Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Metro: Last Light pro Linux je k dispozici

Bude test? Asi nejenom mě by zajímalo srovnání výkon a vizuální kvality pod Windows a pod Linuxem.
Existuje celá řada titulů pro obě platformy. Kromě zde zmíněného Metra to je třeba Serious Sam 3, komplet série Half Life, Left4Dead...

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Připojuju se k prosbě. Navíc Metro je ze zmiňovaných her nejnáročnější takže by měly být vidět markantnější rozdíly ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

pripajam sa tiez, FPS pod Linuxom by ma dost zaujimalo

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Test nemám, spíš jen osobní zkušenost.

Na Windows, když jsem to spustil poprvé, hra se ani nehla (17fps). Nastavení grafiky na to nemělo vliv, jelo to pořád stejně. Až potom jsem, v úplně jiném menu, vypnul PhysX a náhle to jede velmi zvižně na max. detaily (AMD 7870 + AMD FX 8350).

Na Linuxu se to chová stejně (podobně). Jede to líp, než first run na windows. Jenže tady je místo nastavení grafiky jen jakýsi nic neříkající slider a to je vše. Takže hrát se to dá, ale určitě to časem pojede líp. Nevím, zda tam PhysX vůbec mají (nebo nějakou náhražku), ale není způsob, jak si to ověřit a vypnout. Zde by chtělo zkušenost někoho s nVidií, tam to musí běžet i na windows out of the box (njn, taky je to hra nVidia TWIMTBP :-( ).

Tohle bude pravděpodobně věc, která se v následujícíh dnech bude hodně měnit a budou výkonnostní patche.

Takže ano jede to, hrát se to dá, vypadá to úplně stejně, ale možnosti nastavení jsou bůh ví proč značně omezené.

Mám Catalysty 13.11 beta 6. Windows ovladače mají výhodu v půl ročním předstihu a taky v aplikačních profilech.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To je presne to, o cem jsem psal. Delat ted benchmarky nema vubec smysl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Možnosti nastavení jsou zatím jen pomocí nic neříkajícího posuvníku. Vzhledově stejně to určitě není, používá to kdo ví jak starou verzi OpenGL (údajně kvůli Mac OS, který přinesl podporu nového OpenGL snad až s teď tou novou verzí). Obrázky porovnávající Windows a Linux - http://www.overclock.net/t/1439965/metro-last-light-windows-vs-linux-gra...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Neverim v to, ze nekdo z redaktoru v CR bude delat takove testy. A pokud ano, tak to bude na nejake integrovane grafice notebooku od Anicky.
Podle vseho to jede pod linuxem velmi dobre, ale asi bych s testovanim pockal, protoze linuxova verze je venku teprv par hodin zatimco windows verze je tu uz delsi dobu. I kdyby byl na tom linux mnohem lepe, benchmark bude na nic, protoze za par dnu mohou byt rozdily jeste vetsi.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Tak jak je to teda? Napřed tvrdíte, že to jde pod linuxem "podle všeho" velmi dobře a v zápětí si rozporujete tvrzením, že je každý bench na nic protože to zítra asi pojede rychleji bo co, WTF? Základem je mít nějaká numera a ty pak třeba v rámci upřesnění později přetestovat úplně stejně jako se to dělá běžně a je úplně fuck jestli je to win/lino páč se budou testovat obě verze (driverů + os). Nebo se mýlím?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nic rozporuplne jsem nenapsal. Napsal jsem, ze benchmark nema zatim smysl. Jeste se snad nikdy nestalo, aby prvni verze, at je to cokoli, byla naprosto dokonala. Delat benchmark za mesic, mozna ... Ale kdyz neco srovnavam, tak by snad mely mit obe strany aspon trochu srovnatelne podminky ne?

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Mě trochu není jasné co myslíš stejnými podmínkami. Linux je tu stejně dlouho jako win. Jasně, chápu, že některé hry mají v den vydání problém - i dávno po něm, připomenu třeba Rage, které se nehorázně sralo ve SLI a na AMD kartách, ale tak půl roku po vydání by to snad už mělo být trošku vychytané nehledě na platformě - obzvláště když je Linux tou poslední ;]

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No pul roku a hned je rozdil, v tom uz problem nevidim.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ale v tomhle případě je půl roku plus pro lino, nikoliv pro ostatní platformy, které jsou, když ro přeženu diskriminovány. Takže jakýpak ústupky... Zkrátka na to mělio o půl roku víc a ještě je to jako málo nebo co? Mám je omlouvat za co? Za to, že Linux a že ne plejstejšn? :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja obhajuji linux, ale nechci to davat najevo, aby se tu nahodou neobjevil BTJ a podobni trollove. Windows verze musi byt odladena uz davno, protoze je to pro vyvojare priorita. Na linuxovy port bude vyhrazen cca 0.5 - 2 lide. Proto by meli dostat cas, aby vsechny optimalizace a funkce stihli dodelat.
Treba Painkiller H&D je pro Linux uvolnen zatim jako Beta a jde to videt i kdyz se na portu dela docela dlouho. Precejen jeden clovek k pochopeni a naportovatni UE3 enginu neni moc.
Hodne vyvojaru chce mit port udelan jak nejrychleji to jde, za cenu, ze tomu neco bude chybet, ale hrat to pujde.
Tak je to vsude. Treba GTA IV bylo v prvnich verzich nehratelne na PC, protoze se jednalo o port z konzole.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

ahá, takže já mám platit 0.5 - 2 lidi za to, že si pořídím pc a linux. no tak to wau, to mi smysl dává :D tak proto jeten linux lepčejší :D hlupáku, ba co, debile. a co cikány, těm bych taky měl lézt dozádele protože 1% a beta? vopravdu to je argument že je mi z vás blbě!

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Port pro Linux nemusí být náročný. Na PS 3 běží OS, který vychází z FreeBSD. Ve výsledku to bude port z UNIX-like na UNIX-like proti portu z UNIX-like na Windows NT.

O to tu teď nejde. Mě zajímá přímé srovnání výkonu pod Windows a pod Linuxem, aby se zjistilo, jestli má Linux smysl pro hraní a nebo ne.

Redakce se k tomu nevyjádří?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"jestli má Linux smysl pro hraní a nebo ne"
Presne tohle bohuzel nezjistis. Zjistis jen, jak dobre jede dana hra, resp. kolik si dal prace vyvojar s jeji optimalizaci na danou platformu.
Pokud si vyvojari tu praci nedaji a ono to jede stejne rychleji, pak je jasne, ze to smysl rozhodne ma. To se uz potvrdilo u nekolika her portovanych ve Valve.
Kdyby to nemelo smysl, nejdou do SteamOS.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Právě proto jsem navrhoval test více her. Od toho, jak bude každá jedna hra optimalizovaná se bude celé hraní na Linuxu odvíjet.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Teď jsem to zkoušel pod OSX a nezdá se mi to lepší ani rychlejší. Zkusím vyměnit Quadro za nějakou GeForce a uvidím. BTW někdo stejnž konfig jako MacPro 5.1?

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Quadro dá stejný výkon jako GeForce.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"O to tu teď nejde. Mě zajímá přímé srovnání výkonu pod Windows a pod Linuxem, aby se zjistilo, jestli má Linux smysl pro hraní a nebo ne."

Problém je, že tady mnohem víc záleží na konkretním optimalizacích v programech, než na platformně. Každý operační systém (bez konkrétnosti) má k disposici stejný HW, takže stejný program by měl běžet stejně rychle.

Samozřejmně různé OS se liší tím, jak efektivně pracují s procesy a přidělováním paměti a low level věcmi obecně. Ale to jsou +- procenta. Vetšinou na open source os to jde pro konkrétní platformu vyladit mnohem lépe, už jen proto, že si ten systém můžete zkompilovat přímo pro váš konkretní počítač. Zde maji mimořádnou výhodu herní konzole, které sice nejsou opensource, ale je to zcela konkrétní hw, což veškeré optimalizace dělá jednoduššími a hlavně pro tu konzoli globálně použitelnými.

Takže obecně hraní na linuxu má smysl a to dokonce větší, než na Windows. Když zajdu do extrému a velmi nerad bych to viděl v praxi (jako fakt to nedělejte), tak si ta hra může klidně při instalaci zavést kernel modul a mít tak ještě přímější přístup k HW ;-)

Ale zpět na zem. Stejný software běží (pokud je k disposici na obou platformách) minimálně stejně dobře na linuxu (z vlastní zkušenosti vím, že mnohdy i lépe) než na windows. Není důvod, proč by tomu tak nemělo být. Benchmarky (Valley, Heaven) mi běží na obou systémech v podstatě stejně (upřímně řečeno záleží na verzích catalystů mnohem víc, než na konkrétním os). Takže, pokud se hry pro jiné platformy nebudou prasit (0.5-2 programátoři vyhrazení na provoz na jiné platformně), tak má linux obrovský herní potenciál. Aktuálně to vypadá velmi dobře.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co to meles za h*vna?
Zaplatis tolik co jinde.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A jako "bonus" hraju poslední. A to se vyplatí!

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A proč by nikdo z redaktorů v ČR takové testy nedělal? DIIT je částečně zaměřený i na Linux. Rozhodně bych uvítal test her pod Linuxem víc než víkendový článek od Aničky, alter ega pana Ježka.
Jsem zvědavý, co zvítězí, jestli zájem o počítače a snaha přinést čtenářům něco zajímavého (ostatně právě kvůli čtenářům tady jste) nebo lenost - naškrábat jeden článek jako úvahu moc práce nedá (to je jeden z důvodů, proč jsou mi z hloubi duše protivné "úvahy" Michala Rybky na PCT).

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Protoze platit 30€ za to, aby nam tady udelali par obrazku s vysledkem - da se to hrat na obou, se jim nevyplati. Vzdyt vsechny clanky na DIIT o Linuxu jsou jen kopie z Phoronixu v bledemodrem. Az se objevi benchmark tam, bude i tady.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Podle této logiky by nevznikaly žádné testy. Nebo snad myslíš, že když se na DIIT testovala naposledy R9 290, tak si ji musela redakce koupit?
Zcela logicky ne, měla ji pouze zapůjčenou. Hry většinou redakce přímo dostávají. Nemyslím, že by byl problém si na test tu hru vyžádat.

A pokud by to z nějakého důvodu nešlo, tak ať si redakce počká na vánoční slevy na Steamu a nějakou tu korunu zainvestuje. Pokud chtějí mít čtenost a z toho plynoucí zisky, musí něco zainvestovat, jinak by o ty čtenáře také mohli přijít. Jestli je pro redakci DIIT 150 Kč za Serious Sam 3 a 180 Kč za L4D (co ty hry stojí ve slevách) moc, tak já jim klidně SS 3 a L4D nasdílím, až bude na Steamu dostupný sharing her. Určitě se najde někdo jiný, kdo by byl ochoten nasdílet Metro LL a L4D 2.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Srovnavat grafiky je trochu odlisne. Stejna grafika bude s velkou pravdepodobnosti mit stejne parametry i za 10 let. Hra co prave vysla vs stejna hra na uplne jinem vykreslovacim API pro jinou platformu, se s postupem casu urcite zmeni. Pocitam, ze bude trvat asi 2 mesice, nez se to nejak ustali a na obou platformach bude vse on par.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Hlavne ale na benchmark musi mit clovek zkusenosti. Ne si nainstalovat nejake ubuntu a tvrdit, jo takhle to pak pobezi na vsech ostatnich distribucich.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Netrvám na to, že test musí být hned. Klidně ať 2 nebo 3 měsíce počkají. Zatím můžou otestovat ostatní hry, co jsem jmenoval.

A ne na benchmark nejsou potřeba zkušenosti, to je jen o tom nainstalovat a proměřit. Trošku větší výzva je ovladač grafiky, ale dnes už to taky tak docela neplatí. To musí zvládnout každý pokročilejší uživatel Linuxu.

--------

"Ne si nainstalovat nejake ubuntu a tvrdit, jo takhle to pak pobezi na vsech ostatnich distribucich."

Tohle jsem nějak nepochopil. Proč by měli tvrdit, že to takhle poběží i na ostatních distribucích? Bohatě by stačilo, kdyby to prověřili klidně i na tom Ubuntu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je to o tom, ze uzivatel co ma zkusenosti s benchmarky je schopen merit mnohem objektivneji nez nekdo, kdo vidi neco poprve.
Pak si do clanku napise, jelo mi to na 10FPS ale uz nikdo se nedovi, ze nemel nainstalovan ovladac na grafiku.
Prip. vubec netusi, jaky rozdil muze udelat zapnuta kompozice ve WM, to ze to testuje na jinem disku, atd.
Na zaklade svych zjisteni pak dojde treba k uplne jinemu zaveru, nez by dosel nekdo kdo tomu opravdu rozumi a ctenarum, jako odbornik, serviroval jen sve pocity a oni tomu treba i verili, protoze tomu sami taky nerozumi.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Předpokládám, že redakce DIIT nejsou idioti.

Kdybych to měl testovat já, tak bych se nejdřív podíval na už existující testy, abych věděl, na jaké nastavení si dát pozor. Jestli například není nějaká volba nastavení, která dělá problém a neadekvátně sráží výkon.
Testoval bych jednoduše v nejrozšířenějším rozlišení, ve Full HD. Projel bych low a ultra nastavení a pak případně zkusil AA.
To samé na Windows.

Instalace uzavřeného ovladače je pro hraní tohoto typu her snad samozřejmost. A fakt, že test musí probíhat na stejném stroji a stejném disku je také samozřejmost.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

"A fakt, že test musí probíhat na stejném stroji a stejném disku je také samozřejmost."

To se dost blbě dělá. Pokud jde o klasický dualboot, kdy na disk, kde jsou nejprve nainstalovány Windows a až po tom (na volné místo "vzadu") Linux, tak ten je na nejpomalejší (sekvenční rychlost) části disku.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

A co řešení - nainstalovat Windows, otestovat, zformátovat, nainstalovat Linux, otestovat.
Případné by se to dalo řešit méně bolestnou cestou, nainstaluje se Windows a Linux do dualbootu, jeden diskový oddíl se vyhradí pro testované hry. Pak by už jenom stačilo před testem na Windows naformátovat daný oddíl na NTFS a pro Linux třeba ext4.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Sim tě, myslíš že to Heron pochopí? Mě i docela udivuje, že sem tahá části disku když jsou dneska běžně testovací stroje vybaveny ssdčkem... Prostě tady se zas bude vymejšlet 10 důvodů "co by kdyby" místo samotného testu :D A bacha na fragmentaci, na to je ntfs (ext/whatever) taky náchylnej, bacha na to!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pochopí. Protože na rozdíl do Richmonda ví, jak se má testovat.

Drtivá většina testů na českých webech je na dvě věci. Kromě toho, že drtivá většina testerů ani neví co testuje (to se týká zejména HW testů, snad jediné pořádné testy dělá Behemot), tak, a hlavně, podmínky těch testů jsou minimálně diskutabilní. Nehledě na to, že nad tou sadou výsledků je potřeba provést alespoň základní statistiku.

Ale co, klidně si testujte. V jednom testu vyhraje hra na Windows, v druhém na Linuxu. Alespoň bude na flame zaděláno ;-).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Porovnání kvality - vše na max.
http://www.overclock.net/t/1439965/metro-last-light-windows-vs-linux-gra...
Na první pohled jde poznat pod Linuxem chybějící tesselace a dynamické stíny, ale jinak to pořád graficky vypadá hodně dobře.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vypadá, ale docela mě zaráží, že na dotaz kolik to má fps týpek odpověděl, že neví (?), ale dodá více obrázků :D

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Asi nevěděl, jak fps zapnout, řešili to na steamu v diskuzi, musí se to zapínat ruční editací configu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To snad neni mozny oni tu sracku cpou i do linuxu! ... jo moment, to neni "Modern" "User" Interface, to je nejaka hra co se jenom podobne jmenuje. Uf.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.