Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Nvidia představila Xavier, superpočítač pro samořídící automobily

Otazkou uz jen je, zda si nekdo troufne pro vcelku neperspektivni ARM (z hlediska rozsireni) zacit vyvijet software. Preci jen zjednodusene: tam, kde ARM konci, tam Atom zacina. A kdyz budou potrebovat vykon, tak u x86 maji kam jit. Kdezto u ARMu muzou jit tak leda do prdele nebo do vice jader, coz pro mnoho uloh proste neni reseni. Navic nejak nevidim vyuziti GPU v aute, mozna tak jako nejaky CUDA neco pro elementarni vypocty, ale tam by se zcela jiste hodilo spise nejake DSP. Ten procesor mi spis prijde jako nejaky nesmysl pro infotainment. Takove ty tristne zalagovane (skoro by se clovek bal, ze to bezi na androidu) radoby multimedialni systemy v aute ... u fabie se to da snest (dokud to neni soucasti standardni vybavy a clovek si nepriplaci za HW ovladace a knofliky), ale u mercedesu S, kde jsem to naposledy mel moznost videt, je to hodne tragicke. Vyvoj nejakeho OS nebo systemu do auta by meli sverit nejake renomovane firme, ktera se tim zabyva desitky let (asi vime, ktere dve pripadaji v uvahu, mno vlastne, proc ne klidne nejake ubuntu, takze tri, mozna ctyri). Vsecko co vypadava z automobilek jsou jen derave smejdy, kdy v roce 2016 jde stale jeste u noveho auta stocit tachometr nebo vypnout imobilizer offline pomoci kabelu za 2 dolary z ciny, to je cosi hrozne spatne. Takze me vyslovene desi takove ty internety v aute a bezklickove odemykani pres internet a podobne veci, ktere maji asi za cil usnadnit praci zlodejum, jinak nevim ....

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je IMHO o necem jinym, samoridici ovladaci system, vyhodnocovani rizeni za pomoci snimacu atd., tohle je neco kam si myslim, ze NVidia umistila svuj produkt velmi dobre a to reseni ARM + Volta dava smysl a verim, ze to povede k tomu, k cemu nutne potrebujeme - automatizovany provoz na silnicich bez chybujiciho lidskeho faktoru a tim bezpecnejsi automobilovy provoz bez kazdodennich stovek mrtvych.
Ale ocekavat iniciativu od soucasnych automobilek nelze, to jsou spokojeni s tim co je ted a jit do neceho noveho, kde nemusi uspet, rozhodne nechteji. Je to podobne jako u filmoveho prumyslu, ktery bude do posledniho dechu odmitat internet a bude se stale snazit zachovat status quo at je sebejasnejsi, ze je to jednou potopi.
Musi prijit technologicke firmy jako je NVidia, Google, Apple, Tesla, ktere vyvinou samoriditelna auta a nastavi tak automobilismus do noveho rozmeru.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ja teda na samoridici auta neverim. Proc teda nejezdit MHD?:o) Podle me, aspon teda v dnesni dobe, je to silene nebezpecne z hlediska utoku. Jak se do toho pusti gugl, tak je to uplne mrtve (videls vcera predvadecku? ti uz fakt nevi kudy kam). A taky je proste problem, ze to bude kazdy vesnicky debil tunit stejne jako chiptuning .... jak se ukazalo v Nice, tak dalkove ovladane auta by mohly pachat zcela bezne i teroristicke ciny. Samoriditelna auta jsou uz za hranici normality. Vzdy se najde kokot, co pojede ve meste 150. Rozumim tomu na dalnicich, dlouha monotonni cesta, proc ne? Ale bezne to IMHO neuspeje. Proc pak proste auto nenalozit na nejaky vlak Brno - Praha misto trckani se po dalnici? Moc v tom budoucnost nevidim, zvlaste ne v pojetim, v jakem je to tedka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Google jsem zminil jen jako priklad firmy, ktera se o neco pokousi, nerikam, ze zrovna oni se svym konceptem uspeji.
Ja naopak verim, ze samoriditelna auta mohou fungovat i ve meste. A nejde vubec o debila co se riti 150, ale treba vcera na Prumyslovy jelo auto z vedlejsi a ridic naprosto nepochopitelne vjel do hlavni dvouproude silnice z vedlejsi na cervenou. Jednoduse je cim dal vic lidi, kteri v aute temer ziji a tak se zabyvaji pri rizeni i jinyma vecma a pak treba prehlednou cervenou, no a tohle samoriditelna auta resi.
Chyby softwaru jedna z miliardy? O hodne vetsi uspesnost nez chyby cloveka a zneuziti hackerama, stoprocentne jo, ale ztraty nebudou horsi nez dnes. Naopak vetsina teroristu jsou primitivove, co vic nez seslapnout a zablokovat plyn a vyskocit z auta nezvladnou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

na to ti ale stačí bezpečnostní systémy, které se do řízení v krizové situaci vloží, nebo upozorní řidiče. Naopak faktor "omylu" elektroniky se nedá vyloučit - elektronika je v nejlepším případě nějaký samoučicí se fuzzy automat, který naprosto nechápe složitější věci, nemá a nezná abstrakci a hlavně nemyslí a nepředvídá, takže mnoho situací není schopen dopředu řešit.

Příklad: já třeba když vidím na chodníku blízko u vozovky matku s kočárkem a dalším dítětem a psem, automaticky dávám nohu z plynu a už dopředu čekám, že mi tam to děcko skočí/spadne/stáhne jej tam pes, tj. hledám dopředu kam uhnout. Logika automatu jistě zareaguje na případné děcko coby překážku v jízdní dráze daleko dříve, ale nikdy takovou situaci nebude anticipovat.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A právě naopak. Nedávno jsem někde zahlédl článek, kde systém na základě tréninku na videu rozhýbával obrázek krátkou animací. Tohle by mohla být nádherná aplikace, protože to je v podstatě předvídání pohybu.
Krom toho, pokud ten samořídící software bude programovat někdo, kdo myslí podobně jako ty, tak dítě nebo psa v blízkosti silnici taky vyhodnotí jako potenciální nebezpečí a krom toho si všimne motorkáře, který to pálí zezadu a řidiče v protisměru, který vykukuje, protože by rád předjížděl.
Auta předvídají a zabraňují kolizím už dneska.

Počítač má výhodu v tom, že vidí na všechny strany najednou. Má přesná lidarová data a vzdálenostech a neunaví se, neznérvózní, nepanikaří.

Na křižovatce se klidně rozjede celá fronta najednou, pokud spolu budou komunikovat, stejně tak vznik kolon při hustém provozu se sníží, protože nebudou zběsile přejíždet z pruhu do pruhu. Na dálnici řazení do pravého pruhu apod.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Počítač nic nevidí. Vyhodnocuje stavy, změřené nepřesnými přístroji, které se nechají oklamat celkem jednoduše (viz nehody googleauta). To, že takový systém může vyhodnotit více podnětů než lidský mozek je pravda, ale komplexní obraz umí vytvořit právě jen ten lidský mozek.

Proto tvrdím, že tato technika má smysl jako systém včasného varování, nebo nouzová brzda, ale na lidský mozek nemá a ještě dlouho mít nebude - pokud se tedy bavíme o svobodném pohybu, a ne o jízdě podle nějakých nalajnovaných čar, předem danou rychlostí.

BTW, na křižovatce se můžou rozjet všichni najednou už dnes (já to tak třeba dělám), k tomu stačí jen "pilot" co zná význam světelných povelů.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ten scenar uplne "automatizace" spolus s "umelou inteligenci" smrdi a to docela huste. Z lidi se budou stavat cim dal tim vetsi ovecky a pitomci, kteri nebudou muset namahat mozek, protoze to za ne udela masina. Vytrati se moznost rozhodovani a rozvoje cloveka. Je to desivy scenar.
ps: Nekteri mladi uz dneska pomalu nemumeji scitat ani 2 ciferna cisla.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Chuj s takovyma lidma. Ale uplne to nejvetsi nebezpeci vidim v hackerskych utocich. Podivejte se co za zrudnosti vymysleji automobilky nebo gugl. To je proste strasne .... miliarda nezabezpecenych mobilu? A nikoho to nesere ... auto bude normalne napichnute k netu, bude si tahat updaty firmwaru .... a typicky nezabezpecenym zpusobem. Ty nejvetsi neIT firmy jsou mnohdy i uplne nejhovadstejsi na tohle. Se podivejte na routery .... master hesla jako 12345, jako kde jsme? Automobilka za pulku prumerneho platu najme nejake IT "inzenyra", ktereho jinde nevzali a ten jim udela system ... co to pak muze byt? Co to bylo? JEEP? Ktery se dal hacknout pres net? Takova vec se proste nesmi stat ani pokud jde o uplnou prvotinu!!! To je uplny nesmysl! A presto se to stalo ..... a stalo se to znovu ..... mozna uz 3x .... ted vlastne tesla ..... to je normalni diletanstvi. Je jenom otazka, nez nekdo zmeni firmware nejakych nakladaku a rekne, ze v patek 13ho, po 10te hodine a uvidi hloucek vic jak 20ti lidi, tak je zabije ..... a takhle se zachovaji vsechny nakladaky ...... to je extremne spatne, takove veci maji byt autonomni. Vyslovene me zamrazi v zadech, kdyz nekdo nekde napise, ze nejake auto ma v sobe android pro rizeni nejakych pisnicek ..... chuj s tym, seka se to, co uz, clovek to nemusi pouzivat. Ale pak se objevi informace, ze to ma vlastni wifi, pripojuje se k internetu a nastavujes tim klimu, vidis provozni statistiky motoru atd .... cili prelozeno je to android (vsichni vime, co je to zac), pripojeny k netu, ktery ma pristup k CAN sbernici, kterou se daji ovladat brzdy, automaticka prevodovka, motor, da se vyradit ABS, ESP ..... da se vlastne i vystrelit airbag (ano, to opravdu jde s beznym kabelem pripojenym na sbernici!), u "force feedback" volantu se s nim da i otacet (tusim, ze snad uz dvojkove oktavky tohle maji) .... dnes je zcela realna situace, ze muzete s 90%ti procentni ucinnosti cloveka v aute zabit tim, ze mu do diagnosticke zasuvky zapojite "kurvitko", ktere analyzuje "vhodne" parametry a pak treba strhne volant, zacne brzdit a vypali vsechny pytle a zamkne auto .... jednoduchy recept .... kdyz clovek nema zaply pas, na maxidotu se zobrazi naha zenska, clovek se nakloni, aby se podival WTF a pak foukne airbag a ustreli hlavu .... tohle vse je dnes mozne s minipocitacem pripojenym k CAN lince ..... ale musi to tam nekdo fyzicky dat. Kdyz tohle pujde (a vlastne dnes uz jde!) pres internet pomoci nejake diry v lagroidu nebo podobne stupidite (=cemkoliv, co vyleze z automobilky od zkrachovaleho "IT experta"), tak je to katastrofalni stav!!! Nepatrim mezi militantni linuxare a podobne paranoidni posuky, ale i ja bych se treba dnes bal vyslovene pouzivat android kdekoliv, protoze by me vadilo, ze me muze vlastne kdokoliv za nejakou smesnou castku ruskemu hackerovi v bitcoinech, odposlouchavat nebo mi vysat ucet kdyz bude volat do bananistanu na premiove cisla. Ale to je NIC oproti tomu, co se chysta do aut ....... z toho mam fakt, bez kecu, zcela regulerni, strach.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No jestli na samoridici auta veris nebo ne neni podstatne. Dulezite je ze je nekdo chce vyrabet a bude potrebovat neco na cem pobezi ten sw.
Pokud mas pocit ze na to tenhle cip neni vhodny tak se pletes: vetsina reseni bude zalozena na neuronovych sitich, ktere se velmi dobre pocitaji paralelne na GPU. Vetsina firem (krome Googlu) pocita hlavne na GPU, protoze je to dostupnejsi nez na CPU. Google je vyjimkou protoze ma spoustu serveru s CPU ktere potrebuji na jine veci a kdyz je treba mohou je vyuzit i na pocitani neuronovek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hlavní otázka je, jakým směrem autodoprava půjde. Buďto směrem Pátého elementu, nebo Minority Report, případně něco mezi ála Já, robot :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kazdy software je bez-chybny do nalezu prvni chyby... A to pominu hacknute auto, ktere pojede jinak ci jinam, nez osoba v nem sedici si preje..

ps: asi tolik k bezchybnemu auto softwaru ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Preto by mal byť človek schopný kedykoľvek prevziať riadenie auta. Samoriadiaca jednotka by nemala v aute "vládnuť", ale mala by byť iba pomocný nástroj. Takže toho, že ťa niekto odvezie na miesto kde nechceš, by som sa nebál. Iná situácia samozrejme je ak človek zaspí a nevšimne si, že sa zmenil cieľ cesty. Ale to je už zodpovednosť daného človeka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, jako bezpecnostni systmey v kazdem pripade. System ma automaticky zabranit kolizi, hlidat ridice, jestli neni ozraly nebo unaveny, to schvaluju. Nicmene pokud je clovek zdechly ridit, tak ma jet solvinou a basta! Ale tak jo, samoriditelne auta, proc ne. Jako jednou to bude, ale tak idelani by byly treba transportni kapsle. Ale musi ty auta byt zabezpecene proti frikulinum. Co dnes predvadi je tragedie. Vem si treba teslu, to jsou vyslovene kokoti. Rict lidem, ze se maji venovat rizeni, kdyz to ridi samo? To nemusi byt clovek ani zvlast debil, aby u takoveho "rizeni" usnul .... a ze to budou pitomci zneuzivat jako autonomni rizeni a pri jizde si schrupnou, bylo snad jasne uz od zacatku (dokonce jsem to tu psal, kdyz byl o tom prvni clanek). A to je tesla povazovana za pokrokovou ..... cili strizlivym odhadem to tu nebude pouzitelne jeste dobrych 50 let .... jak rikam, nedokazali se ani odlepit od zacatku 80tych let v ridicich jednotkach, kde je mozne ji odblokovat bez nejakeho online generovaneho klice. Dnes ma i lednicka lepsi zabezpeceni systemu nez auta .....

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Sú na nete videá testovacích vodičov čo tieto samoriadiace jednotky mali otestovať. A minimálne v jednom prípade chlapík za volantom proste spal. A to pritom testuje niečo čo nie je odladené. Takže čo budú robiť bežní ľudia mi je asi jasné. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

no právě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chápu správně že to je CPU a iGPU dohromady v jednom čipu?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

je to další interace neúspěšné "Tegry" - přejmenovaná a vylepšená pro účely automotive.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jen aby tady intelu a amd nevyrostl pod zadkem hřib. Pak by stačil jeden procák na celej počítač.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD i Intel oba uz dnes delaji i do ARM.
Navic super pocitace na SoC asi jen tak ne a to se nakonec tyka i beznych hernich PCecek a vykonnych pracovnich stanic pro modeling ve 3D nebo enkoding videa.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dyt je uz nekolikata generace arm soc od nvidie. Kdysi se s tim nvidia snazila prosadit i v mobilech a tabletech. Jenze tam jim nikdo ten jejich svinskej marketing nezere a cena byla vysoko, tak jen zmenili obor a cpou to do aut.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Jenze tam jim nikdo ten jejich svinskej marketing nezere"

Skôr to bolo o tom, že daný trh majú iní velikáni, ktorí firmičku ako NVIDIA proste na svoj trh nepustili. Tegra ako taká nemala čo sa týka grafického výkonu konkurenciu a to jej aj tak nestačilo.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jenze za ten vetsi graficky vykon chtela nvidia taky patricne priplatit. A takovej zazrak to nebyl, aby to za ten priplatek stalo.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

O vyssi cene to nebylo, cena se s OEM domlouva dopredu, AFAIK. Co byl ve skutecnosti problem, ze nebyli schopni dodrzet - u seriove vyroby - spotrebu cipu kterou nasmlouvaly. Jako, v PC se muzes o par wattu mylit a nic se nedeje, ale v mobilech ti 20 miliwattu navic jen tak neprojde. A OEMka nejsou hlupaci, delaji na vicero designech naraz a do seriove jde ten nejlepsi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

... a pak ses probudil.
Tegra nedokazala nabidnout vyssi graficky vykon nez Adreno a pritom byla drazsi. Jednoduse v mobilnim segmentu nemela pozici, kterou ma v PC a vubec to nechapala, ze tedy bejt proste drazi nemuzou, takze na to dojeli.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"Jednoduse v mobilnim segmentu nemela pozici, kterou ma v PC a vubec to nechapala, ze tedy bejt proste drazi nemuzou"

Naozaj si myslíte, že ľudia v NV nechápali do čoho idú a čo robia? Nie všetko samozrejme víde a skôr mám pocit, že niektorí ľudia, ktorí majú komplexy z tejto firmy sa tešia z jej neúspechu. Čo sa deklaruje aj takýmito vyhláseniami. Bohužiaľ sa to deje z oboch strán. Už by ste si konečne ľudia mali uvedomiť, že v AMD a NV robia profesionáli a my sme iba amatéri. Fakt by som si nedovolil napísať to čo teraz ty. Ale stále je to nič čo si dovoľujú iní ľudia ktorí nerozumejú ani základom toho čo ľudia v NV robia.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Marku, mozna je dobre si uvedomit, ze ti "profesionalove" jsou uplne stejni lidi jako vy sam. Tudiz delaji uplne stejne chyby a nebo naopak povedene veci. Samozrejme by tech chyb meli delat mene..ale stjne neni nikde zadna zaruka.
V kazdem podnikani je riziko. Napriklad pro kazdy projekt se udavaji i tzv "Rizikove faktory", ktere pri naplneni mohou bud zkomplikovat nebo dokonce ten projekt polozit. Dale pak kazdy projekt je zalozen i na urcitych odhadech. Pokud se ty odhady ukazi jako chybne, je to podobne jako s rizkovymi faktory. Jsou to veci, ktere se odhaduji na zacatku projektu. Behem samotneho projektu se mohou vynorit nove veci a tudiz i puvodni odhady se museji menit, atd.
NV vsadila na urcity vyvoj trhu, na urcity scenar v mobilni oblasti a ten jim nevysel. To je asi tak vsechno :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"NV vsadila na urcity vyvoj trhu, na urcity scenar v mobilni oblasti a ten jim nevysel"

Takto podané by som to aj bral. Len proste neberiem reči o tom, ako sa NV chcela v mobilnom segmente pretlačiť marketingom. Proste nesúhlasím s tézou, že NV produktom sa darí iba marketingom. Marketing platí na bežných ľudí. Ľudia, ktorí robia v danom obore vedia na čo sa sústrediť a čo od daného produktu chcú. NV sa v mobilnom segmente chcela natlačiť medzi oveľa väčšie firmy, ktoré na danom trhu už mali svoje meno aj zázemie. A proste im to nevyšlo. Vôbec to ale nemusí znamenať, že Tegra bol zlý čip či produkt. To je ako akeby sa teraz nejaká firmička pokúsila dostať na trh desktopových grafických kariet medzi NV a AMD. Čudoval by sa niekto ak by sa to nepodarilo? Myslím si, že nie. A to je v mobilnom segmente oveľa väčšia konkurencia.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ale no tak, marketing funguje na všechny, marketing je kvintesencí prodejů. Lidí, co se danému oboru věnují a zároveň mají rozhodovací pravomoci, je naprosté minimum, většinou je to tak, že ten co tomu rozumí, je nucen dělat powerpointy pro "managery".

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Opravdu neúspěšná? V r. 2015 její prodeje tvořili 11% příjmů NVidie. V rámci automotive se nachází v cca 5-6 mil. autech s jistými dodávkami pro dalších min. 20 mil.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tegra v mobilech a tabletech je fail, at uz ten chip byl dobry nebo nebyl.
Nebo snad vidis nekde bezne prodavat tablety nebo mobili s nimi? Ja myslim, ze prave na jeho rozsireni je hezky videt, jestli se uchytil nebo ne. A neuchytil..

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ano, samozřejmě, to je snad již dlouho známá věc, že Tegra se v mobilním segmentu neuchytila. Otázku o její úspěšnosti jsem proto položil v souvislosti s tím, že se jí Nvidii podařilo protlačit do automotive.Je tedy Tegra takový fail nebo není?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tegra v automobilech? Ja nevim, uz s tim jezdi nejaka seriove vyrabena auta?
Na tomto poli se nepohybuji

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

já ještě doplním tombomina (s nímž zcela souhlasím, BTW): a kolik procent tvořily náklady na Tegru? :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To vi jen NV ;)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A já myslel, že to víte ;) Jak tedy hodnotit Tegru, když neuspěla v mobilním segmentu a protlačila se do automotive?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja o automotive toho moc nevim. Nicmene to ze nekde jezdi prototypy nejakych zarizeni, tak jeste mnoho neznamena. Ma to urcite zajimavy nabeh, ale rozhodujici je seriova vyroba. Takze muzu jen zopakovat otazku vyse..uz to nekde jezdi v seriove vyrabenych autech?
A jinak uspesnost se da samozrejme posuzovat mnoha faktory..mnohdy zalezi na tom, jaka statistika se zrovna vice hodi a bez toho, aby clovek do toho videl hloubeji, se to tezko posuzuje. Tegra i v mobilni oblasti mohla byt napr. "uspesna", protoze vygenerovala urcity zdroj prijmu, ktery treba aspon pokryl naklady..a nebo taky ne..:)) Kazdopadne v mobilech se asi uz moc neobjevi ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ako myslíte pretlačila sa do automotive? Vytvoriť návrh modelu, spraviť nejaké prototypy neznamená, že sa tam pretlačila.
VW samotný má ročne dve veľké série testov, kde sa testujú prototypy aj zmeny na produktoch (nové materiály, zmeny komponentov na riešenie problémov atď.) Ale áno, je tam celkom slušná šanca dostať sa do sériovej výroby. Potom to budete môcť hodnotiť podľa predaných vozidiel, alebo obratom.
Ale v automotive nie je nič vyhraté ani po začatí sériovej výroby. Však si pozrite tie zvolávacie akcie a náklady na ne vynaložené.
Napr. nový renault espace má 75 ecu jednotiek. Pol roka trvalo, kým dostali tie ecu jednotky do stavu, že to šlo. A popritom tam prebehlo x zmien, kým to dali do toho stavu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak prosím chápete větu v mém prvním příspěvku "V rámci automotive se nachází v cca 5-6 mil. autech s jistými dodávkami pro dalších min. 20 mil". Pár odkazů z mnoha:

http://www.fool.com/investing/general/2015/09/14/when-will-nvidias-tegra...
http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2016/08/08/factors-that-ca...

Ty udávané odhady se poněkud liší (článek od článku), takže lze napsat, že Tegra jezdí v cca 5-8 mil. aut - např. Audi (některé modely jako Q7 mají až 4 Tegry), Tesla, snad i Volvo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.