Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Rekapitulace: Grafické karty v roce 2016 aneb konečně FinFET

Máme tu období svátků a tak, jako už tradičně, nabídneme tématické ohledy za uplynulým rokem. Dnes začneme grafickými kartami, čipy a vůbec světem 3D a multimédií…

Kapitoly článků

1.  Úvod a první kvartál

Většinou, když připravuju vánoční rekapitulaci, se nejdříve podívám, jak vypadaly sliby jednotlivých firem na daný rok (to i včetně několikaletých výhledů), srovnávám je se skutečností a zvažuju, proč se je nepodařilo realizovat, nebo co stojí za tím, proč se výhled daného výrobce tolik vzdálil od reality. Rok 2016 je ale výjimečný tím, že alespoň co do technologií souvisejících s grafikou, žádný významnější průšvih nenastal a výrobci až na drobné detaily dodrželi, co slíbili nebo co se od nich čekalo.

Renee James Intel Look Inside

Z oněch drobností bychom mohli zmínit třeba mírný odklad velkoobjemové výroby na 10nm u TSMC (už při jejím ohlášení na konec roku 2016 bylo jasné, že grafický trh ještě dlouho neovlivní), případně plány Intelu, které ještě v květnu 2015 malovaly 10nm procesory Cannonlake s novou generací integrovaných grafik na jaro 2016. Dva měsíce poté ale optimistka Renee James, které byly nereálně krásné výhledy připisovány, opustila Intel a další náčrty už plus mínus odpovídaly realitě - alespoň ve vztahu k roku 2016.

Kvartál první - nové architektury se představují

Na samém počátku roku se o slovo přihlásila AMD a představila generaci Polaris, čtvrtou generaci GCN doplněnou novými multimediálními akcelerátory, 14nm procesem GlobalFoundries pocházejícím od Samsungu a zdvojnásobenou energetickou efektivitou. Záhy odpověděla Nvidia prezentací výpočetních předností architektury Pascal a prvních produktů, kterými měla být vybavena.

Nvidia Pascal Mixed Precision

Asi zcela prvním ohlášeným byl Drive PX2, modul pro samořízení automobilů. Nvidia se dále pochlubila schopností Pascalu zpracovávat výpočty nejen v přesnosti FP32 a FP64, ale také FP16 a Int8. To nakonec skutečně jádra této generace uměla, ovšem buďto jedno (FP16) nebo druhé (Int8) - pro každé byla třeba trochu jiná konfigurace architektury.

Než se nové produkty přiblížily k vydání, došlo na celou řadu událostí, které se týkaly 28nm produktů. AMD snížila ceny Radeonu Nano a Radeonu Fury, ale nikoho to nezajímalo. Nvidia přichystala mobilní high-endové GeForce GTX 980MX a GeForce GTX 970MX i desktopovou low-endovou GeForce GT710, ale rovněž to nikoho nezajímalo. V diskusích se objevovalo již poněkud monotónní „tak už to sakra vydejte“ a dalších přejmenovaných 28nm produktů se opakovaná žádost netýkala.

Pomineme-li neutuchající spekulace o 14- a 16nm GPU, ohlásila AMD v únoru přípravy FreeSync pro Linux a došlo na pár nových herních bundlů. Koncem měsíce byly zveřejněné výsledky prvního testu asynchronních shaderů v DirectX12 hře, konkrétně v Ashes of the Singularity. Když se ukázalo, že Radeony dosahují mírně vyššího výkonu než tehdejší GeForce i při o stupeň vyšších detailech, začalo se rýsovat, že architektura Maxwell nebude pro DirectX 12 to pravé. Konec zimy pro Nvidii nebyl příliš šťastným obdobím, vlastně se dá říct, že zřejmě nejchmurnějším z celého roku. Po výsledcích v DirectX 12 došlo na několikery ovladače, jejichž uživatelské hodnocení si Jen-Hsun Huang jistě za rámeček nedal. Uživatelé si stěžovali na nebootující systémy, grafické anomálie a přehřívání karet. Začátkem druhého kvartálu se ale problémy podařilo odstranit a na Nvidii se usmálo štěstí.

Mezi tím se ale ještě stihl dvakrát přihlásit o slovo Intel. Společnost zahájila jednání s AMD ve věci možného licencování grafických technologií. Bylo to zhruba rok před datem, ke kterému vyprší licenční smlouva s Nvidií. Grafická jádra Intelu obsahují technologie, které jsou již patentované a společnost musí mít podepsanou smlouvu s nějakým subjektem, který disponuje patenty k daným technologiím, aby nebyla žalovatelná pro jejich nelegální použití. Nvidii Intel platil zhruba čtvrt miliardy dolarů ročně a předpokládalo se, že se tímto krokem snaží Nvidii přimět k výhodnější nabídce na dalších pár let. Pokud mi prominete časový skok, pak dodám, že pokud šlo skutečně o tuto strategii, pak nevyšla, protože nyní v prosinci došlo skutečně k podepsání smlouvy mezi Intelem a AMD. Další významnou událostí bylo vydání platformy Intel Skull Canyon, která do segmentu mini PC přinesla tehdy nejvýkonnější integrovanou grafiku desktopu, Iris Pro 580.

Kapitoly článků
1.  Úvod a první kvartál

Diskuse ke článku Rekapitulace: Grafické karty v roce 2016 aneb konečně FinFET

Neděle, 1 Leden 2017 - 17:40 | Much Doge | Intel = stabilita a kvalitní produkty už desítky...
Pátek, 30 Prosinec 2016 - 16:16 | Jaroslav Crha | co ty víš, přemýšlím že že by příští rok mohl být...
Pátek, 30 Prosinec 2016 - 16:00 | jožin | Tak pokud ti stačí hrát ve fullHD tak to pak jo...
Pátek, 30 Prosinec 2016 - 14:57 | Antonín Lejsek | Vypadá to, že tam chybí kus nepájivé masky, to...
Pátek, 30 Prosinec 2016 - 02:15 | Pepa Zdepa | Na Apple Watch už mám Pokémon GO, to mi stačí :D...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 21:30 | Jabba | Jak říkám - gratuluju. Jinak? CID a scrap...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 20:37 | Jaroslav Crha | prosimtě v klidu, vždyť je to jen cesta... když...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 20:01 | Jabba | Ono ti to funguje? Tohle ti bez problémů (byť...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 19:06 | Jaroslav Crha | jede to ? Jede...nic víc není potřeba. Co se ti...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 19:05 | Jaroslav Crha | projektor víc jak 60FPS nedá, takže nepotřebuji...

Zobrazit diskusi