Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Sony RX1R II je prvním fotoaparátem s variabilním lowpass filtrem

50Mpx.. 100Mpx... opravdu někdo po tomhle rozlišení touží?
Zpracovávat a archivovat RAWy bude fakt chuťovka....

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Kdo touží, koupí, kdo netouží, nekoupí.

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

bohužel tred je jasný, za pár let koupit přístroj který nemá nesmyslné rozlišení bude problém.
Myslím že většinu fotografů trápí spíš malý dynamický rozsah atd... než "nízké" rozlišení...

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Jenže dynamický rozsah je dnes dost běžně přes 12 EV - když jsme začínali, byli jsme rádi za 8. Spíš mi na tom vadí potlačování zbytečného šumu. Jemnější čip vyrobí víc detailů a ty se rozpatlou. Ale Sony bych za tohle dnes nenadával - dělá i 12 MPix fullframe.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Maly dynamicky rozsah trapi hlavne majitele Canonu :-)

Je blbe mit dynamicky rozsah jen 10 EV kdyz vsechny snimace Sony maji 14 EV :-)

Vypalene mraky se jeste daji korigovbat prechodovym filtrem, ale to ze ve stinech je misto kresby kterou jde zesvetlit u konkurence o 2 EV v editoru jen fialovy hnus, to uz je horsi. Kdo ma jen Canon to neoceni, ale kdo nekdy fotil zaroven se Sony/Nikonem/Pentaxem a Canonem tak to vidi hned jak ma Canon spatne snimace.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"Bulíte" tady (množné číslo, protože to není jen reakce na tento konkrétní příspěvek) nad malým dynamickým rozsahem u Canon a jak na tom jiné značky jsou líp, ale přijde mi, že vám úplně uniká nesmyslnost vysokyho (nebo nesmyslnost zvyšování) dynamickyho rozsahu bez patřičnyho zvyšování bitové hloubky lezoucí z A/D převodníků.

Aneb mít velký dynamický rozsah? Proč ne, ale musí to být i s patříčným A/D převodníkem. Když se to vše stále "loudá" kolem 14 bitů, tak vyšší dynamický rozsah znamená jen to, že dřív dojde ke snížení rozlišení jemných tónů.

Nejvíc toto třeba odnesou mlžny scény. Ale jakákoli jednolitější plocha (ještě ale s kresbou) se kombinací vysokyho DR a malé bitové hloubky slije do opravdu jednolité plochy a ani superkreslící, mikrokontrastem hýřící, Otus s tím nic nad takovým snímačem nenadělá.

Další důsledek je pak snadnější posterizace, když se u takových snímků s vysokým DR někdo snaží vytáhnout kontrast.

Volat teda po vysokym dynamickym rozsahu je nesmysl, pokud se zároveň nejde i v jiných parametrech nahoru. A problém určitě ani tak právě není udělat snímač s vysokým DR jako právě zlepšit A/D převodníky. Sice to asi nehrozí, ale nejlepší (pokud to teda nejde zároveň udělat s lepším A/D co se bitové hloubky týče včetně dostatečnyho odstupu S/N) by bylo podobně jako s tím variabilním lowpass udělat to i s variabilně nastavitelným DR.

NDR :-) Nastavitelný Dynamický Rozsah, soudruzi

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Myslim si, ze to co popisujes muze nastat az v pripade, ze dynamicky rozsah bude vetsi, nez je bitova hloubka A/D. Pokud bude oboji 14, tenhle problem nenastane, chapu to spravne?

A dal - ohledne posterizace - to jeprave problem, kterej odpadne. Ty proste nepotrebujes ani zdaleka tolik tahat stiny nebo tlumit svetla, protoze tam nemas prepaly a velky cerny nic. Teda nemel bys, kdybys mel 14EV rozsah.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Ad první odstavec: chápeš to špatně. 14 bitů znamená 0 = úplně černá, 16383 = úplně bílá a to co je mezi tím má hodnoty v danym rozsahu a celkem to znamená, že je vše rozděleno na 16384 odstínů (na jeden barevný kanál). Dynamický rozsah 14 EV pak říká jaká scéna přesně pokryje tento rozsah. Tj. jsou to dva rozsahy, ktery se můžou překrývat v libovolné podmnožině.

Ad druhý odstavec: čím plošší bude výsledek (protože byl zachycený díky snímači s vyšším DR), tím víc naopak bude potřeba hrát si s kontrastem. Ono totiž kontrast není jen o těch okrajích, ale naopak právě a nejvíc o středu. Aneb klasická eS křivka, která se pro úpravu kontrastu používá, tak ta kontrast v okrajích snižuje a uprostřed ho zvyšuje nejvíc.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

I při převodu snímku s rozsahem 14 EV na rozsah trapných 8 EV, který umí JPG, se získají lepší snímky, než když se převádějí přepaly a podpaly. Mimochodem, fotografický papír vám předvede 5 EV, a to musí být bílý a lesklý.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Dynamický rozsah JPeGu záleží na tom, kde se ten JPeG zobrazí (třeba jestli na ten papír nebo jinde). JPeG umí 8 bit na kanál což se nerovná 8 EV.

Je to dost stejné jako s rozměrem JPeGu v metrické soustavě. Je bezrozměrný dokud nedojde k zobrazení. Kdy až se řekne, že se zobrazí v xyz DPI popř. xyz PPI, tak se teprve zobrazením pixelu dá pixelu fyzický rozměr, do té doby je to jen číslo o pouhé množstevní jednotce px ve dvou rozměrech.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To si pletete bitovou hloubku na kanál a dynamický rozsah v expozičních stupních. Rozdíl mezi 8 bit JPEG, 14bit RAWem nebo 16 bit TIFFem je jen ten, na kolik samplů je ten rozsah 14 EV nasekán, ale zaznamenaný dynamický rozsah je u všech stejný.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pochybuji, že by to majitele Canonu trápilo. Já nevím ty tvé Canoní lži jsou pořád dokola. Kdo ti šlápl na kuří oko? Tak si kup si Nikon a běž.

1. Všechny snímače Sony nemají 14 EV. Ano větší novější mají až 14,5 (třeba ty v Nicon 1, mají kolem 10,5 - 11 EV).
2. Žádný Canon s 10 EV neznám (třeba prastarý EOS 300 měl 10,8), typicky se pohybují kolem 12 EV.

Sony má daleko větší trh s čipy a tak je u špičkových čipů napřed (to nijak nepopírám), ale podle fotek co mi projdou rukama a že jsou to stovky měsíšně mohu říc, že dynamický kontrast není to na čem by se lámal prubířský kámen jakékoliv značky. Ten je hrozný tak u mobilů a ultrakompaktů. Kde má Canon co dohánět je dostupné ISO, na vyšších jim to dost šumí a tak. Možná je tam nějaký patent sony co Canonu brání udělat ten krok za Sony, nevím kde je pravá příčina. Ale nic z toho nemusí větší část fotografů vůbec trápit.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak to si pis, ze to majitele Canonu trapi. Fotim uz nejakej rok 7Dckem a mlada ma 300s. Kazdy pitomy foceni venku na slunicku, kazdy pitomy foceni v tmavych prostorech ji zavidim, ze to vychazi uplne jinak. Ze nemusi tahat z rawu to co ja, ma s tim mnohem min prace, nevylejza ji tolik sum a nemusi ho tedy potlacovat....A tohle se netyka jen 7D, to je obecne problem Canon a dokonce i FF.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

No nevím. Podle DXO mark má 300s lepší dynamický rozsah oproti 7D o 0,4 EV, což bych považoval za víceméně zanedbatelné. Takže zásadní rozdíly ve fotkách budou v něčem jiném (expozičním režimu a jiných preferencích).

Já teda fotím na 5D a hranice považuji hlavně v šumu, kdy se nad ISO 1600 chodí velmi těžko, ale zasee těch podmínek, kdy bych to potřeboval není moc a dá se s tím vypořádat (pořizuji si světelné objektivy). Nejnovější Nikony, tam už ten rozdíl je výraznější, ale to už na zvážení každého soudruha co od kamery očekává a přeč teda nepřejde.

Já mám na ničení i starou vykopávku 350D a i s tím se dají pořizovat špičkové fotky, když si je člověk vědom jejích limitů.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Kasli na DxO, ja jsem s tim nafotil tisice snimku a zena taky, vime oba zcela presne kde je ta bolistka. Ja uz treba nektery sceny nefotim, protoze vim, ze to z toho rawu proste nevytahnu, ze nemam sanci. A taky vim, ze ona jo. Testovali jsme to mockrat, skoda ze jsem to neschovaval a nemuzu to ted ukazat.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Škoda no, by mě to i docela zajímalo. Třeba zkusit více pracovat s expozičními korekcemi - 0,5, - 1EV, nevím na čem to běžně troskotá.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Mě by hlavně zajímalo co lidi s tím větším dynamickým rozsahem chtějí dělat (když jin teda nestačí any 14 EV u nejnovějších kousků). Musíte si uvědomit, že s čím větším dynamickým rozsahem scénu snímétě, tím bude štědivější, plošší. To je dáno tím, že monitor také nemá nelimitovaný dynamický rozsah (kolem 6 - 8 EV?), pokud hovoříme o tisku, tak tam je to dokonce ještě méně i na špičkový papír. Takže pak nezbyde než kontrast zvyšovat při úpravách, aby to získalo šťávu a nebo produkovat barvičkové HDR, které kontrast stlačí do možností monitoru.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

k čemu vyšší dynamický rozsah?
Zkus třeba vyfotit květináč v místnosti vedle okna... Zkrátka scénu s velkým dynamickým rozsahem.
Pokud by bylo vše OK asi bych nemusel často někde ztlumovat světla a tahat kresbu ze stínů atd...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A není lepší si scénu postavit tak aby nebyla tako blbě? Já si tam třeba odrazím světlo. Mě fakt někdy připadá, že lidi zahazují své schopnosti (v tomto případě fotografické) a přetlučou to technikou - buď ISO 6553600 a nebo čipem s ultrarozsahem. Hlavně se nesnažit.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

ach jo... to by jen příklad kdy je velký dynamický rozsah. Ono né vždy je možné scénu přestavět :)
V práci fotím věci do Eshopu a někdy je to celkem oříšek. Speciálně když potřebuješ zachytit stav displeje a zároveň "prokreslit" a nechat vyniknout tmavý části. Bracketingu se pokud to jde bráním

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Od toho se u produktovek pracuje se světlem (a klidně i více světly) a z vhodné strany. Jen se prostě na záblesku/záblescích nastaví potřebný výkon a délka expozice se zvolí o něco delší, aby na tom zaplém displeji produktu bylo něco vidět. Jednoduše základy práce se dvěma expozicemi, expozicí zábleskovou a expozicí závěrkou.

Hledat v tomto problém s DR, tak to asi za moc ty eshopovky stát nebudou.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No já zase patřím mezi ty, co si scénu světelně upraví odraznou deskou nebo i kusem papíru. Ono to i o dost lépe vypadá. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak ono se dá, když třeba nejsou blesky/záblesky, vymyslet i něco dalšího. Třeba nejlevnějším způsobem, nastavit si v nastavení toho produktu jas displeje na takovou úroveň, která bude pro dany focení nejvhodnější. Nebo složitější (ale furt asi levnější jako pořádná výbava na svícení) třeba nalepením na displej ztmavovací fólie.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Fotky jsou sice pak ploché, ale řekl bych, že je lepší kontrast při úpravě zvyšovat, než stahovat přepaly a vytahovat černotu ze stínů. Navíc s vyšším DR jsou po úpravách přirozenější a hezčí lokální kontrasty, mi tak přijde.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Na druhou stranu za takového podzimního počasí u High DR kamery naexponujete kopeček v jedné třetině histogramu a to je pak třeba roztáhnout a dokontrastnit a 14bitů by nemuselo stačit, aby se nenarušila kresba a neobjevily náznaky posterizace. Jeden ďábel je pryč, druhý přichází. :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

tak takhle daleko s úpravami jsem se ještě nedostal, aby mi 14 bitů nestačilo :)

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

V takovém případě je lepší exponovat doprava (ETTR) a využít tak vyšší rozsah zaznamenatelných pototónů ve světlech. Poté by 14-bitů mělo stačit...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"s čím větším dynamickým rozsahem scénu snímétě, tím bude štědivější, plošší" Ale to prece vubec neni pravda. To se ti prave stane ve chvili, kdyz se snazis udelat HDR a neumis to, nebo kdyz se z raw/jpeg snazis vytahnout stiny a tlumit svetla. Kdyz mas ale na zacatku diky velke dynamice ty svetla a stiny pokryty spravnym gradientem, tak tenhle problem uplne odpada.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Není tak docela pravda. Představ si teoreticky, že "klasika" vypálí sluníčko a odlesky, světlé plochy stěn budou mít kolem 240 240 240 atd. Pak vezmeme hodně vyskoký dynamický rozsah, kdy je sluníčko (řekněme za mrakem)hodně vykreslené, světlé plochy stěn jsou někde daleko za tím, třeba 190 190 190 - to už je dost šedá. Na monitoru, který pochopitelně není schopen vyvolat kontrast dne, to bude působit mdle. Přišli jsme o střední tonalitu v omezeném dynamickém rozsahu monitoru na úkor roztažení do světel a stínů. Jistě dá se to křivkami zkontrastnit, ale to se jaksi vracíme proti proudu...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jenže ty potřebuješ, aby byl snímač schopen vypořádat se s co největším množstvím scén, tebe vůbec nemá zajímat, kolik EV zobrazí monitor, ale kolik EV mají scény, které fotíš. Pokud fotíš hlavně scény, kde je rozdíl maximálně třeba 8EV, pak ano, 14EV snímač je kontraproduktivní. Pokud ale máš zachytit scénu, která má 16EV a máš 8EV snímač, tak to není kontraproduktivní, ale úplně na nic. A pokud máš foťák jako univerzál s kterým fotíš všechno, tak je lepší mít vyšší DR.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Chápu co se snažíš sdělit a do jisté míry je to pravda, ale v zásadě se z toho dělá trochu strašák. Kdo někdy fotil na diáky ví, že super fotky jsou dělat i s 5 EV. Ano, není to úplně jednoduché se s tím poprat, ale jde to. Pravda vyfotit vnitřek tunelu a jasnou oblohu s 6 ani 12 EV nejde, ale jsou metody jak to udělat jinak. Dnešních 14 EV bych ještě nepovažoval za kontraproduktivní, ale už je to opravdu hodně a troufám si tvrdit, že tak na 70 % fotek a více se to vůbec nevyužije (kdo fotí ve studiu a "atmosférovky" to nevyužije vůbec). Protože scény s pěkným "fotogenickým" světlem obvykle zase tak vysoký kontrast nemají. Spíše jsem reagoval na to "že to, že dynamický rozsah je hlavní bolestí čipů", což si osobně nemyslím (a to jsem s Canonem pozadu na 12 EV).

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Taky bych to neviděl jako hlavní bolest, já vidím hlavní bolest v šumu, přecijen noční scény jsou často krásné a přisvěcování je na prd, protože se ztratí atmosféra. A když se kouknu, co dovede sony a7s tak si říkám, proč to tu nebylo dřív.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To jsou strašné kecy, tohleto. Jak bude snímek plochý, závisí na dynamickém rozsahu scény. Jak velký rozsah scény dokáže foťák zachytit, závisí na dynamickém rozsahu čipu. Jak bude výsledný obrázek plochý či kontrastní, závisí na převodu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Začínám mít pocit, že lowpass už je dneska zbytečný. Na svojem Samsungu NX1 s 28MPx, který nemá lowpass, mám méně problémů s moaré, než jsem měl na Canon 600D, který měl hodně silný lowpass...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To bohužel nejde takto zjednodušit. Hodně záleží na objektivu, jak moc ostře kreslí. Pokud průměrně a nejostřejší čára zasahuje přes několik buněk, tak moaré nevzniká (supluje to lowpass filtr). Pokud detaily na úrovni pixelů jsou, moaré na řádkových texturách z principu věci vznikne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Canon ma vubec probblem s moare - bohuzel se to vyrazne projevuje i ve videu (!!!) ktere je mnohdy nepouzitelne. Konkurence tenhle problem nema, nicmene ty prvni Samsungy byly na video jeste horsi nez Canon, jenze Samsung se poucil.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To mi nak nejde dohromady se realitou, kde je Canon 5D hodne silna konkurence pro poloprofi videokamery...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.