Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Co brzdí nástup 5k monitorů?

FreeSync a G-Sync jsou prvni vlastovky. Jeste chybi bezztratova komprese a snad nebude s velkymi rozlisenimi problem ani na jednom kabelu. Nebo zacne spis optika?

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

No nic, vidím, že si ještě 5 let či více, pojedu pěkně na 1920x1200

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Ja som len prednedavnm presiel z 20tky 1680x1050 na 24rku 1920x1200. Na nete uz 5 rokov browsujem so 140-170% zoomom (predtym 130-140%), lebo ten uzky pasik v strede obrozvky s 9-10 pismom je prtavy humus, kedze vela stranok ma stale fixnu sirku nejakych 800 ci 1024 pixelov.

Na 60 Hz to nakrmi jediny DVI port, bez starosti. Na vsetko bezne a normalne to staci. Hlavne je, ze ten monitor (24rka 1920x1200) na ppi okolo 95, co je super. Clovek sa nemusi sleponit. Destopove GUI a aplikacie od cias Win95 su robene pre taketo ppi okolo 100, nie sialenych 150 ci 200. Take ppi sa neda v klasickom desktope pouzivat.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Naopak ppi okolo 95 jsou rozpité lego kostičky. A právě u toho se člověk "sleponí", nejde pořádně zaostřit a zrak trpí. Na 24" má být UHD a UI škálované na 200 %. Win8.1 si s tím už dobře poradí.

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

"možná na první pohled nezdá, ale 5k displej s rozlišením 5120×2880 představuje oproti 4k s rozlišením 3840×2160 nárůst plochy o téměř 78 %. "
Nechci být hnidopich , ale rozlišení a plocha jsou dva naprosto nesourodé pojmy, displej s 5k může mít klidně menší plochu než displej 4k.

+1
+29
-1
Je komentář přínosný?

Tak tak. 78% je spis narust mnozstvi zobrazenych informaci.

+1
+19
-1
Je komentář přínosný?

s uzasnym windows skalovanim by som ani to netvrdil

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

nieje to narast zobrazenych informaci. Je to jednoducho zmensenie a narast zobrazovacich bodov o 78%. Viac informacii nie, lebo napriklad ak raz priemerny clovek dokaze precitat pismo vo velkosti 5, tak na 5k monitore sa to nezmeni a nebude schopny precitat pismo vo velkosti 3 ale stale len 5. Takze tych informacii tam bude stale rovnako.
To plati aj pri inych druhoch informacii ako text. Nahustit tam mozes viacej informacii ale len za cenu zhorsenia citatelnosti, lebo vsetko bude prtave, lebo plocha je rovnaka ako pri rovnakej uhlopriecke ale s mensim rozlisenim.
Od urcitej hustoty DPI, to cloveku nic neprinesie, limitom je oko a jeho rozlisovacia schopnost.

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

Je to narust zobrazenych informaci. A kdyz pisu zobrazenych, myslim tim zobrazenych, nikoliv prenesenych do mozku skrz oci.

Pismo velikosti 5 bude pri vyssim dpi, 5K proti 4K, urcite o neco malo lepe citelne.

+1
+18
-1
Je komentář přínosný?

Pravda, protoze treba grafik si na tom zobrazi vetsi cast fotky v nativnim rozliseni.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

to giff: narast zobrazenych informacii tam nemusi byt. Ak operacny system alebo aplikacia sa prisposobi takemu rozliseniu, tak tam budes mat stale to iste mnozstvo informacii.

Skusal si realne aky rozdiel v citatelnosti pisma je medzi 4k a 5k pri dnes beznej uhlopriecke 24-28 s 4k rozlisenim? Ziaden, skus si to vyskusat. Vecsina ludi neuvidi rozdiel ani pri nizsom rozliseni(nedokonalost oka + zobrazovacia vzdialenost). Odhliadnuc od faktu, ze drviva vecsina ludi si kupuje LCD s uhloprieckou +-22", kde je uz i 4k zbytocnost.

Vyssie ppi urcite zlepsuje citalenost pisma ale len po urictu hranicu. Mam rozne monitory s roznym ppi, tak to viem posudit.
Je tu ale este jeden fakt, ktory to cele kazi - OS a aplikacie niesu pripravene na taketo vysoke rozlisenia.

to ados: grafikovi vyssie rozlisenie pomoze a tam je limit ppi trochu vyssie. Pre grafika je skor prinosom vecsia uhlopriecka ako vysoke rozlisenie. Tak ci tak musi zoomovat pri uprave detailov a vdaka vecsej uhlopriecke je ten vyrez vecsi a tym padom sa mu s tym robi lepsie. Aj grafik naraza na nedokonalost vlastneho oka. Zobrazovanie casti fotky v nativnom rozlisenie nieje az tak podstatne, lebo jednotlive body su tak male, ze keby chcel riesit upravu na urovni pixelov, tak by musel tak ci tak poriadne zoomovat lebo ten pixel inac neuvidi. Tu, ako vsade je podstatny pomer medzi rozlisenim a uhloprieckou a ten pomer maju grafici trochu vyssie ako bezny uzivatel.

p.s. clanok povazujem za umele vyvolavanie dolezitosti/potreby 5k. Ludi, co by vyuzili 5k je minimum, to je najvecsia brzda. To, ze niesu napr. rozhrania alebo obsah, je druhorade a suvisi s chybajucou realnou potrebou. Tu sa uz naraza aj na velkost uhlopriecky v pomere na pozorovaciu vzdialenost.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

V tom je právě ten nesoulad. Zobrazené informace, které se už nepřenesou na sítnici oka, jsou totálně zbytečné.

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

Samozrejme ze to nepredstavuje narast plochy, to by sme museli uvazovat s parametrom ppi. Predstavuje to zvysenie poctu pixelov o 78%. Pri rovnakom ppi to presne tak isto predstavuje aj zvacsenie plochy o 78%.

V clanku sa chybne stotoznuje zvacsenie poctu pixelov o 78% so zvacsenim plochy o 78%. Pri tom istom ppi to vsal plati.

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

Za cokoli nad 86 ppi bych u stolního monitoru nezaplatil ani korunu navíc. Pouze za větší plochu při stejné hustotě pixelů. Už při uvedené hustotě pixely z obvyklé vzdálenosti nerozeznám.

I kdybych měl hardware schopný plynule rozběhat hry v 5k rozlišení, tak bych se takovému monitoru obloukem vyhnul. Buď bych takový počítač mnohem lépe využil s nějakým větším monitorem, nebo by mi alepoň déle vydržel s normálním monitorem.

Mnozí mají tu hranici jistě někde jinde. Každý by se ale měl podívat kde, aby zbytečně neplatil za něco co nevyužije a jenom mu to zatíží grafiku. https://www.sven.de/dpi/

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

I když už jsi za hranicí vnímání jednotlivých pixelů, způsobní další nárust DPI kvalitnější obraz - rozeznáš víc detailů, obraz působí ostřeji.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Tím, nerozeznáním pixelů samozřejmě myslím i to, že nerozeznám ani schodovitý efekt na černém nevyhlazovaném písmu s bílým podkladem (s lupou ho vidím). Takže vliv vysokého rozlišení na to, co (já) skutečně uvidím, bude zcela zanedbatelný a rozhodně by mi nestálo za něco takového platit.

Pokud na někoho takový obraz "působí" ostřeji, pak má buď lepší zrak, nebo podlehl marketingu.

+1
-22
-1
Je komentář přínosný?

Doporučuji se na to podívat a pokud nebudete mít chuť změnit názor tak se objednat na vyšetření k očnímu. Zdravý člověk by to poznat měl. Můžete maximálně říct, že vám zubatý text nevadí.

Já používám hi-dpi nějakou dobu a teď nejnověji i těch 5k na iMacu a rozdíl je propastnej (pro zpravování fotek, pro čtení textů i pro programování). Po týdnu je prakticky nemožné přejít na nižší rozlišení.

Můžu si třeba při programování nastavit menší písmo kdy vše zůstává čitelné. Můžu si vyponout rozmazávání hran písem, takže všechno je perfektně ostré. V photoshopu mi stačí polovina zoomování než dřív. V Lightroomu to kvůli čemu sem musel dřív otvírat fotku a zoomovat na 1:1 vidím v náhledu, atd. Zkrátka pro celou řadu použití je to rozdíl jak prase a pokud říkáte, že nevidíte nic víc než 86ppi, tak mi to přijde neuvěřitelné.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Pre mna je to celkom pochopitelne, vid moj celkom prvy prispevok. Monitor s vacsim ppi jak 100 rovno hadzem z okna. Idealne ppi 95.

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

Měl byste napsat kde se to okno nachází, abychom si tam třeba mohli nějaký ten hi-dpi panel vyzvednout :)

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

dalsi co si pletie pojmy s dojmami

chces mi povedat ze ked mas tvoj monitor a na nom pismeno "A" ktore ma urcity pocet pixelov, a vedla neho posadis monitor a ten zobrazi pismeno "A" rovnako velke akorat bude vykreslene s 4x viac pixelmi, bude detalnejsie a ostrejsie, tak je to cele nahovno a uplne vypalit za hodit do pekla...?

podakuj microsoftu za ten grc co mame teraz = velke rozlisenie = vsetko male

ked vidim argument o hrach tak len mavnem rukou, hry som nehral na fulscreen od 98' roku. kto to pre boha robi este? mi bezi x dalsich veci na pozadi a skakanie medzi oknami je stokrat rychlejsie ako vyhadzov z fulscreenu, nehovoriac o tom ze niektore enginy alt-tab z fulscreenu dodnes neroschodia

co s tymi dpi kalkulatormi kazdy ma? rovnaka plocha ktora ma raztolko pixelov, kde je vsetko naskalovane spravne vyzera nehorazne lepsie ako povodny smejd

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas a nechapu ty minusare. Nejvetsi prinos je v CAD programech - nemusite tolik zoomovat pokud chcete videt detaily - plati to jak pro vykresy technicke, tak pro sw pro navrh tistaku - ono je lepsi videt vsechny cesty nez nejaky zmrseny aliasovany artefakty.

+1
+16
-1
Je komentář přínosný?

Tak jak popisujes, ono to smysl ma pro urcite profesionaly... Pro me, ktereho to nezivy to smysl nema, hraju hry, sem tam edituji nejake video / foto, ale jelikoz uz mam muj monitor nejakych 7 let (1920x1200 28") a uz jednou jsem ho opravoval (vymena kapacitatoru na napajeci desce) tak az odejde, mozna pujdu do vetsiho rozliseni, zatim nevim, uvidm jake budou ceny v te dobe.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Samozrejme. Je treba si umet zvolit vybaveni a znat sve priority, coz ale vetsina populace neumi a jediny aspekt pro ne je cena.

Zena v domacnosti taky nepotrebuje vlastnit kamion. Ale kdyby je Apple prodaval, verte ze by ten kamion v provedeni trikolka-kabriolet poridila ;-)

+1
+18
-1
Je komentář přínosný?

duvod jemnejsiho PPI je prave v tom, zby ho clovek nerozeznal a nevidel tedy rastr ;) a to ze na 86ppi nerozeznate rastr (u vasi obvikle vzdalenosti - tu ma kazdej jinou stejne jako rozlisovaci schopnosti) znaci, ze 86 pro vas idelani urcite nebude, idealni je v takovem pripade monitor s minimalne 10-20% jemnejsim rastrem, aby nedochazelo k obcasnemu rozpoznani rastru (nepocitam ze mate hlavu fixovanou vuci monitoru stale na stejnem miste)

cilem zjemnovani rastru je proste aby zadny uzivatel nemel s danym rastrem problem a to i v ne prilis beznych vzdalenostech

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

DP 1.3 je ale stejně na nic, pořád nemá dost velko propustnost na daisychain 3x5K nebo líp 5x8K
Sem zvědavý, jestli na GPU začnou dávat jen DP, ty ostatní výstupy nedávají ani 4K, krom VGA :-)

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

HDMI 2.0 4k v 60Hz dá.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Potvrzuji! Mě moja GTX980 na mojí 42" UHD TV použité jako monitor, UHD i 4k v 50 i 60Hz dává :-)

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

Ale 5K už ne... nemluvim ani o tom, že někdo chce 120Hz na 3D.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

To samozřejmě už ne.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

VGA to nedava tuplovane, to ma svuj "strop" nekde u 2048×1536. Rozdil je akorat v tom, ze jak je to analog, tak se to projevuje maznutym obrazem (tzn. i kdyz se tim teoreticky da protahnout obraz s velkym rozlisenim, vystupni kvalita je otresna. Typicky uz u 1600x1200).

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

doporučuji komentář od mpe a Marv-CZ

Na iMacu 5k můžete např. zmenšit chrome velikosti písma na 67%...(Zkoušel jsem to pro člověka s 5/6 dioptriemi a bez problému surfovali na zobrazení 70% velikosti prohlížeče, což už je dost nepohodlné (ne-li nečitelné) pro řadu uživatelů na klasickém full HD při stejné velikosti uhlopříčky (27"). Takže ten spodní limit s velikostí písmema lze opravdu snížit s 5k monitorem (-odzkoušeno- to co už bylo nečitelné na full HD bylo na retině čitelné, ne jak píš Giff...). Možnosti a rozsah zobrazení informací na jednom monitoru tak opravdu poměrně výrazně narůstá aniž by jste muse-li mít na pracovním stole 40" monitor. Jedná se o výrazný posun, který opravdu není marketingový trik a číslo "5120x2880"(jak tady někdo píše...). Určitě to ale není na stahování filmů v 5K (alespoň prozatím ne). 5K video natočené přes screen flow (printscreenu video) zabírá cca 30GB / 10 minut.
Výhody pocití určitě nejen ti co pracujív CADu, Photoshopu, apod. ale i běžní uživatelé při normálním surfování a využívání běžných prográmků.... Z mého pohledu je tato inovace mnohem důležitější a praktičtější než 3D nebo prohnuté TV, které mají mnohem větší pozornost medií...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Všem kdo nevidí rozdíl mezi 4k-UHD a 1k-FHD doporučuji navštívit očního lékaře. Pořiďte si 40" UHD monitor, PC s 2-way SLI GTX 980, pohodlně se posaďte ve vzdálenosti 1m od monitoru a rozjeďte třeba Crysis 3. Se fakt pos...te. A kdo to nezkusil, nebo aspoň někde neviděl, tak ať si nechá keci o tom že UHD je na ho..o.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

FHD je temer 2k rozliseni - tj. polovina vaseho 4k uhd. Neplette si vertikalni rozliseni 1080p s horizontalnim 4K - jedna se o dve zcela jine osy :) 1080p ve FHD vs. 2160p ve 4K - znova polovina. Plosne je to 4x rozdil, ale to by jste musel napsat 2MPx FHD vs 8MPx 4K-UHD.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Dle mě je, právě pro to, označování obrazovky, obrazu o 8Mpx jako "4k" zavádějící :-( Proč je to vůbec nazýváno 4k??? Dle pixelů vodorovně?... I když má video rozlišení "jen" 3840px...
A pokud ano, proč najednou dle vodorovného rozlišení???, když donedávna to bylo dle svislého rozlišení/počtu řádků: 1080i/p?
Podobně divně je tomu u 8k... :-(

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

Mě osobně taky přijde zavádějící používat pojem "rozlišení" pro počet pixelů. To je čistě nešvar co ho používají lidi od počítačů. Počet pixelů nic nerozlišuje. Rozlišovací schopností se z toho stane až když se to propojí s konkrétním výstupním zařízením.

Pokud bych já chtěl být akurátní, tak vych používal slovo "rozlišení" tam kde se hovoří o počtu pixelů nebo bodů na milimetr.

Ale netřeba to řešit. 4k, 1080p apod. jsou zavedené pojmy a maji zavedené významy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Rozliseni (v MPx) je celkovy pocet bodu ktere prislusny snimek ma a dokazete je rozlisit - jsou diskretni. Jak by jste tomu chtel jako rikat?

To cemu by jste zrejme rad rikal rozliseni je ve skutecnosti bodova hustota (pixel density, dpi, ppi) a meri se v prepoctu na jednotku plochy/delky. Ma to tedy svuj jednoznacny nazev a neni to rozliseni!

V televizi se pouzival pojem rozliseni - "resolution in lines". A znamenalo to radku na vysku/sirku celeho obrazu - tj. nikdy to nebyl prepocet na mm/palce, ale relativni k vysce/sirce a z tohoto se odvozuje "resolution" jakozto plosna mira (v MPx).

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Je to nazyvano podle pixelu vodorovne. Existuje standard jak pro 2K, tak pro 4K - z filmoveho prostredi, kde se to pouzivalo vicemene pro skeny filmu. Snimace a uloziste v te dobe byly optimalizovany pro 2048 resp 4096 pixelu. A taky se podle toho delali projekcni stroje. Bohuzel spotrebni elektronika / consumer electronics / si zustalo u sveho HD definovano na zaklade 1920 px obrazku... (odvozeno podle 1080 radku a 16:9 pomeru stran). A pri prechodu na 4K se to jen zdvojilo, tj 2x1920 = 3840 px.

Uz davneji jsem na to upozornoval, ze "4K" by se melo pouzivat pro filmarinu (4096px) a consumer shit at si to oznacuje jako UHD nebo UHDTV. Hlavne Sony to priserne nechape a cpe oznaceni 4K i na kramy s UHD rozlisenim. A na tom nic nezmeni, ze existuje 4KUHD a 8KUHD. (to je ekvivalent HD ready / 720p a FHD / 1080p - cpeme vam prvni, at vas muzeme zkasnout priste zas).

A proc vodorovne? Protoze je to vetsi cislo prece! (to same temer u vsech rozhrani - proc uvadet MB/s, kdyz muzeme ukazovat 10x vetsi Mb/s (ktere jsou umele navysena o kodovaci sajrajt typu 8b/10b)... napr. SATA nikdy vice nez 300MB pres 3Gbps neda, amateri at veri v 375MB/s, to same u PCIe gen1/gen2 - 2.5Gb/5Gb je jenom 250MB/s resp 500MB/s).

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ultra High Definition Television (též UHDTV, Ultra HDTV, též Ultra High Definition Video, UHDV, česky ultra vysoké rozlišení) je standard zahrnující 4K UHD (2160p) a 8K UHD (4320p), což jsou dva formáty digitálního videa uvedené NHK Science & Technology Research Laboratories, které jsou definované a schválené ITU (International Telecommunication Union). Asociace spotřebitelů Consumer Electronics Association oznámila 17. října 2012, že Ultra High-Definition nebo Ultra HD bude používáno pro displeje, které mají poměr stran alespoň 16:9 a alespoň jeden vstup bude schopen přijímat nativní signál v rozlišení alespoň 3840×2160 bodů

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Co brzdí nástup 5k monitorů? Odpoved je jednoducha:

1) Neexistuje totiž rozumný způsob, jak je k PC připojit.
2) Neexistuje totiž bezny BFU způsob, jak je pouzivat (pokial by nemal ten monitor vyse 40 palcov)

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

Ad 2) Netýká se OSX, kde vše funguje. Včetně úrovně BFU.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Trochu nerozumím... Kdo skutečně musí pracovat třeba v CADu jako dělník a ne jen tak si příležitostně hrát, NEMÁ čas čučet na superultraostrý obraz a pranepatrnými pohyby myšky dolaďovat jemné detaily, místo toho aby (když už, tak) udělal hop - zvětšit -hop - dorovnat - hop - zpět celý pohled. To samé je s úpravami fotek - když dám u 300 dpi fotky zoom 400 %, tak kostičky budou pořád kostičkami a monitor může mít klidně 100k a budou to furt kostičky. Nemá cenu se patlat s fotkami na 800 dpi, když tiskové stroje vyplivnou stejně jen nějakých 250 dpi; první katalog s půl tisícem obrázků vás rychle naučí která bije, a že vůbec nezáleží na tom jaké je rozlišení monitoru - nikdo nemá čas ani důvod kochat se fantasticky ostrými konturami, které se stejně rozpadnou na RIPu do nízkého rastru. U her je to ještě tragičtější - rád bych poznal pařana, který je schopen u nějaké chodičky-mlátičky obdivovat úúúžasnou ostrost všemožných detailů včetně rohů obrazovky, když tluče v jednom kuse do kláves a mydlí myší jak o život, aby tu nepřátelskou AI vytřískal bez ztráty kytičky - vidím to u synovce (ten je tím posedlý dostatečně...) jak mu to tam na monitoru lítá jak střelené, detail nedetail :-D :-D
Ale proti gustu žádný dišputát, jen si to super rozlišení užívejte, důležité jsou pouze dvě věci: že vás to těší, a že za to zaplatíte :-)

+1
-28
-1
Je komentář přínosný?

No jó, to je pak těžko, když každý kdo viděl něco z vlaku, musí být "muzikant".

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.