Jak Hollywood zabil Marťana
Úvodem se sluší připomenout, že podvádí se ve filmovém průmyslu ve velkém odjakživa. Podvádělo se ve filmové době, podvádí se i v době digitální. Kolem slova podvod si ale prosím vždy domyslete uvozovky. Má se to asi takto: Je podvodem, když má filmové okénko (či digitální frame) sice dané fyzické parametry, ale ve skutečnosti je nenabízí? Když máte smartphone Sony Xperia s 23Mpix snímačem, nikdo od toho neočekává stejnou kvalitu jako od 24Mpix APS-C či full-frame čipu. Když máte filmový pás 16mm filmu, ale jde o X-tou kopii, nikdo od toho neočekává řezavou ostrost master pozitivu. Když máte 70mm blowup z pětatřicítky, nikdo od toho neočekává stejnou kvalitu jako ze 70mm pásu vzniklého z 65mm negativu.
Ale co když máte film na disku ve 4k rozlišení, ale toto rozlišení vzniklo upscalingem z 2k - čím se to vlastně liší od přehrávání běžného FullHD disku s upscalingem do 4K provedeným samotnou TV či přehrávačem? A jak moc je tohle diletantské, když si uvědomíme, že samotný film byl točen do 4k / 6k?
To je pointa, na kterou mě přivedl DTS Maniac na našem facebooku. Přiznám se, že mě samotnému je to celkem fuk už od dob Lucasovy nové trilogie Hvězdných válek z přelomu století, kterou Lucas z většiny točil digitálně, tedy tehdy ve 2k s omezeným dynamickým rozsahem.
Na Marťanovi - a možná nejde ani o první, ani o poslední takto zprasený film na UltraHD Blu-ray médiu - je pikantní tohle: Film byl točen různými typy kamer. Hlavní roli hrály kamery Red Epic Dragon a Red Scarlet Dragon, na nichž se nahrávalo do Redcode RAW formátu v 6k rozlišení (a také ve 3D). Vedle toho tvůrci sáhli i po GoPro HERO4 zaznamenávající ve 4k do H.264. Zvuk vedle obligátních formátů Dolby Digital a Dolby Surround 7.1 vznikl také ve formátu Dolby Atmos.
Potud je vše ok. Ale jelikož významná část filmu jsou vlastně kombinace hraného s renderingem, digitální master vznikl jen ve 2k rozlišení. Do kin pak šla jak verze digitální, tak 35mm print. Ale právě ten digitální master v pouhém 2k rozlišení je kamenem úrazu.
Tvůrci UltraHD Blu-ray vydání filmu jej totiž použili jako podklad pro svoji 4k verzi. Asi těžko bychom od výrobny BD masteru mohli očekávat, že dostanou rozpočet na provedení nového 4k masteru. Chyba byla už v (post)produkci samotného filmu, ale promítá se i do UltraHD Blu-ray vydání. A jestli upscaling provedete před masteringem disku, nebo při přehrávání až na úrovni elektroniky televizoru, to nic nemění, je to jen otázka kvality algoritmů, ale žádná nová informace nad rámec 2k už ve filmu nebude, jen se víceméně ladí kontrast a používají různé obezličky, aby to vypadalo na první pohled lépe. Marťan ve 4k pro stě není Marťan ve 4k. Může působit lépe než FullHD verze, ale to má různé jiné důvody. Ani jeden nesouvisí s tím, že film byl točen ve 4k/6k, aby byl následně sražen do 2k a z toho opět převeden do 4k.
A kromě toho, na UltraHD Blu-ray verzi Marťana budete marně hledat Dolby Atmos. Buďme optimisté a řekněme, že na tu stopu jen omylem zapomněli.
Na tohle úskalí bude narážet více a více filmů. Velká spousta toho byla natočena přímo ve 2k a s příchodem 4k to bude prostě vidět. A daleko horší jev nás čeká, až se nám filmový a televizní průmysl pokusí vnutit 8k rozlišení. Tam začnou narážet i filmy točené na 35mm film. Tedy ani ne tak narážet jako spíše že použití 8k už nebude mít opodstatnění. Nebo ještě jinak řečeno: toho opodstatnění bude zhruba tolik jako pro UltraHD Blu-ray verzi Marťana, kterou od běžného Blu-ray disku liší jen to, že upscaling (který umí 99 % 4k TV) za vás provedlo filmové studio.
A to mě opět vrací k mé otázce: je upscaling do 4k podvod, nebo ne? A je podvodem 20 až 23 megapixelů na 1/2,3" snímači? A je podvodem blowup z 35mm na 70mm?