Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Otázky a odpovědi: 12 - 22

IFPI logo
Coby reakci na rozhovor s ředitelkou české pobočky IFPI JUDr. Petrou Žikovskou v pořadu Dobré ráno vysílané Českou Televizí, kde se hovořilo mimo jiné i o odpojování od internetu za stahování nelegální hudby, jsme vám dali možnost zeptat se paní ředitelky na něco, co vás v této souvislosti zajímá. Nečekali jsme, že bude diskuse plná hulvátů, kteří využili příležitosti k tomu, aby si s chutí kopli do něčeho, co jim není sympatické, takže jsme nakonec vybírali otázky poměrně dlouho. Z výběru nakonec vzniklo celkem 22 otázek, které jsme paní Žikovské zaslali, aby se na ně pokusila odpovědět. A protože odpovědi už dorazily, můžete si je přečíst…

Kapitoly článků

2.  Otázky a odpovědi: 12 - 22
  1. Co říkáte na názor, že by si hudební umělci měli opět vydělávat jako v minulosti, kdy patřili na okraj společnosti a milionáře z nich udělali až vydavatelé, kteří tuto skutečnost pokřivili na začátku minulého století. Neměly by být jejich skladby na kterémkoliv místě jen jejich reklamou (tedy zdarma) a oni by si měli vydělávat jen koncerty (Madona byla loni označena za umělce v hudební branži s největším příjmem 1,5 miliardy a to především z jejího turné)?

    Tohle je trochu zjednodušující pohled. Ano Madona v současné době vydavatelství patrně příliš nepotřebuje a na koncertech si určitě vydělá dost. Ale existují i začínající umělci, kteří potřebují kvalitní PR, dobré texty, finance na nahrávací studio … a tady vydavatelství sehrávají klíčovou úlohu. Reinvestují zisky získané prodejem nosičů s populárními umělci k tomu, aby hledali nové talenty a pomohli jim získat své posluchače.

  2. Jakpak se díváte na světové interprety, kteří odcházejí od svých vydavatelských společností či je zkouší obejít (Madonna vs. Warner Music, McCartney vs. Starbucks, Radiohead, Oasis, …)?

    Myslím, že jsem na tuto otázku odpověděla už v předchozí odpovědi.

  3. Jaký máte názor na vyčíslování škod vzniklých sdílením? Myslíte, že opravdu každý, kdo si danou skladbu stáhnul, by si jí i v budoucnosti koupil?

    Je evidentní, že nelegálním sdílením vznikají majitelům práv nevyčíslitelné škody. Asi nemá cenu uvažovat, zda by si nelegální uživatel skladbu koupil nebo ne. Tím, že si ji stáhnul z nelegálního zdroje, vznikla majitelům práv škoda, kterou lze vyjádřit zcela exaktně.

  4. Vynakládáte obrovské úsilí a finanční prostředky na chytání pirátů, nebylo by ale jednodušší lobovat u vydavatelů, aby snížili ceny, takže by si skladby mohlo koupit víc lidí a tím pádem by klesla i míra pirátství. Že se dá levně prodávat, nás každý den přesvědčují trafiky plné DVD filmů za padesát a méně korun. Proč třeba tímto způsobem nevyjde diskografie Beatles?

    Na tuhle otázku odpovídám snad nejčastěji. Ceny CD za posledních pět let prokazatelně klesly, a to nejen u domácí produkce, ale i u zahraničních nosičů, u kterých se vydávají tzv. lokální verze. Všechny velké firmy si uvědomily potřebu snížení cen a v současné době už není kam ustupovat. U odpovědi na 19. otázku uvidíte, že zdaleka ne všechny peníze z prodeje CD jdou do kapsy firmám. Těm se dostane opravdu minoritní část ceny.

  5. Zajímal by mě váš názor na tzv. „výpalné“, které je ze zákona hrazeno s každou koupí paměťového média (pevné disky, paměťové karty, čistá CD a DVD média, vypalovačky, …) a dopředu tak zajišťuje výběr finančních prostředků, i když v mnoha případech nejde o využití podléhající pravidlům autorského zákona. Paní ředitelko, máte digitální fotoaparát? Jak často na paměťovou kartu v něm nahráváte díla jiných autorů? Nevadí vám, že jste zaplatila za kartu třeba 15 % její ceny jako autorský poplatek?

    Tyto poplatky stanovil zákonodárce, jsou plně v souladu s právem EU a skutečně se vybírají ve všech členských zemích. Jejich výběr je logicky provázán s pořizováním rozmnoženin pro osobní potřebu a osobně proti němu nic nemám.

  6. Kde je a jak vypadá podle vás budoucnost prodeje hudby? Má vaše společnost „strategický plán“ do budoucna? Má vaše společnost představu, kam aby se měl ubírat trh s audio/video zbožím? Za posledních řekněme 100 let se situace na tomto trhu změnila k nepoznání a za dalších 100 let se dozajista změní opět k nepoznání. Máte představu, čeho chcete dosáhnout?

    Dlouhodobé plány do budoucna jsou v rukou ředitelů hudebních vydavatelství. IFPI není určena pro vytváření dlouhodobých strategií, je spíše servisní organizací, která reflektuje okamžité potřeby členských firem.

  7. Jaká je dle Vašeho osobního názoru mezní cena za hudební album, při které by si valná většina občanů ČR hudební alba nestahovala/nekopírovala, ale skutečně zakoupila originál (ať již CD, nebo skladby na internetu, oproštěné však DRM)? Zajímá mne pouze číselné vyjádření vašeho osobního odhadu, tedy něco ve stylu „50 Kč za celé album“. Jistě se shodneme, že při jakékoli nenulové ceně zde bude existovat jisté množství lidí hudební alba kopírující/stahující, proto se ptám na „valnou většinu“ občanů, kterou myslím takové množství, kdy by se vaší organizaci již nevyplatilo podnikat represivní opatření vůči těmto lidem, tedy kdy by vyšlo levněji nechat tuto mizivou skupinku lidí „nelegálně používat“ hudbu, než proti nim bojovat. Kolik Kč za album to dle Vašeho osobního názoru je?

    My neurčujeme ceny nosičů. Toto je výsadní právo každého vydavatele. Jen málo hudebních titulů, možná ani ne deset, zatím vyšlo pouze na internetu s různým stupněm ochrany nebo bez ní, za různou cenu, kterou v některých případech určovali sami uživatelé. Tyto pokusy nebyly korunovány velkými úspěchy. Hovoříte o „valné většině“, ale tato většina si zatím myslí, že by na internetu mělo být vše zdarma, tak proč cokoliv platit? Pokud si tito uživatelé neuvědomí, že autorská díla jsou zboží jako každé jiné a je třeba za něj platit, tak nemá smysl stanovovat i minimální cenu za album nebo píseň.

  8. Lidi by zajímalo, kolik procent průměrně z jednoho prodaného CD dostane interpret (a zjednodušme to rovnou na autora), nahrávací společnost, obchodníci a stát (DPH).

    Všeobecně panuje názor, že naprostá většina z ceny CD jde do kapsy hudebním vydavatelstvím. Tak tomu, ale vůbec není. Percentuelně lze rozdělení příjmů vyjádřit asi takto:

    19 % jde státu, nahrávací náklady 4,5 %, výroba 8,3 %, reklama 10 %, distribuce 7 %, maloobchodní marže minimálně 30 % a méně než 20 % zbývá na autory, umělce a vydavatelství dohromady. Přesné %, které dostává umělec, je však předmětem obchodního tajemství.

  9. Nemyslíte, že je špatné, když OSA z veřejných produkcí hudby rozděluje zcela anonymně? Neměla by tu být alespoň nějaká forma státního dohledu, když už se dá asi těžko očekávat, že bychom se každý rok ve výroční zprávě dočetli, kolik který umělec dostal a proč (to pochopitelně platí i pro Intergram a Dilii).

    Na tohle byste se měli asi zeptat OSA, ale OSA funguje na základě oprávnění, které ji uděluje Ministerstvo kultury, a to také dohlíží nad jejím chodem. To také do určité míry schvaluje klíče, podle kterých se odměny rozdělují.

  10. Co si myslíte o velmi dlouho trvajících autorských právech (dle země a situace 50 až 100 let od smrti autora)? Nemyslíte si, že by stačilo třeba takových 20-30 let od vydání?

    Ne. Doba ochrany je výsledkem dlouhodobého historického vývoje a nelze ji násilně měnit.

  11. Jistě máte nějaký MP3 přehrávač, jak si do něj pořizujete skladby? Jakou současnou hudbu posloucháte?

    Preferuji kvalitu. Poslouchám doma hudbu na černých deskách.

Kapitoly článků
2.  Otázky a odpovědi: 12 - 22

WIFT "WIFT" WIFT

Bývalý dlouholetý redaktor internetového magazínu CDR-Server / Deep in IT, který se věnoval psaní článků o IT a souvisejících věcech téměř od založení CD-R serveru. Od roku 2014 už psaní článků fakticky pověsil na hřebík.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Ředitelka české IFPI Petra Žikovská odpovídá

Úterý, 5 Srpen 2008 - 12:14 | Anonym | JE TO KRAVINA !!! toto nemozu napadnut ......
Neděle, 13 Červenec 2008 - 22:41 | Anonym | Otázka: Jaká je podle vašeho vlastního názoru......
Středa, 13 Únor 2008 - 01:23 | Anonym | Naith: Problém s tímto principem jsem zmínil...
Úterý, 12 Únor 2008 - 10:11 | Anonym | v podstate kazda odpoved bola vyhybava. okrem...
Úterý, 12 Únor 2008 - 00:06 | Martin Bartoň | ViktorN: Omyl, tyto organizace zastupují VŠECHNY...
Pondělí, 11 Únor 2008 - 22:04 | Anonym | Hobitt: OSA, IFPI, Dilia a podobné zločinecké...
Pondělí, 11 Únor 2008 - 21:51 | Anonym | Zdravim, konecne se dovidam jak je to s...
Pondělí, 11 Únor 2008 - 21:22 | Naith | Narazil jsem na problem s autorskym pravem v...
Pondělí, 11 Únor 2008 - 17:24 | Anonym | WIFT: plně chápu a rozumím. Díky za odpověď.
Pondělí, 11 Únor 2008 - 17:13 | WIFT | >> ViktorN: No, to je problém. My...

Zobrazit diskusi