Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nvidia: Informace o stahování vadných Keplerů nejsou pravdivé

GeForce GTX 690 - 2x v SLI
Zajímavé téma otevřel Patrick Nosker, šéfredaktor méně známého webu pnosker.com. Podle jeho zdroje blízkého společnosti TSMC může dojít ke stažení GeForce 670, 680 a 690 pro nespecifikovaný problém…

Podle Noskerova zdroje (jehož informace mají pocházet z TSMC) je známo pouze tolik, že při dlouhé intenzivní zátěži dochází k propadům výkonu. Autor jako určitou paralelu uvádí loňskou situaci se SATA řadiči Intelu, u nichž degradovala datová propustnost.

Nvidia GeForce GTX 680 referenční
Nvidia GeForce GTX 680

Tady si dovolíme na moment odbočit. Není totiž snadné představit si situaci, která by mohla působit degradaci výkonu u GPU (nikoli však chyby nebo poruchy). Výkon z principu může klesat buďto s frekvencí, nebo vinou chybující části čipu, která je však chráněna určitým ECC mechanizmem. Vliv na frekvence GPU má technologie GPU Boost, ta ale se samotným čipem přímo nesouvisí (staví na analogovém monitoringu napájecích obvodů), takže se tato možnost nejeví jako pravděpodobná. Pokles výkonu může být důsledkem i zvýšeného počtu chyb podchycených ECC (tím lze vysvětlit pokles výkonu bez poklesu stability). To opět nedává moc velký smysl, protože GK104 je primárně herní čip a nepoužívá proto na svých cache plně hardwarové ECC. Zřejmě jediné místo, kde by vůbec k takové situaci mohlo dojít, je řadič GDDR5 (který ECC pro paměti podporuje). Nakonec můžeme zmínit i (již historickou) situaci s 320MB modelem GeForce 8800 GTS, u kterého při delším hraní docházelo k propadům výkonu - šlo však o softwarovou chybu, která byla později vyřešena v ovladačích, nikoli hardwarový problém.

Nyní ale zpět k situaci. Noskerův článek vyvolal řadu diskusí - mnozí uživatelé mu nepřikládají větší váhu, někteří ale autora přímo obviňují o pokus poškodit dobré jméno společnosti Nvidia. Ten s tím (samozřejmě) nesouhlasí a tvrdí, že nic takového není v jeho zájmu a byl by rád, pokud by se situace nepotvrdila, protože má objednané SLI dvou GeForce GTX 680.

Jako první se nabízí možnost, že došlo k nějakému informačnímu šumu nebo chybné interpretaci nedostatečných informací. V posledních dnech jsme tu měli hned dvě události, ze kterých by případná fáma mohla vzejít. Jednak problém GeForce GTX 670 / 680 / 690, který se projevuje poškubáváním obrazu při zapnuté vertikální synchronizaci - ten je však podle vyjádření Nvidie softwarového charakteru a již se chystá jeho oprava. Za druhé je tu situace s GeForce GTX 670 SuperClocked od EVGA, které jsme se explicitně nevěnovali - podle vyjádření společnosti publikovaném serverem HardOCP má jít o řadu P/N: 02G-P3-2672-KR, která vykazuje určitý problém, a tak se výrobce rozhodl k jejímu stažení a náhradě novými kusy karet. Jde však o jeden model jednoho výrobce, nikoli o globální záležitost.

EVGA GeForce GTX 670
EVGA GeForce GTX 670 SuperClocked - mohlo dojít k chybné interpretaci informací o stažení konkrétního modelu?

Prakticky okamžitě zareagovala Nvidia a prostřednictvím serveru X-bit labs zveřejnila stanovisko:

„Není to pravda.“

  • Bryan Del Rizzo, Senior PR Manager, Nvidia

Podle redakce X-bit labs ale BDR odmítl poskytnout další informace. Patrick Nosker připojil odkaz na oficiální vyjádření i vlastní komentář k původnímu článku - obojí v původním znění najdete v odkazech níže.

Diskuse ke článku Nvidia: Informace o stahování vadných Keplerů nejsou pravdivé

Žádné komentáře.