Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Graf od Nvidie konzolím nelichotí

Nvidia - vývoj výkonu konzolí a PC
Do rukou se nám dostal zajímavý slajd, který se snad snaží působit dojmem, že herní konzole jsou oproti počítačům morálně zastaralé už v den uvedení na trh…

Ještě než se do něj pustíme, si ho prohlédněte v celé kráse:

Nvidia - vývoj výkonu konzolí a PC

Co vlastně srovnává: Údaje o výkonu jsou váženou skladbou fill rate, shader GFLOPS a datové propustnosti. Více se o tom, jak srovnávané hodnoty vznikly, nedozvídáme. Je to škoda, protože podle všeho muselo jít o velmi zajímavý výpočetní postup, kterému zřejmě nebyla cizí stará známá bulharská konstanta. Proč? Protože ať bereme uvedené veličiny (fill rate, aritmetický výkon a paměťovou propustnost) v jakémkoli poměru, nejsme z nich schopni vytvořit výsledek, který by se jen blížil tomu, co prezentuje graf.

Konkrétně: V roce 2005 údajně desktopové GPU nabízelo téměř dvojnásobek toho, co GPU Xboxu 360. Schválně se na okamžik vraťme o téměř 7 let do doby nového Xbox 360, GeForce 7800 GTX a Radeonu X1800 XT:

   Xbox 360   Radeon X1800 XT   GeForce 7800 GTX 
 GPU   Xenos   R520   G70 
 frekvence  500 MHz 625 MHz 430 MHz
 aritm. výkon  240 GFLOPS 150 GFLOPS 165 GFLOPS
 color fill rate  16 GS/s 10 GS/s 6,9 GS/s
 dat. propustnost  256 + 22,4 GB/s 60 GB/s 38 GB/s

Je to zvláštní, ale všechny tři veličiny, ze kterých hodnoty v grafu vycházejí, jsou v případě grafického čipu v Xbox 360 vyšší, než jaké nabízely tehdejší desktopové karty. Přesto graf uvádí opak. Nabízí se možné vysvětlení - Nvidia mohla opomenout na EDRAM Xboxu (256 GB/s) a počítat pouze externí datovou propustnost (22 GB/s).

Jenže ani to zkreslené údaje nevysvětluje. Stačí se přesunout na rok 2006, kde do srovnání přibyla konzole PlayStation 3 s GPU Nvidia RSX a hned je patrné, že je špatně něco víc. Podle grafu měl být teoretický výkon RSX vyšší než v případě Xenosu, ale opak je pravdou. Ani aritmetický výkon 106 GFLOPS čipu RSX totiž nestačí na to, aby překonal 240 GFLOPS Xenosu. Stejně tak datová propustnost sběrnice 22,4 GB/s je totožná s Xenosem (i pokud vynecháme 256 GB/s EDRAM).

Můžeme tedy říct, že ať už graf zobrazuje cokoli, s jistotou není vážená skladba fill rate, shader GFLOPS a datové propustnosti, jak uvádí popisek. Další srovnání pak ztrácí smysl. Nabízí se otázka, proč Nvidia ve srovnání - které už je samo o sobě koncipované tak, aby dopadlo ve prospěch klasických počítačů - navíc vychází z hodnot zkreslených tak, aby konzole dopadly ještě hůř. Odpověď zřejmě bude souviset s faktem, že minimálně 2 ze 3 konzolí nadcházející generace ponesou hardware AMD (nikoli Nvidie), a tak je třeba přehodit výhybku a z pozitivní propagace postupně přejít k negativní.

Diskuse ke článku Graf od Nvidie konzolím nelichotí

Pondělí, 23 Leden 2012 - 13:37 | Sentinel_sk | bitboy: Velmi pekne povedane. Este pridam, ze...
Úterý, 17 Leden 2012 - 13:15 | Tom27 | tak to počítal špatně patrně zapoměl že každou...
Pondělí, 16 Leden 2012 - 15:57 | ASD_SK | Nadavania na optimus su plne fora. Staci len...
Pondělí, 16 Leden 2012 - 13:58 | terrorist | nadavat na optimus? LOL .. fabricate more imo....
Pondělí, 16 Leden 2012 - 13:44 | Bady | dej si pozor, at ti nepraskne zilka. na druhou...
Pondělí, 16 Leden 2012 - 13:38 | ASD_SK | Ja som niekde povedal, ze AMD ich dava? Ale, ze...
Pondělí, 16 Leden 2012 - 09:38 | terrorist | ono amd snad dava presny postup vypoctu svych...
Neděle, 15 Leden 2012 - 12:04 | ASD_SK | No tak ked to je podlozene, tak nech daju presny...
Neděle, 15 Leden 2012 - 11:10 | terrorist | precti si to cele jeste jednou a najdi kde tvrdim...
Neděle, 15 Leden 2012 - 10:58 | roTTen | Sám jsi kravina nebo máš to něčím podložené? win...

Zobrazit diskusi