Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Vulkan ve World War Z: Radeon R9 380X na úrovni GTX 1060, RX 590 nad RTX 2070

Nízkoúrovňová API obvykle GCN Radeonům svědčí. Podpora API Vulkan pro hru World War Z ale představuje extrém. I obstarožní Radeony se totiž dostávají na výkonnostní úroveň nejnovějších GeForce-Turing…

Hra World War Z může běžet pod DirectX 11, které je stále asi nejrozšířenějším herním API. Výkonnostní výsledky pod tímto API jsou takové, jaké by zapadly do herního průměru dvaceti jiných her. Radeon VII konkuruje GeForce RTX 2080, Radeon RX Vega 56 zase GeForce RTX 2070, pouze nižším modelům Radeonů se daří trochu lépe, než by bylo obvyklé, například Radeon RX 580 je schopný překonat GeForce GTX 1660 a třeba Radeon RX 470 je o 10 % nad GeForce GTX 1060. Na podobné výsledky ale lze v některých hrách narazit, takže nejde o nic, co by se vymykalo a co by zasluhovalo větší pozornost.

Ta ovšem patří nasazení API Vulkan. Ještě než přejdeme k výsledkům, které naměřila redakce webu GameGPU, zaslouží si pozornost specifický styl grafů. Redakce považuje za klíčová minima FPS, takže jsou výsledky řazeny podle nich. Délky celkových pruhů pak nevyjadřují pouze průměrné FPS (ty jsou uvedeny číslem), ale reflektují i minima. Pokud má tedy např. jedna karta min-FPS 40 a průměr 80 FPS (tj. celkem 120), bude její pruh v grafu kratší než pruh karty s min-FPS 50 a průměrem 75 FPS (tj. celkem 125). Jde o optické zdůraznění vlivu minim, které jsou do jisté míry klíčové pro celkovou plynulost.

Začněme od 1920×1080, detaily jsou vždy nejvyšší.:

Začínáme od nejnižšího rozlišení, takže začněme od nejnižších a nejstarších GPU. První kartou, která je schopná dosáhnout průměrných 60 FPS, je Radeon R9 380X, který letos oslaví čtvrté narozeniny. Dosahuje výkonu o 50 % vyššího než tehdejší konkurent, GeForce GTX 960. V testu nejsou zastoupené Radeony R9 285 a R9 380, ale s ohledem na obvyklý odstup oproti modelu s „X“ lze očekávat, že by byly někde na úrovni GeForce GTX 970. Radeon R9 380X zde konkuruje o generaci novějšímu mainstreamu, GeForce GTX 1060. Dobře si vede i Radeon R9 290, který letos oslaví šesté narozeniny, ale pozici jeho a dalších výkonnějších karet nemá příliš smysl hodnotit v 1920×1080, takže rovnou přejdeme na 2560×1440:

Radeon R9 290 a Radeon R9 290X si v kombinaci s FreeSync monitorem poradí i s 2560×1440, přičemž v tomto rozlišení překonávají GeForce GTX 1060 (Pascal), respektive GeForce GTX 1660 (Turing). Jejich dobová konkurence v podobě GeForce GTX 780 (Kepler) bohužel v testu zahrnutá není, ale nijak to nevadí, protože je zřejmé, že si poradí i s high-endem o generaci novějším, GeForce GTX 970 a 980 (Maxwell). Mainstream reprezentovaný architekturou Polaris, tzn. Radeony RX 4xx a RX 5xx jsou opět 50 % nad modely, kterým v době svého vydání konkurovaly. Radeon RX 470 stojí oproti GeForce GTX 1070 a nové GTX 1660 Ti, Radeon RX 580 překonává GeForce GTX 1070 Ti i novou GeForce RTX 2060. Loňský Radeon RX 590 si pak poradí i s GeForce RTX 2070. Pokud jde o starší high-end, trápí Radeon R9 Fury X o generaci novější produkty, než proti kterým v době vydání stál. Tím se opět dostáváme k výkonnostní úrovni, která stačí na o stupeň vyšší rozlišení, 3840×2160:

Radeon RX Vega 56 stojí mezi GeForce GTX 1080 Ti a GeForce RTX 2080. Všechny tyto karty s monitorem podporujícím adaptivní synchronizaci dosáhnou zcela plynulého obrazu i ve 4k, FPS se krásně vejdou do rozsahu 99 % kompatibilních monitorů. Pro monitor bez podpory FreeSync / G-Sync pak bude lepší Radeon RX Vega 64, Radeon VII nebo GeForce RTX 2080 Ti, která však nabídne FPS jen o 4 vyšší.

Pokud bychom hledali hardwarový prvek, který stojí za výkonem pod API Vulkan, asi bychom narazili. Není to fillrate, není to datová propustnost. V některých ohledech odpovídají FPS aritmetickému výkonu karty (ten mají GCN Radeony velmi vysoký), na druhou stranu to nevysvětluje, proč je např. aritmeticky pomalejší Polaris (~2304 SP) reálně rychlejší než aritmeticky výkonnější Hawaii (~2816 SP) nebo Fiji (~4096 SP). Zde už se evidentně projevují architektonické rozdíly mezi jednotlivými generacemi GCN a to více než u většiny jiných her.

GeForce, které jsou v odpovídající pozici vůči sobě, zůstávají celkově o generaci až dvě výkonnostně upozaděné oproti Radeonům. I u nich je znatelné, že novější architektura mnohdy dělá více než hrubý výkon, ale na dorovnání to nestačí.

Výsledky ve World War Z pod Vulkanem se zcela vymykají pozicím karet v obvyklých herních průměrech a reprezentují tak buďto samy sebe, nebo určitou technologickou zajímavost. Lze ale na jejich základě říct, že pokud vlastníte 4 roky starý mainstreamový nebo 6 let starý high-endový Radeon, na rozhýbání hry v nejvyšších detailech a často i v 2560×1440 to stačit bude.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Vulkan ve World War Z: Radeon R9 380X na úrovni GTX 1060, RX 590 nad RTX 2070

Neděle, 28 Duben 2019 - 23:51 | KOCHREN | Tak jsem si říkal, že i když nemám moc času, tak...
Sobota, 27 Duben 2019 - 12:40 | tombomino | Neodolal jsem...nejlepsi karta...prvni minuta...
Sobota, 27 Duben 2019 - 12:21 | JirkaH76 | Uzasne analyticky, akorat nikdo (vcetne analytika...
Pátek, 26 Duben 2019 - 21:16 | Milan Bačík | Ono obecně vzato je Vulkan/DX12 větší přínos pro...
Pátek, 26 Duben 2019 - 16:56 | Jaroslav Crha | Jo Sládek, to byl fištrón.
Pátek, 26 Duben 2019 - 16:32 | JirkaK | Nicméně někde jdou vidět informace že to běží...
Pátek, 26 Duben 2019 - 16:27 | Mali | Vulkan ma krapet strmou krivku uceni. Na zacatku...
Pátek, 26 Duben 2019 - 16:11 | JirkaK | No ale pokud vím tak Doom, nebo Wolf? dnes na...
Pátek, 26 Duben 2019 - 16:09 | JirkaK | Takže za 3-5 let se možná začnou objevovat více,...
Pátek, 26 Duben 2019 - 16:06 | Mali | https://pcgamingwiki.com/wiki/...

Zobrazit diskusi