Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k NASA otestovala nový SRB pro lety na Mars

Ekologie v praxi :-D

-13 +1-1 Je komentář přínosný?

Palivo spálené k podobným účelům je určitě lépe využité, než to spálené lenochy při cestách do sámošky, která je o dvě ulice dál...

+18 +1-1 Je komentář přínosný?

Ty jo, takže to bylo palivo určené pro lidi co mají sámošku o dvě ulice dál.

-8 +1-1 Je komentář přínosný?

kez by

-9 +1-1 Je komentář přínosný?

Spíš jde o to, že tuhé raketové palivo je jeden z největších sajrajtů, co se k pohonu raket dá použít, hned vedle hydrazinu. Tyhle motory dělají místní ozónové díry. Takový metanový motor, mmm, to by bylo něco jiného. :)

+9 +1-1 Je komentář přínosný?

O nikoliv, spravny ekoaktivista by vymyslel nejake eko kreativni reseni, napr: Prvni cast useku zvladne balon, druhou cast useku vystreli delo (co ponese ten balon), a za treti - projektil vystreleny delem bude zachycen do site a vytazen lanem na orbitalni stanici.. (a tech par zbyvajicich desitek kilometru se v prezentaci nekam schova)

+12 +1-1 Je komentář přínosný?

Vesmir neni daleko, vesmir je predevsim rychle. Balon vas muze dostat pomerne vysoko, ale i kdyby vas dostal do 100km, bude to k nicemu. Vetsina paliva je zapotrebi na to, aby se rakete udelila orbitalni rychlost kolem 8km/s. NEEXISTUJE zpusob jak necemu udelit 8km/s ekologicky - mozna krome orbitalniho vytahu, ale ten je zatim jen na papire. Specialne, zadne delo tak rychle nestrili - mozna railgun, ale ty spaluji spoustu kovu z tech kolejnic, to urcite taky neni zadna velka ekologie.

https://what-if.xkcd.com/58/
https://en.wikipedia.org/wiki/Railgun

+9 +1-1 Je komentář přínosný?

Budeš se divit, ale kdyby existoval balón, který dokáže vynést raketu 100km vysoko, tak by se zásadně zmenšilo množství paliva. Jsou to na první pohled drobky, které se ale posbírají - o pár procent nižší gravitace (cca 3%), absence vzduchu (=motory optimalizované pro vakuum s vysokým ISP), o něco vyšší odstředivé zrychlení. Ve výsledku by raketa mohla být třeba i jen poloviční pro stejný náklad (důsledek exponenciální povahy "raketové rovnice").

-11 +1-1 Je komentář přínosný?

To je sice pravda (až na tu bizarní spekulaci o poloviční hmotnosti), ale nestojí to za námahu. Hlavní důvod, proč by se "zásadně zmenšilo množství paliva", bude spočívat v tom, že takový balón toho unese prd. :) To už by byl mnohem vhodnější nějaký suborbitální raketoplán (něco na způsob XS-1, který je ve vývoji, a doufám neumře, protože se docela dost blíží mému vysněnému ideálnímu systému pro dopravu na oběžnou dráhu. :)). Kdyby nic jiného, tak kromě toho, že zaručí podobné podmínky pro orbitální raketový stupeň jako váš hypotetický balón (vakuum pro optimální provoz motoru pro celou dobu zážehu, část potřebné potenciální energie), tak ještě navíc poskytne *podstatnou* horizontální rychlostní složku (odhadem 2,5-3,5 km/s). Přitom o něco vyšší náklady na postavení a údržbu takového nosiče vykompenzují výrazné úspory z rozsahu (vynesete o dva řády těžší náklady než tou vaší balónoraketou).

-6 +1-1 Je komentář přínosný?

Jste 100 let za opicemi. Takové drobnosti řeším teleportací v časoprostoru.

+6 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Stoura

Co se týče ekologického vypouštění: což taková Losdorfova smyčka?

Pro neznalé: je to dutá roura (přesněji řečeno dvojice rour), dlouhá několik tisíc kilometrů, ve které obíhá ve vakuu magneticky držené lano rychlostí 20km/s. Díky zakřivení zemského povrchu vzniká odstředivá síla, která rouru zvedá do výšky 100 km. Roura se použije jako základ lineárního elektromotoru, který na dost dlouhé dráze urychlí těleso na orbitální rychlost.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Aha, takze ten kdo nechce tahat nakup na cely tyden - 20-30 kilo - domu pesky dve ulice je lenoch?

-11 +1-1 Je komentář přínosný?

Byvavali takove tasky s kolecky, to uz se nedela? A v nekterych obchodech si na ty dve ulice muzete rovnou pujcit nakupni vozik.

+1 +1-1 Je komentář přínosný?

Pokud to máte "dvě ulice", proč byste tahal třicet kilo najednou? My třeba taháme třicet kilo najednou, protože to máme pět kilometrů, ale asi bychom se s tím jinak neobtěžovali.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Ja si tiez robim nakupy na cely tyzden, preco zabijat volny cas kazdodennym nakupovanim? A len jeden multipack mineralok vazi 9kg, takze 20kg nemusi byt ani nijak velky nakup..

-9 +1-1 Je komentář přínosný?

Meh. Kolik delaji tech testu, jeden za pet let ? vic paliva spali tisicka tlustych americkych p*deli v kterekoliv dopravni zacpe kazdy den v X mestach USA...

-6 +1-1 Je komentář přínosný?

Proc lozit do USA kdyz tlustych p*deli je u nas vic nez dost.

+17 +1-1 Je komentář přínosný?

...spíš pro doručování peněz do těch "správných" firem než pro lety kamkoliv. :-p

+6 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele WIFT

To furt nic neni oproti tomu horku, co se linulo z Velké Británie, jak tam pálili ty EU směrnice ;).

+11 +1-1 Je komentář přínosný?

Tam bude jeste vetsi horko az zjisti, ze zrusenim volneho pohybu osob sice dostanou z UK milion Polaku, ale ty stovky tisic britskych duchodcu co vlastni baraky na Kanarech, ve Spanelsku a v Italii kam jezdi na zimu budou mit problem, protoze zima je delsi nez turisticke vizum :-)

-5 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Rafan

Ono to bude trochu jinak. Víte proč chtějí z EU lidé u nás? Hlavní důvod je že se cítí být podvedeni. Proti všem proklamacím, že jsou si občané EU rovni to není pravda. Stali jsme se občany druhé možná třetí kategorie. Máme podřadné platy, v obchodech na regálech leží podřadné potraviny a mají se prý lidé z toho radovat. Za ty roky co jsme v EU se to neposunulo ani o píď a náskok původních zemí zůstává stejný(ač se politici snaží lidem nakukat že tomu tak není). Občané VB si uvědomily že obrovský příliv těch lidí druhé až třetí kategorie je uvrhne časem na stejnou úroveň. Prostě se nechtějí vzdát toho co si vybojovali za ty roky od války.

+19 +1-1 Je komentář přínosný?

"Stali jsme se občany druhé možná třetí kategorie. Máme podřadné platy, v obchodech na regálech leží podřadné potraviny a mají se prý lidé z toho radovat."

Osobně nevidím, v čem jsme si pohoršili oproti dobám minulým. Rozhodně jsme si polepšili v tom, že když se vám nelíbí ten váš podřadný český plat, můžete se sebrat a jít pracovat do Německa nebo do VB a nikdo vám v tom nemůže zabránit (no, ve VB to už dlouho nepotrvá, ale oni na to nejspíš brzo těžce doplatí sami...) Pokud jde o potraviny, to je pouze vaše vina. Máte chtít kvalitní, pak je dostanete. Že si Čech nechá srát na hlavu je jeho problém.

"Občané VB si uvědomily že obrovský příliv těch lidí druhé až třetí kategorie je uvrhne časem na stejnou úroveň."

Takže občané VB chtějí, aby polovina věcí v obchodech nebo služeb stála dvakrát nebo třikrát tolik? A bude je místo toho hřát u srdce, že je nebudou dovážet nebo že je nebude místně vyrábět nebo poskytovat dovezená pracovní síla? Ano, to je na stejnou úroveň vůbec neuvrhne, když za stejné platy dostanou mnohem méně zboží a služeb. :D

+17 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele ados

No, jako nekdo kdo tu zije uz 10 let vim, ze financne to tady neni zase takova vyhra. Hodne lidi bere okolo 14000 liber rocne, bydleni je drazsi, provoz auta drazsi ostatni je vicemene podobne, obleceni a obuv muze byt podobne ale i o hodne levnejsi, jidlo je asi vetsinove drazsi nicmene ne o moc, neco je stejne drahe, neco mozna i levnejsi. Alkohol drazsi. Restaurace drazsi. Sluzby drazsi, nemovitosti 2-3x drazsi. Tarify s mobily jsou tu lepsi atd atd. Pokud ma nekdo v Cesku lehce nadprumerny plat, tak si muze zit celkove lepe nez nekdo tady s prumernym platem. Nicmene pokud se clovek v UK uskromni a jede jen nasetrit a ne zit, tak se da za rok, dva usetrit vice nez v CR apod.

+15 +1-1 Je komentář přínosný?

Mas trochu bordel v tom co je EU a co Schengen.

+11 +1-1 Je komentář přínosný?

Zrovna nedavno jsem si odfotil v jedne galerii (vystava jednoho umelca, co byl tak trochu blazen do vesmiru) takovej seznam. Vytvoren snad nekdy v 60tych letech, byly tam hezky podrobne popsany budouci milniky lidstva pri dobyvani vesmiru. Pristani na Marsu melo byt tusim v roce 1973. Zatraceni lini americane! Touhle dobou uz sme mely byt ve vedlejsi galaxii! ;)

-5 +1-1 Je komentář přínosný?

A já dodnes věřil, že při prvním letu na Mars bude použit iontový motor. Cesta by pravděpodobně byla na delší dobu, ale mnohem efektivnější co se týče spotřeby paliva. Ono stejně při letu na Mars by byl velký rozdíl v tom jaký motor bude využit na vynesení všech komponent na orbitu a v tom jaký motor bude využit na samotný let na Mars.

-12 +1-1 Je komentář přínosný?

Tohle je pomocný startovací motor prvního stupně rakety v podstatě to je přepracovaný pomocný startovací motor z raketoplánu, ten co zlikvidoval Challenger.

.

+14 +1-1 Je komentář přínosný?

Za současného stavu technologií by pro něco takového byl mnohem vhodnější třeba takový solární tepelný pohon - má mnohem větší tah, než jakýkoli iontový motor, a tak velké delta V k dosažení Marsu stejně nepotřebujete.

-7 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Stoura

Iontový motor by asi nebyl moc velká výhra kvůli malému tahu a tím také dlouhé cestě.
Hlavním problémem cesty na Mars je radiace. Proto je hodně velká snaha, aby ta cesta trvala co nejkratší dobu.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Když tu probíráte tu spotřebu tak motor spálí 6 tun paliva za sekundu, (hoří 120s) a max výkon odpovídá 2,3 GW což je více než je výkon celé elektrárny Dukovany. Motor má 5 bloků a výšku 67m
Palivem je nejspíše opět směs tvořená 12% polybutadienakrylátu, 16,00 % práškového hliníku a 69,60 % chloristanu amonného; 0,40 % práškového oxidu železitého jako katalyzátoru a 2 % epoxidového vytvrzovače Základem paliva tedy je sůl kyseliny chloristé což je v podstatě výbušnina.

Jako děti jsme testovali podobnou směs s dusičnanem amonným a jiným typem akrtlátu a bylo to sakra dobré palivo , nebyl problém s více než 3m vysokým plamen, dokázalo to propálit velkou díru do 10cm silného asfaltu na silnici. Jo to byli časy , jediný problém byl přemluvit paním v drogerii aby nám prodávala práškový hliník, krtala se o něj více než o suřík

+16 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele rman

Jj, nezapomenu na scenku v lekarne, kdy jsme krome manganistanu chteli jeste vitamin C v tabletach - ale hlavne ne v te plastove tube, ale v te hlinikove!

+12 +1-1 Je komentář přínosný?

Problém byl jen koupit kovovou náplň do propisky, větší množství sirek, odbarvovač, tabletkový peroxid, dřevěné uhlí. V místní drogerii vysokoobrátkové zboží. Zato v zahrádkářských potřebách mě chválili, že pilně pomáhám na poli, když potřebuji tolik ledku amonného a síru kupuji na kila proti padlí a na síření sklepa a sudů. Mno a to dřevěné uhlí se vyrobilo podle postupu získaného probíraného na ZDŠ. Pak se také dost ztrácely rtuťové spínače. Ovšem vrchol blaha bylo, když se v samošce objevil tzv. tuhý líh. Ten jsem vykupoval pravidelně na turistické průkazy mých spolužáků nadměrně holdujícím taháním se báglů po přírodě. A se skupováním kyseliny citronové jsem také začal být podezřelý. Ale co už, když široko daleko člověku neprodali slušnou kyselinu ve větším množství, od té doby, kdy jsem jako člen přírodovědného kroužku vloudil nepozorovaně do skříně naší chemikářky a odkloněním zprivatizoval kyselinu dusičnou za účelem původně nitridace vaty, ale jásal jsem, když jsem si přečetl, že je p.a. a vedle stojící ve stejné kvalitě kyselina sírová také neunikla mé pozornosti. No a přece tam nenechám lístkový sodík a jód, když už tam su a riskuju polepšovnu. Také flaštička glycerinu tam byla jaksi na ráně a to jsem se také neudržel.

+15 +1-1 Je komentář přínosný?

Jenom 2,3 GW? No nevím, to se mi na 6 tun TPH za sekundu zdá trošku málo. I kdyby v té směsi byla jen jedna tuna paliva za sekundu (zbytek okysličovadlo), to máte hned aspoň 40 GW tepla.

+3 +1-1 Je komentář přínosný?

Jaký je rozdíl tahu motoru naležato a nastojato?

-6 +1-1 Je komentář přínosný?

Mínusy od specialistů na raketové motory?

-5 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele corwin78

Test úspěšný, výborně, hned jich kupuji 10 pro svůj KSP.

+11 +1-1 Je komentář přínosný?

Pro autora:
Výraz "metrická" tuna je jen pro američany, kteří mají pořád bordel v jednotkách, a NASA bohužel pořád míchá v propagačních materiálech SI jednotky s tím americkým bordelem. Takže se překládá "metric-ton" na "tuna". U nás nikdo nepředpokládá, že byste psal v "krátkých" nebo "dlouhých" tunách. Proč by to taky kromě pomatených amíků někdo dělal, že. Bohužel nejhorší je, když v nějakém americkém článku píšou jen "ton" a člověk si nemůže být jistý, kolik to vlastně je.

0 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele hajčus

nemyslel jste Tonne? :o)

+1 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele hajčus

Hm, klobouk dolu... inžinýři... ;o)

+1 +1-1 Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.