Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Analogový účet: 2203 Kč za rok

Na film jsem nikdy nefotil (asi škoda), ale zajímá mě spíš jeden technický detail: jak u filmového foťáku změnit ISO podle situace?
Přímočaré řešení je docvakat film až do konce, ale to je drahé plýtvání. Navinout film zpátky do kazety, dát tam jiný, a pak ho po vrácení přetočit tam kde jsem skončil mi přijde dost nepraktické a obtížné se trefit. Takže mi vychází, že pokud chci fotit na denním světle (ISO 100) i v šeru (ISO "hodně"), např. svatby, tak bych měl mít dva foťáky a v každém jinak citlivý film.

Jinak za filmy jsem pochopitelně utratil 0,- Kč. Za zrcadlovku, skla a příslušenství šesticifernou sumu. Když ji vydělím počtem zatím pořízených snímků, vychází mi DSLR na cca 10 Kč/snímek. Je to drahý koníček, ale cena na snímek se průběžně snižuje. Tedy jen do koupě dalšího objektivu. ;-)

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

jsem zvědav, jaké budou odpovědi. kamarádka mi povídala, jak to v době filmové řešívala ona, a byla to dost drsná alchymie. buď měla dvě těla a v každém jinak citlivý film a nebo to řešila různou přeexpozicí a podexpozicí a následným dotahováním procesu v temné komoře - čas ve vývojce, teplota vývojky, prý i různá složení. samozřejmě si musela nějak evidovat, jaký snímek brala s jakým nastavením. no zlatý RAW a práce v Lightroomu/NIK collection...

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

Tak pull nebo push proces jako takový není problém. Něco jiného jsou různé citlivosti na jednom filmu, to se fakt nedoporučuje, ač trochu zachránit to jde vyrovnávacím voláním a následně v pozitivním procesu třeba různou gradací papíru (nebo MG filtry/papíry), ale je to prostě prasárna. U kina je lepší raději měnit filmy a obětovat jedno mezipolíčko, přičemž na pozici se pak procvakáš metodou nejkratší čas závěry+nejvyšší clona objektivu (a pokud možno ve tmě). Byly o stroje jako Dynax 9, které uměly nastavit film vždy na konkrétní políčko. Problém je samozřejmě u svitku, ale i tam jde vymotat jej, přemotat zpět na původní špulku a znovu se na patřičnou pozici posunout (což se smaozřejmě 100x líp dělá se starým přístrojem s okénkem na číslo políčka, než s novým, tkerý si sám řídí pozici políček).

Jinak Ilford HP5 s citlivostí 400 jsem už prasil jak na 200, tak na 3200 (a jde s patřičnou vývojkou a skřípěním zubů jít i na 6400).

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

jakým způsobem se dalo docílit různých citlivostí na jednom filmu? rozepiš se prosím

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

V zásadě je to tak, že podexponovaný film necháte ve vývojce delší dobu, přeexponovaný kratší dobu než je standardní doba. Viz třeba http://motion.kodak.com/motion/Support/Technical_Information/Processing_.... To se samozřejmě týká všech políček na daném kusu filmu, takže tímto způsobem nemůžete střídat podexponovaný a přeexponovaný snímek, ale celý film buď přeexponujete nebo podexponujete (v zásadě by se dal i stříhnout a části vyvolat různě).

+1
+22
-1
Je komentář přínosný?

jeden svitkovy Ilford 27 DIN foceny v seru jsem vyvolaval 4h v silne redene R09 / redeni uz nevim, je tomu cca 30 let, ale tusim, ze to bylo cca 4x redenejsi nez standard, nebo dokonce vice? /, jedna fotka byla dle me velmi vydarena a zaslouzila si A3, i focenemu objektu se libila a byla povesena na stenu
tech Ilfordu tehda padlo za vlast vice, nez jsem nasel "optimalni redeni a dobu vyvolavani"

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

kdo neveri, at tam bezi...:)
expozice byla nastavena na film 36 DIN.../ podle luxmetru /

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

vyvolávat filmy mimo jejich deklarované citlivosti chtělo dobrat se zkušeností k použitelnému postupu, obecně je to ale prasárna.
fotografové na plný úvazek bývali ověšení několika těly jako vánoční stromeček. jednak aby něco neprošvihli, když v jednom těle dojel film na konec, druhak že měli založené různé materiály. (vzadu na těle byly rámečky pro zasunutí odtrženého víčka krabičky pro snažší orientaci)
amatéři si vystačili třeba s dvěmi těly a založenými různými materiály. dalo se taky udělat převinutí zpět do kazety, nalepit na film potmě značku a posunovat se po hmatu, ale travalo to dlouho s nutností černého rukávu, tmavé místnosti, etc.)

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

mno, kdo si hraje, nezlobi...
videl jsem par vysledku / casopis Fotografie z prelomu 70-80. let nebo naka literatura? /, tak jsem to holt prubnul a vysledky byly zajimave...
nikde jsem nepsal, ze tak maj lidi fotit, toz tak...

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

Odpoved je velice jednoducha.

Pokud mi jde o kvalitu tak prece nebudu fotit na kinofilm - takze budu fotit na svitek. A stredofmotaove aparaty maji co? Vymenne kazety. Tudiz kdyz mam potrebu menit citlivost, poridim si aparat kde jde prohazovat filmyh uprostred foceni.

Stredoformatova Mamiya RB67 se 3 objektivy stoji pod 10.000 Kc a postou z Japonska je tu za 4 dny......

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

Zapomněls k ceně připočítat permanentku do "fitka" či lépe posilovny, kterou by si měl člověk pořídit aspoň pár měsíců před koupí rb67 ;-)...

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

nebo zapojit tašku s kolečkama ;)

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Tak citlivosti se s filmy nemění jak Baťa cvičky. Osobně jsem daleko více tahal stativ než dnes pro digitál. Navíc není zase až tak velký počet políček. Když nastala akutní nutnost fotit na jinou citlivost nebo jiný materiál a založený film byl někde na začátku, tak se stáhnul zpět do kazety (s manuálním převíjením pohoda, s motorovým se musela vhodně otevřít stěna, aby nebyl konec filmu zatažen do kazety. Na kazetu jsem si napsal exponované políčko a filmy prohodil.
Při dalším založení použitého filmu se člověk docvalal na zaznamenané políčko +1. Ale jak říkám, taková situace nenastávala často.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Vyšší citlivost a šedý filtr?

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

To je otázka asi jako "jak se dá zoomovat s pevným objektivem?" :-)

+1
-19
-1
Je komentář přínosný?

všechno jde, když se chce :D

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

Odpoved je stejna uz desitky let: udelas par kroku dopredu nebo dozadu :-)

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

letos? ani nemluvit :)
8000 za Fuji X20 (-4000, prodal jsem Nikon P7000)
10000 za Sigmu 17-70 C (-5000, prodal jsem Sigmu 17-70 2,8-4,5)
9000 za Sigmu 10-20 4-5,6
neuvědomuju si, jestli jsem další sklíčka kupoval letos nebo loni, takže s rezervou...
600 za Tessar 50/2,8
2500 za Flektogon 35/2,4
+ nějaké další smetí v řádech stokorun
a to jsem měl ještě nutkání vyměnit tělo, K-5 II za K3, a pořídit Pentacon 50/1,8; na to jsem se vykašlal...

jo, je to drahé, ale když mě to baví; furt lepší než ty peníze propít nebo prokouřit.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

Já do toho výčtu fototechniku letos nepočítám, protože by to bylo nefér. "Doléčuji" svůj GAS, takže bych díky tomu byl těžce v plusu, přestože nějaké výdaje také byly (např. Voigtländer Avus) :-)...

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

pokud nepočítáme techniku, v tom případě jenom tisícovka - jedna výstava v Brně s 50 fotografiemi A3, čili tisky a cestovné na instalaci. náklady na běžné focení nepočítám a krom výstav netisknu.

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

Můžu se zeptat, proč Sigmu 10-20 a ne 8-16?

+1
-16
-1
Je komentář přínosný?

protože 10-20 byla k dispozici v bazaru. jiný důvod není.

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

a coz takhle nekdy na blogu clanecek o jednotlivy filmech, zminenych ve clanku, vyhody nevyhody, nejaka ta fotka a pod?

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

to by se mi líbilo. filmům sice rozumím jak koza náklaďáku, ale čtu o tom rád.

+1
-13
-1
Je komentář přínosný?

můžu, ale bude to spíš taková amatéřina. nejsem velký experimentátor. kupříkladu deltu3200 jsem použil jen dvakrát (jednou jako kino @6400 na silvestra a dopadlo to v D76 bídně, podruhý letos svitek v krnově @12800 a dopadlo to v excelce skvěle). když to srovnám s dvoudílným článkem o volání delty3200 v hromadě různých vývojek, co už před lety vyšel na tk, pak by to bylo nošení dříví do lesa. nicméně zamyslím se, co můžu dát dohromady, pokud bude větší zájem.

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

Canon 600D + IS II 18-55mm 12 000kc
Tamron 70-300mm 7000kc
Canon EF USM 28-125mm 3000kc
+ karty a dalsi vybaveni cca 3000kc.
Tolik k nakladum za prvni rok s DSL-R.

Jelikoz fotim hlavne auta v pohybu (King of Touge, RC modely,..) tak je pro me lepsi moznost vydet vysledek hned a doladit nastaveni. Nemluve o mnozstvi dat co za 2 dny zavodu vyprodukuju.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Ve špajzce mám značnou zásobu metráže Orwa NP22 a NP27 z roku 1960 a myslím, že mi ještě pár let vydrží...

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

Fotím digi aj na film. Film ako záľubu. Tento rok asi iba 20€ na ČB filmy a 30€ repas Flexaretu.
Digi je zadara, ale niekoľko hodinové expozície na film mi nenahradí (ani nacvakanie veľa fotiek a ich "naskladanie" dokopy)

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

No tak já letos hýřil, nový profikompaktík s kartou a pouzdrem + několikrát nabíjení baterek, nějaká elektřina na zpracování RAW a drobné úpravy, trošku přes osm tisíc. Napřesrok to bude jen ta elektřina... pokud se nepodělá má starožitná DSLR, kterou nechci měnit, zvyk je železná košile, pohodlné ovládání je pohodlné ovládání a 6 MPx mi úplně stačí. :-)

+1
-21
-1
Je komentář přínosný?

No, to bude drahý... :D

17500 - Canon PowerShot G7 X, jako dárek pro přítelkyni :)

25000 - Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
14500 - Canon EF 35mm f/2 IS USM
4500 - Canon EF-S 24mm f/2.8 STM
7000 - Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM (výměna za předchozí 10-22mm, který jsem koupil na začátku roku, takže ho nepočítám, prodal jsem ho za >90 % nákupní ceny)
8300 - Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM
7400 - Samyang 8mm f/3.5 Aspherical CSII Fisheye
700 - Rychlejší SD karta 32 GB
600 - včerejší objednání balíku 10x15 fotek :)

Za film: hrubým odhadem 1000-1500 Kč.
Kodak Ektar 100 (135 i 120), Portra 160, Ilford Delta 100. Doma nic nedělám, v obchodě si objednám 10x15 ze všeho a co se mi líbí, tak pár zvětšenin 20x30, většinou to rozdám jako dárek ostatním.

Takže mi to vyjde na nějakých 70 tisíc, když nepočítám ten darovaný foťák. Příští rok je na řadě Sigma 18-35mm f/1.8 a Sigma 150-600mm Contemporary, až to vyjde (asi na jaře). Až vydá Canon stabilizovanou padesátku tak ji vyměním za tu starou plastovou. A tím bych skončil, GAS se přesune na jiné zájmy a zařízení :)

+1
-20
-1
Je komentář přínosný?

Lincujte me! Ja si vyfotim fotku pekne na mobilu a pak si ji za 6,90kc vytisknu v DéeMku na pockani :-))

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

když ti to stačí, proč ne. opravdu dobrá fotografie nemusí být nutně pořízená fullframovou zrcadlovkou a tištěná v profesionální tiskárně :)

+1
+27
-1
Je komentář přínosný?

Aneb vybavení za 200k kvalitního fotografa neudělá :-) to jest pravda...

+1
-15
-1
Je komentář přínosný?

amen. pokud člověk neumí, tak hlavní element fotografie - emoce - do snímku nedostane ani sebelepším hajzlbladem.

+1
+17
-1
Je komentář přínosný?

Co je to lincovat - ma to neco spolecneho s Lincem? Nemel by to byt spis lync ?

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Princip je stejný, ale protože v diskuzi to nejde udělat tak natvrdo, tak se to píše s měkkým "i".

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

To děláš ze sebe blbého, nebo ne? :-) a hlavně se mi líbí, že upozorňují ti, kteří taky dělají chybu (ať už gramatickou, nebo že se přepíšou), ale tvůj boj ;)

Kdybys byl opravdu tak blbej, tak jsem myslel lynčovat a ne linčovat. To slovíčko zas tak často nepoužívám, tak mě přišlo prostě hezčí s měkkým i :-D ale aspoň by mě mohlo omluvit to, že to není ve vyjmenovaných slovech :-))

+1
-22
-1
Je komentář přínosný?

Pentax K-50, 18-135 něco přes dvacet.

+1
+13
-1
Je komentář přínosný?

Tak měnit rozfocené filmy určitě šly (jdou) protože na mojí svatbě (1997) to fotograf praktikoval. Vzpomínám že jsem se ho na to vyloženě ptal a říkal že foťák ty filmy je schopen rozpoznat a identifikovat kam až je nafoceno (za předpokladu že to prošlo tím konkrétním foťákem). Jak to ale fungovalo netuším - jen mne to zaujalo.

+1
+21
-1
Je komentář přínosný?

Letos nejblbější investice byla na vyvolání osvíceného a přetrženého kinofilmu, ze kterého se zachránily dvě fotky nevalného obsahu. Jinak jsem vyvolával kinofilm 4x, svitkáč stále čeká ve fokaflexu na dofocení, chybí mi dvě fotky do konce, tak náklady přesunu do příštího roku.

+1
-18
-1
Je komentář přínosný?

Děkuji Davidovi Ježkovi za zajimavý článek, který by jistě na digitálním webu nečekal, páč se to hodí spíše do diskuzí o focení. Každopádně jedna důležitá věc, neříkat filmové fotografii analog, je to hanlivé a urážející, digitál je digitál ale film není analog ! není ani opak digitálu a nesnímá ani analogově, vlastně film snímá digitálně protože buď je stříbrný halogenid - zrno osvíceno a vyvoláno nebo není, takže jeho digitální obrazová podoba, tedy až na podstatný rozdíl ve zpracování dat...

Čím více je filmová doba minulostí, tím více lidé zapomínají, zapomínají jaké to bylo, sice pracné ale ve výsledku nádherné, dnešní digi-tiki umožňuje být líný, kašlat na spousty podstatných věcí kolem fotografie, už se fotografické řemeslo ani nikdo neučí, hlavně co nejrychleji, kvalita se propadla a krása s podstatou fotografování zaniká...

Když někomu vysvětluji, jak focení na film je jednoduché a finančně né tak náročné, nevěří, ostatně je také zajimavé sledovat ty výrazy lidí, když člověk kouká do šachty krabice jménem Flexaret a přes rameno se mu pohupuje Ikonta, nechápavé výrazy s občasnými dotazy "on se dá ještě do toho koupit film?" či lépe "to ještě fotíte na film"... také je velmi úsměvné sledovat výrazy fotičů, po té, co jednoduchým držením spouště udělali sadu snímků a nyní ani nekoukají do displejů, protože se mezi tím vedle nich ozvalo jen"cvak-trrr-cvak-trrr-cvak-trrr-cvak-trrr-cvak-trrr-cvak" kdy nechápavě zírali, jak je možné udělat ještě rychlejší sadu než 1 snímek za sekundu s páčkovým aparátem daleko menší velikosti než jejich digi-tiki (Pentax P30t)... člověk si s filmem v dnešní době užije, ale musí pochopit, že film není o lenosti to nějak udělat či natisknout ale o tom se podílet na vzniku opravdové fotografie od založením správně vybraného filmu, správného zkomponování obrazu a vhodného zmáčknutím spouště přes několika hodinovou práci v komoře po ten nádherný pocit, kdy držíte fotografii na barytovém papíře a nemůžete se nabažit těch detailů a té nádherné gradaci odstínů, tohle digi-tiki nikdy nenabídne ani žádná tiskárna nenatiskne, digitál jen přinesl pouhou vůni pocitu být fotografem, ale to na fotografa samozřejmně nestačí...

No můj filmový účet za letošek je vyšší, páč jsem kupoval papíry a také metráž, trochu jsem se plácnul přes kapsu a koupil rovnou špuli padesátku :D ale to mi v podstatě ještě o dost zlevní provoz, to mi vydrží ještě na přesrok... každopádně digitál vlastním pouze Sigmu DP1s, protože jiný digitál pro mne zatím neexistuje, žádný takový, aby mi sprostředkoval něco podobného co dokáže jedině film naštěstí Foveon se tomu alespoň přibližuje a tak na film mohu fotit použe černobíle...

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

já si dovolím nesouhlasit. digitální přístroje sice fotografům usnadnily život a z jejich ramen sňaly spoustu problémů, které se dnes prostě nemusí řešit, ale fotografické gró zůstává. fotograf musí pořád řešit kompozici snímku a hlavně do snímku dostat emoce. to za něj žádná mašina neudělá.

+1
+15
-1
Je komentář přínosný?

"Trávit ty hodiny s gumovými rukavicemi na rukou a rouškou na obličeji."

Asi blbá otázka, ale to je nadsázka, nebo je to myšleno vážně ? Myslím ty rukavice. Mě by kupříkladu nikdy nenapadlo je použít a máchání rukou ve vývojce a ustalovači mi nikdy nezpůsobilo žádné potíže

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Tak úplně zdravé to není... Ale rukavice jsem taky nepoužíval, při vyvolávání fotek jsem si vystačil s kleštěmi a při vyvolávání filmu v tanku se není v čem máchat.

+1
+14
-1
Je komentář přínosný?

u rukavic je to trochu nadsázka, používám je jenom při vyvolávání filmu (paterson po letech používání už trochu prosakuje, plastimatka teče tak nějak "by definition"). roušku ale mám na ústech po cleou dobu zvětšování, eliminuje to hnusnou pachuť na patře.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.