Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

O kolik grafické paměti si řeknou současné hry?

Požadavky her na kapacitu paměti (2012)
Kolem kapacity paměti na grafických kartách se točí řada fám a pověr, a tak se snažíme využít každou možnost, abychom přispěli k jejich vymýcení. Využijí nové hry 2 GB paměti? Nebo 1 GB stačí? :-)

Tentokrát nás nebude zajímat konkrétní vliv na výkon, ale podíváme se, o kolik paměti si jednotlivé hry řeknou. Redakce Overclock3D to otestovala na 3GB Radeonu HD 7970 a porovnala požadavky na paměť při HD rozlišení (1920×1080) a v Eyefinity (s trojicí LCD).

Požadavky her na kapacitu paměti (2012)
Požadavky her na kapacitu paměti

Na jedné straně jsou hry jako Mafia 2 nebo The Witcher 2, které se zdají být optimalizované do té míry, aby si při běžném herním rozlišení 1920×1080 vystačily i s 512 MB paměti - na druhé straně je třeba Crysis 2, kterému je i 1,5 GB málo.

Různé nárůsty po připojení druhého a třetího LCD jsou dané odlišným poměrem objemu textur a velikosti operačních bufferů. V praxi to funguje tak, že textury uložené v paměti zabírají tentýž prostor nehledě na to, kolik monitorů připojíme. Narůstají ale operační buffery - především frame-buffer a Z-buffer. Jejich objem je tolikrát větší, pro kolikrát více LCD musí karta vykreslovat. Pokud jsou operační buffery malé (typicky pokud hra nevyžaduje FP formáty), mohou být nároky na paměť při Eyefinity minimální a opačně.

Závěrem lze říct, že i když 1,5 GB grafické paměti pro většinu her stačí (a v praxi proto 1,5GB modely karet nabízejí výhodnější poměr cena/výkon než 3GB verze), majorita už vyžaduje více než 1 GB a je tedy jen otázkou času, než se požadavky dalších titulů přehoupnou přes 1,5GB hranici. Odhadujeme, že se tak stane ještě v letošním roce. Pokud plánujete koupi high-endové grafické karty, od které čekáte minimálně dvanáctiměsíční životnost, vybírejte raději mezi 2 či 3GB modely. Pro Eyefinity jsou pak 2 GB bezpodmínečně nutné minimum (4 z 9 testovaných her využijí i více) a 3 GB optimální.

Zvláštní výsledek FarCry 2 nelze 100% uspokojivě vysvětlit. Pokud budeme předpokládat, že nejde o chybu, napadá nás jediná možnost. Hra zřejmě podle konkrétního nastavení odhaduje kapacitu paměti, kterou obsadí a pokud by mělo dojít k překročení určité hodnoty (snad 1280 nebo 1536 MB), nenatahuje do paměti veškeré textury, ale loaduje je průběžně. Jde samozřejmě jen o hypotézu, nicméně je to asi nejlogičtější vysvětlení nezvyklého chování této hry.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku O kolik grafické paměti si řeknou současné hry?

Pátek, 13 Leden 2012 - 17:03 | aa bb | Je aj nieje. Totiz nie vsetky buffery v pameti...
Pátek, 13 Leden 2012 - 11:51 | junk mail | Tohle je zajímavá informace. - Zajímalo by mě...
Pátek, 13 Leden 2012 - 08:35 | Milan Jelito | Ještě by bylo pěkné vidět kolik paměti spolikají...

Zobrazit diskusi