem - znamena to, ze starsi programy nebezi naplno nejen na AMD ale ani na novejsich Intel CPU, protoze Intel knihovnu striktne optimalizuje dle konkretniho jadra a tak jakykoli konkurencni CPU nebo novejsi CPU nez doba vydani knihovny automaticky znamena pouziti univerzalniho (ale pomalejsiho) kodu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.