Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Ukázka hudebního masteringu: špičkového i zpraseného

Jste si jistí, že taková prasárna je opravdu na origo CD?
... zda to někdo při ripování "neoptimalizoval"?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

vycházíme z toho, že 3 různé ripy dávají totožný výsledek a námi ukázaný výsledek odpovídá tomu na blogu na rootu: http://nesklizeno.blog.root.cz/files/2012/05/BanditiDiPraga.png (akorát zde autor nezvýraznil clipping a nepřepl na db zobrazení). navíc vše toto je v textu zmíněno. víc s tím fakt neudělám, tuhle "hudební a textařskou perlu" si kvůli tomu fakt kupovat nebudu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

věřím že by se sice nic nezlepšilo, ale jen tak pro zajímavost (a pro zavření huby těm co to svádí na MP3), co takhle zkusit nějaký flac? ;-)))

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jasně. Dejte do placu, Kabáty ve Flacu! :D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nahrávky podobný těmhle Kabátům jsou důvodem proč při přehrávání hudby používám realtime zvukový processor z vlastním nastavením, který takovouhle prasečinu zbaví clippingu a zvýší dynamiku:
http://i.imgur.com/5PwoX.png

Vámi testovaná písnička 01 - BanditiDiPraga je ještě navíc celkem ok (clipping - rovné plochy se zde moc nevyskytují), ale některé další na tom CD jsou prasečina z nechutnými ořezy s rovinkama na maximech viz "písnička" Kdeco nám zachutná:
http://i.imgur.com/TOa2y.png

Co dodat, humus. Kolik že za to CD chtějí? :-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tímto dsp si ořezáváš signál a vkládáš do něj další kompresor, 2x upravuješ hlasitost, stereo vyvážení, vytváříš další "loudness" efekt, hard limiter, dokonce i nějaký "declipper", bass boost a noise gate s omezenou šířkou pásma.

Vždyť ti to kompletně změní nahrávku. Nahrávku nejde zlepšit, už je tak jednou nahraná, takto ji pouze znova a znova přepočítáváš a ztrácíš informace.

To je jako bys vzal od kuchaře svíčkovou (nějaké kvality) a cestou k hostovi bys do ní z vlastní vůle nasypal chilli a zázvor, přilil sójovku a servíroval to s americkými brambory s BBQ omáčkou.
Offtopic přirovnání, už jsem viděl příliš mnoho Pohlreicha.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

zase tak černě bych to neviděl, určitě se mu tak nahrávku podaří vylepšit - alespoň subjektivně, proč by to taky jinak dělal? :)

I když já osobně nepoužívám ani equalizér :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě, když se mu to pak líbí, proč ne :). Já jen popsal co se s tím signálem děje.
Osobně zastávám názor, že do signálu se pokud možno nijak nezasahuje a hlasitost by se měla regulovat pouze jednou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby to znělo hůř než ořezaný originál bez dynamiky, tak bych to nezapínal ;-)
viz test dynamiky před a po:
http://i.imgur.com/FlCTY.png

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak to může fungovat? To si ty ořezané části domýšlí?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jak přesně ten de-clipper funguje nevím, ale ty části si to nějak dopočítává (na osciloskopu vyleze pěkný zakulacený kopeček včetně zbytku frekvencí). Hlavní je že to zní lépe. + prohnání dobře nastaveným kompresorem ještě jakš takš tu písničku zachrání. Rozhodně výsledek zní lépe než originál (ten je plochý, téměř bez šťávy).

Jak to změní dynamiku té BanditiDiPraga můžete vidět zde ( originál - remaster): http://i.imgur.com/FlCTY.png
- takhle by to mělo vypadat už od začátku (nebo lépe) :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ok, lépe ti to zní, v pořádku. To bych se ti nikdy nesnažil vyvrátit.

Z mého pohledu už to však není stejná skladba a dodatečné zpracování signálu zavádí do nahrávky další potencionální chyby/úpravy, které v originálu nejsou a nebyly zamýšleny.

Já chci slyšet to co bylo nahráno, každý detail a i to, že najdu nějakou chybu, mi udělá svým způsobem radost :).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak to tvé porovnání se svíčkovou beru - ale... tak podle mě to zní líp:
prvních 30 sekund je originál se sníženou hlasitostí o 5dB aby to mělo stejnou RMS jako druhých "remasterovaných" 30s... nemůžu si pomoct, ale druhá část má prostě štávu (i když pro někoho tam bude zbytečně moc basů - to už se ale dá odladit jiným nastavením EQ).
Ukázka:
http://uloz.to/xMMnXhh/000-split-mp3

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

Díky za to,
druhá část je opravdu o něco hlubší, dutější, ale to je už zase subjektivní a o tom bychom se mohli bavit věčnost :).

Co jsem chtěl ukázat je na přiloženém spektrogramu v odkazu (levý a pravý kanál odděleně, x časová osa, y kmitočet). Jak sám můžeš vidět, druhá část skladby má očividně ořezanější výšky, tj. má odstraněné části přenášené (původně nahrané) informace.

Asi by se to dalo zlepšit přenastavením noise gate, ale to je jen příklad. Rozumíš, jak to myslím? Z mého pohledu ten plugin více mění než (pro mě, můj názor) zlepšuje.

http://img27.imageshack.us/img27/3589/spectrogram000split.jpg

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jasný, je to subjektivní, ale s vetšinou nahrávek co mají DR5 nebo méně a nehorázný ořezy se dají dělat ještě docela zázraky... Z mého subjektivního pohledu je takto upravená skladba lepší než plochý originál (A to tihle BanditiDiPraga jsou na tom ještě celkem dobře proti jiným).

Na většině skladeb tohle nastavení způsobuje vyčištění zvuku a jeho "provzdušnění".

Co se týče toho ořezu - to způsobuje ten Low-pass filtr. Jeho vypnutím je spektrum totožné, ale myslím si že v případě MP3 tyhle frekvence už jsou stejně tak zkreslené, že jejich vypuštění nemá na sluch žádný vliv - spíš naopak se to vyčistí od bordelu způsobeného MP3 kompresí a zbyte více bitratu na nižší, slyšitelný frekvence.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Máme holt každý jinou filozofii, na tom není nic špatného. Každopádně díky za tu ukázku, takhle je to konstruktivní.

Co se týče mp3, určitě se shodneme, že čistý flac je prostě lepší :).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ty akorat vytloukas klin klinem. To, co je jednou oriznuty, uz do te skladby nikdy nedostanes. A zadnej program nemuze poznat to, co bylo puvodne tichy a je zmasterovany tak, ze je to nahlas. Pouzivat takovej soft je naprostej nesmysl.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

urcite to nie je "naprostej nesmysl". za predpokladu, ze zvuky maju pekne spojity priebeh je dokonca aj softwarovo trivialne z nasledujucej orezanej funkcie zrekonstruovat povodnu
http://www.wolframalpha.com/input/?i=min%28sin%28x%29%2Bsin%283.42x%29%2...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel je i na origo CD...stačí se podívat sestupnou kvalitu alb Kabátů:
1992 - DR11
1993 - DR12
1994 - DR13
1995 - DR10
1997 - DR9
1999 - DR6
2003 - DR4
2006 - DR4
2010 - DR4

Loudnes war bohuzel postihuje dnes spoustu hudebniku. At se vyda sebelepsi album, tak mastering to dokaze kompletne zlikvidovat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Môj názor je ten, že na CD by sa VIDITEĽNE malo označovať DR. Takto by zákazník vedel, čo kupuje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

www.dynamicrange.de "Our aim is to re-establish dynamic as essential part and most important means of expression of all genres of music."
To co pises je jeden z jejich cilu. Cim to, ze ti strasne obetavi ochranci cistoty hudby a jejich autoru jsou tak ostre proti?

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Metallica - Metallica (1991) - DR11
Metallica - Death Magnetic (2008) - DR3

Upozorňuji, že Death Magnetic je totálně neposlouchatelné. Jednoznačně naprosto nejhorší nahrávka co jsem kdy slyšel.... Stáhnul jsem to jako FLAC, jednalo se o Japanese SHM-CD Limited Reissue 2010. Přetrpěl jsem jedno přehrání a pak jsem to hned smazal.

Dokonalá ukázka toho jak to vypadat nemá. Naproti tomu skvělé album Metallica (slovutné BLACK album), na metal výborná dynamika a ten zvuk mě prostě baví od začátku až do konce.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

2 veci:
za prve:
ste smiesni, ako sa navazate do Kabatu na zaklade bezvyznamneho clanku pre nejaky zensky magazin
za druhe:
loudness war je realita. trh to chce. ked sa vam to nepaci, presvedcte ovce nech to nekupuju.
tento dnesny clanok je ubohy

PS: komprimovane pesnicky aspon menej nicia usi tinedzerom s ipodmi...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Myslím, že autoři směšní nejsou. To, že Kabáti naposledy skládali muziku která za něco stála naposledy v 90. letech minulého století nemění nic na faktu, že si mohu doma pustit zvuk z cirkulárky a budu z poslechu mít obdobný zážitek, jako z přebuzených skladeb.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

dovolím si oponovať, že zvuk cirkulárky určite clipovať nebude

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

nevidím nic špatného na tom, když nějaká kapela tvrdí, že lidi co je stahují "mají neúctu k jejich práci a kradou", abych já na to reagoval tím, že té kapele ukáži, proč to naopak považuji za zcela v pořádku (bez ohledu na to, že to, co oni považují za krádež, není v trestín zákoníku jako krádež definováno). to, že zrovna přislo na kabáty, není podstatné. kdyby podobně vyznívající rozhovor poskytla jiná "hvězda českého šoubyznysu", namátkou některá vondráčková apod, pak by článek ragoval na ni.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

ad 1) Kdyz jsou Kabati takovi profici, maji si dohlednout (nebo sehnat lepsiho) na zvukare.

ad 2) Ano, trh chce i salamy s 30% masa, ale misto nich si (zatim) muzu koupit kvalitni alternativu. A pokud bude salam zkazeny, muzu ho vratit. Tady zadna alternativa neni a cely problem kolem DR a loudness war je o tom, kdo vlastne zabiji hudbu.

A ano, ja to nekupuji.

Ad PS: Nevim, proc resis kompresi, ta s tim nic nenadela. Problem je v tom, ze ti tynejdzri si timhle nici usi vic, protoze trvaly kraval do ucha znamena postupne nejprve docasne, pozdeji trvale snizeni citlivosti sluchu. Kdezto v dynamicke nahravce ten peak ucho v pohode vykreje bez trvalych nasledku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

gpgpu ty si upadol na hlavičku? Aký trh to chce. Ukážte mi jediného človeka, ktorý žiadal od hudobníkov, aby používali na nahrávky kompresor. To len sprostí umelci žijú bludmi, že keď to nakompresujú, tak ich bude viacej počuť. Ale ako, keď každý si to púšťa do sluchátok?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hm a podle ceho soudis, ze to trh chce? Sami vydavatele/hudebnici si stezuji, ze prodeje klesaji. Neni to treba jeden z duvodu? Mensi dynamiku mozna oceni deti s mp3 prehravacem (mobilem) pri ceste do skoly, ale nekoho, kdo by si chtel muziku opravdu poslechnout, to asi neoslovi. Otazka je, ktera skupina je vic ochotna za hudbu platit...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No k tomu metalu, článek mě inspiroval, a tak jsem se zkusil podívat na dvě alba co mám po ruce ve formátu FLAC. Symbolic od Death, remástrovaná verze z roku 2008 dosahuje u skladeb max. hodnoty 8DR min. 7. A druhý pán na holení, výběrové album First Decade od belgických black metalových Ancient Rites dosahuje maximálních hodnot 9 u skladeb do roku 1996 u skladeb pozdějších klesá DR na 6.
Je pravda, že tyto kapely jsou ve srovnání s Kabáty stejně daleko jako pánové Nikolaj, Andrejevič, Rimskij i Korsakov. ;)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Mě tenhle článek připadá užitečný, cédéčka si často kupuju a je dobré vědět na co si dát pozor. Takže nekupovat Kabáty, přestože jsem je dřív měl docela rád. Ačkoli Vláďa Šafránek byl vždycky lepší.

BTW na posledním CD "Bucaneer" se V.Š. docela dost naváží do pirátů, schválně se doma podívám, jak je na tom s technickou kvalitou nahrávek on.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak Šafránek na dnešní dobu slušných 7dB. A ještě něco jsem našel. Mám doma původní CD "Crazy world" od Scorpions. A podívejte jak vylepšili ten remaster 2011:
http://www.dr.loudness-war.info/index.php?search_artist=Scorpions

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Rimsky Korsakov - Scheherazade to jestrašný (rozhodně nejsem odpůrce kliscké hudby, ale mě osobně tahle věc žádné potěšení nepřináší) To fakt ještě někdo poslouchá? :-)
Jiank co se týče masteringu Kabátů tak to je slušná prasárna. Vždyť to musel vidět že je to furt v červenym. Nemá někdo origoš CD? To se mi fakt nechce věřit. Ale dneska je možné všechno a pak za takovou fušařinu chtěji peníze :-) njn, co se dá dělat...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No představte si že ano.Tato hudba má oproti té dnešní tu přednost že je prověřena 100 roky a stále je krásná.Jsem zvědav zda si někdo po 100 letech bude poslouchat dnešní alba.Určitě jsou kapely a i sólo interpreti na které sázím že se do síně slávy nesmazatelně zapíší.Jen pro příklad to budou a zřejmě už jsou Pink Floyd.Nezapomínejte že ta hudba byla v době složení vlastně pop :-).Klasika tomu říkáme dnes,klasika rovná se hudba prověřená časem.Klasika se říká už i hudbě Beatles.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, posloucha. JE mozne ze se vam nelibi konkretni skladba. Zkuste si poslechnout napriklad toto :http://www.youtube.com/watch?v=KZGi49Bnghs
O tom jsem presvedcen, ze se libi kazdemu.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

nechapu proc by se to melo libit kazdemu. nejste tak trosku na hlavicku?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Spatne jsem se vyjadril . Ze se na tom nemuze prece nic nelibit .

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

mám jeho koncert z konce 20tých let, mono, děsný zvuk, ale ta neuvěřitelná energie, která v tom je. Úžasné.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

... Co zcela jednoznačně převod CD do MP3 nevyrobil, nevyrábí a nikdy ani vyrábět nebude, je onen clipping....

Tak to pozor, převod do MP3 (nebo libovolného jiného ztrátového formátu*) naopak clipping u na limit vybuzených nahrávek produkuje naprosto zaručeně. Ale zase je pravda, že aby se to projevilo, musí už být nahrávka úplně na hraně.

*) Pro AAC na tohle nedávno nahrávací společnosti upozornil i sám Apple, protože z těch prasáren co produkujou se pak na iTunes stanou ještě větší prasárny. Dokonce vydal i návod jak tomu předejít a k tomu i nějaké ty nástroje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak! Postavit článek o clippingu na MP3 nahrávce svědčí a naprostý neznalosti problematiky! Bohužel tohle si neuvědomuje i spousta masteringových zvukařů a nahrávky masterují na "úplnou nulu"! Standardní hodnota používaná lidmi co problematiku znají (tj. ne prasata) normalizují na hodnotu -0,3 dB což je hodnota která zaručuje celkem rozumnou rezervu a při převodu do ztrátovách formátů pak ke clippingu téměř nedochází.
Doporučuju vzít nějaké originální CD, nagrabovat (kvalitně tj. EAC) do wavu, překódovat do MP3 a zpátky do WAVu, porovnat s původním WAVem a uvidíte sami (mám na mysli především rozdí v peak level špičkách) = co bylo původně na nule, bude teď "přes".
K tomu poznámka: i MP3 může znít dobře (navzdory zavedeným nesmyslným tvrzením rádoby odborníků / hifistů) - jen se musí vědět jak správně na to...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A ty jsi co za odborníka ty tlučhubo... To umím taky machrovat tady s podobnýma plkama. Goldwave si umím taky otevřít. Kvalitní grabování je u tebe EAC. No ty jsi ale chudák. Ten program je plný chyb. V životě bych se ho nedotknul. Jedině Nero.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

:-D tak proč nemachruješ? Tvrdit, že jediná správná volba na kvalitní grabování je Nero, svědčí o tom, že tlučhubovej chudák jsi ty...
Primitiv mi vždycky zvedne náladu B-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Vyzkoušel jsem dynamic range meter a přijde mi, že měření nějak moc nesedí. Např u amaroku (rip remastered verze přes EAC) mi ukazuje 10 a když si jej otevřu v goldwave, osu nastavím na dB, tak vidím rozdíl cca od -1dB do -18dB, což bych označil jako dynamický rozsah 17 dB. link k obr.: http://img43.imageshack.us/img43/4059/amarokq.png
Nebo se hrubě pletu a počítá se to úplně jinak?
PS: Omlouvám se, příspěvek je duplicitně i v Kapela Kabát... , ale sem patří určitě více.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pokud si dobře pamatuju, bere se při výpočtu v úvahu rozdílné vnímání hlasitosti pro různé frekvence.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takto to popisují autoři programu:

The DYNAMIC RANGE METER displays the inner dynamics of a recording in whole numbers or more precisely the inner grade of compression (micro dynamic). The macro dynamic* (difference from pianissimo to the fortissimo in a song) is not considered, because it wouldn´t deliver usable information about the degree of density.
For technicians, this is the average cumulative difference between peak and loudness (RMS) over a specific period of time (duration of a song or album) and is a whole number value given in decibels.

Just the top 20% of the loudness are taken into consideration** to ensure that songs with a long intro and and over compressed refrain doesn´t appear with a too high DR value.

* Tohle jsem popisoval rozdílem hodnot já
**Chápu pro všeobecné použití ale u některých skladeb zkresluje docela hodnocení :-/

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

**) Proto se to neudava pro skladbu, ale pro cele CD

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na Amarok mám hezké vzpomínky. Kdysi jsem půjčil walkman spolužákovi a zrovna tam byla kazeta Amaroku. Docela se mu to líbilo, ale stěžoval si, že to je nějak potichu. Dal to skoro na plné pecky a než jsem ho stih varovat, strhl hrůzou sluchátka z uší. Tohle album je plné takových "dynamických" překvápek. :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nejen Kabáti, ale i třeba dnes již neexistující Pink Floyd. Ještě "The Wall" má obrovskou dynamiku, ale poslední alba "A Momentary Lapse of Reason" (to ještě ne tak drasticky) a "The Division Bell" se zmítají někde na úrovni dynamiky 20dB. Hrůza.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak já jsem si koupil zlatou educu od Olympicu, Ulici a Prázdniny na Zemi, a myslím že tady nic spraseného není. Takže hodně záleží kdo to vydává. Myslím, že Supraphonu se dá věřit. Mimochodem ty CD zní podstatně líp než LP desky co má otec. Zvuk je podstatně křišťálovější, mnohem čistší a basy výraznější. Ty LP desky jsou takové moc plechové a frekvenčně chudé... Navíc často lupají... To jen k těm chytrákům co tady melou ty nesmysly o tom jak vinyl ripy spasí svět...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K tem vinylum - to je ale to samy, jako na CDckach. I na vinyl lze dostat velkou dynamiku, vetsi nez na CD. Ale i na vinylu to muzes zprasit a nedostanes z nej nic. Nehazet pls vsechny do jednoho pytle, diky.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Na CD lze dostat podstatně větší dynamiku než na vinyl. Zřejmě neznáš technické možnosti obou systémů. A na vinyl nemůžeš nahrávku zprasit jako na CD - pak by se na jednu stranu vešlo tak max. 10 minut záznamu. U CD je jedno, zda signál je celou dobu na maximu, ale u vinylu platí, že čím je hlasitost nižší, tím se na stranu více vejde (do určitých mezí). Dostat většinu zvuku někam mezi -6 až 0 db by vinylu zkrátilo záznam, že by z něj to mohl být singl. I proto se na vinylu takto zprasené nahrávky nevyskytují.
Anebo by museli hnout s celou úrovní hlasitosti minimálně o 6 db dolů. Pak by ale klidně i fortisima ve vážné hudbě přehlušila Kabáty....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Program: TT Dynamic Range Meter
Alba: většina ripnuté CD převedené v LAME do MP3 v kvalitě VBR0
Hodnoty: vzal jsem typické (nejčastější) hodnoty z celého alba či jakýsi průměr s vyloučením extrémních hodnot

Wanastowi Vjecy\(2011) Letíme na Wenuši DR04
Hrůza Michal\(2012) Noc DR04
Tatabojs\(2011) 8 DR05
The National\(2010) High Violet DR05
Vypsaná fiXa\(2011) Detaily DR05
Dry The River\(2012) Shallow Bed DR06
Dusilová Lenka\(2010) Baromantika DR06
Traband\(2011) Neslýchané DR06
Anna K\(2011) Relativní čas DR06
Klus Tomáš\(2011) Racek DR08
Knechtová Katarína\(2012) Tajomstvá DR09
Kravitz Lenny\(2011) Black and White America DR09
Neckář Václav\(2012) Dobrý časy DR09
ABBand\(2010) Grizzly DR10
Nedvědi\(2011) Souhvězdí jisker DR11
Spirituál kvintet\(2012) Čerstvý vítr DR12

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Na tehle strance uplne dole: http://www.dynamicrange.de/en/our-aim je moc hezka tabulka, jak pristupovat k DR podle zanru.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A z te vyplyva, ze 2/3 - 3/4 tve vzorove audioteky je zvukove uplny shit.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Táta si tohle CD koupil a když jsme ho pustili na téměř 30 let starém zesilovači Technics a Teslách bednách, tak jsme se nestačili divit. Zvuk byl strašný. Nevim kolik za to CD dal, ale jak bylo uvedeno - i kdyby jejich muzika byla sebelepší, tohle CD je tek prasácky udělané, že se prostě nedá poslouchat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tvrdit, že skladba, která obsahuje clipping je "vadný produkt" je teda hodně odvážné. Jsem muzikant, s nahrávací technikou běžně pracuji a zvukařina mě zajímá. Srovnávat klasiku s rockovým mixem je uhozené. I špičky v oboru se shodnou na tom, že několik po sobě jdoucích vzorků na 0 dBFS nemusí nutně znamenat tak velké zlo. Vemte si třeba zvukařský rockový skvost - album In Absentia od Porcupine Tree. Většina skladeb (třeba Sound of Muzak) clipping obsahuje a přitom zní famózně! Pravda, RMS je na štědrých -11 dB.
Tady máte jeden detail ze zmiňované skladby: http://dl.dropbox.com/u/23103786/Misc/DIIT/sound-of-muzak-clipping.png
Estetika v rockové hudbě je holt trochu jiná a rozhodně není nutný přísně puristický přístup, kdy se člověk bojí každého vzorku, který se byť jen přiblíží k 0 dBFS. Tak z toho nedělejte takovou senzaci a nemotejte lidem hlavy! ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V te ukazce co jsi dal link je videt, ze clip tam je a tim padem posluchac prisel o to, co ve skladbe puvodne bylo. Dle myho nazoru celkem jasna zavada. Kdyby sis koupil auto za milion a zjistil, ze jeden cudlik nejde mackat, nechal bys to tak?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Aha, tak pokud s temihle nazory a "znalostmi" se nekdo o zvukarinu "zajima", a dokonce s nahravaci technikou "bezne pracuje", pak chapu, proc dnesni CD vypadaji jak vypadaji. Skoda, ze uz to nedelaji nadseni amateri...

Muzes mi rict, jak clipping vylepsi skladbu nebo jak funguje mechanismus "nicemu to nevadi"?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když o tom přemýšlím, jako vášnivý fotograf... na fotce takový highlight clipping není nutně zlo, někdy prostě odřízne to, co není podstatné a dodá snímku atmosféru.

Je možné, že by to mohlo podobně zafungovat i v hudbě?

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Otazka zni, jestli je lepsi, kdyz ti to udela fotak, resp. ty pri foceni, nebo az v postporcessingu na PC. Napoveda: V prvnim pripade se s tim uz nic nenadela, v druhem pripade muzes dosahnout stejneho nebo i lepsiho efektu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jistě, z hlediska tvůrčího procesu je lepší mít na začátku všechno. Ale na konci toho procesu je nějaký výsledek a na ten se ptám - je clipping v hudbě vždy nutně zlo? Tak zní moje otázka a budu rád za fundovanou odpověď, já ty znalosti nemám.

K příkladu s focením - ano, fotím do RAW, pracuji s maximem informací, které je foťák schopný zachytit, ale ve výsledné fotce z zšeřelé místnosti nechám zmizet jemné kontury objektů za oknem v záři slunce, protože jsou nepodstatné či dokonce rušivé. A chci, aby zmizely, ať už se na to bude koukat někdo na drahém IPS displeji s HW kalibrací a nebo na levném TN displeji (který navíc zmrší barvy a dál sníží dynamický rozsah obrazu).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Také by mě to zajímalo, ale myslím, že u audia je to horší. Sluch je schopen vnímat detaily protože přichází v čase, fotka je plocha a je vnímána postupně navíc oči jsou zvyklé na situaci vidět něco mimo jejich rozsah (letní vyzářená obloha vypalující oči, odlesky a tak). Uši dost bolí, když přijde "klipování sluchu" :-) Klipování nahrávky vytváří "plošky" na horních hranách obloučků zvukové vlny a uši to lépe či hůře zachytí. Když jsou to tak dva samply budiž, ale jak je to delší, tak je to hluboko ve slyšitelném rozsahu sluchu. Mě osobně ty silně oříznuté způsobují únavu, chuť muziku vypnout a při delším poslechu bolehlav. Zřejmě hlavně kvůli nepříjemným výškám. Také je to trochu nuda, protože chybí vyvrcholení, nahrávka nemá gradaci, prostě tam není to co člověka probere, když orchestr najednou zařízne strun a člověku se zrychlí tep jak to zabere.

Nicméně komprese dynamického rozsahu je to samé jako HDR fotky. Když to někdo umí mistrovsky a nepřehání to, může do fotky dostat nerušivě naprosto neslučitelný reálný kontrast. Současné nahrávky mi připomínají ty nejhnusnější amatérské HDR, kdy to nemá kontrast, má to divné barvy, kontury v obloze a tak...

Mě osobně třeba dostalo, když jsem byl onehdá v kině na filmu 21 gramů, v Aeru to bylo a měli tam skvěle nastavenou dynamiku. Od jemného šepotu po hluk. Když se ozval výstřel, tak to s člověkem fakt mrsklo jak byl reálně nad okolní hladinou zvuku, jako reálný výstřel. Žádný schovaný "puf"

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, jistě se shodnem, že "několik po sobě jdoucích vzorků na 0 dBFS nemusí nutně znamenat tak velké zlo". Otázka je spíš, jestli je těch několik vzorků po sobě pravidelných, či nikoliv. Tím myslím, že třeba pět vzorků se opakuje 50-krát třeba 5 vteřin. Pokud tedy vezmu elektrickou kytaru a necitlivým nastavením kompresoru oříznu všechny vrcholky, tak mi z kytary vnikne bzučení. A to se taky v mnoha nahrávkách děje. "Sony zavedl před lety standard měření úrovně digitálního zkreslení, který je založen na 3 po sobě jdoucích vzorcích, tj. 3 oříznuté vzorky jsou již zkreslením." Lidský mozek není nastaven na bzučení. A ted si porovnejme žánry. Samozřejmě, že estetika v rockové hudbě je jiná, než ve vážné hudbě nebo jiných žánrech. Ale neoddiskutovatelný je právě fakt, že způsob, jakým byly nahrávány rockové skladby v 70" - 80"- tých letech byl mnohem lepší a to ještě proti faktu, že měly horší techniku, než je k dispozici teď. Proč jsou dnešní skladby nudné? Protože nemají dynamiku. A to znamená, že tam nejsou emoce. Dynamika je totiž přirozenou součástí našeho života. Pomocí dynamiky pohybu a zvuku vyjadřujeme svoje emoce dnes a denně. A když není v hudbě, tak je to prázdný hluk. Jo a jsem taky zvukař.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Wow, diky bohu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A to si vezmi, že nejsem nějakej známej anebo uznávanej zvukař. Ale miluju, když se mi kytara z Black Sabbath zařízne do morku kostí. Mám jednoho spolužáka, kterej pracuje pro větší společnost jako zvukař a představ si, že je taky tak trochu deformovanej. To je totiž tou praxí, která se dělá při koncertech. Příjde po sobě nekolik manažerů skupin, který budou hrát po sobě a každej z nich chce, aby ta jeho kapela jela hlasitěji! A rockový muzikanti jsou deformovaný úplně stejně. Ale to bych spíš taky nazval "muzikanti", jelikož hodně z nich nemá ani páru po nějaký škole. Takže není vůbec náhodou, že chodí od manažerů skupin požadavky, jako 116dB v místě zvukaře. A ted si představ toho člověka, kterej takhle odpracuje za pultem týdně 20 hodin v 116dB.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je to tak, sami muzikanti často chtějí, aby to bylo hlavně hodně nahlas, víc je nezajímá. Osobně jsem se setkal s tím, že jsem se na jedné menší klubové akci ptal kamaráda co to zvučil, co je s tím zvukem, že zpěvákovi nerozumím ani slovo (přestože znám text), že to je jenom spousta kraválu? Odpověděl mi, že dnes jsou ti mladí pitomci všichni nahluchlí, takže když zapnou kombo, automaticky otočí volume doprava a on se s nima potom za mixem pere, protože se z toho stává jenom soubor hlasitosti. A výsledek je ten, že zvukař přes veškerou snahu nemá moc šancí to nějak zachránit. Můj zážitek z téhle akce samozřejmě 0.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Správný postřeh. Dá se to fantasticky aplikovat na nahrávky CD. Pokud je tam více nástrojů a všechno je vyhnáno na max, tak potom jedinný prostředek na srozumitelnost je právě kompresor. Ale ten zase udělá zkreslení a sníží dynamiku. Proto je důležité na začátku mít kvalitní aranžmá skladby. To je taková, kde je dynamika zamýšlená dopředu a nástroje nejdou nutně všechny přes sebe. Každý nástroj bude mít svůj čas a svoje sólo. A v té chvíli mají ostatní nástroje menší prioritu i hlasitost. Krásně udělaná skladba je například INXS - Original Sin. Není to rock, ale to na podstatě věci nic nemění.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A ukázkou toho, že i s dynamikou to jde je INXS - Need you to night. Tam je DR 16. U skladby Original Sin je jen DR8, stejně je to docela dobře srozumitelný, jelikož je udělané aranžmá tak, aby se to nemlátilo.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nebojím se říct, že výborným příkladem toho, že i s dynamikou to jde je vše pod čím je podepsaný Alan Parsons. Ostatně proto je taky vysoce uznávaným odborníkem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

amen.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak si poslechni ty Porcupine Tree a pak mi řekni, jestli to bzučí ;-) Téměř v každé dnešní tvrdší nahrávce clipping je a pokud se to dobře udělá, nikdo to nepozná.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Příjde mi to tak, že jste se kluci naučili zobrazit si waveform v Audacity a najednou jste všichni odborníci a masteringoví inženýři.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No, za nejvetsiho odbornika se tu zrejme povazujes ty. Porad jsi mi nenapsal, jak funguje "nicemu to nevadi".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pánové, já se s váma hádat nebudu. Jen jsem nabídl trochu střízlivější pohled na věc. Proč přesně clipping v určité míře nevadí nevím, ale je to fakt. Asi holt lidské ucho není tak citlivé. Stačí se podívat na nejuznávanější světové nahrávky. Tady máte jednoho Stinga - zvláštní je, že ani tak špičkovému bubeníkovi, jako je Vinnie Colaiuta, nevadí, že má špičky snare (malého bubnu) na 0 dBFS víc než 3 vzorky za sebou :-D A stále je to jedna z nejlépe znějících nahrávek v historii. Ale vy byste si ji samozřejmě nikdy nekoupili, že jo ;-)
http://dl.dropbox.com/u/23103786/Misc/DIIT/sting-clipping.png
http://dl.dropbox.com/u/23103786/Misc/DIIT/sting-clipping-all.png
Screenshoty jsou z original CD ripu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

On je trosku rozdil, kdyz to nekomu ulitne - to jen znamena, ze je trosku nemehlo, nebo kdyz to tam nekdo pere schvalne, resp. to neresi, hlavne kdyz to "dupe"

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, člověk, co Stingovi masteroval album Mercury Falling byl nepochybně "nemehlo". Zřejmě proto jsou tím zvukem lidi unešeni dodnes :-)
Je jasné, že když se to s tou hlasitostí přežene, stává se z nahrávky neposlouchatelný materiál. Jen mám výhrady k těm bujarým prohlášením o "vadných produktech" kvůli tomu, že se někomu nelíbí obrázek v Audacity. Stejně se vsadím, že to tady polovina z vás chytrolínů poslouchá na bedýnkách Genius nebo, ještě lépe, na notebooku :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ale no tak, prestavame rozpoznavat nadsazku? Podstatna je ta druha cast prispevku. A opravdu neposloucham na bedynkach Genius. Diky za optani.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K té druhé části příspěvku: já netvrdím, že hnát RMS za roh a clipovat jak o život je OK. Jen jsem řekl, že clipping v určité míře není takový mor, jak se píše v článku. A že s touto logikou bychom mohli vyhodit do koše spoustu hudebních perel jako "vadné produkty". Nic víc.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No a my si myslime, ze pro clipping neni zadny duvod. Protoze salamovou metodou se od tveho "neni takovy mor" prejde k vysledkum, jako na obrazku v clanku. Make love, not (loudness) war

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A cože to máš doma za aparát?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Mám Adam A7X (http://www.adam-audio.com/en/pro-audio/products/a7x/description) a krmím je zvukovkou TC Electronic Konnekt 24D. Není to high-end, ale stačí mi to :)

Chlapi, já se z váma nechci hádat. Ano, clipping je nešvar, ale nic se nemá přehánět. Ani loudness war, ani úzkoslivý puritánství ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas,
jinak pěkné monitory :). Já rád poslouchám přes e-mu 1616m a akg k701, jako monitory mám jen tapco s5. Už se těším až došetřím na Canton reference 5.2 DC a něco jako NAD M3. Ale to si ještě hoodně počkám :).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A ty (mph1), co máš doma za aparát?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Crevice a ty jsi na tom aparátově jak?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nuže já nemám doma monitory. Mám doma sestavu Focal, vylazený zesilovač TW120 a budil jsem to Dacmagic-em. Zatím každý člověk i muzikant ( :-D) byl v úžase, jak to hraje. Ale potřebuju to prodat. Bohužel.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Dacmagic vypadá jako zajímavá krabička.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dacmagic - prodáno. Doufal jsem, že to prodám jako celek, nepovedlo se. Každý měl hlavně zájem o Dacmagic. Za 200€, no neber to.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Od Focal jsem pokukoval po něčem jako Focal Solo 6 Be jako mezikrok k vysněnému, ale radši si počkám, s tapco a sluchátky to nějak doklepu. Smím-li se zeptat,proč se zbavuješ sestavy?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

No finance samozřejmě. Rozhodl jsem se s manželkou, že se odstěhujeme z Banánový republiky - Absurdistánu. Chceme pryč z EU. Prodávám taky auto. Je to Audi A8 4,2 r.v. 1996 . Dal jsem tam LPG.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Onkyo TX-SR607 + Magnat Monitor Supreme 200(front), 100(rear), 250(center). SW nejakou Aiwu, na typ uz si nevzpomenu. Zivim to z Denon DCM-500AE pres optiku nebo ze Satu (Humax iCord HD 500GB) nebo DVD (Panasonic DVD-R - typ jsem zapomnel) pres HDMI. TV Panasonic P50-G10E, PC nepripojuji.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jedna z nejuznávanejších světových nahrávek je Dire Straits Money for Nothing. Poslechněte si.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V jakem vydani? ;-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No myslím, že to CD, které mám na mysli, vydal Supraphone. Táta ho má v originálu. Je to CD Money for nothing, nemyslel jsem jen jednu skladbu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Dire Straits jsou skvělí, mám je moc rád. Zvuk mají výborný.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A proč to vyhnat až do clippingu? Co je špatného např. na mixu s peaky do -0.5dB?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pravda, správnej dotaz.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je jedno, jestli máte 5 samplů v řadě na -0,5dBFS nebo na 0dBFS, obojí je stejný clipping.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ajajaj, to boli. My mluvime o clippingu kvuli fyzickym omezenim media, kde by se mel zvukar pohybovat a snazit prizpusobit. Ne ze si na to medium uz nahrava zmrseninu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To není žádné "fyzické omezení média". Nula dB full scale je v digitálním světě prostě strop.
Já už v této diskuzi končím. Co jsem chtěl napsat jsem napsal. Já CDčka kvůli 5 clipnutým samplům vyhazovat nebudu, vy si dělejte co chcete :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

My nechceme nic vyhazovat. My chceme vedet (treba pomoci DR), jak je dobra nahravka na CD, nez si ji koupime.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Podle mě to je rozdíl, u -0.5dB vím, že v nahrávce je všechno. Pokud uvidím 0dB, nemůžu si být jistý, že tam něco nechybí a dostávám zkreslený výsledek.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To neni tak docela pravda. Pokud zminene kabatove CD jen zeslabim o 2db bude podle Tebe vsechno OK? Nebude, spicky budou stale oriznuty (plochy) a DR bude stejny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bylo tím jen myšleno, že při masteringu se nesmíš dostat na 0dB, aby nedošlo ke clippingu. Nic o samotném dynamickém rozsahu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

jj OK spatne jsem to predtim pochopil.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No to je samozrejme uplne spatne! Protoze pak pri prehravani musis na prehravaci pridat hlasitost o 0.5 dB!!! A to je pro bezneho konzumenta dnesni hudby veeelky problem.
A ted me napada OT souvislost: Vsimli jste si, ze dnesni varne konvice uvadi jako velke plus vodocet v "salcich" misto ml? Opravdu uz nikdo nevi, jestli ma jeho hrnek 1 dcl, 2.5 dcl nebo 0.5l resp. nedokaze si to spocitat? No pokud nedokaze pouzit na svem prehravaci "Volume", tak mozna ne, no.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tvrdíš, že když nechám signál clipnout na 0 dBFS a pak ho o 0,5 dB ztlumím, že to bude znít jinak (teda kromě toho rozdílu v hlasitosti?) :-)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

A proc ho chces vubec clipnout? Nemohl bys ho rovnou ztlumit, aby ti to do te 0 nevlezlo?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

On je hlavně základ nahrávat všechny vstupní signály pod maximálními 0dB :), pak je rozdíl, jestli je zmixuješ dohromady s maximy na 0dB nebo -0.5dB.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Lepe vyjadrena moje predch. myslenka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ještě přikládám ukázku z Amaroku od Oldfielda, nedám na něj dopustit, ale tady je slyšet přebuzení vstupu jako hrom (i když je celkový mix pod 0dB), zaměřte se na hlasy, v první části krásně čisté a posledních 10s zkreslení jako hrom, to je clipping.

http://uloz.to/xmAxZBE/distortion-wav

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na nekterych nahravkach se tohle delalo schvalne. Zrovna u Oldfielda by me to neprekvapilo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Všechny nástroje se vždycky samozřejmě nabírají s velkou rezervou a bez clippingu. Při míchání a masteringu ale občas ke clippingu dojít může a není to hned známka diletanství. Někde si to člověk dovolit může, jinde ne. Ano, taky mi to příjde v podstatě zbytečné a lepší nahrávky typicky clipují spíše méně, ale samotnou přítomnost clippingu bych tak nedémonizoval. Chtěl jsem poukázat na to, že je i sposta nahrávek, kde nějaký ten clipping je a stejně znějí skvěle.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ne my se tady opravdu nebavíme o tom, že chceme, aby nahrávky byly schválně zkreslené clippingem. Pokud to nechápeš, tak možná pochopíš zrovna analogii s MP3 vs. Flac. Ty ho necháš clippnout (flac převedeš orig do mp3) a potom ubereš o 0,5dB (mp3 zpátky převedeš do flac). Bude ten výsledný flac stejně kvalitní, jako původní? Ne.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jistě, poslechnu. Už ted tuším, co mě bude čekat.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak poslouchám už druhou skladbu a musím říct, že to mohlo být mnohem lepší. Už v první skladbě je jasně slyšet, že rozdíl mezi pasáží, která má být piano a pasáží kde začne kytara hrát na plno, není žádný rozdíl hlasitosti. Tudíž dynamika 0. Teda DR je 7, ale pocit je 0. Je to prostě takový nemastný a neslaný. Nuda. Když se vedle Vás postavím a něco zašeptám, tak to bude mít stejnou hlasitost, když na to náhle zařvu? A jaký to bude mít účinek na Vás? Leknete se z rozdílu mých emocí?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tento článok vystihuje presne situáciu na dnešnom hudobnom trhu a určite sa nejedná len o skupinu kabát.
Celý biznis a nielen tento je samý podvod a klam. Dnes už nestačí že ponúkaný tovar je maximálne predražený, on musí byť aj nekvalitný.
Napríklad včera ma "pobavila" informácie že jediná slobodná televízia ktorá bude ponúkať všetky CS a SK stanice navždy zadarmo (CS Link, Skylink), zaviedla na ne mesačný poplatok.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nejhorší je, že tyhle prasárny se objevují i u reedic starých nahrávek a to už od začátku 90. let. Třeba i popová Abba vydaná v 90. letech už je zprasená kompresí, jediné čisté jsou nahrávky vydané ještě v 80. letech, které jsou jen digitálním převodem původního analogového masteru.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No je to humus velebnosti. Max DR pro CD se uvádí okolo 90 dB, pro Vinyl 70 dB a pro digitální hudbu (teda asi ten FLAC třeba) při 24 bitu může být teoreticky až 144 dB. No a my dostáváme co? 5-12 max? Děláte si z nás (_._)? Když to zaokrouhlím a trochu zjednoduším tak v té nejlepší CD kvalitě (Spirituál kvintet DR12 - max pro cd je DR90) dostávám nějakých 11% obsahu :-) Nevím jak vy, ale salám s obsahem masa 11% mi nechutná :-D, tak ho nekupuju. Je to zjednodušený ano, ale jako přirovnání dobrý ne? :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

+
Na druhou stranu to bude hrát hlasitě i na slabým zařízení a není potřeba taková výkonová rezerva. (pouštění na mobilu) To ale taky znamená že pro hifisty je taková hudba nepoužitelná.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To neni dobry jako prirovnani. Ten rozsah pro Cd je technicky vzato jakoby od minimalni hlasitosti (=rozumej 0, takze neslysitelne, nic tam neni) az po maximalni. To ve skladbe nikdy nemas. Uvadeny mereni je od nejtissich pasazi po ty nejhlasitejsi. Teda aspon jestli jsem to dobre pochopil ja.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Jo souhlasím, ale i tak je 11 % alarmujících. A to je při DR12. Při DR4 je to úctyhodných 4,4 %. Takže když to hrubě odhadnu využíváš možností CD na cca 10 %. Jen jsem to chtěl nějak "porovnat"

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Parametr DR nejde s rozsahem nahravky, navic teoretickym, srovnavat. Je to neco jineho.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

UPS, tak pokud je to tak, tak se omlouvám. Pročtu si jak je to teda počítáno.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak, tak. Podle obrázků přiložených k použitému programu soudím, že maximální DR je 20.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zkus si zjistit něco o dB. Případně si třeba najdi a stáhni nějaké testovací CD s hladinami dB, abys slyšel, jaký je rozdíl mezi např. 10dB a věřím, že kdyby jsi měl nějakou nahrávku s rozsahem 90dB (myšleno tak, že to by byl rozdíl mezi tichými a hlasitými pasážemi, tak by sis moc při poslechu nešmakoval).

Jinak je hloupé porovnávat CD s klasickou hudbou, kde jsou zaznamenány akustické nástroje (unplugged) a CD s rockovou hudbou, kde jsou zaznamenány zvuky vzniklé uměle a za použití určitého zkreslení. U takového druhu hudby není další zkreslení takový problém, právě proto, že už při nahrávání se zvuk prohání přes různé zkreslovače. To se týká např. elektrických kytar. Při mixu se do toho může přidat zpěv a bubny - zpěv zkreslený být clippingem už být nemusí a bubny se proženou už předtím kompresorem, protože přirozená dynamika by v domácích prostorách byla neposlouchatelná. Tím chci říct, že ta čísla u metalové a rockové hudby nic nemusí říct, protože se bere průměr celku a ne jednotlivé původní stopy a jak jsem psal, u elektrických nástrojů, kdy principem zvuku je zkreslení, to tolik nevadí. Takže podle obrázku výsledného souboru hjodnotit kvalitu zvuku je hodně povrchní - navíc bez ohledu na to, co za vzuk se hodnotí. U klasické hudby to například jistý obrázek ukazuje, protože i po mixu by clipping být neměl, když nebyl použit zvuk, který se tvoří uměle - zkreslením (což u klasiky nebývá). Neříkám, že i rocku a metalu jsou tudíž všechny nahrávky v pořádku. Nesjou a loudness war mě sere. Ale jsou i dobré nahrávky od špičkových metalových producentů , ale podle "obrázku" souboru se to rozhodně nemusí poznat.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

S prvním odstavcem se dá bezezbytku souhlasit a dávám palec nahoru. No a co se týče druhého, tak to bude složitější, jelikož i jeho velikost je mnohem větší :-) . Souhlasím s tím, že akustické nástroje jsou citlivější na zkreslení, protože to bude prakticky okamžitě slyšet. Ale nelze říkat, že elektrická kytara bude v pohodě, pokud se prožene kompresorem. Kompresor přinese do zvuku kytary jiný druh zkreslení, které nebylo hudebníkem zamýšleno. Totiž ony ty různé zkreslovače pracují na nejakém principu, ale ještě jsem se nesetkal s takovým, kterého úlohou by byl Clipping. Teda můžu se mýlit a dogma to určitě není. A co se týče bubnů, tak tam je problém mnohem větší. Jsme ochotni tolerovat jistou míru zkreslení u kytary, ale zkreslení u bicích? Přirozená dynamika není v domácích prostorách poslouchatelná? Jistě s ohledem na sousedy asi není :-). Ukázka: http://www.uloz.to/xaPJH8K/bicie-basa-flac

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nesouhlas. Tady si stojim za nazorem "uskrtim si ho sam". Ja kupuji nahravku s nejakymi technickymi moznostmi a skutecnymi parametry, ktere to mrvi. Vsechno co tu pises si muzu zaridit doma, ale nemuzu to tam vratit, kdyz to na zdroji neni. A to ja nechci. To jako kdyz si koupim J.M.Jarre, ktery ma vsechny zvuky umele na syntezatorech, tak mi staci MIDI a mam si to sjet na SoundBlasteru?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

chrchel: to je aspoň rozumnej názor :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No nebudu tady vypisovat co jsem říkal v r. 97 u maturity u otázky "Výroba CD a technologie pro záznam zvuku". Myslím že o dB toho vím docela dost a taky vím proč mi doma skoro nestačí ani 2x 300W zesilovač (poctivá lampa stavěná mnou jako maturitní práce), když si chci poslechnout Vivaldiho nebo Bacha na CD koupeném za těžký prachy někdy v roce 91... Tvoje argumenty chápu a nechci se o nich hádat, jen jsem netušil jak bere DR ten program. Já když nahrávám muziku tak mám oko přilepený na rafikách a dávám setsakra velkýho majzla aby to nelezlo k nule. Vůbec mi nevadí tichý pasáže u kterých nesmí nikdo promluvit abych si užil všechny tóny. Průser je když dotoho pak celej orchestr řízne a sousedka po noční, vyletí z kůže :D. V zásadě s tebou souhlasím až na malý detaily ale nemá smysl to tady rozepisovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Muj odkaz v prispevku mph1 | 1.6., 09:26 vysvetli vice

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Trochu odbočím, jak se v závěru píše, že CD nelze vrátit, jak s hudbiu, tak SW, tak mě zaráží jedna věc.
Když si koupím SW, tak až po zakoupení a instalaci se mě to ptá na podmínky a zda s nimi souhlasím. Co když s nimi nesouhlasím a dříve jsem si je přečíst nemohl?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pisou ti to tam. Odinstalovat a zlikvidovat vsechny kopie. Bohuzel, s vracenim rozbalene krabice/obalu bude kapku problem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No ono odinstalovat není co, když bez potvrzení podmínek se nic nenainstaluje..:) Ale vrátit rozbalenou krabici asi nepůjde.
Bavíme se nyní v čistě hypotetické situaci, kupuji si programy a hry, které opravdu chci a potřebuji a sebekriticky přiznám, že podmínky nečtu..

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Namet pro DIIT: Pred casem se tu mluvilo o tom, zda takhle nahrane CD neporusuje podminky uziti od drzitele CD patentu - asi Philips? Zkousel nekdo hledat, zda tam nejake takove ustanoveni neni?
Pak by totiz tahle vsechna CD byla vadna nejen de facto, ale take de iure, cili duvod k reklamaci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ja mam nejradeji vinyl, pripadne poradne udelany flac z vinylu, bohuzel...
jsem fanda "rocku" pocatku 70. let a "zprasene komprese" JTull, Genesis, Floyd, Crimson a mnoooha dalsich je neposlouchatelnych....
jinak je fakt, ze k poslechu vinylu je zapotrebi docela kvalitni aparatura, ticho v mistnosti a "nalada" si to vychutnat, nejen hluk v usich....

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Zaciatkom 90. rokov som kupoval za drahe peniaze celu CD diskografiu Genesis (od Nursery Crime po Wind and Wuthering, po odchode Hacketta to zavela nestalo), ELP aj YES.. tie CD boli z povodnych analogovych mastrov bez sk*rvenia kompresorom, hraju vyborne!

Ano, nemaju nalepku 24bit remaster, trochu to sumi (ako vsetky nahravky zo 70. rokov), ale hraju ovela lepsie ako sucasne verzie!

Mimochodom, Genesis ma sklamal svojim SACD/5.1 remasterom (hoci to robil ich producent Nick Davis a dohliadal Tony Banks)..

Za referencny mix povazujem album So od Petra Gabriela.. Red Rain je tak genialne zmastrovany a vyvazeny, spickovy priezracny zvuk aj po skoro 30 rokoch!

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Hele, tak mě napadá, že on Pepa Vůjtek zaplatil DIIT za pořádný promo? :-)))))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dotaz na redakci:
Jaké jsou Vaše poslechové řetězce?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

to je urcite zajimavy dotaz...., rek bych, ze docela zasadni.....

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zajimavá diskuse... Sám nesnášim ty komerční ploché skladby u kterých je jedno zda vyřvává z nějakýho mobilu či z rádia jako zvuková kulisa - to se nedá nazvat hudbou ale hlukem pro ty co nervuje ticho...
Dobrou dynamiku mají třeba Alexandrovci nebo i Sandra Cretu, i její poslední remasterované platinové album má solidní dynamiku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro úplnost mi nějak chybí, aby někdo napsal, jak zařídím to "uškrtím si ho sám", jak tu někdo zmiňoval.
Představte si, že hudba se poslouchá i za podmínek, které nejsou ideální. Vysoká dynamika je potom na obtíž.
Pracuji v kanclu s dalšími třiceti kolegy, kteří telefonují a diskutují. Pokud se z nich nechci zbláznit, tak si do sluchátek pustím hudbu a není příjemné, když místo tichých pasáží slyším opět kolegy.
Bylo by dobré poradit, pluginy do WinAmpu, VLC, MediaPlayeru, atd. Kterými si dynamiku dle potřeby snížím. Problém zůstane u ostatní většiny elektroniky, která žádné zásuvné moduly neumí. Tam by bylo dobré vést osvětu spotřebitele, že na to má chtít "čudlík" a dostat tuto informaci do základních parametrů zařízení (tedy i filtrů na internetových obchodech).
Dokud nebude technická možnost snížení dynamiky, tak lidé často rádi sáhnou po tom, co se Vám nelíbí. Všichni nemají vytuněné sestavy, chápavé sousedy, poslechová studia... Lidé nebudou sedět a ladit hlasitost tam a zpět, aby něco slyšeli.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V tvém případě bych spíš uvažoval o pořízení sluchátek s aktivním rušením okolního zvuku. Cena poněkud vyšší, ale podle recenzí to fakt funguje docela dobře, nedoporučuje se mít aktivní ve městě, kde by tě mohla přejet tramvaj, kterou neuslyšíš :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ten čudlík na zesilovači má obvykle popisek „Loudness“, a modulů pro Winamp je přehršel: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_range_compression#Compressors_for_s... (třeba Stereo Tool, který tak tajuplně prezentuje Ache nahoře).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

AV Receiver - uprava dynamiky je bezna funkce (vetsinou jako Night rezim, casto ve vice stupnich Low, Mid, High - stupen redukce). U ostatniho ruzne, ale mely to uz napr. VHS prehravace Toshiba.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.