Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidia Copy Engine

Nvidia Optimus logo
Na konci minulého týdne jsme vás navnadili na technologii Nvidia Optimus s tím, že má jít o „novou verzi“ přepínání integrované a přídavné grafiky. Podobné technologie mají již na trhu jak sama Nvidia, tak i AMD. Jejich základem je možnost zvolit, zda poběží integrovaná grafika, která sice není výkonná, ale zato má nízkou spotřebu, nebo přídavná (diskrétní), která bude sice výkonnější, zato ale energeticky náročnější, což se v notebooku projeví především na výdrži baterie. Nvidia Optimus je svým způsobem něco podobného, avšak s jedním výrazně nezanedbatelným rozdílem: přepínání je zcela automatické, tak automatické, že už ani „automatičtější“ být nemůže…

Dosavadní přepínání grafik s pomocí muxů

Dosavadní řešení přepínání grafik spoléhalo na přídavný hardware v podobě „muxů“, které skutečně přepínaly výstupy integrované a diskrétní grafiky do obvodů starajících se o zobrazení výsledného obrazu. To s sebou přinášelo jednak další náklady za tyto přepínací čipy a v neposlední řadě znáte jistě výsledný efekt, kdy při přepnutí dojde na chvilku ke ztmavnutí obrazovky, než se to prostě přepne (v závislosti na rychlosti reakce displeje to mohlo být od jedné do několika sekund). Pro skutečně automatické přepínání je tento koncept krajně nevhodný, protože by pořád přeblikával obraz. Technologie Nvidia Optimus toto řeší vskutku šalamounsky (Nvidia si na to podala patent a čeká na jeho přiklepnutí), přitom k tomu ale používá existující zdokumentované aplikační rozhraní integrovaných grafik Intel. Ty samotné nemají vlastní paměť, jejich frame buffer je vytvořen z části operační paměti. V případě, kdy pracuje integrovaná grafika, není co řešit, tato si vytváří obraz a ten následně klasicky pošle na výstup (v případě grafiky integrované v čipsetu ho tam posílá rovnou, v případě grafiky integrované v procesoru ho tam posílá skrze rozhraní FDI přes čipset, na nějž jsou výstupy napojeny).

Přepínání grafik Nvidia Optimus

Jak se ale dostane grafický výstup z diskrétní grafiky do téhož výstupu, který používá grafika integrovaná? Jednoduše, diskrétní grafika pošle svůj obraz přes PCI Express do té části frame bufferu integrované grafiky, která je určena pro už hotový vyrenderovaný obraz. Integrovaná grafika ho pak jen zobrazí, jakoby to byl obraz, který vytvořila sama. Integrovaná grafika v tu chvíli funguje jen jako jednoduchý „řadič zobrazení“. Proto nedochází k žádnému blikání při přepínání grafik, proto si uživatel přepnutí grafiky vůbec nevšimne.

Nvidia Optimus: Copy engine

Za normálních okolností by přesun dat k zobrazení z frame bufferu diskrétní do frame bufferu integrované grafiky probíhal standardním mem2mem synchronním DMA přenosem. Po celou dobu tohoto synchronního přenosu je však v rámci zachování konzistence těchto dat blokována práce 3D engine diskrétní grafiky, což samozřejmě brzdí její výkon. Nvidia Copy Engine spoléhá na to, že PCI Express sběrnice je plně duplexní (lze posílat data oběma směry současně) a využívá asynchronní DMA přenosy, což umožňuje i během posílání dat z frame bufferu diskrétní grafiky do zobrazovacího frame bufferu integrované grafiky práci 3D engine diskrétní grafiky, která mezitím může nerušeně pracovat. Nvidia příliš detaily nehýří a spíše nám připadá, že zde malinko mlží, aby konkurenci nepředložila rovnou „hotovou specifikaci“. Prý je pro implementace této funkce potřeba jistá úprava tištěného spoje, takže na základních deskách, které s technologií Optimus nepočítají, to prostě nefunguje. Jde však o úpravu finančně nenáročnou, nevyžaduje to žádné další čipy, pouze je potřeba něco navíc „prodrátovat“, detaily si však Nvidia nechává pro sebe.

Vrátíme se na chvilku ke stinným stránkám této technologie. Jednou z nich pravděpodobně bude fakt, že se setkáte s hrami a aplikacemi, které jsou tak nenáročné, že je pro ně diskrétní grafiky škoda, zvládla by to i integrovaná. Nvidia Optimus je technologie tak automatická, až by to někoho mohlo mrzet, proto je možné do určité míry její chování ovlivnit a vy už asi tušíte, že způsob bude podobný jako v případě práce SLI. Jde o profily v ovládacím panelu grafického ovladače pro GeForce, v něm je možné nadefinovat, zda bude aplikace používat grafiku integrovanou, nebo diskrétní.

Nvidia Optimus - nastavení profilů aplikací

Aby však Nvidia ušetřila uživateli práci s definicí těchto profilů, hodlá v brzké době zavést něco, co známe z jiných odvětví, samotný systém Windows nevyjímaje: automatické aktualizace online. Je sice pravda, že pak bude uživatel odkázán na to, jaké profily Nvidia vytvoří a je pochopitelně otázkou, jak moc se tomu skutečně bude věnovat, ale pro uživatele, který nechce řešit to či ono, je to asi jediné schůdné řešení, byť nemusí být optimální.

Nvidia Optimus + online aktualizace profilů

WIFT "WIFT" WIFT

Bývalý dlouholetý redaktor internetového magazínu CDR-Server / Deep in IT, který se věnoval psaní článků o IT a souvisejících věcech téměř od založení CD-R serveru. Od roku 2014 už psaní článků fakticky pověsil na hřebík.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Nvidia Optimus: přepínání grafik, o němž nebudete vědět

Středa, 17 Únor 2010 - 14:48 | HKMaly | To by me teda sakra zajimalo kdo potrebuje pro...
Čtvrtek, 11 Únor 2010 - 20:31 | mukade | "odpověď od konkurence"? to som zvedavy...
Čtvrtek, 11 Únor 2010 - 09:53 | Anonym | Jak pise, qee, i5 stejne tak jako i3 jsou CPU,...
Středa, 10 Únor 2010 - 19:06 | Nalim | Presne to by se hodilo - pri brouzdani a koukani...
Středa, 10 Únor 2010 - 17:39 | Jiří Tužil | Ono snad ani nejde o Quaka, stačí normální...
Středa, 10 Únor 2010 - 14:55 | HKMaly | Relevantni neni obnovovaci frekvence 60Hz ale...
Středa, 10 Únor 2010 - 14:20 | Jiří Tužil | Ale ta integrovaná běží pořád. A ještě se...
Středa, 10 Únor 2010 - 10:23 | pub | No, me se neliby ze i kdyz aplikace potrebuje...
Středa, 10 Únor 2010 - 10:12 | DRK | Hmm takže jestli to dobře chápu posílá diskrétní...
Středa, 10 Únor 2010 - 09:58 | WIFT | Tak to bude horší, protože notebook s Hybrid SLI...

Zobrazit diskusi