Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Ferrania na Kickstarteru: zachraňme ISO 100 diapozitiv!

Super, len tak ďalej :-)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pěkný projekt, konečně něco, co mě přesvědčilo přispět a to přesto, že fotím hlavně na digitál. Líbí se mi, když se někdo nadchne a jde do toho - tohle se mi zdá, že má smysl a rád jim pomohu to zkusit!!

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Njn - je to sice mrhání penězi ale proč ne. Koneckonců když to někdo chce dobrovolně sponzorovat tak proč mu v tom bránit. Je to skoro stejné jako oprašování železniční trat po které přejedou 4 dotované motoráky denně a 1 nákladní minivlak měsíčně. Akorát s tím rozdílem že na podobném nesmyslu jsem nucen se podílet ať chci nebo ne kdežto tohle je dobrovolné. Osobně si ale myslím že lpěním na minulosti lidstvo mrhá neskutečnými prostředky.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Já si zase myslím, že nejen naleštěnou budoucností živ je člověk. Když se zamyslíte nad tím, kolik peněz se dnes točí v turistickém ruchu, který je většinou postaven na zachovaných architektonických nebo zpřístupněných přírodních památkách... mnoha lidem to přináší živobytí, protože v době, kdy spoustu práce zastanou stroje, by se pro ně jiná smysluplná nenašla. A k dotovaným motorákům - to je myslím trošku jiná kapitola :-)

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

Pojďme zbourat Karlštejn, rozemlít ho na štěrk a postavit z něj asfaltku abychom mohli zrušit lokální železniční tratě a kamiony měly po čem jezdit :-)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

To je dost nesmyslné srovnání. Železniční doprava totiž dokáže značně odlehčit té automobilové. To, že teď po té trati skoro nic nejezdí není morální zastaralostí trati ale špatnou dopravní politikou/mizerným vedením drah.
Co se týká analogových filmů tak tam je to spíše otázka pro nadšence nikoli pro masové využití a nedá se předpokládat že ještě někdy získá významný podíl na trhu. Na druhou stranu v globální ekonomice by se mohlo najít dostatek foto-nadšenců aby to uživili.

+1
+24
-1
Je komentář přínosný?

Neuzivi. Kdyby uzivilo, tenhle clanek by nikdy nebyl.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Uzivi. Vzdyt psali za na malou linku uz penize sehnali.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Otázka je jak moc malá ta malá linka je. Jestli je 100x menší ....

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Uživí. Momentální stav je dán roztříštěností. Sice bych raději viděl, že takovouto aktivitu vyvýjí Fuji nebo Kodak, ale zaplaťpánbúh za ty dary ... Spíš by mě zajímalo, proč v takovémto případě nepomúže, k jiným stupidním projektúm, štědrá Evropská komise, ktreá rozhazuje eura na větší blbosti.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Huš, kšá... Evropská unie. Proč by to jako měla podporovat evropská unie. To by jsme si to povinně platili všichni ze svých daní. Dost na tom, že z našich daní musíme stavět na každém druhém kopci nesmyslnou rozhlednu. Jen ať si to provozujou za svoje když je to baví. Proč by EU nemohla podporovat taky někoho kdo se zhlédne v lince na výrobu VHS videokazet, CRT televizorů, páskových magnetofonů, děrných pásek, výklopných vagonků do cihelen.... Vše na světě funguje tak že se to narodí, žije to, zestárne a zemře. Technologie nejsou výjimkou. Teď je po 150letech na řadě analogová fotografie.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

neni to definitivni konec, pane. je to zacatek. slouzily tolika panum a ted se tesi na sladkou odmenu v kremikovem nebi!!

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Proč by proboha měla filmová technika končit zrovna v křemíkovém nebi? IMHO patří do nebe organické chemie a přesné mechaniky.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

jak je prece psano v elektronicke bibli: "vlak bude pobyvat s vetrakem."

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Kodak, pokud vím, nějakou takovou aktivitu nedávno vyvíjel, chtěl po Hollywoodských studiích milion, aby udržel v provozu linku na film.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Lokální železniční doprava je ekonomický nesmysl. To co fungovalo před 100 lety je dnes už uplně jinak.
1) ...Železniční doprava totiž dokáže značně odlehčit té automobilové... - leda pokud vezete 100.000t uhlí na druhou stranu republiky. Ano u extrémně těžkých nákladů na dlouhou vzdálenost. Já ale mluvil o LOKÁLNÍ železniční dopravě a to je něco uplně jiného.
2) ...To, že teď po té trati skoro nic nejezdí není morální zastaralostí trati ale špatnou dopravní politikou/mizerným vedením drah... - Samozřejmě že to je morální zastaralostí. Dnes doprava funguje uplně jinak a jsou na ni kladeny uplně jiné nároky než před 100lety. Doby kdy bylo jedno že náklad dorazí za týden do 200km vzdáleného města jsou dávno pryč. A to vůbec nemluvím o tom, že poslat 2 kamiony je levnější než poslat 1 vagon i v případě že vedou koleje z a do místa určení. V případě překládky z / na kamiony je to už jen absolutní komedie.

Znovu tedy tvrdím a podporuji mé tvrzení výše zmíněnými argumenty - Lokální železniční doprava je neefektivní. Když si trať provozuje nějaký spolek ze svého protože mají rádi mašinky - prosím - to je uplně v pořádku. Stejně tak pokud někdo provozuje linku na výrobu filmů o které skoro nikdo nestojí jen fandové do fotografie a dělá to za svoje peníze tak je to také v pořádku.

Osobně si ale myslím že za dva roky budou řešit problém jak to dál financovat. Ale třeba najdou dostatečné množství zákazníků - nostalgiků kteří je dokáží uživit. Myslím že srovnání s provozováním parní lokomotivy pro fandy mašinek je zde zcela na místě.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Myslim, ze to bude fungovat povecme ako spolky nadsencov parnych lokomotiv. Udrzia to nadsenci a snad zozenu aj sponzorov a tak. No a ak sa im to nepodari, tak to budu skusat vo volnom case a nakoniec to daju tak ci tak zosrotovat. Nieje co stratit, nech to skusia

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Suhlasim s tym, ze lokalna, zeleznicna dobrava nemoze byt rentabilna. Pri nakladnej sa EU snazi o rozne dotacie, aby ubudli nakladne auta a preslo sa na eletrifikovanu zeleznicu. Ale zeleznica sa nemoze flexibilitou ani priblizit nakadnej automobilovej dobrave.
Kde vydim vyznam vlakov je osobna doprava na stredne vdialenosti ako Francuzske TGV, alebo Japonsky Shinkansen. Tieto vlaky dokazu zmysluplne konkurovat leteckej doprave na vzdialenosti do 1000km.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

A co třeba taková Japonská nebo Čínská železniční doprava? Nemluvím o Šinkansenu nebo jiných rychlovlacích, ale o obyčejné lokální dopravě.

To už najednou nevypadá tak morálně zastarale, co?

Povězte mi, v čem je vlak zastaralejší než autobus?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

O japonské a čínské REGIONÁLNÍ (pořád tu od začátku je řeč o REGIONÁLNÍ) železniční dopravě nic nevím. Vy ano? Tak nás poučte. REGIONÁLNÍ železniční doprava je neskutečně drahá, nefektivní a neflexibilní. Tj. přesný opak toho co se dnes od dopravy čeká. Silniční doprava i přes brutální zdanění (silniční daň, obrovská spotřební daň v palivu, mýtné brány...) je pořád výrazně levnější než dotovaná železniční doprava. Ano i když se pořád někdo snaží bojovat s realitou tak regionální železniční doprava nemá budoucnost. Samozřejmě existují výjimky ale to jsou možná jednotky procent. Jinak silniční doprava má tu výhodu že infrastruktura která se pro ni vybuduje jde použít i pro soukromou osobní dopravu. To u železniční dopravy nebude nikdy reálné.

V čem je vlak zastaralejší než autobus? Myslím že to není o zastaralosti ale o flexibilitě. Oba prostředky mohou být stejně vybavené ale v okamžiku kdy někam koleje nevedou tak se tam vlak nedostane. Naproti tomu relativně slušná silnice vede do téměř každé vesnice a to často hned z několika stran. Když někde spadne silniční most tak se prostě udělá 10km objížďka. Když někde spadne železniční most tak prostě vlak nejede a nasadí se co? Autobus. A nemusí jít rovnou o spadlý most. Důvodů proč je nějaká cesta neprůjezdná je hromada. Navíc železniční doprava nejde snadno přesměrovat protože se tím naruší systém fungující na jiné trati. Někdy to může být zcela neřešitelné.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Regionalna zeleznicna doprava je aj metro. A nemam pocit, ze by napriklad v Prahe nebolo vyuzite. Okrem toho Vase porovnanie je velmi asymetricke. Pretoze v nasich skorumpovanych krajinach peniaze vybrane na myte a cestnej dani nestacia ani na udrzbu ciest. A uz vobec nie na vystavbu novych. Takze peniaze na cesty idu hlavne z dalsich dani. Takze platim na cesty aj keby som chodil na do prace na bycykly cez les. Takze dopravcovia na cestach su dotovany uz tymto sposobom. A okrem toho stat aj bezne dotuje autobusovych dopravcov. Jediny rozdiel je v tom, ze strata zeleznice je jasne vycislena. Kdezto naklady na autobusovu dopravu su rozlozene do priamej dotacie a do nepriamej na vystavbu infrastruktury.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Metro - to je samozřejmě absolutní demagogie. Ano metro je lokální železniční doprava stejně jako tramvaje nebo lanovka na Petřín. Ovšem tyto stavby mají společné dvě věci.
1) celková délka tratí těchto systémů tvoří pár promilí lokálních železničních tratí (takže nepodstatnou část pro celek - nelze jje tedy použít příklad "že to může fungovat")
2) jsou postaveny a provozovány výhradně pro osobní dopravu - tzn. v území které dokáže využít jejich výhod - levná přeprava velkého množství současně.
Jakmile ale vede třeba tramvajová linka v lokalitě s menším provozem nebo kde soupeří s jiným druhem dopravy tak právě náklady na infrastrukturu ji spolehlivě časem likvidují. (příklad - tramvajová trat do Líšně)

Drtivá většina lokálních železničních tratí je ovšem pravým opakem těchto městských systémů. Vede v území s nízkou průměrnou hustotou obyvatel (ve srovnání s metrem). Není primárně koncipována na dopravu osob ale nákladů. Náklady se ovšem již dnes po lokálních železnicích moc nepřepravují protože to je z různých důvodů většinou nerentabilní nebo neefektivní. Lidé mají ve srovnání se situací před třeba 30ti lety také výrazně menší potřebu se dopravovat po lokálních železnicích když v každé rodině je jedno nebo dvě auta. Samozřejmě pořád tu existují zákazníci ale jejich množství už dávno kleslo pod množství které by umožnilo rentabilní provoz. O nějaké efektivitě se již ale nedá mluvit. A jestli je ekologické že jeden motorák který váží nějakých 30t veze 5 lidí - kteří by se pohodleně vešli do jednoho auta - tak o tom by se dalo s úspěchem pochybovat.

Jinak silniční doprava si na svůj provoz vydělá ve formě daní. Zřejmě z neznalosti jste neuvedl tu nejpodstatnější dan kterou zaplatí právě motoristé. Uvádíte mýtné a silniční dan ale hlavní příjem státu od motoristu je z DPH ale především ze spotřební daně kterou zaplatí při nákupu paliva. A tyto dvě daně tvoří mnohem více než 60% ceny paliva. Ve skutečnosti se v CR od motoristů na daních vybere mnohem více než se dá zpět do obnovy silnic. Zbytek se rozplyne někde v nenasytném státním rozpočtu.

Pořád je tu ale skutečnost, že peníze které dáte na stavbu silnic využijete i v soukromé dopravě - klidně po silnici můžete jít pěšky - po železnici se to výrazně nedoporučuje.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Ano na spotrebnu dan som zabudol, ale opet sa dostavame, k tom, ze dedinka o 100 ludoch niekde v horach si tu cestu moze z dani tazko zaplatit. Je zaplatena z prebytou inde. Podobne by mohla fungovat aj zeleznica. Ale u nas ani osobnadoprava v husto isidlenych oblastiach nevie vytvarat prebytky. Pri tom v oblastiach blizko vacsich miest vies vyuzit vlak jazdiaci kazdych N minut podobne ako metro.
Ja nie som z tych co by tlacili zeleznicu za kazdu cenu do kazdej dedinky. Ale vedel by som si predstavit fungovanie zeleznice ako inter city. Kde by som sa vedel dostat zo zapadu na vychod SR. cestovnou rychlostou povedzme 200Km/h a cestoval v pohodlnom vlaku.
Toto vyuziva uz mnou vyzsie spominany Shinkansen (aj ked jeho rychlost je vyssia) Tento vlak prepravi viac ako 300 milionov ludi rocne. Pri com celkva dlzka trati je aktualne len okolo 2500km. Jeho silnym stranakmy su pohodlie a presnost. ale urcite nie cena.U nas sa vlaky snazia konkurovat prave cenou.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Prostě vy obhajujete železnici obecně a já mluvím o lokálních železničních tratích. Takže se nikdy nedomluvíme. Já řeknu argument proč ne lokální železnice a vy řeknete argument že Šikanzen. Šikanzen není regionální trať postavená před 100 lety za účelem přepravy nákladu - což je 95% lokálních železničních tratí v ČR a na Slovensku tiež. Tyto tratě prostě nemají budoucnost a vydržovat si takové železnice a současně silnice je naprostý nesmysl. Lokální železnice se již nikdy nebude používat k dopravě nákladů v tom objemu jako když tyto železnice byly stavěny. Už se dávno ani nepoužívají malé železniční dopravní systémy v podnicích až na výjimky opravdu těžkého provozu kde to má smysl. Proč asi? Já bych prostě tratě nabídl ať si je někdo vezme pod svou správu když si myslí že si dokážou vydělat na svůj provoz. Pokud budou smysluplné tak se uživí a pokud ne - tak ne. Stát tak jako tak musí udržovat síť silnic - to je prostě nutnost už jen kvůli zajištění základních potřeb jako je dostupnost záchranné služby atd... To je to co se od státu chce. Pokud vím tak k ničemu podobnému se železnice využít nedá. Náš stát si nemůže dovolit vydržovat železnice v tom množství jaké tu je. Takže se to dělá na dluh. A já s tím prostě nemůžu souhlasit.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Zeleznicni doprava, jedno jestli lokalni nebo dalkova, je nejlevnejsi zpusob dopravy! Zajdete si nekam na odstavnou kolej a zkuste roztlacit na ni odstaveny vagon a pak si zatlacte sve auto a uvidite sam jak se na tom aute nadrete. Jiste pohodlnost mezi dopravou osobnim autem a vlakem je o necem jinem, ale srovnejme autobusy, ktere casto jezdi preplnene a vlaky, vlak je ekologictejsi i levnejsi doprava, nakonec i pohodlnejsi. Akorat se nesmite divat na CR, kde to ridi infantilni vedeni Ceskych drah. Vlaky maji budoucnost, Ceske drahy doufam ne.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Zeleznicni doprava, jedno jestli lokalni nebo dalkova, je nejlevnejsi zpusob dopravy!... - to samozřejmě není pravda. Nejlevnější je když už tak lodní resp. potrubní doprava. Ovšem nejlevnější na velké vzdálenosti - o regionální nemůže být řeč. Nicméně zkuste si zjistit kolik stojí přepravit 1 vagon (50t) třeba z Prahy do Pardubic a kolik stojí objednat si dva kamiony které na stejnou vzdálenost převezou dohromady také 50t. Levněji to vyjde 2 kamionama než 1 vagonem. A to přesto že silniční doprava je zatížena mnohem větším zdaněním. Samozřejmě pokud potřebujete poslat celý vlak na druhou stranu republiky je to něco jiného. To už ale není REGIONÁLNÍ železniční doprava.

To jaký odpor klade vagon stojicí na kolejích a auto stojící na silnici nemá na peníze které zmizí z peněženky když si objednám dopravu absolutně žádný vliv.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Jiste, protoze u kamionu platis pronajem kamionu na tu kratkou cestu, ridice a majitele firmy, pokud ten neni soucasne ridic. U vlaku musis zaplatit krome najmu za vagon a masinfiry jeste cele reditelstvi Ceskych drah. Problem ceny neni ve vlaku, ale v Ceskych drahach.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

To bych jako netvrdil. Pokud by to byla pravda tak tu máme hromadu lokálních železničních dopravců kteří šibují vagony a vyplatí se jim to. Proč tu nejsou? Protože se to nevyplatí. Jen pár soukromníků kteří přepravují nejlépe celé vlaky na druhou stranu ČR. K tomu je železnice dobrá a smysluplná.

Ve Švýcarsku kde je železnice protěžovaná horem-dolem je spousta lokálních železničních dopravců kteří mají monopol na území kde operují. Přesto je běžné že krachují. Takže ani v bohatém Švýcarsku to nefunguje - natož zde.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

A proto došlo k obnovení vlečky a lokálky v Tovačově, kde víc jak dekádu nebyla pravidelná nákladní doprava a osobní tu není již od 80. let. Nicméně jak je vidět, tak když nějaká firma potřebuje a chce železniční dopravu, tak si jí zjevně dokáže zařídit.
A co se týče osobní lokální dopravy, tak ta je na spoustě tratích pořád rentabilní a výhodnější než autobusová. Netvrdím, že všechny lokální tratě by měly zůstat zachovány, ale pořád velké množství je vhodné ponechat. Však to je také vidět, že soukromým dopravcům se na lokálních tratích daří.
A určitě si dokážete dohledat další příklady, kdy došlo k obnovení dopravy, ať už osobní či nákladní, na jiných tratích.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Vlečka v Tovačově je jeden případ z tisíce opačných. Dále by se slušelo uvést obnovu 10km vlečky do továrny Mattoni v Kyselce. Ano jsou případy kdy se to vyplatí. Ale je jich drtivá menšina. Nejde ani o jednotky procent ale spíše o jednotky promilí. A to je moc málo. Když nějaká firma potřebuje železniční dopravu tak si logicky umístí svůj provoz tak aby na ni dosáhlo. Dnes už nikdo (až na výjimky typu TPCA v Kolíně) nepostaví továrnu uprostřed pole a pak k ní nepotáhne 5km novou vlečku.

Ovšem v ČR je v provozu tisíce kilometrů regionálních tratí které dříve obsluhovaly pily, cukrovary, cihelny, vápenky, strojírenské podniky... které dnes již neexistují případně přesunuly svou dopravu na silnici. Tyto trati se uměle udržují při životě a doufá se, že se stane zázrak a někdo si vedle najednou postaví vysokou pec a bude potřebovat zničeho nic 300 vagonu uhlí a 400 vagonu rudy týdně. A to je uplně mimo realitu. Výsledkem pak je že taková regionální trať je dotována z provozu koridorů - případně rovnou ze státní kapsy. A na takové trati se prohánějí dotované motoráky s 5ti pasažéry které byly zakoupeny nebo zrenovovány opět ze státní kapsy. Za cenu jednoho nového motoráku pořídíte 10 - 15 nových luxusně vybavených autobusů.

Lokální železniční doprava je až na uplné výjimky vždy prodělečná záležitost. Nebýt dotací tak by vůbec neexistovala. O nějaké rentabilitě nemůže být vůbec řeč. V životě si žádný spolek nedokáže dlouhodobě regionální osobní železniční dopravou vydělat na obnovu železničního svršku a vozového parku. To prostě není možné. Koneckonců osobní železniční doprava byla doplňkovou službou už v dobách kdy železnice měla zlaté časy. Prostě železnice vždy stojí na nákladní dopravě. Pokud není na železnici nákladní doprava pak železnice nedává ekonomický smysl.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Vlečka TPCA 5km? Od stávající trati k bráně 1200m kolejí zbytek je ve fabrice. Nejseš trochu demagog? Pořád o vlečkách do fabrik, ale debata začala o regionálních tratích, tím je snad mašleno spojení malých měst mezi sebou nebo s velkými městy.

Výstavbu a opravy silnic a dálnic platí stát z daní, proč ne údržbu postavené a fungující železnice? A opravdu teď nemyslím vlečku pro nějakou soukromou fabriku. Potom doprava na této zadarmo železnici (protože ani za silnici mezi vesnicemi dopravce taky nic přímo neplatí, (no jo, silniční daň)) může vycházet rentabilně. Ovšem Sždc nemá zájem o malé tratě, když může více vydělávat na hlavních tazích, kde se přetahují dotovaní dopravci s Regiojetem a Leo expresem a nákladní dopravou. Ale pokud budeme řešit jenom maximální rentabilitu, tak se místo důchodu připravte na euthanásii.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Je zvláštní, že tvůj názor na morální zastaralost nesdílejí třeba Svycaři. Doporučuji si tam někdy zajet a svézt se těmi "morálně" zastaralými lokálkami.

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

Švýcarsko je uplně jiný případ. Pro ty co neví jak to ve Švýcarsku funguje na železnici:

Ve Švýcarsku je velké množství soukromých železničních dopravců obsluhující typicky nějaký region a nemusí jít ani o celý kanton. Dále tu působí národní SBB (Něco jako u nás ČD). Zásadním jevem je, že soukromí železniční dopravci si v drtivé většině NEKONKURUJÍ. Přesto že je ve Švýcarsku železniční doprava značně protěžovaná a neexistuje konkurence tak je zcela běžným každoročním jevem že soukromí železniční dopravci krachují. V podstatě každý rok zkrachuje někdo. Většinou se krach řeší dvěma způsoby. Předluženého dopravce převezme jiný dopravce (většinou formou fůze) a nebo pokud není zájem pak SBB. Nikdy nedojde k situaci že by najednou ráno osobní vlak nevyjel. Běžný cestující nemá vůbec šanci poznat že dnes platí strojvedoucího někdo jiný než včera. To mají dobře zařízené nicméně důvod proč i přes všechnu podporu železniční dopravci krachují je ten, že osobní dotovaná doprava to nezachání navíc je hodně finančně náročná. Přeci jen motorák na rozdíl od nákladního vagonu stojí uplně jiné peníze.
Nicméně regionální železniční tratě tak jak je známe u nás (například Kolín - Ledečko) ve Švýcarsku v podstatě vůbec neexistují. Je to dáno terénem. Pokud už někde třeba v horách vede trať tak to je v údolí kde se také soustřeďuje veškerý život v regionu protože prostě postavit fabriku někde v horách kde není ani silnice není vůbec dobrý nápad. Pak má železnice své nákladní zákazníky už z principu. U nás ale jsou vesnice a městečka rozprostřena v podstatě rovnoměrně díky relativní rovině jako ve srovnání s Švýcarskem bezesporu ČR je. Je tedy spousta obcí zcela bez železničního spojení - ne snad že by byla vzdálena nějak enormě - v drtivé většině případů je to do 15-20km. Ale když už nějaký provoz stojí ve vesnici nebo městečku bez železnice tak prostě se vlečka konat nikdy nebude. Je to hrozně drahá stavba. Naproti tomu - postavit silnici - to si může dovolit i nějaký trošku úspěšnější podnikatel. Nehledě na to, že po té silnici bude moci do své továrničky jezdit ve svém autě což by po vlečce rozhodně asi nemohl.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Pozeras sa na to len skrze peniaze a to este skrze fiktivne peniaze, pretoze aj ked 2 kamiony su lacnejsie ako ten vagon, v celkovom sucte je to omnoho drahsie. Bohuzial to zaplati ten, kto s tym nema nic spolocne. Ale to je dnesna .. moderna ekonomika. Vyzmykat a po nas potopa. Uzkoprse a kratkozrake myslenie spolocne s nepouzivanim zdraveho sedliackeho rozumu vedie k totalnemu zniceniu vsetkeho.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Tak prosím - můžeš to zde vypočítat v čem je to levnější v celkovém součtu. No ono to levnější není a nemůže být. Důvod je zcela jednoduchý. Náklady na železniční infrastrukturu jsou řádově vyšší než na infrastrukturu silniční a železniční infrastruktura nejde použít pro neorganizovanou dopravu typu automobilisté.

Poslední záchytný bod obhájců lokálních tratí (potom co jsou jim vyvráceny všechny argumenty) je ekologie. Že je železniční doprava ekologičtější než silniční doprava. Ano to je. Ovšem opět na velké vzdálenosti - takže zase ta lokální železniční doprava dostává na frak - ne ta ekologická opravdu není. Motorák běžně veze tolik lidí jako autobus. Takže jde dobře srovnávat. Kapacita takové Regionovy 84 míst k sedění a 105 k stání - tedy asi jako necelé dva autobusy. Spotřeba je ale zhruba teké jako dva autobusy - 242Kw motor prostě za 6litrů na 100km nepojede. V okamžiku kdy taková Regionova je obsazena ze 100% tak spálí zhruba stejné množství paliva na stejnou vzdálenost jako dva autobusy (ty teda pojmou více lidí ale to teď není podstatné). Pro zjednodušení berme že to je stejné. Žádný přínos pro ekologii se tedy nekoná. V okamžiku kdy jede takový motorák obsazen pouze z 50ti procent tak už by stačilo poslat pouze jeden autobus. Zde tedy je taková regionální železniční osobní doprava vysloveně neekologické. Podotýkám že regionální tratě zpravidla nejsou elektrifikované.

Proč nejsou elektrifikované? Možná kdyby se elektrifikovaly tak by byl problém s ekologičností provozu vyřešen. Tak to samozřejmě není. Nejsou elektrifikované že je to neekonomické (a současně i neekologické) Samotná trolej klade elektřině odpor - a na celém vedení v délce desítek kilometru to již není zanedbatelné. Když pominu samotné náklady na elektrifikaci tak je tu problém, že trať na které projede 5 vláčků denně spotřebuje mnohem více energie k tomu že je pod proudem než k samotnému pohonu. Takže proto nejsou lokální tratě elektrifikovány. A nebudou nikdy.

Prostě lokální železniční doprava je odsouzena k zániku. Ač příznivce mašinek se už těším na okamžik kdy nějaký zodpovědný ministr dopravy řekne - stojí nás to tolik a tolik, platíme to dvacet let a nikam to nevede takže to zrušme a raději dostavme dálniční síť nebo opravme rychleji silniční mosty - což musíme udělat stejně.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

čemu říkáte "lokální"? Pamatuji si na železnici v okolí Paříže. Jestli se dobře pamatuji (rok 2000), mají tam linky, které plynule pokračují jako metro.

Nedávno v Londýně to samé - mohl jsem trčet hodiny v buse nebo přijet vlakem do centra za cca hodinu z předměstí. Pokud nebyl neohlášenej výpadek, pak to moc pohodlné nebylo (protože narvané navzdory údajnému upadajícímu použití ;-)

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas, pokud to nema trh, ktery by to uzivil, je to na dotacich nadsencu.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak, žádná unie - Ti ať platí max. dopravní infrastrukturu. Na tomhle se mi právě líbí, že jsem si mohl svobodně rozhodnout, jestli za to svoje prachy vyhodim nebo ne :-) Kdyby na kickstarteru někdo chtěl spravit lokální silnici ke mě domu, tak mu taky přispěju. Stát na mě bohužel sere, i když mu přispívám až až...

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

"pokud to nemá trh" je naprostý blábol, pramenící z nepochopení a naivní víru v "trh". Když je málo dětí, zrušíme školky, co na tom zze za pár let nebude kam dát děti. Není zájem o nějaký studijní obor? Tak ho zrušme, co na tom že za pár let až zájem bude nebude kde se to naučit.
Zrušit něco je strašně jednoduché, ale vybudovat to pak od nuly je neskutečně náročné...
A mimochodem nejde srovnávat stávající funkci železnice u nás s jakoukoliv moderní variantou.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Zádná moderní varianta využití lokálních železničních tratí nexistuje a nebo snad ano? Tak prosím tedy o poskytnutí informace.

Peníze vynakládané do údržby a obnovy lokálních tratí by se daly vložit do obnovy silnic. Navíc silnice se dá využít i pro soukromou dopravu což železnice prostě nikdy umět nebude. Je naprostý nesmysl vedle sebe udržovat dva druhy spojení mezi vesnicemi - silnici a lokální železniční trat když 95% dopravy jde po silnici.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je ale přesně ono. Máme tu existující infrastrukturu železnice a místo abychom ji využili, tak to pozrušujeme a nacpeme na silnici, která už nemá šanci stíhat nyní. Přetížená silniční síť stojí extra náklady a nic nevydrží...
Vždyť to přece teď moc nevyužíváme...
Navíc ještě ztížíme možnost vzniku a fungování podniků v regionech...

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

A jak by jste si teda představoval to využití existující železniční lokální infrastruktury? Pořád je tu řeč o lokálních tratích. To jako na náklady státu postavíme ke každému většímu podniku vlečku? A nebo naložíme zboží na kamion, odvezeme ho 15km na nádraží - tam se přeloží na vagon - pošle se 30km daleko - a pak se zase přeloží na kamion a odveze se 15km na místo určení? A to všechno jen proto aby se mezi podnikem A a podnikem B které mezi sebou jsou vzdáleny 35km po silnici poslalo pár palet? To přeci nemyslíte vážně. Lokální tratě se nepoužívají protože pro ně není využití. Z podstaty fungování nemůže být. Žádná náhradní alternativa jak to využít neexistuje. Nebo ji sem teď jasně napište. Kdyby se nedávaly peníze do nesmyslných tratí po kterých nic kloudného nejede ale raději se daly prostředky do souběžně vedené silnice tak to je přeci rozumější.

Podnik který potřebuje železnici si svůj provoz určitě neudělá v polích ale tam kde se k železnici snadno dostane. Tím se přeci nic neztěžuje.

Neřekl jste jeden smysluplný argument jak využít regionální železniční trať tak aby to nebyl absolutní ekonomický nesmysl (jako je v současnosti).

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Ale jděte, několikrát tu zaznělo, že to může být rentabilní i pro lokální osobní dopravu ve světě to na spoustě míst funguje, že tam kde nebude ani železnice těžko bude dálnice atd. ale. jakmile tu ovšem někdo uvede kde, hned je tu tvrzení "ale to se nedá srovnávat". ... Vy o žádný argument nestojíte raději se budete mačkat v zácpě na "dálnici", která stojí takové prachy ze se ani nestíhá obnovovat natož stavět...

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Můžete mi prosím vysvětlit souvislost mezi lokální železnicí a zácpami na dálnici, resp. v centrech velkých měst? Já tam totiž žádnou souvislost nevidím. V zapadákovech typu Horní Dolní zácpy obvykle nebývají, a proto tyto neexistující zácpy nemůže lokální železnice řešit.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Dobře skusím Vám to podrobněji vysvětlit.
První věta zní "tam kde není železnice těžko bude dálnice atd." Souvislost je v tom, že těžko někde mimo centrum může fungovat jakýkoliv větší podnik bez infrastruktury schopné vozit tam i zpět větší náklady (železnice) a tudíž tam nic takového nevznikne což nadále vede k prohlubování izolace, mizerné zamněstnanosti atd. A pokud už tam náhodou něco takového je pak to znamená že se po těch pidisilničkách pohybují přetížené kamiony a následky jsou pro komunikaci tragické.
Druhá věta s mačkáním na "dálnici" (všimněte si prosím těch uvozovek) souvisí s přesunem nejen osobní ale veškerá další na silnice a potažmo na dálnice a následnými jejich zácpami, to že ta dálnice není přímo v místě lokálek ještě neznamená že něco co by jinak absolvovalo celou cestu po kolejích, nepojede teď nejprve po dálnici a pak po silnici atd. Kapišto?

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Můžu se zeptat prosím na "Tady se bojuje o přežití něčeho, co dnes stále má smysl."??? Buď nejsem dost domýšlivý, dost fotograf... nebo jsem prostě nepochopil tu těžkou ironii :-D.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

On tedy asi film pro většinu smysl dávno nedává.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Me se zas libi: "Kromě Ferranie již zbývá jen Agfa (kdo ví, jak dlouho vydrží) a Kodak a Fuji". Proste uplny unikat. Na svete jsou jen 3 vyrobci a o ctvrteho se bojuje. Kolik ze to mame vyrobcu x86 procesoru a disku? Jestli bychom nemeli na kickstarteru ozivovat Cyrix nebo koho.

Panovi Jezkovi se snad narodilo dite nebo co. Nevybavuju si zadneho jineho autora webu ktere ctu, ktery tak casto pise tak srdcervouci clanky.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Výrobců klasických procesorů pracujícím na stejném principu jako x86 jsou stovky, možná i tisíce. Byť mají třeba jinou instrukční sadu.

Mimochodem, Intel se snaží oživit dalšího výrobce x86 v Číně. Stejně jako před časem oživil AMD mimosoudním vyrovnáním za 1,2 miliardy dolarů. Začíná přicházet na to, že toto není ani pro něho ideální. Pokud Intel nedovolí jiným nakrmit se na x86, ti jiní dají mnoho energie do třeba prosazení ARMu, a může se jim to povést. Ostatně snaha Intelu monopolizovat 64bitů pomocí Itania dopadla dost varujícně.

Jinak sám mám slabost pro analogové věci jednoduše proto, že digitalizace shodila jejich kvalitu na zvracecí úroveň. To se stalo se zvukem a digitálními formáty ála CD nebo mp3. To se stalo s videem. A to se stalo plus mínus i s digitální fotografií, kde se to už začíná srovnávat. Já sám jsem po konci analogové fotografie prakticky přestal fotit, nelíbí se mi to.

Pana Ježka si vážím už z toho, že mu o něco jde. Většina Čechů jsou netečné zombie, kteří maličko ožijí, když se můžou nažrat, ožrat nebo někoho přeříznout (a i to často už je nechá lhostejným), jiné projevy života většiny Čechů nejsou. Nic je nezajímá, o nic jim nejde, a ono to tu podle toho i vypadá. Je to přesně tak, jak píší výše, každý by tu nejraději ničil, devastoval, ale něco rozjet je daleko těžší.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Osobne si myslim, ze je to sice pekny projekt, ale nerealny. 250tis len na rozbehnutie a potom co? taka obrovska vyrobna masina, aby mohla bezat, potrebuje aj velky a trvaly odbyt. to nemozete zapnut a vypnut ako mikrovlnku, kedy sa vam zachce. V sucasnosti, ked zvysne tri spolocnosti, vyrabajuce farebne filmy pre fotografov, ledva ziju a kazdym rokom viac a viac obmedzuju vyrobne kapacity je ozivovanie a krmenie stvrteho mamuta doslova samovrazda. Dnesny svet kasle na trvanlivost filmu, ktory dobre uskladneny vydrzi aj par storoci. Dnesny svet je o konzume, hned, dnes, okamzite. Ze dnesne fotky nasledujuce generacie (a teda nasi vnuci a pravnuci) nikdy neuvidia, je na beton. Dnesne (alebo nedavno) napalene cd/dvd budu necitatelne (vacsina uz aj je), pametove karty, usb kluce, harddisky... vsetko bude bud znicene, alebo zmazane, stratene, necitatelne, nekompatibilne... Sme stratena generacia. Po nas neostane nic, iba hromady nerecyklovatelnych toxickych skladok odpadu.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.