AMD CodeXL 2.0 je nyní open-source, v rámci iniciativy GPUOpen
CodeXL 2.0 od AMD pochopitelně není jediný nástroj, který mají vývojáři aplikací či her pro GPU k dispozici pro zjišťování, kde jim v kódu „sedí žába na prameni“ a kde by se co dalo vylepšit a urychlit. Jsou i nástroje jiné (například ty od Nvidie v rámci GameWorks). Tento od AMD je ale nyní díky firemní iniciativě zveřejněn pod otevřenou licencí, tedy až na některé dílčí části, kde je intelektuální vlastnictví jiných firem a které AMD tudíž nemůže vydat.
CodeXL bylo dosud uzavřenou aplikací. Nyní je v projektu vítán příspěvek dalších firem či jedinců, aby se CodeXL stalo lepším nástrojem. Z programu byly odstraněny i prvky spojující ji se značkou AMD. Firma ale bude nadále ve vývoji CodeXL pokračovat. Jinak druhá verze přidává mód analýzy snímků, debugging s linuxovou verzí, podporu pro GLSL shadery na Vulkan API, vylepšení v oblasti profilace / spotřeby, aktualizovanou podporu HSA a další věci.
Je zajímavé sledovat rozdílný přístup různých firem. Kupříkladu jedna drží většinu věcí pod pokličkou a navíc záměrně některé věci upravuje tak, aby na konkurenčních produktech buď vůbec nefungovaly, nebo fungovaly podstatně hůře. A druhá firma zase vše zveřejňuje pod open-source licencí, včetně architektury svých GPU ovladačů a vývojářských nástrojů. Jasné je, že ta první se od té druhé může hodně učit, bez ohledu na to, že sama ku prospěchu trhu neposkytuje ze svých nástrojů nic moc. Jednoho dne to třeba tu druhou firmu bude mrzet, ale štít má čistý a to se také počítá.