Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Na rumunských školách zahálí počítače, protože učitelé nerozumí Linuxu

Ach jaj co na to povedat, zasa jeden "Linuxoidny" clanok s medvedim PR. Ucitelia su ko*oti lebo dostali zdarma Linuxove notebooky a nepouzivaju ich. Neviem aka je situacia v Rumunsku v skolstve ale myslim si ze to nebude moc odlisne od situacie tu u nas alebo v cechach. Trvalo podhodnocovane skolstvo, kde kazdy minister ma kopec reci ale skutek utek. Par ucitelov ktory to robia fakt zo srdcom a pre povolanie, vecsia cast ktora to ma ako docasne alebo nudzove zamestnanie a zvysok ktory je tam proste usadeny a len vyhniva alebo ucitelia ktory su v dochodkovom veku. Velka cast takychto ucitelov mala problem sa naucit pouzivat Win/Office a nie este sa ucit Linux s povedzme OpenOffice. Ono tie rozdieli pre ITckara fakt niesu velke ale pre bezneho cloveka ktory sa tym nezivi to mozu byt dost velke rozdieli. Hlavne ale nastava problem prave v momente kedy je nejaky problem a treba ho riesit. Tam uz su postupy dost vyrazne odlisne. Nehovoriac o tom ze Linuxovy fanatici si akosi neuvedomuju ze sice siria OSS slovo ale 90% skoncenych studentov sa v zamestnani stretne s win/office a celkovo skor s MS ekosystemom ako s Linuxom a ich Linuxove skusenosti im budu na dve veci. Kolko krat studenti vykrikuju ako sa musia ucit veci ktore v praxi nevyuziju (nesuhlasim s tymto postojom) na jednej strane a tu na druhej strane do nich koli nejakej ideologii budeme tlacit do Linuxu lebo mala kriklunska komunita to psychicky nezvlada ze je mala, aj ked to vecsine studentov to bude v praxi na 2 veci.

+1
-28
-1
Je komentář přínosný?

Kde berete tu jistotu v tom aby jste určoval co by se studenti měli učit a co je zbytečné. Já tu jistotu teda rozhodně nemám. Výkřiky že svět patří Windows slyším často a od lidí kteří jsou asi tací prognostici, jako já atomový fyzik. Pro mne platí, pokud si nechceš nabít hubu, pochybuj o všem a nezapomínej i na sebe.

+1
+42
-1
Je komentář přínosný?

Když 90% firem požaduje ovládání Windows a MS Office (a ze zbývajících 10% je v 9% požadavek na ovládání OSX) tak proč učit linux, který zabírá zbylé procento a ještě existuje v tolika variantách, že cokoliv na něm učit stejně neznamená, že se stejný systém vyskytuje ještě někde jinde. Školství by mělo pokud možno připravovat na praxi a v praxi se prostě linux používá na desktopech tak výjimečně, že je jeho výuka prostě nesmyslná.

+1
-25
-1
Je komentář přínosný?

Protože cvičené opice, schopné si pamatovat, že tohle a tohle se zapíná tímhle růžovým čudlíkem vpravo nahoře, zvládnout vycvičit různé studijní agentury. Škola by měla dodávat studentům obecně a dlouhodobě platné znalosti. A těmi určitě nejsou znalosti např. Word2007.

Bohužel to vidím kolem sebe, jak všichni "umí" používat MSO, ale v reálu končí u tak primitivních věci jakou jsou styly nebo tabstops. Když je člověk posadí k OOO, tak jsou bezradní. Prostě vycvičené opičky.

+1
+53
-1
Je komentář přínosný?

A pokud je to naučíte na OOO, jak si budou asi vědět rady v MSO? Buď je to dáno tím, že je špatný způsob výuky a jestli se naučím konkrétní postup v OOO nebo v MSO je jedno, budu umět jeden konkrétní postup, a to je špatně vždy (na druhou stranu, vezměte si, že ne každý je počítačový nadšenec a nechce se učit nic, co fakt nepotřebuje - mně je úplně stejně na houby vědět, že delfín je savec a latinské názvoslová z biologie už si nepamatuju ani náhodou).
A nebo prostě buď MSO nebo OOO je napsáno tak debilně a neintuitivně, že lidi nejsou schopní bez návodu tu věc aspoň v základu používat.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nejde o to učit konkrétní produkt, ale principy. Tedy to, jak se (alespoň z dnešního pohledu) správně tvoří dokument. Když se tohle někdo naučí, tak ví, že někde v menu svého programu má najít styly a k čemu je použít. Pak nebudou vznikat zprasené dokumenty, kde nadpis je jenom velké tlusté písmo, ale styl je původně odrážka, která je pak použitá dále v textu, ale "maskovaná" jako citace; na konci každého řádku enter a na začátku mraky mezer, aby to jakž takž bylo zarovnané :-(
A není to o tom, něco se učit. Jak říká jeden náš externí spolupracovník, pokaždé, když mu vysvětlím co dělá blbě: "Jo, vždyť je to tady napsaný (položka v nabídce programu), vono je to pro lidi, co uměj číst!" A o tom to je. Vědět co chci, být schopný si přečíst položku nabídky a dokázat porozumět psanému textu.

+1
+34
-1
Je komentář přínosný?

> je jeho výuka prostě nesmyslná.

A potom zrazu clovek dostane do daru 10 notebookov a on ich nevie ani vybalit :D

+1
+17
-1
Je komentář přínosný?

Ten, kdo je daroval je mohl vybavit také běžným operačním systémem a nebyl by žádný problém. Dobrý na to byl ten příklad s autoškolou, který zde někdo napsal. Proč by měly autoškoly učit na autech s automatickou převodovkou, když se zde drtivá většina aut s manuální převodovkou? Sice by se lidi řídit naučili, ale v praxi by jezdili asi hodně těžko.

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

> Ten, kdo je daroval je mohl vybavit také běžným operačním systémem a nebyl by žádný problém.

Bol. Citujem: "However, we found the cost of the Windows licenses would turn that plan into mission impossible"

V autoskole nam dali vybrat, dokonca na automatiku robili doplnkovy kurz. Aj ked som uz nikde potom automatiku nevidel.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Autoškola není od toho, aby se člověk naučil řídit konkrétní model (to ani nelze), jako spíš od toho, aby se člověk naučil pravidla apod. Za svůj život jsem řídil tolik aut, že by to jakoukoliv autoškolu asi položilo, každé mělo jinou techniku (posilovače řízení, abs, způsob řazení zpátečky, počet stupnů apod.).

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Sice v praxi nejpoužívanější kancelářský balík je MS Office, přesto mi výuka stylem „tady klikni na tohle a pak klikni na tohle“ připadá k ničemu.
Navíc i verze MS Office se liší mezi sebou, například z pohledu základního uživatele má podle mě Word 2003 blíž k Writeru, než k Wordu 2007.
Že se jen mechanicky naučí na co klikat bych pochopil u žáka či studenta, ale u učitele?!
Podobně třeba ve fyzice snad u studenta lze pochopit, když se jen nadrtí sadu vzorečků a prostě použije nějaký, který obsahuje stejná písmenka jako příklad, ale aby takhle pracoval učitel?!

To pak produkuje absolventy, kteří sice v životopisu mají „znalost práce s počítačem“, ale když po zapnutí počítače nejsou na ploše přesně stejné ikonky jako ve škole, jsou v koncích.

+1
+25
-1
Je komentář přínosný?

Ovšem problém "tady klikni na tohle" vůbec nesouvisí s tím, jestli se k výuce používá MSO nebo OOO. To jsou pouze prostředky k výuce, kvalita výuky na nich naprosti nijak nezávisí. Proto je také nesmysl vyučovat víc různých programů, protože smyslem by nemělo být naučit konkrétní programy, ale logiku jejich používání. Takže ve výsledku by ani výuka 10 různých kancelářských balíků neznamenala, že to žáci pochopí lépe. Jen by to způsobilo další chaos.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Myslim, ze to prave neni pravda. Uz jen ukazat studentum, ze je i neco jineho jim muze otevrit oci daleko vic, nez odvetit "v tomhle budeme delat celou dobu".
Uz to, ze ucitel pouzije neco jineho je slusny zaklad k tomu, ze se bude snazit studenty opravdu ucit chapat funkce.
Rozhodne ma cenu ukazat, ze lze pouzit stejne dobre vice moznosti.

Naprosto nechapu, jak muze ucitel nutit zaky, aby si nainstalovali nejaky placeny produkt. A dokonce jim dobrovolne dat kradenou verzi.
Uz jen protoze MS Office si nemuze dovolit kazdy, je napr. vyuziti OpenOffice/LibreOffice daleko lepsi volba. Navic je u nej mnohem vetsi pravdepodobnost, ze se nebude nijak drasticky menit, jako tomu je u MS produktu.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ta možnost výběru v tom ale nehraje zas tak zásadní roli. To zásadní je přístup učitele. Pokud učitel alternativní software nezná, nedokáže jej ani vhodně prezentovat. A chtít po všech, aby kromě Windows znali ještě linux (navíc ještě s KDE, Gnome, Unity a kdejakým dalším obskurním grafickým rozhraním) a třeba OpenOffice (a když už jsme u toho, tak existuje ještě asi milion dalších různých textových editorů, databází atp.) je prostě nesmysl. Drtivá většina lidí o těchto produktech ví maximálně to, že existují. Pokud o nich vůbec kdy slyšeli. Jak po nich můžete chtít, aby vyučovali jejich používání?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Nikdo nechce aby se ucili vsechno, chce se, aby v pripade, ze narazi na cokoli jineho, v cem se neucili, s tim nemeli problem. To je velky rozdil.

Dalsi fakt je ten, ze nutit studenty kupovat Office je nenormalni. A jeste tu verzi, se kterou se zrovna uci..
Ucitelka zada domaci ukol, kde to maji vypracovat. Posle jim radoby otevreny format z novsiho office a ti se starsim office si neskrtnou.
Maji se pouzivat otevrene standardy a programy, ke kterym bude mit pristup _kazdy a kdykoli_. Prijde vam, ze platit par tisic za licenci kvuli vyuce informatiky je normalni? Prijde vam, ze MS Office je tak multiplatformni, ze si ji muze spustit rodina na Ubuntu? Ani se studentskou slevou to neni vubec mala castka. A jak muze pani ucitelka spolehat, ze doma jede windows?
Pro jednu rodinu to znamena vydaj nekolika tisic a treba i cely novy pocitac.
Dalsi duvod, proc nepouzivat MS Office a cokoli uzavreneho.
Lamentovat, ze se setkaji jen s MS Office v praxi je naprosta blbost..

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

>> Ovšem problém "tady klikni na tohle" vůbec nesouvisí s tím, jestli se k výuce používá MSO nebo OOO.

ale vzdyt o tom ten clanek prece je. nechapu o cem se tu hadate.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Musis se naucit ignorovat Jezkovy provokace. On je hlavne redaktorem abclinuxu a diit jenom zahnojuje svym steskem po tom, ze linux uz zas nema ani to jedno procento:)
"Neučí se práce s textovým editorem, ale práce s Wordem. Neučí se základy operačních systémů, ale práce s Windows, neučí se obecné znalosti, ale znalosti svázané s produkty Microsoftu." .... to asi mluvi za vse ne?:o)

Nejsmesnejsi (nebo nejsmutnejsi, at si kdo vybere) na tom je, ze tu breci naprosto uberminoritni skupina, ze se neuci linux, jehoz i zakladni znalost je 99% lidi naprosto k hovnu, protoze se s linuxem nikdy nikde nesetkaji, a to ani omylem:o) V CR je o rad vic applistu, zvlastni je (ono to bude asi souviset se socialni inteligenci te skupiny vs. asocialy na strane linuxu, takze to zas tak zvlastni neni), ze ty jsem nikdy neslysel, si stezovat, na to, ze se nepouzivaji ve skolach Macy:o)

+1
-26
-1
Je komentář přínosný?

+1 ...sám bych to nenapsal lépe

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

A kde beres tu jistotu, ze se s nim nesetkaji? A kde jsi prisel zase na ty smesne procenta?
Zase placas trolli nesmysly.

Tobe nejak nedochazi jedna vec, kvuli takove zabednenosti jakou predvadis ty ci podobni tobe dneska treba musi stat platit miliardy za ten tvuj vysneny a nejlepsejsi software.
A z ci penezenky to pak jde? Od vsech.
Proc radeji neposlat ty penize tam, kde je opravdu potrebuji?
Proc se za ne nemuze zlepsit uroven zdravotnictvi?

Protoze takovi jako BTJ znacne prispivaji k presne opacnemu stavu.

Jinak zastoupeni OSX je u nas polovicni oproti Linuxu.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Lol, ty jsi vazne jeden z tech zfanatizovanych naivek, ktere veri, ze by mohl open source existovat bez komercniho SW co?:o) Konecne se probud a pochopis, ze open source se muze rozvijet jen tam, kde mu to komercni SW dovoli .......

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

Tak jakto, ze v jinych statech Linux a opensource ve statni sprave vyuzivaji? Ze to jde?
Ano microsoft se branil dlouho a urputne, falsoval reporty a snazil se vzbudit pocit, ze jen s jeho produkty jsou na tom nejlepe.
Nejvic ubohe je od nich to, jak microsoft snizuje ceny produktu pro urcite skupiny, ktere chteji prejit. Davaji jim sami od sebe "super lakave" nabidky jen co zjisti, ze je nemaji uz radi...

Napis mi jediny duvod, proc by nemohl kdokoli pouzivat opensource? Proc by nemohl jet u nas ve statni sprave, kdyz to jinde jde uz dlouho?
Tohle je do nebe volajici hovadina ... Opensource naopak muze pouzivat naprosto kdokoli, reseni je transparentni, mnohem flexibilnejsi, atd...
Jde jen o to co ma kdo v kebuli a jak je zmanipulovan korporacemi, vid BTJ.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ano to je velká chyba. Nikdo přece neříká že Linux je ten správný a jediný. Jde tu o to aby měli studenti jednou na výběr. Takto školství nahání studenty jak stádo do náruče MS. Možnost se naučit jiný Os jde sice i později, ale problém vidím spíš v tom kdo vás ho naučí když školství lektory na alternativní OS neprodukuje, a když tak v zoufale malém množství. Další věc je faktor věku, čím je člověk starší tím mu nové věci hůře lezou do hlavy a pohodlnost také dělá své. Vzhledem k svému věku vím o čem mluvím :-)).

+1
+39
-1
Je komentář přínosný?

Presne tak, mela by se povinne ucit i mandarinstina, hindstina atd ..... a tady by to davalo aspon nejaky zvraceny smysl, protoze tema jazykama mluvi asi miliardkrat vic lidi nez je uzivatelu linuxu:o) .... proste je to blbost, proc se venovat zcela okrajovym a bezvyznamnym vecem??? Jenom proto, ze tech par linuxaru jsou fanatici??? To je slaby argument:)

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

Tvoje fanaticke vylevy taky stoji za starou backoru, pise ti to tu kazdy a stejne se z toho ne a ne poucit...
Mele porad stejne dokola.
Probud se do reality prosim..

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

nechapu, ze na toho provokatera nekdo reaguje.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No znám na české škole i obrácený extrém.... Nevím tedy zda to platí stále, ale na Mendlovce v Brně spočívala výuka v IT v učení se příkazů do UNIXové konzole a pomalu programování javascriptů....

Že by je ale naučili třeba kontingenční tabulku v Excelu, což se budoucím ekonomům hodí rozhodně více než umět význam zkratek ls a mkdir apod. (kteréžto v životě nepoužijí), tak to ani omylem....

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

No ale to nevylučuje to co tvrdím já. Když říkám student, tak nemyslím hned posluchače VŠ. S výukou se musí začít už na základní škole kde školák dostane pod kůži oba OS a v pozdějším studiu, podle zaměření se už bude specializovat. To nejblbější schéma výuky je studenta nasměrovat na začátku tak že později přehodit výhybku je už problém. Ostatně ještě jsem neslyšel že by uchazeče o práci nějak poškozovalo to že zvládá pracovat pod Windows a i pod Linuxem :-)).

+1
+31
-1
Je komentář přínosný?

Jestli o to tak moc stojíte, můžete se nabídnout jako dobrovolný učitel bez nároku na plat a na školách to vyučovat. Školství má problém vůbec někoho sehnat a opravdu si nemůže dovolit platit od 50 tisíc měsíčně za lidi, kteří vůbec alespoň tuší co je linux.

+1
-30
-1
Je komentář přínosný?

Ne že by si to nemohli dovolit, ale musí se držet tabulek. A proto najímají ty cvičitele opiček, jak někdo hezky přirovnal výše.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Nejsem si moc jistý, zda mají škody takové rezervy, aby si i v případě netabulkových platů mohly dovolit zaplatit víc za odborníka přes počítače. Určitě ne na základních a středních školách, kde spíš bojují s nedostatkem financí i na současný stav.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

Ak sa teda hovori o zakladnych a strednych skolach, vyucba celkovo nema prilis na vyber. Vecsina ziakov absolutne nema zaujem o dany predmet( napriklad html alebo databazy). Ak o to niekto zaujem ma, skusa doma. Nemyslim ze ma prilis vyznam ziakov ucit rozne programy a operacne systemy. Ide hlavne oto, aby ziskali tu univerzalnu pocitacovu gramotnost a co konkretne chcu pouzivat sa uz naucia podla potreby sami. Ak si spomeniem na hociktory predmet tohto typu (ak neratam speciality ako cisco) tak celorocne ucivo sa zmesti asi do 5 hodinoveho video tutorialu, po ktorom toho clovek vie este stale viac. Myslim, ze ak niekto musi v praci pouzivat profesionalne excel, v skole ho to aj tak nenaucia - a ak niekto cche pouzivat linux alebo pokrocily software, uz to zrejme takpovediac citi vsebe a nieje prenho problem sa ho naucit sam bez ohladu ake ma zaklady zo skoly. Mozno ze v dnesnej dobe uz je to inak, ale za ked som studoval ja, vsetko co viem som sa naucil doma na svojej masine bez ohladu na skolu ktora mi vtomto smere nedala prakticky nic.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

"Nemyslim ze ma prilis vyznam ziakov ucit rozne programy a operacne systemy. Ide hlavne oto, aby ziskali tu univerzalnu pocitacovu gramotnost a co konkretne chcu pouzivat sa uz naucia podla potreby sami. "

- Jenže v tom to je - nemá smysl žáky učit JEDEN program a JEDEN operační systém, co je momentálně IN, ale základy jakéhokoliv OS a textového editoru (například). Vysvětlit principy, co je jejich základem, případně v čem se třeba liší momentálně nejpoužívanější a pak by mělo být jedno, kdo s kterou konkrétní verzí pracuje, protože by měl být schopen to samé udělat i v ekvivalentním programu/os jiného výrobce (i když samozřejmě ne stejně rychle - rychlost přijde až s častým používáním).
Samozřejmě, že je blbost, aby se vyučovaly klávesové a jiné zkratky - když někdo bude často používat právě jeden konkrétní program, sám se naučí rychlejší postupy.

Důležité je, aby, až takový člověk vyjde školu a postavěj ho před jinej/jinou verzi OS/program, byl schopen sám s ním aspoň na základní úrovni pracovat a být schopen sám doučit/dopoznat další vlastnosti toho software, které mu ulehčí práci.

Znalosti k získání řidičáku se taky neučí/nezkouší jen pro ten model auta, na kterém autoškola provádí jízdy, ale obecně na jakékoliv auto.

+1
+31
-1
Je komentář přínosný?

Když je nenaučíte pořádně ani jeden systém a jeden kancelářský balík, nedáte jim slušný základ pro to, aby se mohli naučit i nějaký jiný. Takže výukou 5 různých operačních systémů a 10 různých kancelářských balíků dosáhnete jen toho, že je přehltíte informacemi a pořádně se nenaučí vůbec nic.

Jinak zrovna linux je v používanosti tak zanedbatelný, že když už by se měla učit alternativa, tak by to měl být OSX s jeho asi 10x větší rozšířeností oproti linuxu.

+1
-24
-1
Je komentář přínosný?

No s tím OSX je to tak. Nicméně více zastoupený je i Android, ten se učit nemá? Já jsem třeba blbá opice která je odkojená na iOS a když vezmu do ruky něco s Androidem a mam tam něco nastavit, to bych to raději odhodil v dál. Tady to stejně nerozhodneme.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jestli ovládáš iOS, jak tvrdíš, ale nejsi schopen nic nastavit v Androidu, kde stačí proklikat bezmyšlenkovitě nabídky a člověk to co hledá najde (a stejný postup platí naopak na iOS), tak jsi opravdu jen blbá opice :-)

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Android je v nastavení proti iOS dost nepřehledný. Jednak je tam tuna nesmyslů a druhak nejsou vždy úplně ideálně umístěné, aby se k tomu dalo dostat logickou dedukcí. iOS má také pár takových míst, ale díky omezené nabídce nastavení to není tak odstrašující.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Ono sa to dost casto aj deje, na umeleckych skolach maju dost casto osx. Ja asi rozmyslam este postaru, a to ze ked sa chcem ucit linux tak nato aby som si dokazal nahodit doma server a podobne zlozitejsie ukony ktore bezny uzivatel nebude nikdy skusat. Doba ale zrejme pokrocila a linux sa skutocne da pouzivat ako normalny os cize by nebol problem ho vyucovat tiez. Ale rozhodne jedno alebo druhe, nie obe naraz - pricom asi vecsia cast ziakov bude mat doma klasicky win, je prenich kontraproduktivne sa v skole ucit nieo ine. Myslim ze tuto proti linuxu ide obycajna statistika.

Inak s osx to tiez nieje vzdy jednoduche, v ich biose som sa skoro ani nepohol.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Pokud mluvite o rozsireni linuxu na urovni desktopu pak mozna a i tam spousta spolecnosti zacina pomalu ustupovat od windows. Co se tyka oblasti serveru , siti a ruznych dalsich zarizeni tak tam je naopak zastoupeni linuxu a unixu velmi vyznamne.
Jinak OSX je take vlastne upraveny unix a stejne tak Android je zalozeny na Linuxu.

Kazdopadne pokud nekdo uvazuje o praci v IT tak znalost prace s linuxem/unixem je temer vzdy vyhodou pokud neni rovnou pozadovana.

+1
+21
-1
Je komentář přínosný?

Na základní škole ale nebudete děcka učit nastavovat a provozovat servery. Tam jim musíte jen vštípit základní informace o tom co je operační systém, co přibližně od něj očekávat a jako bonus jim ukážete kancelářské programy jako standardní součást prakticky všech zaměstnání v administrativě.

Na středních školách je to už spíš o oboru. Pokud někdo studuje třeba ekonomiku, tak mu je linux i OSX naprosto k ničemu, stejně v praxi budou pracovat s Windows. Pokud je to technický obor, tak tam už je to rozmanitější, ale stejně v praxi v 90% budou nejspíš pracovat s Windows.

Vpodstatě ale nejde až tak o to, jaký operační systém se někdo naučí, ale o to jestli je chytrý nebo blbý. Blbce totiž škola nenaučí ani Windows a chytrého naučíte jeden systém a odvodí si sám ovládání i u těch ostatních. A pokud učitelé nikdy žádný linux ani neviděli, tak je potom docela problematické, aby nějaké smysluplné znalosti mohli předat žákům. A nezmění na tom nic ani to, že by jim někdo pár hodin vykládal o tom jak je Ubuntu super.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

"Na základní škole ale nebudete děcka učit nastavovat a provozovat servery."

Nebudete tomu možná chtít věřit, ale já jsem od 7 let chodil do kroužku programování, učitelka matematiky nás na ZŠ učila BASIC (což už jsem uměl z domu z Didaktiku) a potom fyzikář měl kroužek, kde učil Pascal.

Nevidím jediný důvod, proč by se na ZŠ žáci nemohli věnovat nastavení nějakého serveru, když jsme my zvládli přechod z osmibitů na 16b a potom na 32b (486 a první pentia). Vše se dá přizpůsobit a připravit. Takový základ pro funkční web server dneska připravíte pomocí pár příkazů.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

"Jinak zrovna linux je v používanosti tak zanedbatelný"

Dokolečka, dokola, jako kolovrátek. Jeden říká, že linux má < 1%, druhý, že se člověk s linuxem nikdy nepotká a třetí, že OSx je 10x víc zastoupený.

Pánové, až si doplníte základní fakta, je možné vůbec začít diskutovat. To co uvádíte jednoduše není pravda.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

To se bohuzel nestane, jim pri pohledu na konkurencni produkt microsoftu zarudnou oci, ze vztekem nic nevidi. Takze nezbyva jen napsat jejich naucenou trolli vetu. O par prispevku nize budou psat zase to stejne i kdyby dostali jasne fakta, statistiky, cokoli. Proste to nevidi a kdyz uz jim dojdou napady, zacnou psat znovu to stejne pod jinym clankem ci na jinych serverech.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

A v čem byste chtěli děcka učit práci s textem, v LaTeXu? :) Vždycky můžete řvát, že se učí nějaký jeden program - a pokud se jedná o program, který je náhodou nejlepší a nejrozšířenější, nevidím v tom problém. I s tím Wordem jde dělat výuka na obecné úrovni. Jediné, co můžeme řešit, je pak dostupnost doma, že ne každý má prachy na licenci Office.
Ohledně danajského daru: darovat počítače pro výuku, aniž si zjistím, jestli zapadají do plánů výuky, je diletantství a nebo provokace.

+1
-27
-1
Je komentář přínosný?

Danajsky dar je bohuzial bezna vec. Hlavne ze je to (takmer) zadarmo. Nikoho netrapi co s tym. Berieme. Vyuzitie, resp. ako to zapada do ucebnych osnov sa bude riesit potom.

LAtex bol vynikajuci priklad. Dnes ked su textove editovy (aj ten nemenovany majoritny), Equation Editor ci alternativne matematicke editory (obsahujuce tisice moznosti pre pisanie matematickeho textu a matematickych znakov a stovky moznosti pre formatovanie) ukladajuce symboly do vektoroveho WMF a exportujuce cely dokument do PDF, nikto z beznych ludi nebude pisat 4 strankovy matematicky text v LAtexu. Samozrejme ak je na nejakej fakulte/katedre tradicia a hlavne clovek ktory ju udrziava (a zauca "ucnov"), matematicke skrypta sa mozu pokojne pisat v LAtexu. Cely tento clanok je ale imho o vyucbe zakladov IT na ZŠ, nie o tom aky soft pouzivaju v atomovej elektrarni.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

"...Vždycky můžete řvát, že se učí nějaký jeden program - a pokud se jedná o program, který je náhodou nejlepší a nejrozšířenější, nevidím v tom problém.I s tím Wordem jde dělat výuka na obecné úrovni. .."

Pominu teď debatu, zda zrovna Word je nejlepší, ale dávat ho jako etalon všeobecného textového editoru okolo kterého se ostatní jen točí....
Word sice už pár let nepoužívám, ale jako student a ještě nějakou dobu potom ano - ale tedy musím říct, že rozdíly mezi jednotlivými verzemi, které navíc přicházely co pár let, byly často větší než mezi aktuální verzí a soudobou verzí jeho alternativy (OO) - tím myslím především ovládání - o proslavené vzájemné "kompatibilitě" mezi verzemi MSO (a bohužel nejen zpětné, ale i dopředné kdy .doc utvořený v MSO 2000 často po otevření v MSO 2003 a vyšší měl naprosto rozházené formátování) raději nemluvě.
Takže sorry, tohle jako dobrej příklad modelové výuky neberu.

Nemá větší přínos vyučovat něco konkrétního jen proto, že je to teď zrovna IN (a někdo si na státních zakázkách namastil kapsu, takže "ze státního" nakoupil licence) než alternativu, která zrovna (zatím) IN není (s tímhle přístupem by stále 90% lidí používalo MS IE a ne FF nebo Chrome) - OBZVLÁŠTĚ když se ten "nejlepčejší program na světě" sám zásadně mění co pár let, takže s předchůdci má společnej jen ten název! - Opravdu rozdíly v užívání OS/SW jsou větší v čase než v alternativách (tj. ovládání (a začasto i funkce) různých výrobců v jednom čase jsou si podobnější než ovládání jednoho výrobce s odstupem času (a v SW je to velmi rychle - 5 let není výjimkou).

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Evolucia hovori sama za seba. V case Darwina sme zastavali nazor, ze preziva najsilnejsi. Degenerovana eugenika to vylepsila s tym, ze preziva najinteligentnejsi, co mala byt vlastnost, ktora zabezpeci nadradenost (najma arijska rasa ze ano). Dnes sme opat dalej a myslime si, ze preziva najprisposobivejsi, co najviac popisuje realitu. Nemusim byt John Rambo, nemusim byt Einstein prerobeny pre riesenie praktickych problemov prezitia - a predsa prezijem.

Takze ked u nas par rokov po revolucii prakticky NEEXISTOVALI auta s automatickou prevodovkou, ziadna autoskola neucila jazdy na aute s automatickou prevodovkou, dokonca neviem ci sa to tak deje teraz. Len preto ze 1% jazdiacich aut po ČR alebo SR jazdi s automatickou prevodovkou? Alebo len preto ze existuju? Preco sa v autoskolach nejazdi na elektromobiloch? Co tam potom ze takmer vobec nie su rozsirene. Preco vodici autobusov nerobia skusky aj na tirakoch a kombajnoch? Co keby nahodou ... Preco ma moja matka na Slovensku ucila len po slovensky a nie aj po cinsky? Lebo cinstina by mi tu bola na dve veci, kedze by som si pokecal asi z par sto ludmi na Slovensku.
Prisposobenie sa mojorite je zaklad. Teda pokial nechcem vytrcat z davu z roznych pricin: chcem na seba upozornit, chcem nieco dokazat, aleo viem nieco co druhi nevedia ... atd.

Ak je na 90% PC OS Wokna, je rozumne ucit na zakladoch IT OS Wokna. Ak sa podiel priblizi iba k 60%, je rozumne rozhliadat sa co tvori ten zbytok. Faktom ale je, ze drviva vacsina ludi sa ozaj nestretne s inym OS a kancel balikom. Ak niekto hej, bude to trochu inak: napr. isiel studovat informatiku na VS (alebo ma velmi blizky vztah k informatike) a robi pod Solarisom u mobilneho operatora a cumi na aktualny stav BTSiek. Tam asi BFU (teta sekretarka, alebo ta blondynka z toho vtipu so zastupcom filmu na diskete) asi robit nemoze, pokial nevie zakladne principy vecí a mysli si ze plny disk je o polovicu tazsi jak prazdny a je to ozaj cvicena opica.

Na Slovensku mame na toto ECDL certifikat. Mozno aj v ČR. Teda zakladna znalost/orientacia v IT a v pouzivani majoritneho OS a majoritneho kancel balika (MS Wokna a MS Kancel). Vsimneme si privlastku majoritneho, nie vsetkych s podielom nad 0,01%. Samozrejme erudovaneho vystudovaneho ITckara taky "certifikat" uraza. Tu sa ale jedna o BFU.

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

Jenže zrovna u softu jde ten vývoj tak rychle - takže argument "učit to nejpoužívanější" je mimo :

ZŠ - 9 let - dejme tomu, že mě učili XPčka; vylezu ze školy a hle Win 8 Metro a XP vymírají...
V čem mi tedy výuka právě XP (tehdy nejrozšířenější) pomůže pracovat s Win 8 líp/snáz než kdybych se ve škole místo XP "učil" Mac OS X nebo nějakou distribuci Linuxu? (O sice pomalém, ale rozšiřujícím se "linuxu pro nenáročné" - *buntu, a celé android platformě ani nemluvě.)
Vůbec v ničem!

Princip všech OS je v zásadě stejný a ovládáni se mění tak rychle, že nemá smysl učit mládež, kde zrovna v týhle verzi v tomhe OS najdou možnost nastavit si DNS servery. (Místo toho jim vysvětlit co to je a k čemu je to dobrý)

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ano, ale zakladny problem je v tom, ze zakladne principy hocicoho sa ucia tazko. Decka na druhom stupni ZŠ to absolutne nebavi (na prvom stupni je vylucene ucit nejake teorie), dokonca ani na SŠ to neni pravidlo, aby sa kazdy ucil zaklady databaz, sieti, OS, programovania (bez ohladu na to v ktorom z tisic jazykov). Ozaj preco sa neuci programovanie v tisic jazykoch naraz? Resp. zakladne principy programovania bez ohladu na jazyk? Lebo kazdy prog. jazyk je iny, resp. existuje x kategorii prog. jazykov.
Prakticke aplikacie a hranie sa je pre decka uz ina kava. Proste teoria patri na VS, na studium informatiky. Tu ide prakticky nieco vediet ovladat, urobit a vidiet po sebe vysledok na tom, co momentalne hybe svetom. Nikto sa dnes neuci suborove operacie v DOSovom CLI (pripadne v Norton Commanderi) pisat texty v T602 a databazy v DBASE III+. Dnes su na to ine veci. Takze ucit robit v tom, co momentalne hybe svetom nie je v rozpore s tym, ze nic nie je vecne. Samozrejme ze nic nie je vecne, ani microsoft. Mozno za 15-20 rokov budu posledne verzie Wokien a Officu a ziadne dalsie uz nebudu existovat a postupne stratia majoritny podiel. Vyvoj ide dopredu a proste sa bude ucit o tom, co hybe svetom.

Manzelka vyvija pedagogicke aktivity pre decka na ZŠ (8-10-12 rokov) napr. na geocaching, geodrawing a wherigo. Na com? S akou pomocnou? Samozrejme na smartfonoch s Androidom. A asi nebude davat deckam blok 4-hodinovej prednasky o mobilnych platformach a ich historii ci principoch fungovania, kedze celkovo tam ide o cosi ine.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Plne podepisuji.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Vidím, že militantní klikači na "+" a "-" se ze živě.cz přesunuli i sem. Neumím si jinak vysvětlit vzorec stejných plusových a mínusových hodnocení u příspěvků podle toho, kterou platformu diskutér hájí (viz. začátek diskuse).

Mimochodem ani autor článku, ani diskutující stav na rumunských školách nezmění. Osobně vnímám využití jednotlivých operačních systémů jako zhodnocení vlastností pro konkrétní použití. Windows používám v zaměstnání a podle dosavadního vývoje ještě pěkně dlouho budu, ale rozhodně si nebudu za každou cenu tento systém cpát doma do routeru, tam nechám co tam je a funguje.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

pokud neumí ovládat jednoduchý klikací linux pak neumí ovládat ani Windows a počítač obecně a měli by se učitelé vrátit do školy.Stejné je to s aplikacemi, MS Word a Writer Open Office v základu fungují úplně stejně jen jsou nabídky jinde, pokud s tím mají problém, pak nemůžou tvrdit že umí pracovat s MS Wordem ale pouze klikat na některé naučené ikonky. Kdo pracoval v linuxu, většinou pak nemá problém s žádným jiným operačním systémem, uživatel Windows má problém s čímkoli jiným.Vidět je to na Androidu, pro Widowsáka je souborový systém Androidu někdy nepřekonatelný problém.

+1
+18
-1
Je komentář přínosný?

Souhlasím. Snad jen, že problémy "windowsáků" nejsou způsobeny windows, ale právě slepým bezmyšlenkovitým učením se zavedeným postupům. "Linuxáci" takovej problém nemaj, protože jsou alternativou/menšinou a okolí je prostě donutilo znát i win postupy - aby s ním mohli komunikovat.

Kdyby situace byla opačná...
>> Nejbohatší muž světa Linus Torvaldis by uplácel vlády, aby nasazovaly do škol jeho placený OS Linux 3000 Turbo (a ten by tvořil 90% podíl v desktopech v EU), zatímco vizionář Bill Gates by na konferencích propagoval Windows, který spoluvytvářel a jeho různé distribuce...<< .. byly by Windowsaci ti flexibilnější. - Není to až tak o systému, je to obecně mainstreamu a výuce.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

za našich časů se učil FORTRAN (na TESLA 200) a data se nesila na děrné pásce

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No za mě to byla výuka v T602..tedy nevím, jak to mohlo čemukoliv prospět :D
Jestli používat Office, nebo OO je zcela šumák, na kvalitní výstup z např. Wordu stačí naučit se používat styly - ale to se nikde neučí - a 99% lidí prostě píše jako na stroji :D takže je jedno, jestli to píší ve wordu, notepadu, nebo LaTeXu...
takže další snaha o ježkův windows hater článek opět zcela mimo - jestli ty pcčka nechce někdo používat, tak kvůli svému přístupu, ne kvůli OS - ti lidé ani neví, co to OS je ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na ZŠ nás učili OpenOffice, na SŠ bohužel MS Office :-(

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Prosím redaktora aby si pročetl celou diskuzi na foru: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2199524

Je tam přeloženo oficiální stanovisko ministra že se má na všech PC používat Edubuntu, celou věc řešila Rumunská televize. Je to celkem čerstvý ale i tak...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zdarec chytráci.
Linux ? Windows ? LO-OOO-MSO-KSO Je to jedno.
A.)
Důležité ve školství je přijít do hodiny a odučit ji. Máte na to 45minut. Třídu plnou děcek, které v dnešní době mají převážně poruchu soustředění a disfunkci na některý druh uvažování. Máte je všechny nadchnout a přinutit splnit školní plán na danný rok.
Představte si že je naučíme klikat v Unity. Přijdou domu a budou mít MS Desktop nebo Metro. Co myslíte že udělají.

B)
Představte si učitele ve věku 35-55 let. Který chytil revolucí IT ve školách od roku 1995 (Příchodem W95) Jo Linux desktop v té době nešel moc používat, to je fakt! vážení přátelé a kamarádi. V té době to bylo něco co prostě nefungovalo. (Rejpnu si do Nás Uxáků (ačli jsem taky Uxák) Windows je windows a už v roce 1995 šel slušně používat. Prostě tu je a i když jsem zatím nerozdejchal Metro a vůbec ducha W8 tak tu patrně ještě dlouho bude.). Představte si někoho takového jako je ten učitel, který se snaží vaše stavající či budoucí děti, naučit něčemu a hlavně je upořádkovat aby se něco naučili (jsou od 6té třídy opravdu Úžasní) a on bude rozumět linuxu a dokonce bude umět i více něž to. Kde a kdy by se to asi naučil ?. Prostě jak se říká : kdo to umí - ten to dělá. Ten kdo o tom něco ví - ten o tom mluví a ten kdo to neumí - ten to učí. Ale i vyjímky se najdou.

Užíváci, učitelé, děcka, učetní, právníci, záchranáři, hasiči a další a další lidi co nedělaj do IT oboru, přece nechtějí umět konfigurovat to co používají. A když už to trochu umí tak si všiměte toho jak jim ten náš IT průmysl, hází klacky pod nohy v podobě nových jinak vypadajících verzí a standardů ovládání a používání IT (Lesklé obrazovky, Chickletové klávesnice, hloupé clickpady atd... Také Paradoxně tak blbě a zbytečně navržené (METRO nebo UNITY atd..)).

Škoda slov a myšlenek. IT zhlediska desktopů poslední dobou klopítá....
Nejem moc dobrý češtinář tak se erudistům omlouvám (alespoň je vidět že nejsem učitel).
Tak a teď pojďte do mě.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Boze muj, tady je zase nablito od zastancu teorie, ze ve skole by se mělo ucit něco jen proto, aby se to ucilo a je docela jedno, ze to bude k nicemu v praxi, ale hlavne je to free cool a in, takze je to proste spravne, protože proto.
A kdo říká něco jiného, je debil, co tomu nerozumi.

A pak to dopada tak, ze ze skol lezou lide, co sice mají nasprtano spoustu "vedomosti", ale v praxi neumi pouzit NIC a v kazde firme si je nakonec musí vyucit znovu a po svém, jako kdyby do zadne skoly nechodili.

A tento trend je cim dal tim rozsirenejsi, a jde to ruku v ruce s tim, co se presne projevuje v tomto clanku a diskuzi.

Ja osobne jsem pro to, aby se statni skolstvi zrusilo a skoly byly ciste soukrome, cimz by se dosáhlo toho, ze by se v nich ucilo to, co trh potřebuje, ale to je jen utopie.
Ale pokud tedy tady mam statni skolstvi, potom at se na tech skolach ucej věci, které k necemu jsou dobře v praxi.

Ve svém pracovnim zivote se potkavam s vedenim stovek az tisicu firem rocne a docela vim, o cem mluvim. Ostatne to vidim i u nas na firme, co za materiál se tam hlasi..

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Tak to vidis, dodnes se decka "uci" porad dokola s MS produkty, ale stejne je to na prd.
Kdyby se neucilo kam ma kdo kliknout ale myslet vlastni hlavou, tak by to bylo o necem jinem.
Ano, taky vidim problem v tom, ze se sice neco nauci, ale je to nepouzitelne uz za dalsi rok, kdy vyjdou verze vseho noveho.
Dalsi problem zase je, kdyz je moc teorie a zadne zkusenosti.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

To, ze je to naprd je dane především tim, ze je naprd cele skolstvi. Naprd je téměř vse, co se "uci". Osobne jsem vypozoroval, ze ze vseho, co jsem se na skole ucil, použiju cteni/psani/zakladni matematiku.
Nakonec i to IT jsme spise ucili ucitele my, kteří jsme tomu rozumneli, nez aby to bylo naopak.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No jo, tak proc se s tim neco neudela. Proc skoly plati tisice za pocitace a software, kdyz by to slo daleko levneji a radeji nenabeou ucitele, co tomu opravdu rozumi?
Odpovim si sam, bohuzel ve vetsine pripadu ani nevi, ze nejaka jina alternativa je. Jednak se o to nezajimaji a druhak tam uci ucitele, co by nic jineho nezvladli.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

S tím soukromým školstvím jste vedle, já administruji LAN na jedné soukromé střední škole a stav je tam takový, že je tam téměř 50 PC stáří přes 10 let (Win XP, 320-512MB RAM, Pentium 3). Na výuku kanc. SW prošli za 15 let cestu od 602 PC Suite přes OpenOffice až na Libreoffice 4. V rámci projektů financovaných z fondů EU se koupila učebna notebooků s Win 7 Home (OEM) a MS Office. Pokoušel jsem se argumentovat tím, že přechod na MS Office při stáří většiny počítačů jsou zbytečným vyhazováním peněz a zda si uvědomují, že to co učí by měli mít studenti i doma, takže tohle rozhodnutí je zbytečným zatížením domácností. Spočítejte cenu cca 300 licencí MS Office - pokud by si to tedy každý koupil legálně - odpověď ředitele "To mě nezajímá". Schválně tu nemluvím o Linuxu, ten mají na serveru a hned jak se objeví další eurofondy tak poletí linux pryč i se serverem (také 10 let starým) a koupí se Windows. Zajímavé je, že tu neslyší na průběžné upgrady softwaru (pokud je to open source) a že bez investic mají stále aktuální verze - i když rychlost je na tak starém železe tragická. "Nemáme peníze" - to nejvíc slyším ze školství, zdravotnictví a státní správy a právě ti také nejvíc lpějí na produktech MS. Netvrdím, že je to tak všude, ale není to ani výjimka.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Jojo, mam s tim podobne zkusenosti.
Uz jsem zazil i pripad, kdy skola ma nejake dotace a najednou ma penez na rozhazovani. Nakoupi spoustu novych PC a pak zjisti, ze se jim s tim novym windowsem nedela dobre. Daji je na pudu a vrati zpet stare..

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ja vubec nechapu, jak muze prijit neco jako produkty jedne spolecnosti v dnesni dobe do skol nebo statnich zarizeni.
Vsichni rvou jak maji malo penez, ale kdyby s tim nekdo chtel opravdu neco delat, rozhodne by neutracel miliardy za placeny software.
Ano, windows jsou zabehnute a uzivatel se s tim setka v praxi.
Ale k cemu to je, kdyz to decka nekdo nauci a za par mesicu se kompletne predela uzivatelske rozhrani jak operacniho systemu, tak office a dalsich programu.
Vzdyt to zna z praxe uplne kazdy, uz jen prechod na novsi verzi office je pro vetsinu neprekonatelny problem, zvlast mezi BFU.

Abych necemu rozumel, tak se neucim kde mam kliknout ale ceho chci dosahnout.
Jaky je tedy problem vyucovat na volne dostupnem softwaru, ktery muze mit naprosto kazdy?
Ano, z pocatku se pro to "neco" musi udelat, ale to neco je do budoucna rozhodne prinosne a zarucene se vyplati.

Bohuzel jsem zhnusen pristupem ucitelu, kteri se pysni svymi tituly dokonce i na vysokych skolach...
Znam pripad, kdy ucitele, nez aby pouzivali neco jineho, treba to jen zkusili, tak reknou rovnou ne, kdy z tam neni office, tak to ucit nebudu.
Myslite, ze inzenyr nema dostatecne vzdelani na to, aby se naucil pouzivat ty nejzakladnejsi funkce textoveho procesoru, kde je v podstate jen jiny nazev? Ne, je v tom lenost.
Vidim to jak u ucitelu na zakladni skole, tak stredni i vysoke.
Hlavne, ze kazdy nadava, sami pro lepsi budoucnost neudelaji ani prd.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Já to vidím nikoliv v rovině co učit, resp. jaký software používat (tady souhlasím s tím, že 99% žáků se s Linuxem (tak, aby věděli, že to je linux, nemyslím smart TV nebo ledničku) v životě nesetká.

Nicméně problém vězí v něčem jiném - naprostý monopol MS na informace o dostupném softwaru. Pokud se v škole učí všichni Wokna, znají jenom Wokna, Office, IE..... a v tom je obrovský problém. Zřejmě všichni zažili uživatele, který, pokud nenašel ten "modrý internet" na ploše, byl v pytli. A tady vidím rezervy (a selhávání) vzdělávacího systému - není to o tom, aby žáci perfektně zvládali Linux, ale aby věděli, že existuje a třeba ho jednou alespoň viděli. Totéž s prohlížeči, editory, tabulkovými editory apod. Kde v Čechách učitel informuje o tom, že kromě Office jsou také jiné alternativy, trochu jim vysvětlil rozdíl mezi licencemi a třeba jim to v jedné hodině ukázal? Koneckonců, běží to i ve Win? Tuším, že téměř nikde, i když vím, že jsou takoví. A to tomu věnují dvě hodiny za pololetí, nic velkého, kvůli čemu by se měly měnit osnovy nebo ministr :)

Bohužel, to je produkt MS brain-washingu v druhé generaci - vždyť i ti učitelé byli vychováni na win, office a modrým éčku. MS mi nijak zvlášť nevadí, jejich produkty používám, ale tohle považuji za jejich nejhorší "produkt" - davy idiotů, pro které je cokoliv jiného než defaultní instalace naprostou katastrofou...

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ono se s tim linuxem nesetka spousta lidi jen proto, protoze takhle treba uvazuji i ostati.
Divate se na to z pohledu soucasne doby.

Co bude za par let? To nemuzete nikdo odhadnout. Jen slepe porad udrzovat zacarovany kruh je jisty druh omezenosti.
Kdyz se rekne ano, bude delat kazdy v tom v cem chce (prip. mate na vyber mezi tim a tim), ale vysledek bude PDF s tim a tim, tak to je pak neco jineho.
Kdyz firma nasadi prejde z nejakeho duvodu na linux nebo uz bezi, zase tim vasim rozhodnutim, ze to stejne vetsina neuvidi, odriznete moznou budoucnost lidi.
Proste rozhodovat se na zaklade soucasneho deni je blbost, je treba uvazovat do budoucna.
Prip. brat si vzor z tech, co jsou o uroven vys.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Kdyz prislo k nam na stredni skolu (Stredni hotelova skola v Opave) IT (1989), tak to byla ucebna s .... sakra nemuzu si vzpomenout :-) byly to takove velke krabice, myslim ze zlute a rikalo se jim "varic na kafe" apodobne. Byla k nim pripojena mala televize , myslim ze to bylo PLUTO http://www.oldradio.cz/ts4159.htm
Vyuka IT nezahrnovala nic vic nez soustavne opakovani tvorby vyvojovych diagramu.
V prubehu skolniho roku byly nahrazeny IBM XT bez HDD. Ten pocitac jsme meli pusteny jen jedinkrat. A vyuka byla stale jen o vyvojovych diagramech.

Dalsi rok uz jsme IT mit nemeli, ale prisli o ucitele chemie a tak jsme nakonec to IT meli. Pocitace byly vymeneny za IBM AT tentokrat jiz s HDD a MS-DOS (myslim 5.0, snad nekecam).
Vyuka byla zamerena na vyvojove diagramy a MS-DOS (cd, md, rd, del, dir apod.). Pamatuju, ze pred vypinanim se jeste rucne parkovaly hlavicky disku prikazem.

Zdatnejsi uz meli na disketach Leasure Suite Larry nebo Prince of Persia :-)

Dalsi roky uz jsme IT nemeli ale pamatuju ze ucebna byla jeste jednou obnovena. Tentokrat 386ky na 16 MHz myslim :-)
Kdyz se zaplo turbo tak to byl mazec.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"byly to takove velke krabice, myslim ze zlute"

IQ151

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Teda ja mam asi taky IQ ale ne 151 kdyz jsem to zapomnel.
Musim potvrdit. Mate skvelou pamet.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro lidi co tenkrát už s počítači souzněli je to totiž nezapomenutelný počítač. :-))))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Podobná situace byla i na vysoké škole, kde jsem studoval. Do jedné učebny koupili PC s Fedorou. Učilo se tam programování v Javě, ale byly s tím obrovské problémy. Někdy Fedora ani nenabootovala, někdy zase nešlo spustit IDE. Párkrát jsem dokonce viděl i Kernel Panic po vložení flashky...no a po cca 3 měsících už tam byl dualboot a nad tabulí obrovský nápis "Bootujte do Windows" :)

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

A ted kdo za to muze, Fedora a nebo neschopnost spravcu?
Znam i pripady, kdy spravci sabotuji produkt, kteremu nerozumi, aby dostali stejne za pravdu, ze "predtim to bylo lepsi".

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

článek provokativní, diskuse zajímavá, ale zaujalo mě že když jsem zkoušel ohodnotit komenty tak zprvu byla reakce opačná - místo daného plus se objevilo mínus a odteď už hlas jen zaregistruje ale neprovede takže na hodnocení se to neprojeví - že by nějaký problém s novým systémem?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Potvrzuji. Doufam, ze je to skutecne problem a ne prvni faze cenzury. (Mimochodem, kolik diskuzi na tema jak novy design stoji za ... uz zrusili?)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tato diskuze je jasným důkazem toho, že chovat se podle stáda je zcela normální věc. A chyba je bohužel v nás všech a ne jen na straně učitelů. Kdyby škola měla podporu i u rodičů, pak by zcela jistě škola vyšla vstříc, ale proud proti proudu se nikdy nevyplácí. Za mě tedy následující komentář:

Školy by měli učit základy OS a základy práce s jednotlivými typy programů. Ne jak tu někteří správně poukazují slepě klikat. Na to Vám dám zcela jasný argument. Dejte si vedle sebe počítače s OS od Microsoftu pěkně v pořadí: DOS a pak postupně verze windowsů počínaje 3.1, 98, XP, 7 a 8. Záměrně jsem nevypsal všechny, ale jen ty jejichž design se výrazně změnil. Všechny ostatní verze mají víceméně dost společného s uvedenými. Každá z těchto verzí má trošku odlišné ovládání, jinak rozmístěné ovládací prvky apod. Je to v podstatě jako by jste vedle sebe měli zcela odlišné OS od různých firem. Ten kdo nebude znát základy práce s OS se bude muset tupě naučit klikat v dané verzi. Ten kdo se ty základy naučí, pochopí jak OS funguje, tak nemá problém s tím ovládat v podstatě jakýkoliv OS. Vše se pak ve finále zredukuje jen na to najít si příslušný ovládací prvek nebo daný příkaz. Cílem výuky je pak poukázat třeba na základní rozdíly v ovládání (ne ve stylu, že ten panel vypadá jinak apod.), jejich výhody či nevýhody pro dané situace.

Vždy se musím zasmát, když slyším názor, že Linux je o příkazové řádce a že ve Win jsou na všechno aplikace a příkazové řádky netřeba. Ten kdo tohle tvrdí, tak vůbec Win nezná a je to typická cvičená opice. My co začínali s Dosem a právě příkazovou řádkou víme své. Pokud ve Win padne správce oken, porouchá se instalační služba, nesednou vám ovladače grafické karty a kupa dalšího, tak jste doslova v prdeli. Jediným řešením je většinou totální reinstall, protože systém přes příkazovou řádku neopravíte. U Linuxu jste v háji teprve tehdy, když se Vám zhroutí samotné jádro a k tomu dojde opravdu jen ve výjimečných případech. A to říkám já, který vyrůstal na Win a do styku s Linuxem jsem se dostal čistě ze zvědavosti před pár lety. A jestli si myslíte, že jsem při prvním puštění tápal, tak ani náhodou. Dokonce jsem ani nepotřeboval nápovědu abych si vytvořil účet, změnil si přístupová práva, rozdělil si disk, nainstaloval některé programy z databáze nebo z balíčku a mnoho dalšího. Až když jsem se více zavrtával do systému a snažil se detailně pochopit jeho činnost (to už je ale nad rámec základní výuky) a hlavně sílu příkazové řádky, tak pak přišel na řadu internet. Vrcholem mého snažení bylo předvedení lehce upravené verze Kubuntu do podoby Windows 7 (upravená nabídka start včetně hlavního panelu) běžným uživatelům. Jejich první otázka většinou byla co to je za Windows nebo to jsou ty nové Windows? Když jsem jim pak ukázal, že se jedná o Linux, tak nemohli uvěřit. Vše to je o tom, zbavit se té fóbie z Linuxu.

Totéž co u OS platí u výuky ostatních programů. Není cílem se naučit ovládání daného programu a všech jeho funkcí, ale principiální základy. U textů je to především základy psaní dokumentů, formátování odstavců, vysvětlit výhody používání šablon a stylů apod. U tabulkového procesoru principy zápisu a formátování čísel, zadávání vzorců, tvorbě grafů atd. U grafických programů např. základy kreslení, úpravy objektů, využívání vrstev a mnoho dalšího. Ne se jen slepě naučit kde na co kliknout. Já např. ještě po 3 letech přechodu na nový MS Office 2010 si nemohu zvyknout na nový ribbon a mnohdy jsem nucen sáhnout po interaktivní nápovědě. Důvodem je fakt, že některé položky jsou zcela jinde než u předchozí verze 2003. A to jinde někdy znamená doslova zahrabané hluboko v menu.

Argumenty typu, proč se "učit" něco, s čím se ve firemním prostředí nesetkám jsou zcela mimo mísu. Ve firemním prostředí jste většinou posazeni k PC a stáváte se pouhou cvičenou opicí, protože Vám většinou nebude dovoleno si instalovat kde co, či se hrabat v systému. I já se musím s prkotinama (instalace update programů, či instalace doplňků) obracet na správce, neb nemám potřebná práva. A ty Vám opravdu jen tak někdo nedá, neb za PC a bezpečnost firemní sítě je zodpovědný IT a ne Vy jako uživatel.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Zde bych poznamenal - Pokud někdo chce byt urcitym zpusobem "odbornik na PC", potom to nemá byt naplni "zakladni výuky". Tim mam na mysli zakladni skolu a pripadne nespecializovanou stredni skolu.
Tvrdim, ze na bezne zakladni/stredni skole nemá co delat uceni se nejakych specialit v programovani, OS a podobne. Není cilem takove skoly, aby uživatel umel pracovat v nejake prikazove radce ve Windows a podobne.

Pokud někdo chce zvládat i minoritni OS ci se chce naucit programovat a podobne, necht navstevuje specializovanou skolu.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

zasadne nesouhlasim. zaklady logiky a algoritmizace problemu (nemam na mysli programovani) je uzasna pruprava pro zivot.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ber to z té druhé strany - I v tom pitomém Wordu nebo třeba v Excelu se dají velmi dobře využít algoritmizační schopnosti (pokud je tedy máš) a ulehčit si a zásadně si optimalizovat práci. Jenže typický klikachu to ani netuší, protože NEVÍ. A to je ten kámen úrazu, člověk by si řekl, že "nepotřebuje" umět psát programy, jenže dneska se "programuje" i v textovém editoru, byť bychom to normálně nazvali např. postupným nahrazováním řetězců. Dalším příkladem je regexp, je to mocný nástroj, ale člověk potřebuje znát "kuchařku". Jednoduché skriptování v baťáku, vbcsriptu, powershellu, bashi - to jsou věci co vypadají jako ajťácké voodoo, ale v drtivé většině jsou jednoduché jako recept na vaření vajec naměkko - stačí jen umět pár základních věcí ale HLAVNĚ VĚDĚT, že něco takového existuje a je vůbec možné udělat.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Nj. zas Jezkovina. Mimochodem nikdo se tu nepozastavil nad balbolem "ze ministerstvo nakoupilo licence na Windows 7 prestoze nejde dat na starsi PC kterych maji pomerne hodne". Realita je takova, ze se kupuje licence na Windows a je jedno zda se tam da XP nebo W8 .. u Win se to proste v ramci tehdle velkejch baliku licenci neresi.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavá diskuze rozdělená na dva tábory. Já se onehdá doma samoucky vzdělával na Amize, ve škole nám profesorstvo občas ukázalo výkřik nejmodernější techniky: PC s MS- DOSem a klasický školní BASICový program o 20 řádcích jsme pípali do IQ151. Naučit se později Windows (tím nemyslím klikat do ikonek, to zvládne i batole) mi trvalo pár týdnů poznávání, naučit se MacOS 9, to jsem musel onehdá pochopit pracovně za den. Linux očas zkouším také, abych věděl o čem to je, ale permanetně jej nasazen nemám.

Na škole se nemá učit jak ve Windows XP stvořit v aplikaci MS Word dopis mamince - sorry, ale tohle je příliš konkrétní úkol, který za 10 let bude zcela nefunkční. Mělo by se učit co je to počítač, jak funguje, jaké platformy existují (ano zde je příležitost popsat všechny tábory), co je to operační systém a co vlastně dělá. V jakémkoliv jednoduchém programovacím jazyku naznačit jak vlastně porgramy vznikají a vysvětlovat pojmy. Programovací, systémové, typografické.

Jestliže někdo chápe pojmy tabulátor, odstavec, nadpis, blok, kurzíva, řezy, objekty, křivky, bitmapy, rozlišení, atp. můžete mu dát Word, OO, LO, Quark, InDesign a po pár minutách bloudění v menu vám vytvoří dokument. Pro studenty by to mohl být zajímavý domác úkol, vytvořit dokument zadaných paramentrů v nějakém nezvyklém programu. Prostě používat mozek. To samé se týče tabulek a databází.

Ze škol a nejen základních nyní vycházejí Microsoftifikovaní lidé, co vám posílají obrázky v buňce excelu, komplexní grafiku ve Wordu s vloženými bitmapami naprosto nevhodných parametrů pro tisk (na monitoru to mám velký, co vám vadí, to bude problém ve vašem systému, ne?). A místo PDFs grafikou v křivkách jsou schopní poslat (vložený ve Wordu) otisk obrazovky se zobrazeným PDF.

Slovenská pošta dokonce posílá dokumenty Xhtriuwe.275 nebo Xyiqndiv.495 což jsou zakuklené ZIPy u nichž paní vytrvale přepisuje koncovku a dělá si z ní pořadové číslo. Uvnitř zipu jsou stejně pojmenované dokumenty, tedy s číselm místo koncovky, ale už to není zip ale PDF. To by jeden vyskočil z kůže, ale rezignoval jsem, když mi paní odpověděla, že sú to henten veci pre tého Windowse, ale jestli mi to prý vadí, můžu si to čílo přepsat na .729. Co na to říci.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

A ono se jako učí na školách klikat na tlačítka? Kde se berou tyhle názory by mě zajímalo...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Pokusím se to napsat nějak krátce, rozepsali se tu už jiní. Nejsem Linuxový fanatik, takže se ho zastávat nijak extra nebudu, abyste mě pak za něho neoznačili. :D Podle mě by se minimálně za ZŠ měly vyučovat základy v obou OS jak Windows, tak Linux. Ono přeci jenom není tak složité na počítačích zprovoznit oba OS a když už máme počítače s Windows 7, tak není problém na ně hodit Ubuntu, Mint nebo jiné distro a hlavně zadarmo nebo za pár kaček pro člověka, který jim to nainstaluje, tak aby tam měli Grub s výběrem OS. Ale začal bych hlavně s tím, že by se začalo vyučovat ovládání OS tak, že se začne se základy, které jsou v obou OS stejné nebo velmi podobné. Podle mě by tak děcka pochopily ovládání PC lépe, protože by tak zjistily, že nějaké věci jsou stejné nebo hodně podobné, ať používájí jakýkoliv klikací systém (systém s grafickou nádstavbou, ne příkazový řádek) Pak by přestaly mít i strach z jiných OS a byly by vlastně jako doma ať by seděly u čehokoli. By se tak naučily používat vlastně i OSX (Linux od Apple :D) a je to taky podstatně levnější, než vybavovat školy učebnami s drahými Mac PC. Já ovládám Windows to co je podobné nebo stejné i v Linuxu a když mě posadili k Macu, tak jsem v něm neměl problém hned začít dělat. Sice ze začátku pomaleji, ale až jsem si našel, kde co je co potřebuju, tak už jsem dělal vše stejně rychle jak ve Windows i Linuxu. :D

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

1. OSX neni postavene na Linuxu ale na BSD. To je preci jen trochu rozdil.
2. Na skolach by se predne melo ucit jak pocitacum rozumet a ovladat je bez znalosti konkretni aplikace - proste pomoci odhadu, intuice a pouzivani te veci co je na krku. Drtiva vetsina lidi se totiz uci postupy nazpamet a vysledek je ten, ze kdyz nekdo posune ikonu nebo zmeni jeji barvu tak je uzivatel bezmocny. Viz prichod Ribbonu a viz chybejici menu start ve Windows 8 (sice to menu bylo uz X let k nicemu a slouzilo jen pro hledani a vypinani, ale zabednenci na nem stale trvaji) ... .
3. Klikani v Linuxu se nauci i cvicena opice, stejne jako ve Windows. Kazdopadne plno relativne beznych veci, ktere lze jednoduse nastavit ve Windows, lze udelat v Linuxu dost tezko. Proto take bezny uzivatel jen tak Linux neznefunkcni, protoze se proste k vetsine veci nedostane. Ve vysledku je sice Linux lepe konfigurovatelny, ale za dost vysokou cenu, cenu kterou vetsina lidi nebude ochotna "zaplatit". Tj. clovek co nic nepotrebuje, tomu Linux stacit bude, clovek co je expert potrebujici customizovany pristup k veci bude nadsen, lidi co jsou ale mezi .. tj. chteji funkcni stroj, ale relativne jednoduchou spravu ve vlastni rezii a pritom vyuzivat "kde co", tak u Linuxu ve vetsine pripadu pohori.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Podle me maji problem s linuxem jen ti, kteri si mysli, ze s pocitacem umi pracovat.
Takovi, kteri jednoduse vyuzivaji specificke programy, funkce daneho systemu a v jinem se to dela jinak.

Kazdy OS ma neco co se dela jednoduseji a neco co jde sloziteji. Protoze ale ty slozitejsi veci dela jen male procento uzivatelu, tak je naprosto jedno, na jakem OS ten clovek je.
Kdyz pustis zkuseneho linuxaka k widlim, tak ti vyjmenuje desitky veci, ktere se daji v linuxu udelat hned, jednoduse a treba i automatizovane. Windowsak musi klikat jak opicka do nekonecna.

Psani v textovem procesoru bude stejne, klikani na obrazovce taky, nejake nabidky take.
Ucit decka treba instalovat aplikace je podle me blbost, ac v linuxu se to dle me dela daleko snadneji a stejnym zpusobem. Ale ano, linux lepe rozlisuje to, co by mel delat uzivatel a co spravce.
Presne stejneho chovani se ale snazi dosahnout delsi dobu i Windows. Zjistili, ze bezny uzivatel to proste nema delat. Od toho je spravce site, snad v kazde skole nekdo takovy je.
Takze tenhle argument podle me vubec neobstoji.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

1. Ano to souhlas. Specialni aplikace pro ktere neni alternativa je obecne problem. To je i problem verze OS nejen jinych OS.

2. Otazka je co je slozitejsi vec. Napriklad vypnuti dotekove vrstvy u NB ... ve Windows vypnes zarizeni ve spravci zarizeni. Hotovo hned. A v Linuxu ... no tam hledas po forech ... . Pak neco najdes, ale funguje to jen v jistych distribucich a jeste jen do restartu ... hledas dal .... . Nezda se mi ze by zrovna tohle mela byt extra pokrocila funkce, ale nekdo si to mozna mysli.
Ano Linuxaci si mysli ze ve Windows se musi jen klikat a ze nic nelze udelat z prikazoveho radku a scriptovat atd. To je velky omyl. Asi nikdy neslyseli o PowerShellu a Windows Server Core :-) , VBS atd.

3. No ucit instalovat alikace neni blbost, zvast v Linuxu to da nekdy dost zabrat (ve Windows taky kdyz jsou autory aplikace priznivci Linuxu). Pokud je v linuxu neco v reporitari dane distribuce tak to jeste jakz takz funguje, ale kdyz to tam neni ... .
Zkuste dat beznemu uzivately ukol nainstalovat Adobe Acrobat Reader ve Windows a pak v Linuxu. Rozdil je docela zabavny :-) . PS: Ja ho do Linuxu sice nakonec nainstaloval. Zadna chybova hlaska behem instalace, ale i tak kdyz ho spustim nefunguje, zadna chyba nic.
Doma je spravce PC podle tebe kdo ? Soused ? Nekdo kdo bydli na druhe strane Prahy, a budu ho muset volat protoze si chci nahrat do PC novou hru ? Ja nevim. Kazdopadne tohle rozliseni umi i Windows. Taky na to lidi nadavaj, protoze pak takzvane "nemuzou nic delat".

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ad 3
ištalácia programov nieje úplne tak ako píšeš, príklad je blbý nakoľko Adobe Acrobat Reader je primárne pre win a nieje v repozitároch. Ale posledná verzia pre linux je 9.5 tak stiahneš si napríklad stiahneš deb balíček a pomocou gdebi ho nainštaluješ jedným klikom, ak nemáš splnené závislosti tak ti to automaticky vyrieši. a keď to je v repozitári tak je to ešte jednoduchšie nemusíš nič hľadať a stahovať.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Neboj, tohle zvladam, ale i tak to nefunguje :D . Proste aplikace se nainstaluje v menu je ikona aplikace, ale po spusteni se nestane nic ... vubec nic.
Mimochodem napsal jsem napsal doufam dost jasne, ze dokud je neco v repozitarich tak to vetsinou funguje, jakmile to tam neni nastava problem :-) .
Dat nekomu ve svem okoli nainstalovat neco z repozitaru tak me za chvilku utluce, protoze v tech mracich vsemoznych veci co tam sou, neco najit je zazitek. Nedokazu si predstavit kdyby neco podobneho bylo ve Windows, to by tam nikdo nenasel ani MS Office, protoze aplikaci co by meli v nazvu Microsoft Office by bylo milion.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Po prvé "okud je neco v repozitarich tak to vetsinou funguje" nezažil som nič čo bolo v repozitároch aby to nefungovalo.
Ako hľadáš programy pre windows? Nejdeš náhodou tak že chcem napr. Libre office tak iideš na stránku a stiahneš a nainštaluješ. A čo je ťažke napísať Libre office v synaptiku. Lebo ak ideš štýlom že inštaluješ všetko čo ti príde pod ruku tak potom by som ti nedal heslo administrátora ani omylom.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nebude spis problem v tom, ze Adobe na linux z vysoka kasle a jejich linuxovy port je takova sra*ka, ze cokoli jineho je lepsi?
Fakt nevim, co ti prijde slozite, ale treba v Ubuntu v centru softwaru se zvladne pohybovat i moje babicka :)
Pokud ti to cini problemy, pak je asi starsi generace na tom velmi dobre.
Opravdu instalovat takove zverstva to chce odvahu..

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No zato ve windows je instalace sw pokazde jina, opravdu v tomhle se prit nema cenu :)
PowerShell samozrejme znam, ale rozhodne nelze rict, ze je to soucast systemu stejne jako bash/shell v unix-like systemech.
Opravdu neverim tomu, ze vypinat dotekovou vrstvu potrebuje kazdy :D Uz jen koupit si NB s necim takovym by snad vetsinu lidi nenapadlo dobrovolne.
Jinak to jde velmi jednoduse pomoci 3rd party aplikace, kliknout na on ci off zvladne snad take kazdy.
Ale opravdu neverim tomu, ze tohle potrebuje nejaka ucetni ci decka ve skole :D

Shrnme to takto - to co se dneska vyucuje na windows by se dalo stejne dobre vyucovat na sirsi skale alternativnich OS.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"2. Otazka je co je slozitejsi vec. Napriklad vypnuti dotekove vrstvy u NB ... ve Windows vypnes zarizeni ve spravci zarizeni. Hotovo hned. A v Linuxu ... no tam hledas po forech ... . Pak neco najdes, ale funguje to jen v jistych distribucich a jeste jen do restartu ... hledas dal .... . Nezda se mi ze by zrovna tohle mela byt extra pokrocila funkce, ale nekdo si to mozna mysli."

Zajímavé je, že ve Windows to uživatel automatický ví ("proště se vypne ve správci") zatímto v linuxové distribuci se musí hledat a to ještě na špatných fórech. ;-)

V linuxu se o hw dozvíte jedním příkazem víc, než ve Windows s lecjakým specializovaným softem, dále se pomocí stejného příkazu dozvíte jaký kernel modul (pro zjednodušení: ovladač) má ten hw na starosti a pomocí editace jednoho souboru (tady se to může lišit v závislosti na distribuci, ale ne moc, vždy se jedná o kernel moduly) ten příslušný kernel modul můžete zakázat a nebo v jeho parametrech upravit chování k hw (pokud to umožňuje).

Tedy postup je "kupodivu" úplně stejný. "Vypnout" HW ve správci zařízení ve skutečnosti znamená, že se nebude zavádět ovladač (případně se ovladači, pokud je společný pro více zařízení, řekne, aby si toho konkrétního nevšímal). Úplně stejnou věc uděláte (jiným, ale ekvivalentním, postupem) i v linuxové distribuci.

"Zkuste dat beznemu uzivately ukol nainstalovat Adobe Acrobat Reader ve Windows a pak v Linuxu. "

Nevím, proč bych měl tohle někomu dávat za úkol a proč bych to měl dělat. Tenhle pohled je totiž, s prominutím, trochu zvrácený.

Co je úkolem? Úkolem je dejme tomu umět zobrazit PDF. Na zobrazování PDF existují spousty programů. Většina (všechny velké) distibucí instaluje prohlížeč PDF souborů společně s grafickým prostředím. Takže po instalaci většiny linuxových distribucí prohlížení pdf souborů prostě funguje. Žádná dodatečná instalace netřeba. Pokud jsou specifické nároky na daný úkol, hledá se jiný software. A v kritériích pro daný software musí být i podmínka jeho běhu na daném OS. Pokud někdo vybere kombinaci OS a software vzájemně nekompatibilní, tak je velmi špatným rádcem.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.