Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Přestaňme se honit za co nejvyšším ISO

Nedávno jsem tu polemizoval nad tím, jak rychle a jak moc předehnaly CMOS snímače citlivost fotografické emulze. Nedávná zjištění mě nutí tenhle blogpost doplnit o další.
blog

Byly doby, kdy jsem možnost fotit na vysoká ISO považoval za stěžejní.Vlastně tomu tak je dodnes, protože jsem zarytým odpůrcem focení s bleskem, neboť dle mého blesk jednoznačně ku*ví atmosféru snímku, a to v 99% případů. Jsou samozřejmě takové, kde to až tolik nevadí (reklamní fotografie) či naopak je to ku užitku (to když je blesk použit jako stěžejní součást fotografické metody opírající se právě o techniky přibleskávání apod. Ale obecně raději než abych fotil na ISO 100 (bez ohledu na to, jestli s integrovaným bleskem, nebo dedikovaným óbr-bleskem), volím nejnižší potřebné ISO pro dostatečně rychlý čas bez blesku. To typicky u mě v době digi zrcadlovky znamenalo nefotit na ISO 100/200, ale 1600/3200. Stejně tak na Nikonu s malým 1" snímačem nepoužívám blesk a základní ISO 200, ale mám jednoduše nastaveno Auto ISO 6400, nechť se tělo pochlapí (a následně Rawtherapee).

Do určité hodnoty má smysl míti co nejkvalitnější výstup na dané ISO. Jestli je ta hranice na 3200, 6400, 12800 či 25600? To nechť si srovná každý soudruh sám se svým stylem focení. Pokud bych řekněme před 5-7 lety považoval za rozumnou hranici právě třeba 3200, pak je to totéž jako považovat za to dnes 25600, protože tak moc za tu dobu pokročila kvalita snímačů, řekněme v APS-C zrcadlovkách. Se současnou generací, která nabízí jako svůj strop 25600 či 51200, lze ve velmi slušné kvalitě fotit do ISO 6400, a to je při řekněme 16Mpix čipu natolik dostatečně, že tisk fotografie ve velikosti A4 či A3 (po dobrém zpracování a třeba i využití šumu snímače ve prospěch snímku).

Ale obecně si myslím, že u současných generací CMOS snímačů je v APS-C světě cokoli nad hodnotou ISO 12800 jen obyčejný marketing než plně použitelná hodnota. Hezky to tak dle mého dělá třeba právě Nikon, který například u vyššího 24Mpix APS-C modelu D7200 uvádí ISO 100 až 25600 a cokoli nad tím (tedy 51200 a 102400) jsou přídavné Hi režimy. Ač by bylo korektnější býti jako Pentax (který to uvede přímo číselně), tohle oddělení popisem od běžného rozsahu mi dává tento psychologický význam.

Oukej, psychologická hranice ISO 100 000 už prolomena byla. Dále tu máme full-frame stroje jako Sony A7s a Nikon D4s, které si troufají na ISO 409 600. Všechna čest, jsou to úžasné přístroje. A je jasné, že je jen otázkou pár let, kdy se objeví ISO 819 200 a pak? No, pak přijde na řadu prolomení hranice ISO 1 milión, a to v těchto relativně běžných zrcadlovkách. Dnes tu už máme speciální 2,26Mpix full-frame kameru Canon, která umí ISO 4 milióny.

Jsem toho názoru, že toto má smysl jen pro velice speciální až vědecké použití. Stejně jako ISO 4 milióny, tak snímání videa rychlostí 100 tisíc fps nemá žádný význam pro běžné uživatele i běžného profesionála. Nemělo by to být to, na co se soustředí pozornost trhu a pozornost výrobců. Úplně stejně jako je zbytečné řešit, jestli je lepší výstup z 36Mpix Nikonu, 42Mpix Sony, 50Mpix Canonu, 50Mpix středoformátů typu 645 nebo třeba na opačné části spektra z 40Mpix/64Mpix Olympusu se snímáním za použití posuvu snímače.

Nerozhodujte se podle toho, jaké ISO výrobce inzeruje v horní části spektra. Je až téměř nepodstatné, jestli je maximem přístroj ISO 25600, nebo ISO 102400. Daleko větší význam má spodní část spektra, kde jsme se bohužel za posledních 15 let postupně odsunuli od ISO 32-50-64 postupně k ISO 100, ISO 160 a nyní ISO 200. Přitom základní ISO snímače, to, které mu je přirozené a v němž dává nejširší dynamický rozsah, je velice významné. Pokud dnes v článcích píšeme, že fotoaparát umí ISO 200 až 12800 + v rozšířeném režimu ISO 100 až 51200, ignorujte to. Pull a push proces, použiji-li terminologii z dob emulzních, jsou vždy o kompromisech. V digitálním světě naprosto vždy, protože se nemůžeme spoléhat na to, že jedna vývojka plně využívá citlivost filmu, jiná zase volá vysoce kontrastně za cenu velké zrna a další zase volá měkčeji. RAW nástroje jsou sice mocné, ale pokud budete exponovat na základní ISO 200 s kompenzací expozice směrem vzhůru, abyste si tak nastavili „umělé ISO 50“, bude výsledek stát za příslovečné „h“. V tomto ohledu je fajn třeba Nikon D810, který nabízí základní rozsah ISO 64 až 12800, v rozšířeném režimu pak i ISO 32 (a na opačné straně méně podstatných ISO 51200).

Povšimněte si, jak recenze mají tendenci řešit podání pixelů v 1:1 zobrazení, míru barevného i jasového šumu, ale méně často je k vidění kvalitní porovnání podání textur (pleťové odstíny ve tvářích, zeleň a žilkování na listech apod.) či schopnost onoho pull procesu (tedy odolnost vůči přepalům a algoritmická schopnost běžných RAW nástrojů to kompenzovat) i push procesu (tj. ve výsledku hlavně redukce šumu a schopnost třeba i „roztáhnout histogram“ v nejtmavších odstínech, pokud z nich chceme dostat nějaké detaily.

Ve světě filmových emulzí ještě máme něco málo k dispozici. Je tu barevný pozitiv Fujifilm Velvia 50, je tu černobílý negativ Adox CMS 20, Ilford Pan F+ 50, máme tu Ortho 25 a RPX 25 od Rollei, dá se poplašit ručně vyráběný japonský film Washi 25 či nějaké speciálky od firmy Spur anebo fotit na Fomapan 100 jako na padesátku (:-). Není toho mnoho, ale oproti digi světu, kde je k dispozici Nikon D810 (ISO 64, ISO 32 v rozšířeném režimu) za ±80 tisíc Kč, nic od Canonu (i 5DS R s cenou ±100 tisíc Kč začíná na ISO 100), nic od Sony (byť A7R II s cenovkou ±100 tisíc Kč umí aspoň ISO 50 v rozšířeném režimu), nic od Pentaxu (ani čtvrtmiliónový středoformát 645Z neumí méně než ISO 100), stejně jako nic od Olympusu či Panasonicu.

Pointu vlastně nemám. Kdysi jsem ale vedle výrazu megapixel war začal používat též megazoom war. Je na čase si přidat do slovníku i megaISO war, jakožto popis toho, kterak výrobci v honbě za maximálním ISO ignorují to minimální, které nám nehezky roste.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse k blogu Přestaňme se honit za co nejvyšším ISO

Středa, 12 Srpen 2015 - 00:26 | tekkno | Taky nemám rád blesk / přijde mi většinou moc...
Úterý, 11 Srpen 2015 - 19:01 | ODSakEda | ISO minimálně! 1600 je někdy nutnost!!!a při...
Úterý, 11 Srpen 2015 - 18:57 | ODSakEda | No vono vysoké ISO má i další opodstatnění - při...
Úterý, 11 Srpen 2015 - 12:58 | Gath G | Pravděpodobně klesá poměr signáí-šum? Snažím-li...
Pondělí, 10 Srpen 2015 - 08:43 | sandis | Na mojom EOS 60D sa snazim zmestit do ISO400, ano...
Pondělí, 10 Srpen 2015 - 07:19 | Mem | Nechtěl jsem to přehánět. ;) Ale fakt bych bral...
Pondělí, 10 Srpen 2015 - 01:47 | sa bo | Meme, zapomněl jsi zmínit, že máš tři monitory...
Neděle, 9 Srpen 2015 - 15:41 | Daniel de Sade | petr22: Třeba se z toho zlého snu jednoho dne...
Neděle, 9 Srpen 2015 - 11:28 | PeZa PeZa | Presne tak - >>citlive<< pouziti...
Neděle, 9 Srpen 2015 - 11:21 | ne ne | Preklad pro lidi kteri neprecetli dost Davidovych...

Zobrazit diskusi