Graf od Nvidie konzolím nelichotí
Ještě než se do něj pustíme, si ho prohlédněte v celé kráse:
Co vlastně srovnává: Údaje o výkonu jsou váženou skladbou fill rate, shader GFLOPS a datové propustnosti
. Více se o tom, jak srovnávané hodnoty vznikly, nedozvídáme. Je to škoda, protože podle všeho muselo jít o velmi zajímavý výpočetní postup, kterému zřejmě nebyla cizí stará známá bulharská konstanta. Proč? Protože ať bereme uvedené veličiny (fill rate, aritmetický výkon a paměťovou propustnost) v jakémkoli poměru, nejsme z nich schopni vytvořit výsledek, který by se jen blížil tomu, co prezentuje graf.
Konkrétně: V roce 2005 údajně desktopové GPU nabízelo téměř dvojnásobek toho, co GPU Xboxu 360. Schválně se na okamžik vraťme o téměř 7 let do doby nového Xbox 360, GeForce 7800 GTX a Radeonu X1800 XT:
Xbox 360 | Radeon X1800 XT | GeForce 7800 GTX | |
---|---|---|---|
GPU | Xenos | R520 | G70 |
frekvence | 500 MHz | 625 MHz | 430 MHz |
aritm. výkon | 240 GFLOPS | 150 GFLOPS | 165 GFLOPS |
color fill rate | 16 GS/s | 10 GS/s | 6,9 GS/s |
dat. propustnost | 256 + 22,4 GB/s | 60 GB/s | 38 GB/s |
Je to zvláštní, ale všechny tři veličiny, ze kterých hodnoty v grafu vycházejí, jsou v případě grafického čipu v Xbox 360 vyšší, než jaké nabízely tehdejší desktopové karty. Přesto graf uvádí opak. Nabízí se možné vysvětlení - Nvidia mohla opomenout na EDRAM Xboxu (256 GB/s) a počítat pouze externí datovou propustnost (22 GB/s).
Jenže ani to zkreslené údaje nevysvětluje. Stačí se přesunout na rok 2006, kde do srovnání přibyla konzole PlayStation 3 s GPU Nvidia RSX a hned je patrné, že je špatně něco víc. Podle grafu měl být teoretický výkon RSX vyšší než v případě Xenosu, ale opak je pravdou. Ani aritmetický výkon 106 GFLOPS čipu RSX totiž nestačí na to, aby překonal 240 GFLOPS Xenosu. Stejně tak datová propustnost sběrnice 22,4 GB/s je totožná s Xenosem (i pokud vynecháme 256 GB/s EDRAM).
Můžeme tedy říct, že ať už graf zobrazuje cokoli, s jistotou není vážená skladba fill rate, shader GFLOPS a datové propustnosti
, jak uvádí popisek. Další srovnání pak ztrácí smysl. Nabízí se otázka, proč Nvidia ve srovnání - které už je samo o sobě koncipované tak, aby dopadlo ve prospěch klasických počítačů - navíc vychází z hodnot zkreslených tak, aby konzole dopadly ještě hůř. Odpověď zřejmě bude souviset s faktem, že minimálně 2 ze 3 konzolí nadcházející generace ponesou hardware AMD (nikoli Nvidie), a tak je třeba přehodit výhybku a z pozitivní propagace postupně přejít k negativní.