Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Projížďka s Tesla Motors: Model S na okruhu i v běžném provozu

Chystaný sportovní sedan společnosti Model S se nám pomalu ale jistě blíží do finále a tak se společně díky kolegům z engadgetu můžeme podívat, jaké je to za volantem tohoto vozu a také si říci něco málo o jeho počítačovém systému a něco více o akumulátorech…
Tesla Motors Model S___
Tesla Motors Model S_

Psali jsme nedávno:

Oproti dřívějším fotografiím doznal Model S jistých úprav ve vzhledu a pojetí interiéru. Co se nezměnilo, je hlavní 17palcový displej s kapacitním dotykovým ovládáním. S jeho pomocí se nastavují i různé parametry vozidla včetně třeba brzdění či akcelerace (přepínání normálního, soft či sportovnějšího režimu). Vše nepohání nic menšího než SoC Nvidia Tegra 3 a jak se na tak mission critical systém, jakým ovládání automobilu je, sluší, tak výrobce nenasadil nějaký běžný operační systém, nýbrž cosi svého.

Tesla Motors Model S

Nebudeme se snažit pře(d)kládat veškeré zmínky redaktora engadgetu, neboť zčásti jde o subjektivní názory a navíc nejsme automobilový server. To, co nás bude primárně zajímat, je pojetí napájecí a pohonné části, tedy bloku akumulátorů a elektromotoru. Tady se totiž do budoucna skrývá asi největší potenciál pro zlepšování elektromobilů. Vždyť Tesla Model S váží necelých 2 100 kg, a to je určitě nejméně o půl tuny více, než by si jeho tvůrci ve svých snech přáli. Nevýhoda v nutnosti sebou „vláčet“ neustále celý blok akumulátorů plyne, bohužel pro Tesla Motors, z principu věci.

Co ale za zmínku stojí, přestože je to logické a bylo by hloupé, aby to bylo jinak, je toto: s ohledem na to, jak významnou část hmotnosti vozidla tvoří akumulátory, jsou ve voze umístěny ve spodních částech, takže těžiště vozidla je tak blízko vozovce, jak jen to je možné a stejně tak lze dodat, že tím pádem nemusejí být horní části vozu navrženy vedle odolnosti vůči nárazu i na nesení těžkých akumulátorových bloků. Rozložení hmotnosti je navíc téměř 50/50 (přesně 48/52).

Tesla Motors Model S
Tesla Motors, nabíječka

Model S využívá k napájení vlastní konektor Tesla Motors označovaný „Universal Mobile Connector “ s jehož návrhem Tesla přišla loni. Jiné vozy využívají standardizovaný J1772 (skrz který může proudit 16 A při 120 V, resp. až 80 A při 240 V). Tesla s tímto svým konektorem (nebo chcete-li zástrčkou) přišla loni, protože nebyla spokojena s J1772. Šéf Tesly Elon Musk prohlásil J1772 za extrémně ošklivý, otřesný a nízkoodběrový. Řešení Tesly nabízí také 240 V/80 A dobíjení při použití duálního dobíjecího adaptéru. Tesla Motors dokáže za jedinou hodinu dostat do vozidla energii pro 62 mil / 100 km jízdy. Výhledově prý Tesla počítá s 480V dobíjením (ale nejsme si jisti, jestli tahle informace nevzešla z nějakého ztraceného překladu). Pro J1772 je ale samozřejmě dodáván adaptér (ono to ani jinak nejde, je to domluvený standard skrze výrobce, takže jím disponují stávající i budované dobíjecí stanice).

To nás přivádí ještě k další zajímavé informaci: jak známo, energetická hustota Li-Ion akumulátorů je velmi vysoká, jen o málo nižší než třeba u Trinitrotoluenu a každý majitel notebooku ví, že se akumulátory při prudkém nabíjení i vybíjení poměrně zahřívají (hlavně při rychlém nabíjení) a pokročilá řídící elektronika je v Li-Ion víceméně proto, aby tyto akumulátory udržovala ve stavu, kdy se rychle dobíjejí, ale ještě neexplodují nebo v nich nezačnou probíhat nežádoucí nevratné procesy. Tesla Motors u Modelu S řeší zahřívání Li-Ion akumulátorů jednoduše: kapalinovým chlazením. Tak trochu to připomíná legendární špionážní letoun SR-71 „Blackbird“ (či CIA variantu A-12), kde se chlazení prováděno cirkulací paliva za vlastním titanovým drakem. To se ale zatím bavíme o základním modelu, kupříkladu pro ten nejvyšší s 85kWh akumulátorem Tesla automaticky dodává „supernabíječku“, která akumulátor dobije pro 300 mil/480 km jízdy za pouhou hodinu, resp. za 30 minut na 50 % kapacity. Sama ale zmiňuje, že toto superrychlé nabíjení není pro dennodenní použití jako spíše jen pro situace, kdy je potřeba rychle nabít a zase jet dál. Berme to jako nepřímo potvrzené, že toto „supernabíjení“ leží podstatně blíže mezním hodnotám nabíjecích parametrů za kterými již leží pásmo, kdy je akumulátor poškozován.

Tesla Motors Model S

Co se týče záruky, tak na samotné vozidlo dává Tesla Motors 4 roky, resp. 50 tisíc mil (80 tisíc km), na akumulátory pak (údaj pro základní 40kW, ale vyšší na tom jistě budou stejně) platí záruka 8 let, resp. 100 tisíc mil (160 tisíc km).

Pokud by video nejelo, podívejte se na něj u engadgetu.

Video pak stojí za shlédnutí nejen pro samotnou jízdu, ale třeba také pokud se chcete krátce podívat do slunné Kalifornie.

Jen tak na okraj něco trochu subjektivního: mě osobně se toto velmi líbí. V elektromobilech spatřuji rozhodně lepší cestu pro osobní přepravu, než ve stávajících spalovacích motorech už díky tomu, že odbourávají závislost na dodávkách zpracovaného fosilního paliva, kterého máme na Zemi stále se ztenčující množství. Elektrickou energii si naproti tomu umíme vyrábět i v České republice, a to velmi dobře třeba v jaderných elektrárnách (mno, umíme to i v solárních či větrných, ale bohužel to nás, běžné spotřebitele, stojí nemálo peněz). Něco jiného je třeba kamionová přeprava, tam technologie elektromobilů ještě nedozrála, ale právě proto jsou potřeba průkopníci s otevřenou myslí jako je Tesla Motors. Svého druhu jde o taký Apple v oboru automobilů.

Zdroje: 

David Ježek (Google+)

Redaktor píšící s oblibou i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací, fanoušek svobodného softwaru, Isaaca Asimova, Stephena Kinga, Richarda Feynmana, Josefa Sudka, Edwarda Westona, 70mm filmu, klasické sf/vf fotografie, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Projížďka s Tesla Motors: Model S na okruhu i v běžném provozu

Středa, 27 Červen 2012 - 17:00 | František Kubiš | Nikdo Vas nenuti si to koupit. A taky si nemyslim...
Středa, 27 Červen 2012 - 15:34 | František Kubiš | jasne, ten rok 2015 jsem strelil dost nahrubo......
Středa, 27 Červen 2012 - 13:56 | Feels | +1!
Středa, 27 Červen 2012 - 12:11 | Ondřej L | To co píšete je nesmysl, zkuste si schválně...
Úterý, 26 Červen 2012 - 20:32 | Martin Brož | Rozhodně souhlas s Něrpou - nejedná se o úsporu...
Úterý, 26 Červen 2012 - 18:35 | Něrpa | Jediné použitelné řešení el. aut na baterku je...
Úterý, 26 Červen 2012 - 17:31 | zaitzev | Li-ion vs. TNT? na to jste přišli zase kde?...
Úterý, 26 Červen 2012 - 16:36 | nereus | "Jaqkmile zacnou optimalizovat elektro pohon...
Úterý, 26 Červen 2012 - 13:18 | johnthelittle | viz vyse petrib situace se zmeni az v pripade...
Úterý, 26 Červen 2012 - 13:12 | johnthelittle | @kkkk na cem "ujizdis", ci za ci zajmy...

Zobrazit diskusi