Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Playstation 5: Zen 2, Navi a podpora pro raytracing

V posledních týdnech bylo nezvykle často slyšet o hardwarové konfiguraci Playstation 5, a tak nebude od věci zrekapitulovat nové poznatky…

Zpětná kompatibilita

Playstation 5 bude zpětně kompatibilní s hrami pro Playstation 4. Kompatibilita se bude týkat i VR-setu. Již delší domu je však známé, že vše potřebné bude vestavěno v konzoli, takže set bude možné patrně připojit přímo, bez potřeby externího rozhraní. Kompatibilitu her usnadní zachování grafické architektury z řady GCN, která sice bude o nějakou tu generaci novější, ale základní princip fungování zůstane zachován.

Grafické jádro - Navi

Proslýchá se, že Navi bude poslední generací vycházející z GCN, což je patrně důvodem, proč si ji Sony vybrala. Relativně snadné zajištění zpětné kompatibility je podstatná výhoda. Co však přinese Navi nového a jak se bude lišit konzolová verze od desktopové (ta by mohla být uvedena již v polovině roku), zatím není známo. Ví se, že nabídne podporu „nových pamětí“, což je v současnosti vykládáno jako podpora GDDR6. Lze ale očekávat, že by se mohla objevit i varianta s HBM rozhraním. To se ale netýká herní konzole, která patrně ponese nějakou verzi GDDR.

Raytracing?

Mark Cerny ze Sony zmínil, že Playstation 5 bude podporovat raytracing. Nadpis by tudíž mohl být bez otazníku. Ten ovšem symbolizuje, že není jasné, jakým způsobem bude podporován. Jeden z vývojářů Metro Exodus totiž v rozhovoru pro Digital Foundry zmínil, že nadcházející generace konzolí bude podporovat raytracing bez specializovaných jednotek. Další střípek kontextu přidává březnová novinka webu Red Gaming Tech, podle níž bude Navi 20 (největší čip této architektury, chystaný na rok 2020) podporovat raytracing. S ohledem na fakt, že raytracing jako takový zvládá i současný hardware AMD (v profi segmentu již relativně dlouho), by to mělo znamenat, že Navi 20 přinese nějakou novou formu akcelerace. Bylo by zajímavé, pokud by v roce 2020 vyšla Playstation 5 s Navi a zároveň PC grafická karta s Navi 20, přičemž první by raytracing podporovala bez specializovaných jednotek a druhá s nimi. Otazníky tedy zůstávají.

CPU - osmijádrový Zen 2

Největší posun Playstation 5 se ale odehrává v procesorové části. Zůstane sice osmijádrová, ale obstarožní Jaguar (který kupodivu stačil neuvěřitelně dlouho - především díky low-level API) nahradí o mnoho generací novější Zen 2. Pokud vezmete v potaz, že Zen (1) přinesl až dvojnásobné IPC oproti Bulldozeru (již ten měl vyšší IPC než Jaguar), přičemž 7nm proces umožní velkým jádrům Zenu dosažení i vyšších taktů, než na jakých běžel malý Jaguar, pak asi nikoho nepřekvapí, stoupne-li procesorový výkon 3× (a bude-li možné efektivně využít 16 vláken, tak i více).

Známý overclocker Tum Apisak navíc nedávno vyšťoural, že základní takt tohoto osmijádra by mohl být 1,6 GHz a některé indicie poukazují na boost až 3,2 GHz. Pro srovnání: Původní Playstation 4 běžel na až 1,6 GHz a Playstation 4 Pro na až 2,13 GHz. Pokud budou finální frekvence odpovídat očekávaným hodnotám, posune se maximální takt procesorových jader o 50-100 %.

SSD a 8K

Konzole nabídne 8K výstup, to znamená HDMI 2.1 / DisplayPort 1.3-1.4. Nedá se asi čekat, že by byla snaha o rendering her v 8k rozlišení, ale 4k bude jistě konzole zvládat obstojně (s odřenýma ušima jej nabízí i Playstation 4 Pro). Hráči, kteří nemají rádi dlouhé načítání her, jistě ocení výbavu konzole SSD diskem. Rychlejšímu načítání by mohl pomoci i výrazně výkonnější procesor. Alespoň v tom ohledu, že se přechodem HDD->SSD pouze prvek limitující rychlost načítání her pouze nepřesune na jiný prvek.

Zvuk - TrueAudio 3?

Označení TrueAudio berte raději jako určitou nadsázku, ale Cerny potvrdil, že konzole nabídne: „custom unit for 3D audio“. Tedy nějaký hardwarový obvod akcelerující prostorový zvuk. Původní TrueAudio byl integrovaný hardwarový obvod, později AMD s TrueAudio Next začala využívat unifikované jádro (bylo to s generací GCN3, kdy řízení priorit bylo již tak precizní, že si AMD mohla dovolit zpracovávat i úlohy, kterým je z důvodu požadavku na rychlou odezvu potřeba dočasně věnovat vysokou prioritu. Zmíněná GCN3 podporovala jako původní TrueAudio, tak i TrueAudio Next. Nyní však Cerny hovoří o „custom unit“. Bude zajímavé sledovat, co se z toho vlastně vyvrbí.

Termín vydání

Podle zdrojů webu DigiTimes, které má mezi dodavateli, to vypadá, že SoC pro Playstation 5 bude hotová ve třetím kvartálu (tedy létě) 2020 a vydání pak bude následovat k neupřesněnému datu ve druhém pololetí roku 2020. Lze očekávat, že se Sony pokusí „chytit“ předvánoční sezónu 2020, což by v ideálním případě znamenalo druhou polovinu října / první polovinu listopadu 2020. Teoreticky by mohlo k vydání dojít i o něco později, ale při vydání novinky méně než měsíc před Vánoci už obvykle dochází k určitým ztrátám v prodejích, protože část zákazníků nechce riskovat, že nebude mít co pod stromeček a svým ratolestem koupí (dříve) něco jiného.

Diskuse ke článku Playstation 5: Zen 2, Navi a podpora pro raytracing

Středa, 24 Duben 2019 - 15:51 | GeorgeZeman | Kdyz si clovek uvedomi ze treba filmovy efekty v...
Úterý, 23 Duben 2019 - 18:33 | Tom | - kdo tu řeší cenu ? - kdyby to bylo jak říkáš(...
Úterý, 23 Duben 2019 - 16:35 | Cichas | Kdyz jsme u toho 3D audia - jak je to ted vlastne...
Úterý, 23 Duben 2019 - 16:06 | JirkaK | ano a filmové studia určitě platí výkon...
Úterý, 23 Duben 2019 - 10:16 | Tom | "Navi a podpora pro raytracing" Nema to...
Úterý, 23 Duben 2019 - 10:08 | Tom | Ty farmy urcite nepocitaji jeden snimek ale xx...
Úterý, 23 Duben 2019 - 09:42 | IT Joker | „No karta která by realtime zvládala raytracing...
Úterý, 23 Duben 2019 - 09:24 | VŠK | Máte na mysli snímek*, snimek+ , nebo snímek#? A...
Úterý, 23 Duben 2019 - 07:55 | Sheldoniq | No a pak jste se probudil s rukou v nočníku....
Úterý, 23 Duben 2019 - 07:08 | JirkaK | No karta která by realtime zvládala raytracing...

Zobrazit diskusi