Nokia 3310 se nevrátila
Nedávno jsem tu v blogu popisoval několik překážek, které bude mít nová Nokia 3310 na cestě k podobně kultovnímu telefonu, jakým byla ta stará (a v diskusi jsme se následně - zcela oprávněně - dobrali k tomu, že pravým kulťákem je vlastně Nokia 5110) a svůj text jsem zakončil tím, že na reinkarnaci úspěšných mobilů nevěřím. Udělal jsem dobře, návrat se nekoná. Nová Nokia 3310 je opravdu jen další feature-phone založený na Series 30+ a jediné, čím se odlišuje od ostatních, je design.
Pojďme se podívat na parametry:
- Series 30+
- GSM 900/1800 MHz
- 2,4" LCD 240x320 (QVGA), polarizovaná vrstva pro lepší čitelnost na přímém slunečním světle
- interní paměť 16 MB, paměťové karty MicroSD až do velikosti 32 GB
- datový a nabíjecí konektor microUSB, podpora USB Mass Storage
- Bluetooth 3.0
- 3,5mm sluchátkový konektor
- FM rádio, MP3 přehrávač
- akumulátor s kapacitou 1200 mAh
- výdrž 31 dní v pohotovostním režimu, 22.1 hodin hovoru, 51 hodin přehrávání hudby nebo 39 hodin FM rádia
- 115,6 x 51 x 12,8 mm
Na první pohled je tedy jasné, že nejde o nic nového. Podobné specifikace (obvykle dokonce mnohem podrobněji rozepsané) čítáme už minimálně tři roky, po které Nokia v režii Microsoftu telefony se Series 30+ produkovala a v jejichž produkci pokračuje i nyní pod patronací HMD Global. Na tom by nebylo nic špatného, obyčejné laciné telefony určené primárně k telefonování tu budou přesně tak dlouho, jak dlouho o ně bude na trhu dostatečný zájem a jelikož tu stále jsou, zájem o ně asi je.
Otázkou ovšem je, zda s cenovkou 49€ jde ještě o laciný telefon. V této cenové kategorii už lze sehnat skutečně bytelné outdoor telefony a když pár stokorun přihodíte, pořídíte už i nějaký levný smartphone. Srovnatelný model stejného výrobce - Nokia 150 - pak stojí zhruba o třetinu méně.
Nokia 3310 je tedy v mých očích zejména výborně marketingově zvládnutou variací na téma „jméno, které znáte!“. Pro kohokoliv dostatečně starého na to, aby si pamatoval původní černobílé telefony této značky z každodenního používání, to asi nebude žádný návrat k legendě. Naštěstí pro výrobce je tu dostatečná síla ročníků mladších, jejichž zástupci už také mají vlastní peněženky, nezřídka i s vlastními penězi. Prý má každá generace právo na to mít vlastní Star Trek a Star Wars, natočené podle vlastních soudobých pravidel. Přidejme tedy na seznam i třicet-tři-desítku a jděme dál.