Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Peklo zamrzlo: Microsoft se připojil ke Khronosu, bude vyvíjet WebGL

Poslední dobou mi přijde, že na DIIT zamrzá peklo nějak často :D

+1
+26
-1
Je komentář přínosný?

Ja by som pouzil termin ¨Nastala disrupcia¨ namiesto ¨Peklo zamrzlo¨

Příchod disruptivní technologie

Disruptivní technologie jsou takové, které „mění pravidla hry“. V okamžiku, kdy přicházejí, se stávají tradiční technologie zastaralé a nevyhnutelně do několika let naprosto zmizí, protože nejsou konkurenceschopné
http://pctuning.tyden.cz/multimedia/16-elektronika/20269-uvaha-jak-kolab...

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Taky koukam - tri clanky zacinajici "Peklo zamrzkolo....." hned na titulni strance.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Co znamena len tolko, ze by uz bolo vhodne zalozit rubriku "Peklo zamrzlo" a hodit ju medzi ostatne ako Procesory, Desky, Grafiky,...

+1
+17
-1
Je komentář přínosný?

Přidávám se, podle mě výborný nápad. Myslím, že když už to peklo opravdu zamrzlo (což bylo v podstatě prokázáno úvahou s názvem „<em>Je peklo exotermické, nebo endotermické?</em>“), zasloužila by si tato událost vlastní položku v Menu ;).

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

Kdyz peklo zamrzlo, tak se nedivim, ze se dejou divny veci.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Proto politici tak kradou, protoze se neboji zmrazenyho pekla kam popravu patri.

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

V 90. letech jsem na NT4 v pohodě hrál OpenGl hry, zatímco DX pro NT4 MS brzdil, jak se dalo :-)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Můžete nějak specifikovat, v čem Microsoft jako prohrál? Podle mě se MS akorát pragmaticky připojil ke skupině, která rozvíjí standard WebGL, tzn. rozvíjí možnost, jak přes javascript řešit nějakou rozumně akcelerovanou 3D grafiku v prohlížeči. Proč se tu mluví o DirectX, což je úplně jiná vrstva (ovladače nad grafickou kartou, nikoliv vrstva v prohlížeči) co se týče operačního systému.

WebGL API je založeno na zkušenostech z OpenGL a vychází z OpenGL ES, nicméně to podle mě automaticky neznamená, že musí být renderovací model v prohlížeči, tedy IE, nutně postaven na OpenGL, i když je to poměrně logické.

No stále mi není jasné v čem MS prohrál, jako v prosazování DirectX ? On tu byl nějaký závod/ soutěž? Pokud si dobře pamatuju, tak MS byl právě ten, kdo díky protlačení DirectX velkým způsobem umožnil vůbec vznik současného herního průmyslu. Dříve si každý výrobce grafiky vytvářel své vlastní API, takže vám běžela hra pouze na grafice od jednoho výrobce, protože byla psaná pro jeho API. MS zavedl univerzální API, které postupně akceptovali všichni výrobci.
Ti ale akceptovali ještě OpenGL API, takže dnes grafické karty podporují jak DirectX tak OpenGL. A zákazník byl spokojen, protože měl zajištěno, že si nebude muset kupovat pro každou hru zvlášť grafiku, ale bude stačit jedna.

Jestli se hry píší pod DirectX nebo OpenGL je snad jedno, ne? Dřív byl Linux pro hry naprosto nepoužitelný, až teď nastoupily i jiné použitelné platformy (telefony, tablety, Linux už není tak nepoužitelný), takže se mění trh a hráči se logicky přizpůsobují. Je změna na trhu nutně "prohrou" MS? Definuje MS trh všech zařízení prostřednictvím DirectX?

Je nutné tady vytvářet umělé zdání nějakého souboje? Jaký má z toho souboje ve výsledku užitek zákazník? (žádný, akorát Ježek musí vytvářet senzaci, chtělo by se dodat)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

> Pokud si dobře pamatuju, tak MS byl právě ten, kdo díky protlačení DirectX velkým způsobem umožnil vůbec vznik současného herního průmyslu

To si pamatujete hodne spatne, OpenGL i herny priemysel predatuju DirectX o desatrocie :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To si pamatuje spravne. Opengl bylo vydano v roce 92, to opravdu nejsou desatrocie. Za pouzitelne pro hry je povazovana verze 1.1 vydana v roce 97, ktera vylepsovala podporu textur. Navic OpenGL vetsina vyrobcu grafik zacala podporovat v ovladacich az roce 98 a nekteri se k ni snad ani nedopracovali (Trident). Takze DX ma opravdu zasluhu na sjednoceni ruznych hernich api, DX podporovali temer vsichni a prestaly se delat hry pro api kazde grafiky zvlast. Jenom Glide vydrzelo o par let vic.
Navic opengl neresilo periferie a zvuk, takze to byl dalsi duvod pro vyvojare prejit na DX.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

1) nebylo to 10 let, ale méně
2) původně bylo opengl určen pro profi využití - 3d rendering, 3d modelování,... A vychází původně z Iris GL (SGI) z roku 1992, Directx vzniklo v roce 1995 :-) DirectX bylo vhodnější pro hry kvůli funkcím, které OpenGL postrádalo a naopak nebylo vhodné zas pro profi využití, čehož se víceméně výrobci drží do dneška - sw buď podporuje Opengl nebo OpenGL a directx, čistě directX aplikací je mnohem méně. Naopak u her vládne directX, semtam nějaká hra podporuje i opengl, ale čistě opengl her je málo (beru v potaz především AAA tituly).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"On tu byl nějaký závod/ soutěž?"

No já tedy nevím, ale softwarový trh je trh jako každý jiný, takže se ho týkají takové věci jako konkurence, zisk, podíl na trhu apod. Dohromady se tomu říká hospodářská soutěž. Takže ano, vždy tu byla, je a bude soutěž od co nejlepší postavení na trhu. A tuhle soutěž MS pomalu, ale jistě prohává, neboť jeho podíl na trhu klesá (OS zas tak moc ne, ale např. na poli prohlížečů), zatímco jiné produkty pořádně neprotlačil a na trhu jen paběrkuje (mobilní sféra).

To, čím MS prohrává, je jeho přístup - patlání na vlastním písečku, dokud nějaký silný externí tlak nezpůsobí, že začne spolupracovat. Ty Directy taky neudělal z nějaké filantropie - prostě si dal dohromady, že soupeření výrobců grafických karet prodeje OS asi nezlepšuje, zatímco jeji vlastní API (kor když mají přístup k systému, který je pro ostatní uzavřený) by je mohlo ještě zlepšit. A asi to tak i zafungovalo, když máme za dveřmi dvanáctou verzi.

Na druhou stranu MS fakticky nic neprohrál, prostě se přizpůsobil situaci, aby nebyl na straně poražených v blízke budoucnosti.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"v čem Microsoft jako prohrál?"
- Ve snaze odradit vyvojare od otevreneho standardu WebGL.

"Podle mě se MS akorát pragmaticky připojil ke skupině"
- Japonsko se take pragmaticky vzdalo po vybuchu dvou atomovych bomb na jeho uzemi.

"On tu byl nějaký závod/ soutěž?"
- Ani zavod ani soutez. Jen obchodni strategie. MS se snazi zamezit pouzivani otevrenych standardu, aby tim co nejvic snizil miru konkurence.

"A zákazník byl spokojen, protože měl zajištěno, že si nebude muset kupovat pro každou hru zvlášť grafiku, ale bude stačit jedna."
"Jestli se hry píší pod DirectX nebo OpenGL je snad jedno, ne?"
- A co zakaznici, kteri si musi kvuli DirectX kupovat a pouzivat OS, ktery nechteji? :)

"Je změna na trhu nutně "prohrou" MS?"
- Tato konkretni zmena je neuspechem snahy MS o zamknuti uzivatelu ke svym DirectX.

"Je nutné tady vytvářet umělé zdání nějakého souboje?"
- Obchodni strategie a jednani MS se daji povazovat za souboj. Valka se dale vede i na jinych frontach (.NET x Java, IE x ostatni, OOXML x ODF, H265 X VP9, exFAT x ostatni, IIS x ostatni, Office 365 x ostatni).

"Jaký má z toho souboje ve výsledku užitek zákazník?"
- Uzitek z nich ma predevsim MS, pokud vyhraje a prosadi svou. Ja si rad prectu clanky o strategickych rozhodnutich a obchodnich praktikach firem (obecne), ktere nesleduji zajmy zakazniku nebo jsou s nimi dokonce v rozporu (vid, Sony? :) ). Stejne tak vnimam zmenu situace smerem k otevrenemu formatu nebo rozhrani jako pozitivni udalost a rad si o ni prectu. Nevidim jediny duvod abych ja jako uzivatel (ne jako akcionar MS nebo jine firmy) jasal nad prosazenim technologie, ktera ve vysledku snizi miru konkurence.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

- můžete mi na nějakém konkrétním případě ukázat, jak MS bojoval proti WebGL? myslím příklad MS technologie, která stejně jako WebGL umožňuje přes javascript renderovat 3D grafiku? já o ničem nevím, ale to neznamená, že to neexistuje.

- MS se pragmaticky přidal ke skupině, protože nemá žádnou vlastní technologii, která by řešila to, co řeší WebGL. Vaše přirovnání nelze ani komentovat.

- Jak se MS aktivně snaží zabránit otevřeným standardům? Když to vztáhnu na web, jaké otevřené standardy, jako např. HTML, MS aktivně potlačuje? To, že je třeba nepodporuje ve svých produktech, je podle mě pasivní nepodpora, která je prostě obchodní politikou MS a tam nelze říct nic. Ukažte na jakoukoliv velkou firmu a zjistíte, že vždy lze najít případ, kdy se chová stejně jako MS, prostě nelze podporovat vše, co bylo vymyšleno.

- jestli si zákazník koupil produkt, který běžel pouze s DirectX, tak to není problém MS, ale toho produktu, který si zákazník koupil, že nenabízí nic jiného. Je na zákazníkovi, aby si tedy koupil jiný produkt, jinak musí akceptovat situaci. Na trhu je to podle mě normální situace.

"Je změna na trhu nutně "prohrou" MS?"
- Máte nějaký konkrétní příklad, že konkrétně chtěl MS zamknout uživatele na DX? Já nerozumím, jak je MS primárně zodpovědný za to, že vyrobci her vyrábí hry pod DX. Třeba mi to vysvětlíte.

"Je nutné tady vytvářet umělé zdání nějakého souboje?"
- souhlas, vždy na trhu spolu soupeří různá řešení téhož o to, které bude všeobecně akceptované a stane se úspěšným. S čím tedy soupeřil MS proti WebGL? (bavíme se o javascriptovém API pro 3D rendering) Prohrál snad tím, že WebGL nevychází z DirectX? wau.. tak to MS asi hrozně bolí, že si Khronos vybrali jako základ pro návrh API multiplatformní řešení OpenGL ES. V operačních systémech OpenGL funguje, tak kde je problém? MS jde o prodej OS a jiných softwarů, ne o prodej DX. Nebo prodává MS třeba DX nebo Win32 API samostatně?

- A jak se ten užitek MS vrátí, když teď nic nemá, co by mohl nasadit proti WebGL? Má jako prosazovat neexistující řešení? Jak mu to zvýší prodeje? Kde jsou náklady vs zisk? HTML taky MS akceptoval jako standard a nikdo neříká, jak MS strašně moc prohrál, až z toho zamrzlo peklo.

Pořád se tu bavíme o tom, jak MS prohrál když se rozhodl podporovat otevřený standard postavený na OpenGL, který budou muset následně implementovat prohlížeče -> MS tedy bude ve svém jednom prohlížeči (=IE) tento standard podporovat. Jak to souvisí s prodejem OS? Kdo z vás si podporuje operační systém podle toho, jestli jeho defaultní prohlížeč podporuje připravovanou technologii jako je WebGL?

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

"můžete mi na nějakém konkrétním případě ukázat, jak MS bojoval proti WebGL?"
- Bojoval odrazovanim. http://arstechnica.com/information-technology/2011/06/microsoft-no-way-t...

"myslím příklad MS technologie"
- Zadna takova predstavena nebyla. Nastesti... :) Ale nemusime chodit ani tak daleko a narazime na CU-RTC-WEB, kterym se MS snazi konkurovat WebRTC.

"MS se pragmaticky přidal ke skupině, protože nemá žádnou vlastní technologii, která by řešila to, co řeší WebGL."
- MS jiste s nejakym "WebD3D" interne experimentuje nebo experimentoval, jenom nastesti dospel k zaveru, ze by se jim to nepodarilo protlacit a omezili se na zdrzujici taktiku odmitani (pry kvuli (ne)bezpecnosti). A hle, dnes uz jim nebezpecnost nevadi.

"Jak se MS aktivně snaží zabránit otevřeným standardům?"
- Delate si srandu? :)

"např. HTML, MS aktivně potlačuje?"
- Snazil se dokud mel jeste dominantni postaveni. MSN network (puvodne jakoze nahrada Internetu), ActiveX, WMV stream, priohnute specifikace, jiz zminovane CU-RTC-WEB.

"prostě nelze podporovat vše, co bylo vymyšleno"
- Staci podporovat vse, o co je dostatecny zajem a co je postavene na otevrenych standardech.

"Na trhu je to podle mě normální situace"
- Na trhu je to situace casta, mozna i normalni, avsak z pohledu zakaznika negativni.

"jak je MS primárně zodpovědný za to, že vyrobci her vyrábí hry pod DX"
- Primarne? Primarne asi nijak. Je to dusledek jeho nulove podpory OpenGL a vyznamne podpory D3D/DX, ktera by mela byt v zasade placena, protoze je dotovana ze zisku z prodeje OS.

"Prohrál snad tím, že WebGL nevychází z DirectX?"
- Dalo by se rici, ze ano.

"A jak se ten užitek MS vrátí, když teď nic nemá, co by mohl nasadit proti WebGL? Má jako prosazovat neexistující řešení? Jak mu to zvýší prodeje? Kde jsou náklady vs zisk?"
- Ano, nic nema. Uchylil se ke zdrzovaci taktice. Prodeje to nezvysi, ale zpomali tim nastup technologie, ktera zvysuje miru konkurence.

"MS tedy bude ve svém jednom prohlížeči (=IE) tento standard podporovat. Jak to souvisí s prodejem OS?"
- Zopakuji jiz drive vyrcene. Zvysi se tim mira konkurence a prodeje OS mohou v dusledku toho klesnout.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

To mi nedalo prejit zase "blesk" nadpis:o) Dokonce jsem skoro docetl cely prvni odstavec, ocima proletel dalsi zacatky odstavcu a nezbyva nez rict WOW:o)
Jdu Jezka hledat na tn.cz a podobnych portalech, protoze neni mozne, aby se tam neuchytil:o) Bezvyznamny tweet od nejake neziskovky, ze se MS pripojil jako jeden ze stovky clenu ..... a co z toho vznikne? Zamrzle peklo a polemika ogl vs. dx:o))))))) Musim se dnes divat na tv h@vna, jestli to nebude v hlavnich zpravach, preci tak bezvyznamna zprava nemuze byt prejita bez povsimnuti masmedii:o)))))
Pocitam, ze MS se svym milionem zamestnancu je ve stovkach, mozna tisicich ruznych podobnych organizaci.
V dobe, kdy android/arm tabletovy svet prakticky umrel a ma pochopitelneho nastupce, jsou ruzne Jezkovy vyroky jako vyroky maleho ditete nad rozlitym mlekem:o))))) Ale jo, muj proklik ziskal, udelal si dobre, prejme mu to ......

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

BTJ a spol. Nevysírejte do Ježka nebo vás zlinýruje jako tady toho: http://www.novinky.cz/krimi/344173-nejvyssi-soud-priznal-muzi-pravo-na-o...

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

trolly staci nekrmit...

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

No zasa jedna s "Jezkovin" a to pritom obcas sa mu podari aj dobry clanok ale akonahle sa jedna Linux vs MS alebo svet tak je to furt jedno a to iste. Uz to tu bolo napisane nadomnou ale fakt netusim v com MS prehrava, respektive cele to smerovanie clanku. Ostatne placat clanok z WebGL cez OpenGL do DX a je z toho novinarsky maglajz bez hlavy a paty. Skor je to taky vylev na nahnanie hitov na webe. Mozno je to aj strategia Diitu, raz, dva krat do tyzdna dat takuto jezkovinu nech sa nazenu pageview.
Mimochodom docela odvaha spajat WebGL s aplikaciami, teda ak to spravne chapem desktop aplikaciami. Nehovoriac o tvrdeni ze aplikacie budu pisane cez HTML5/JS. Cast specifickych aplikacii ale velka cast ostane stale kompilovanym binarkam, zvlast pri dnesnom trende zameranom na spotrebu.Ostatne samotne WebGL sa podla mna nedostane za hranice expedimentu. Predsa len web je primarne informacne medium a zdrojom multimedialnej zabavy ale 3d je uz docela za hranicu (pre hry sa webgl nehodi). WebGL bude mat uplatnenie skor v specifickych profesionalnych weboch ako v nejaka masova zalezitost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to muze mit jediny cil, vyvoj WebGL blokovat a idealne rozbit/rozhadat cleny.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Je úsměvné, kolik lidí si nedokáže udržet nadhled:
MS je komerční firma, jejíž prioritou může být maximalizace zisku, maximalizace tržního podílu, minimalizace konkurence, kombinace, atp.
Ms je mimořádně schopný obchodník - pokud má příležitost, snaží se z ní vytěžit co nejvíce - když byla možnost získat podíl na trhu a následně realizovat zisk, Ms ji využil (nástup direct3D) - konkurence byla malá a zastaralá, zainvestoval do vývoje, obchodně přesvědčil partnery, podporoval vývojáře.
Získal podíl na trhu se synergickým efektem v dalším oborech činnosti firmy, kde realizoval zisk.
Podíl na trhu byl natolik velký, že si mohl určovat směr, časový cyklus a všechny související věci tak, aby opět maximalizoval zisk a minimalizoval náklady - proč spěchat z vývojem, když se ještě nezaplatil vývoj předchozího produktu.
V rámci této aktivity funguje standardní ekonomický cyklus - "dojení" bylo a je prováděno do té doby, dokud je to efektivní.
Jelikož z důvodu nových technologií se konkurence posunula a Ms začíná ztrácet podíl na jednom z trhů (v podstatě ale to bylo otázkou času, než se tento abnormální podíl vrátí do standardních hodnot), pragmaticky udělá změnu strategie a klidně se dohodne s konkurenty - opět schopný obchodník.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

jestli je neco usmevne, tak vase veta: "...a klidně se dohodne s konkurenty..."

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.