Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k VESA založila pracovní skupinu pro vylepšenou realitu AR / VR

Hlavni otazka je, jestli budou mit zainteresovani zajem.

Treba je krasny, ze je FreeSync standardem, jenze je mi to k nicemu, kdyz tento standard NVidia nepodporuje. Dost me to mrzi, protoze casem premyslim nad FreeSync monitorem, ale zaroven by to znamenalo prejit ke konkureci v grafickych kartach, coz moc nechci, protoze NVidia ma grafiky lepsi.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Tenhle krok nVidie taky moc nechápu. Je mi jasný že nalili dost peněz do Gsync, ale že by na GSync monitorech vydělali víc než kdyby zprovoznili AdaptiveSync na grafikách se mi moc nezdá. Jediný mě napadá, že prostě bytostně odmítají cokoliv, do čeho zásadně šláplo AMD a tím to v podstatě nastartovalo. Ale to mi přijde dost dětinské. Jinak bych taky volil nějakou nvidii. Takhle čekám na Vegu, protože o adaptivesync přijít nechci. Je to vážně supr věcička (i Gsync).

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To není dětinské; úmyslná nekompatibilita je zcela normální chování majoritního hráče na trhu, protože podporuje pro tohoto hráče přínosný vendor lock-in.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenze grafiku si kupujes za jak dlouho? Kazdy rok, dva roky, tri roky? Ale monitor mam tak na 10 let nejmin. Ja mam GTX1070 a EIZO monitor bez FreeSync, ale vim, ze casem z nej udelam druhy monitor a na hry si poridim FreeSync monitor, coz ale zaroven bude znamenat, ze budu muset kupovat Radeony grafiky, ikdyz bych chtel radsi GeForce. A da se pocitat, ze za zivot toho monitoru otocim tri - ctyri grafiky, proste chovani NVidie nedava smysl. Asi je to opravdu jak tu pise prispevatel o neco vys, detinsky odmitaji FreeSync kvuli tomu, ze to tlaci AMD. :-/

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ale vždyť o tom právě píšu. PRO NVIDII je výhodné, že to určité procento lidí, co si ke kartě od nVidie koupí G-sync monitor, bude mít nižší pravděpodobnost, že při příštím nákupu přejdou na kartu od AMD, protože vlastnictví monitoru s G-syncem relativně snižuje její hodnotu. Nedává to smysl vám, ale dává to smysl majoritnímu prodejci grafických karet. ;) Ten samozřejmě sleduje zcela jiné zájmy než vy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jenze kolik lidi si koupi G-Sync monitor a AMD grafiku? Nikdo nebo snad jeden pomatenec omylem?

A kolik lidi si koupi FreeSync monitor a ma v pocitaci NVidia grafiku a kvuli FreeSyncu si priste koupi AMD?

Ja jsem presvedcen, ze to ekonomicky smysl nedava ani mne ani NVidii, jen se proste Huang sprajcnul a to je cely.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Jenze kolik lidi si koupi G-Sync monitor a AMD grafiku?"

Jak už jsem psal, je to spíš otázka "kolik lidí, co si koupili G-sync monitor a už ho tedy mají, si POTOM koupí grafiku od AMD?", navíc s ohledem na tržní asymetrii. Každý jeden, který si ho koupil, by k motivaci přejít (ať už ihned nebo při příštím upgradu) potřeboval nejen to, aby AMD byla srovnatelná a třeba o něco levnější, ale aby byla levnější o cenu srovnatelného FreeSync monitoru. Odtud ten relativní lock-in.

A ještě jeden nepřímý vliv nepodpory FreeSyncu: Ti, co teď mají GeForce a z nějakého důvodu najednou potřebují nový monitor (třeba kvůli poruše) jsou méně motivováni koupit si monitor s FreeSyncem, a pokud si ho nekoupí, tak zase při nákupu příští grafické karty budou mít o jeden důvod ve prospěch AMD míň (karta od AMD by na FreeSyncu přinášela o něco lepší zážitek v porovnání s kartou od nVidie, pokud by jinak byly vyrovnané, ale kvůli předchozímu vlastnictví karty od nVidie nebyl uživatel motivován si takový monitor koupit).

"A kolik lidi si koupi FreeSync monitor a ma v pocitaci NVidia grafiku a kvuli FreeSyncu si priste koupi AMD?"

Moc jich asi nebude, dokud grafický výkon AMD je porovnatelný nebo horší. Tohle v kombinaci s "nechce se mi experimentovat" je zřejmě docela silný důvod, proč spousta lidí nepřechází z GeForce na Radeon. Spousta lidí přeci ani nepřechází z Core na Ryzen, a tam by se dalo argumentovat, že Ryzen drtí Core cenou, výkonem i spotřebou současně a že jeho výhody proti Core jsou relativě vyšší než výhody Polaris proti Pascalu (nebo možná i Vegy proti Pascalu).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jen pro upřesnění. Úmyslně píši AdaptiveSync který není ani AMD ale VESA standard. Ale teď si matně vzpomínám že to nejspíš samovolně vyřeší DP standard 1.3(tuším), ten by měl mít podporu AdaptiveSync povinnou, né volitelnou jako DP1.2. Teoreticky by mohla jet NV na DP1.2 ještě dlouho, ale už to bude opravdu na hlavu. Myslím že tu na diit psal už i no-x k jedné mé reakci.
Ještě mě napadá že to může být taky proto, aby lidem nebylo jedno že jim lítá FPS 75-50. Takhle kdo chce obraz bez škubanců(tearingu), buď sníží detaily a doufá, nebo koupí co nejsilnější grafiku a tu má jen nvidie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AdaptiveSync = FreeSync. Jen pro upresneni pro nejakeho ctenare, ktery to treba nevi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Ale teď si matně vzpomínám že to nejspíš samovolně vyřeší DP standard 1.3(tuším), ten by měl mít podporu AdaptiveSync povinnou, né volitelnou jako DP1.2"

Podľa tohto článku na Wiki to tak nie je (viď odsek k DP 1.3):

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Citujem:

"The VESA's Adaptive Sync feature in DisplayPort version 1.3 remains an optional part of the specification"

Neviem ako je to všeobecne u iných Pascal grafík, ale minimálne GTX 1080 je DP1.2 Certified a DP1.3/4 Ready:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/10series/geforce-gtx-1080/

Takže už určitá podpora týchto rozhraní tu je. Ale neviem aký je rozdiel medzi Certified a Ready. Vie to niekto z vás?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas freesync je super fičura. Ale jaxe moc mezi uživateli nVidií o tom nemluví, setkávám se s tím, že to spousta lidí neví (a tak jim to nechybí). Pořád řeší OC, aby to dalo aspoň 60FPS. Tak jim říkám, že mě stačí 48FPS :)
Je to jedna z věcí, kvůli které jsem grafiku od nVidie zavrhl.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

detto, 2K freesync, takze nvidia ma smolku(teraz aj ja, potrebujem nieco take silne aspon ako gtx1070+-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nebude to tým, že hlavne ľudia, ktorí mali grafiku od AMD si kúpili monitor s FreeSync? Väčšina ľudí (nejakých 70%) má ale GPU od NV a z nich by som povedal, že ak už budú riešiť synchronizáciu, tak si veľa z nich kúpi monitor s G-Sync. Povedal by som, že v západných ekonomicky vyspelejších krajinách neriešia každý rozdiel v cene. A hlavne G-Sync sa nachádza hlavne v kvalitnejších a preto aj opodstatnene drahších monitoroch. No a už keď máš monitor s G-Sync, tak aj tvoja ďalšia GPU bude od NV. Rovnako je to ale aj naopak. Ak máš monitor s FreeSync, tak si tiež kúpiš Radeona, aby si to využil. Ja som vedel, že aj moja ďalšia GPU bude od NV, tak som si kúpil monitor s G-Sync minulý rok. Iná voľba nebola, pretože som s NV grafikami spokojný a nemám ich prečo meniť. Nevidím v tom žiadny dôvod na zavrhnutie NV.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Bootloader z RPi na EDID kasle, pritom je to jediny zpusob jak delat veci Plug'n'Play.
Vzdy se najdou nejaci exoti, co nechteji standardy dodrzovat :(

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

SBC masinky a standardy jsou zhruba jako ohen a dum ;) Trebars Odroid XU3/4 ma DP konektor, reknes si parada... nez to zkusis zapojit a obraz nikde. Zjistis ze ten mobilni SoC tamtung v odroidu ma ve skutecnosti pouze eDP (embedded DP) ktery vubec nepodporuje EDID ani zadne inteligentni "vyjednavani" s monitorem, takze musis zjistit tunu hardwarovych parametru sveho monitoru a natvrdo je nacpat kernelu. A takhle je to se vsemi SBC, vsude same oj*by, podivna reseni a skryte workaroundy...

V tomhle je svet x86 gajillion kilometru pred ARMem - v x86 mas temer na vsechno jeden driver. USB2/3, PS/2, PCIe, SATA - AHCI, zvuk - Intel HDA.... 99% bezneho hardware daneho typu funguje s jednim driverem, max se obcas pouzije nejaky dodatecny mini-driver na par detailu, pripadne exotickej hardware vyzaduje vlastni ovladace.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To se neboj tech ovladacu je o dost vic, ale skutecne plati ze na x86 existuje cela rada ovladacu napsana nikoliv na konkretni kus HW ale na standard a tim pak funguje na spoustu ruzneho HW (a taky uz muze byt primo v systemu a nemusi se stahovat).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

VESA se stara prevazne spise o i/o rozhrani, sbernice, protokoly, datove rozsireni
(typicky priklad Display Port nebo FDMI, ci VBE, DCC, E-EDID atd.)
Khronos je zase o API
nejak moc nevidim duvod ke spekulacim, ze si lezou do zeli, spise budou spolupracovat
hlavni je, ze tyto autority co neco uz dokazali konecne resi standardy co budou davat smysl

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.