Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidia Denver: 8 ARM jader a grafický výkon GeForce GTX 280?

Nvidia Tegra (ilustrační obrázek)
Než se Nvidia začne chystat na výrobu čipů z rodiny Project Denver, dokončí ještě přípravu T40 (Tegra-4 / Wayne), kterou plánuje odeslat do TSMC během následujících týdnů (tape-out). T40 ponese 4 procesorová ARM jádra se 64 stream procesory (či chcete-li CUDA jednotkami). Vývojáři se tak dostanou k prvním vzorkům ještě letos v prosinci (december), což akorát odpovídá době, na kdy je naplánován tape-out projektu Denver…

Ten představili na samém začátku letošního roku Jen-Hsun Huang a Bill Dally z Nvidie jako důležitý a hlavně nový směr pro společnost. Dalo by se říct, že jde o podobně podstatný krok, jakým je pro AMD vývoj Fusion, nebo pro Intel projekt Larrabee (i když v případě Intelu je to jako vždy složitější, protože expanduje na více frontách a když jedna věc nevyjde, jsou dopady na celou společnost minimální).

Denver bude zakládat na osmi 64bit CPU jádrech, která si Nvidia sama navrhla a která využívají instrukční sadu ARM. Grafická část staví na GPU generace GeForce 600 s 256 stream procesory. Tady je třeba podotknout, že drtivá většina integrovaných a mobilních čipů z „nové generace“ vychází ve skutečnosti ze staré (vzpomeňte například na čipy GeForce 300). Pravděpodobně tedy půjde o 28nm čipy architektury Fermi pod názvem GeForce 600, nikoli o chystaný Kepler.

Nvidia GeForce GTX 280 referenční model
GeForce GTX 280 - 240 stream procesorů

Bez ohledu na konkrétní architekturu je 256 výpočetních jednotek relativně dost. Jde v podstatě o dvojnásobek toho, čím disponovala G80 (GeForce 8800 GTX) a prakticky totéž, co na GT200 (GeForce GTX 280). Záleží samozřejmě i na taktovacích frekvencích, propustnosti paměťové sběrnice a dalších prvcích, ale samotný aritmetický výkon by měl být velmi slušný. Podle současných informací by GPU jádro mělo být od CPU části oddělené (což je konzervativnější, z hlediska rizik bezpečnější, ale zároveň dražší a energeticky náročnější přístup).

Poslední detail se týká „plné podpory PhysX“. Těžko říct, co přesně tím má Nvidia na mysli, ale v kontextu událostí posledních měsíců si můžeme udělat určitou představu: V polovině května Nvidia ohlásila nové PhysX SDK, mezi jehož cíle patřila multiplatformnost, koncem května jsme se dočkali videoprezentace PhysX na platformě Kal-El / Tegra 3 (video níže) a je tedy možné, že bychom se s Denverem mohli dočkat oficiálního uvedení včetně podpory GPU akcelerace.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Nvidia Denver: 8 ARM jader a grafický výkon GeForce GTX 280?

Středa, 20 Červenec 2011 - 06:43 | any wher | nepokračuje, to jen jako obvykle nVidioti kecaj...
Středa, 20 Červenec 2011 - 01:11 | MACHINA | nepředpokládám, že u firmy jakou je Nvidia...
Úterý, 19 Červenec 2011 - 19:15 | Mirda Červíček | A jakpak to výkonné GPU asi nakrmí aby mělo výkon...
Úterý, 19 Červenec 2011 - 18:23 | tslany | Pochybuju, že by herní studia na nátlak nVidie...
Úterý, 19 Červenec 2011 - 17:30 | František Troup | což wokýnka, firefox a něco na fullscreen...
Úterý, 19 Červenec 2011 - 16:46 | nereus | no-X, davam klobuk dole. IMHO kvalitou clanku si...
Úterý, 19 Červenec 2011 - 16:10 | WIFT | Coby, prostě ARM-based APU do desktopu by Nvidia...
Úterý, 19 Červenec 2011 - 14:53 | petr ib | jj hlavně, když tam má svoje fungující wokýnka....
Úterý, 19 Červenec 2011 - 14:29 | MACHINA | taky by mě zajímalo k čemu je to dobré, napadají...
Úterý, 19 Červenec 2011 - 12:39 | Kecal | 99% uživatelů to má víš kde, že? Pokud jim chodí...

Zobrazit diskusi