Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Xaviant prezentuje ukázku TrueAudio pro Lichdom, rozdíl je slyšet i ve stereu

Asi jsem hluchý, ale rozdíl je minimální, zkoušeno na sluchátkách Sennheiser HD 485. Pravděpodboně zvuk bude zajímavější přímo ve hře než takto zprostředkován přes youtube.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Rozdiel 0, mam dobre sluchatka aj dobry sluch, ak to nieje mozne rozpoznat v takejto scene kde sa len pozerate, tak uz urcite to nerozpoznate v zapale boja. Bud maju to video blbo urobene alebo si tu niekto robi srandu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak to máte asi opravdu problém. Já to slyším, a mám zato že pokud jde o sluch tak už není vzhledem k mému věku to co býval :-). Teď vážně, slyšet to je, někdy více někdy méně. Třeba u toho krbu je to evidentní rozdíl. Nesporně však to bude chtít sluchátka co lépe umí prostorový zvuk. Pro mne to znamená se zamyslet a pomalu se začít rozhlížet po nějakém modelu. I když si myslím že jak se to rozšíří tak se sluchátka která budou lépe reprodukovat takový zvuk na regálech množit buněčným dělením :-).

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No ja to teda slysim. Soustredte se na pocit odkud jde zvuk, s tim AstoundSound pluginem je to daleko jasnejsi

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky to slyším (Sennheiser PC 350). Možná si přepněte to video na 1080p, a zkuste zavřít oči.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Určitě to chce HD, zapomněl jsem to ve článku připomenout. Při nižším rozlišení je zároveň snížena kvalita audiostopy a výšky jsou dost "rozbředlé", což rozdíl částečně stírá.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tohle přece není žádná novinka emulovat prostorový zvuk na stereu, to už tu bylo před x lety...

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Tak tak, aneb binauralni nahravky pomoci dvou mikrofonu

http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording

Pearl Jam dokonce takto vydalo cele jedno album... pojmenovane jak jinak nez "Binaural" :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

u toho ohne je to sliset pekne, otázkou je, jestli není umele zkriplene stereo, protože takhle hnusne a rychle me to u zadne hry neprechazi :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

dej si facku za to "slišet" :D

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Taky slyším rozdíl. Jasněji tam rozpoznávám, zda jde zvuk zepředu či zezadu. Když jde zepředu, jsou tam slyšet vyšší frekvence, když zezadu, jsou ty vyšší frekvence utlumeny jakoby lebkou.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Dokonce to jde lehce dal nez jen k absenci urcitych frekvenci...obvykle rozhoduji vyssi frekvence, které jak spravne bylo receno, neprochazi zezadu prez boltce do usi.... nicmene ucho ma mnoho ruznych odrazných plosek a dost specificky tvar, takze ruzne frekvence se do ucha dostavaji trosku ruznou cestou a mnohdy i s malickym casovym posunem ... ten posun pak dokážeme identifikovat a urcit směr. Proto ma ucho protahly tvar nahoru, trosku kratsi vodorovne a malou odraznou plochu primo u vstupu do zvukovodu.

Dal samozrejme funguje stereo-efekt ... kdy se porovnava rychlost dopadu zvuku do praveho a levého ucha... ale opet trosku pomahaji prave ty "odrazky" protože zcela podvědomou reakci člověka při zamerovani zdroje zvuku je ruzne naklaneni hlavy (psi a kocky nataci cele usi) - snoubi se tak obe metody pro daleko lepsi výsledek.

A jak mnozi tusi ... AMD opravdu neobjevila ameriku ... mnoho těchto triku používalo uz A3D (Aureal).

Lehce bych pak dementoval EAX ... jestli me ma pamet neklame, EAX samo o sobe neumi vytvořit nic vic nez stereo panning a hlavne Reverbation - tedy efekty druheho a vyšších odrazu zvuku dle vybraneho typu "prostředí" ... nebude se lisit pokud budete stat u steny nebo uprostřed mistnosti! Nepracuje s umistenim v mistnosti - jen s typem mistnosti.
Doplnkem k EAX, které castecne navozuje dojem prostorovosti je pak zpracovani zvuku, který se miri primo od zdroje a první odraz (echo) ... tim lze docilit tri dalších efektu - zvuk sireny primo (chlapek mluvi prd vama), zvuk za prekazkou, který prichazi prvnim odrazem (chlapek se schovava za malou zídkou) a zvuk za prekazkou, který se k posluchaci neodrazi a je zatlumeny (chlapek stoji za zavrenejma dverma)

Bohuzel, většina zvukových technologiích se ve hrach zapomněla velice rychle a posledních deset let se omezujem na triky na téma EAX ... s prostorovym zvukem to nemá moc spolecneho.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rozdíl je v plynulém přechodu zvuku mezi kanály a v pozici v prostoru a je tam dokonce rozdíl když je objekt vepředu či v zadu. Na obyč sluchátkách je to slyšet jakž takž, na lepších to už bude zase jiná.

Ovšem tohle přece není nic nového, tohle přece umí EAX od Creativu a to is se simulací prostředí. Bohužel, protože většina lidí hraje na onboard zvukovkách, je ten EAX většině hráčům k ničemu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano a ne... EAX ma sadu pevnych funkci, ktery to umi a dokud creative nevyda novou verzi + novy zvukovky tak se nic nezmeni.

True Audio je 3 (myslim) jadrovy DSP processor, na kterym bezi program, ktery si tam hra nahraje. Takze hra chce jiny efekty? Tady je binarka (program) pro DSP, kterej je pocita.

Proste
EAX: zapni funkci "prostredi velka hala"
True Audio: Tady mas kod co budes se zvukem delat. (to ze je to kod "prostredi velka hala", kterej napsal nekdo cizi je jedno)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

a X-fi bylo ctyrjadrovy (400MHz) ...
a predhodil jsi mu EAX 1 az 5 pres OpenAL (EFX) nebo D3SD a spocital to

proste navrat k hw akcelerovanemu zvuku
coz me tesi, jen je mi smutno, ze to prislo az pote co ho MS zavrazdil :)

hura Vista, zabit DS3D , vynutit xaudio pro CPU
hlavne nikomu nerict se na Xboxech pocita na specialni APU casti :)

NVIDIA a Creative Labs lze zase podekovat za to ze OpenAL neni pod Khronosem
Creative Labs zase sedel na EAX3-5 jako husa na prameni az vyschl

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No v tomhle pripade diky bohu za konzole. PS4 ma TrueAudio, takze o podporu ve hrach bych se nebal. Navic tezko microsoft zakaze nakopirovat neco do GPU pameti, Vykopirovat z ni vysledek a poslat to na repraky prez windows :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud vim od praveku DirectX bylo prave Direct Sound 3D to rozhrani, které umelo jen zvuk polozit do prostoru,... ale samo s nim nic nedělalo. Protože umožnilo pripojit vlastní zpracovani zvuku - říkejme třeba plugin - tak bylo mozne vzit data od DS3D a HW je prepocitat podle toho co si zrovna dany plugin myslel, ze bude znit spravne.

Nicmene tato metoda byla udrzovana od dob krale Klacka a nikdo ji vazne nepouzival posledních 10 let. Protože tu a) nebyly zvukovky, které by to umeli pocitat b) creative se svým EAX totalne pohltil trh a opravdove 3D audio prestalo existovat.

Tak popravde nevidim kde je ten big deal "ms nam zrusil něco co se nepoužívalo". Ostatne jeden z duvodu proc se od DS3D upustilo, byl i v pomalosti ... proste to nebylo navrzene na modernejsi low-latency audio (věc, kvůli které se jablickari woknarum chechtali dlouha leta před prichodem Visty)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

DS3D nezabily Visty ani MS, ale Creative( s malou pomocí ostatních) a chování jeho HW a SW pod Win XP.

Dodnes jediná věc co dokáže nahodit na mých Win 7 BSOD je Creative zvukovka.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Já nic neslyšel, ale pokud díky tomu bude míň zatíženej procesor, tak to smysl má. A uvidíme co to bude umět za efekty...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Rozdiel pocujem. MacBook air, koss porta pro. Stereo je obycajne prepinanie medzi kanalmi, TrueAudio je nejak v priestore.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Ten rozdíl slyším na obyčejným notebooku Asus X550VB.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jakž to člověka, který vyzkoušel tunu 3D sluchátek (jak 5.1 i virtual), několik zvukových karet s Dolby Digital, DTS, EAX, binaural ...
musím říct, že tohla byla asi nejslabší prezentace prostorového zvuku, jakou jsem za velmi dlouho dobu slyšel.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Zkoušel jsem to na reproduktorech a tam to není vůbec poznat. Potom jsem to zkoušel na KOSSech a ta první ukázka, tam se to dalo poznat, že to praská jakoby trochu zezadu a krouží kolem, ale ne moc přesvědčivě. Ten oheň nebyl poznat, jestli je vpředu nebo vzadu. Pokud jsem se na to koukal, tak jsem si to vsugeroval, ale pak jsem si to pustil se zavřenýma očima a nebyl jsem si zrovna jist, kde se v prostoru nachází, bylo to tak nastejno. U toho snipera to bylo spíše zleva, možná drobná výchylka dozadu by tam být mohla, ale zase nic, co bych mohl jistě potvrdit...

Prakticky se to ale neliší v ničem od jiných technologií, co jsem už v minulosti slyšel...

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

mantle + true audio maju buducnost, a NV si so svojou marketingovou politikou aj s physx + gsync moze spytovat svedomie :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže proprietárne technológie AMD majú budúcnosť, ale proprietárne technológie NVIDIe sú len marketing a treba si za ne spytovať svedomie? :-)

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Je tam několik rozdílů. Pokud chce člověk G-Sync, musí si koupit grafickou kartu Nvidie, připlatit za modul v LCD panelu a navíc vybírat z omezeného množství panelů, které svými parametry nemusejí zákazníkovi vyhovovat. Pokud chce uživatel TrueAudio, nemusí k tomu dokupovat žádnou speciální předraženou audiosoustavu; profitovat bude i hráč se sluchátky za šedesát korun a integrovanou zvukovkou. TrueAudio navíc není vázané na konkrétní typ produktu, je podporované na grafických kartách, nových APU i na PS4, což je velmi slušný potenciál k úspěchu. Mimo jiné to znamená, že TrueAudio má prostor i v sestavách s grafickou kartou od Nvidie (o G-Sync se to opačně říct nedá).

Podobně by vypadalo srovnání Mantle a PhysX. Zatímco strategie s PhysX byla nastavená restriktivně - majitele původní karty Ageia Nvidia záhy odstřihla a kód akcelerované verze pro CPU byl tak zprasený, aby uživatel bez GeForce neměl šanci, tak Mantle nijak nepenalizuje uživatele, kteří nemají kompatibilní hardware. Hru můžou dál plnohodnotně provozovat pod DX bez toho, aby jim framerate podal na nehratelnou úroveň.

I když jde o rozdílné záležitosti, které nelze srovnávat technologicky, lze přímo srovnávat filozofii. Pokud pomineme potřebu grafické karty konkrétního výrobce, pak G-Sync vyžaduje po uživateli příplatek (dražší LCD) a ještě mu omezuje výběr (stejný princip jako 3D Vision, tzn. stejné vyhlídky na úspěch). PhysX příplatek nevyžadoval, ale zase penalizoval uživatele bez kompatibilního hardwaru. Oproti tomu Mantle ani TrueAudio nevyžadují ani příplatek za doplňkový hardware, ani nepenalizují uživatele s nekompatibilním hardwarem.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Ad TrueAudio: čo presne znamená, že TrueAudio má priestor i v zostavách s grafickou kartou od Nvidie? Neakceleruje ho priamo HW dodávaný od AMD? Akým spôsobom môže ho mať aj človek, ktorý nemá v zostave GPU alebo APU od AMD?

Ad Mantle: na geeks3D.com som čítal že sa jedná o mix high level API (na úrovni DX či OGL) a low level API. Podporu v ovládačoch pre NV GPU by som videl max pre high level vrstvu. Ale low level? Možno by bolo dobré vedieť čo si pod low level API predstavuje AMD, pretože ja to vidím tak, že low level API je programove rozhranie späté s určitým HW (využivajúce priamo inštrukcie daného HW a teda na 99.9% nekompatibilné s iným HW - v tomto prípade HW AMD vs HW NV a Intelu). Takže ako to teda má byť? V takomto rozložení by to vyzeralo na podobnú stratégiu ako má NVIDIA s PhysX. Teda menej zaujímavú časť nechať všetkým (high level vrstva Mantle) a časť nechať pre seba (low level vrstva). U PhysX je väčšina features akcelerovaná cez CPU (už 3 roky neplatí, že je CPU kód zmršený, čo tiež nie je presné keďže to vyzerá ako keby ho NVIDIA zmršila, aj keď je pravda, že vačšina hier stále využíva SDK 2.x spred roka 2010 a teda aktualizácie nevyužíva). Iba časť je exkluzívna (a práve tá zaujímavejšia).

Netuším ale, či je toto všetko o Mantle pravda. Zatiaľ sme nevideli žiadnu hru reálne bežať a nemohli otestovať. Takže sa rád nechám prekvapiť. Zatiaľ sa mi nechce veriť, že je AMD nejaký samaritán, ktorý rozdáva výsledky svojho know how aj pre konkurenčný HW namiesto toho, aby podporili ten vlastný (ktorého predaje v rámci diskrétnych kariet opäť klesli oproti minulému kvartálu a na rozdiel od NVIDIE). Minimálne TrueAudio je presne o tom ak mi to teda niekto nevysvetlí v prípade, že sa mýlim.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"Mimo jiné to znamená, že TrueAudio má prostor i v sestavách s grafickou kartou od Nvidie (o G-Sync se to opačně říct nedá)."

No tak moment, tady mě něco nehraje. Pokud vím tak VŽDYCKY musím mít pro TrueAudio produkt od AMD, který jej podporuje. Samozřejmě se bavím o hw akceleraci. Je to totiž úplně to samé jako u, za tento přístup nenáviděného PhysX, který si mohou užít i majitelé AMD karet. To je vpodstatě to cos napsal.

Mantle ještě nikdo neviděl, dokumentace taky není tak nevím co s čím chceš srovnávat a navíc ještě takhle blbě - když už tak místo PhysX postav celou CUDA, z které těží nejen fyzika (PhysX) ale také široká řada neherních aplikací. Podotýkám široká a ne dva programy jako u AMD.

O rozdílné filosofii nemůže být řeč - zkrátka obš dvě firmy si chtějí prosadit svojí technologii, žádný "hodný a zlý" v tom není. Je v tom jeden velkohubej neschopnej a druhýmu už to x-let funguje. V obou případech budeš vždycky připlácet, žádné "zadarmo" prostě není a tečka.

"Oproti tomu Mantle ani TrueAudio nevyžadují ani příplatek za doplňkový hardware, ani nepenalizují uživatele s nekompatibilním hardwarem."

- OK, takže dáme příklad a ty mě to vysvětlíš jak je to s tím nedoplácením ;)
Mám dejme tomu 8 jádro Bagr (příp. Intelí cokoliv), vga Matrox Parhelia.

Otázky zní:
1) Do jaké míry mohu využít TrueAudio bez pořizování dalšího produktu od AMD? Porovnej s PhysX.

2) Jak mohu využít Mantle bez pořizování dalšího produktu od AMD?

3) Doplňující otázka za 5 bludišťáků:
S čím konkrétně penalizuje nVidia nebo její technologie uživatele s nekompatibilním hardwarem?

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Prosim o presny navod, jak si doma zprovoznim TrueAudio, mam sestavu s CPU Intel 3770K a dve grafiky GTX760, cili nic od AMD. Dekuji predem za radu, jak to zprovoznit.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.