Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

15 % AspectWorks tvoří ženy a nabízejí nabušené CRM

Jmenují se AspectWorks. Jsou spontánní a živí v každém svém „aspektu“. Z dvojrozhovoru s jejich klíčovými lidmi se dozvíte, proč je tak baví v ČR na školeních popularizovat a distribuovat klientům CRM platformu, která je světovou jedničkou na tomto poli.
PR článek
Oh 1 E 1 D 0

Byl jsem pozván, abych nahlédnul pod pokličku společnosti AspectWorks a dozvěděl se tak něco blíže o – pro mnohé firmy – stále dosud prapodivně chápaném magickém zaklínadle „síárem“. Průvodci mi byli pánové: Petr Holub, Sales Manager a Tomáš Knopp, Delivery & Operations Director. 

Dobrý den pánové, když se řekne CRM, tak si k tomu asociuji mraky tabulek, záplavu dat a zoufalý pocit s knedlíkem v krku, jak teď z toho ven.

Tomáš: No, a to my přesně nechceme (směje se). Proto nabízíme Salesforce, kterým vyvracíme zlo, že CRM systémy jsou hnusné, nevzhledné a neintuitivní. Salesforce umí dát svému uživateli v přátelském rozhraní přesně to, co pro svou roli skutečně potřebuje vidět. Tím se také zákonitě snižuje faktor chybovosti, protože daleko více chyb vzniká v otevřeném systému, kam mají všichni přístup.

Petr: Já bych ještě dodal k té chybovosti, že Salesforce je řešením naprosto blbuvzdorným (směje se). Samo vás to navádí intuitivně. Není se opravdu čeho bát.

Padlo tady slovo – Salesforce. Protože jsem se chtěl připravit na rozhovor, tak jsem juknul na internet, ale kromě vás na první stránce od Googlu nic v českém jazyce nevypadlo. Můžete mi tedy blíže představit, o co se jedná?

Petr: Salesforcebyla založena v roce 1999 jako první ryze cloudová platforma. Zakladatel Mark Benioff, tehdy CEO ve společnosti Oracle,chtěl svou myšlenku, že CRM musí být tak jednoduché, jako je objednávání zboží na Amazonu, dovést do dokonalosti. Odešel z Oraclu a dnes si může hrdě vychutnávat pocit, že je majitelem 4. největší IT společnosti na světě. 5 let za sebou byli Forbesem vyhlášeni jako, pozor, teď přijde to krásné slovo – nejinovativnější společnost na světě (směje se). Letos tedy dopadli těsně druzí za Teslou (směje se ještě více), ale i tak je jejich mindset neuvěřitelný. Skutečně si to zaslouží. Neustále vyvíjí už tak širokou základnu své platformy a kupují společnosti a produkty, které do ní chtějí integrovat. Třeba teď nedávno koupili společnost, která přivedla na svět A. I., takže do budoucnosti budeme nabízet v rámci Salesforce řešení i tyto záležitosti.

Tomáš: No, a abych do kontextu vsunul i nás, AspectWorks, tak jsme jeho technologický partner. Vlastně za minulý rok jsme splnili všechny podmínky, aby nás Salesforce vzal za svého Gold partnera. V tuto chvíli jsme jediná ryze česká společnost, která tento status má. 

Petr: V Americe a UK má Salesforce největší podíl na trhu. Ale v posledních třech letech se Salesforce začal soustředit i na střední Evropu. A jak jste trefně poznamenal (usmívá se), lidé to tady moc neznají. A abych doplnil Tomáše, ano, jsme takoví pionýři v této platformě zde u nás.

TomPetr

A proč padla volba zrovna na tuto platformu? V čem je to její hlavní gró? Proč vás to baví?

Tomáš: Dlouho dobu jsme se věnovali vývoji v programovacím jazyku Java, což je pro nás i nadále důležitá a stabilní součást AspectWorks, ale hledali jsme cestu, jak nás posunout dále. A protože oba dva naši majitelé mají velký rozhled a vědí, co zrovna frčí, tak obrátili svůj zrak do Ameriky, která je vůbec vnímaná jako líheň „sexy produktů“ a padla volba na Salesforce. Ještě k tomu podotknu, že není vůbec náhoda, že to byl právě Salesforce, protože jeho programovací jazyk je Apex, a ten je z 80 % tvořen právě jazykem Javy.

Petr: A Salesforce partnerem jsme od roku 2014, abych jen doplnil.

Tomáš: Mě na tom baví, že je to vskutku cool technologie. Granularita možností je naprosto suprová. Můžeme začít od naprosto jednoduchého procesu pro malou firmu. A můžeme dále pokračovat přes daleko složitější systém pro řízení zákazníků a dát do toho třeba i logistickou část, sledování zakázek, propojení s IoT nebo lokace lidí apod.

Petr: K tomu, jak Tomáš mluví o propojení s IoT, mě napadá krásný příklad z praxe, kdy General Electric vyrábí motory do letadel, které jsou osazeny čipy, jenž neustále posílají do Salesforce rozhraní zprávy, jak fungují. A když se ptáte na to hlavní gró? Vnímám velmi pozitivně jednotlivé produkty Salesforce, které pomáhají firmám v jakémkoli odvětví i velikosti na vícero rovinách. Máme to vše na našich stránkách, tak vás tady nechci nudit (směje se).

Tak řekněte alespoň, podle vás, dva klíčové produkty.

Petr: Tak to bude Sales a Services, ty vnímám jako dva hlavní pilíře. Sales je pro efektivnější řízení obchodu a podpory marketingu a Services pro zákaznické podpory a call centra. Často se setkáváme s tím, že firmy postupně přidávají další aplikační části v rámci řešení Salesforce.

Tomáš: K tomu mě napadá, že všem firmám doporučujeme řešit své problémy a procesy postupně. Varianta, kdy zákazník řekne, že chce na Salesforce převést všechno, může být velmi náročná v hodně směrech. V rámci našich konzultací vždy navrhujeme spíše implementovat po malých částech. Dává to větší smysl.

Petr: Salesforce využíváme interně i my, protože když něco prodáváme, tak bychom to taky měli používat, což ne všechny firmy dělají (směje se). Tím chci říct, že sami sebe na určité úrovni vnímáme také jako klienty. Dokážeme proto snáze porozumět naším zákazníkům ve snaze najít co nejideálnější řešení pro rozumný a jednoduchý způsob, jak data získávat a reálně využít. A protože Salesforce prodáváme, používáme, tak ho také můžeme plnohodnotně otevírat na našich školeních dalším lidem.

Tomáš: To mi připomíná, že ať už v rámci našich školení nebo klientských konzultací, tak vlastně to, co mě osobně nejvíce baví na této práci je, když říkáme zákazníkovi, že má jedinečnou šanci změnit chování interních procesů. Přizpůsobit CRM systém nesmyslným procesům ve firmě nedává hlavu a patu, a tomu se dost bráníme. Proto musíme být silní i na konzultační úrovni. Dát tomu nejdříve smysl na pozadí. Zajímá nás, jak klient interně funguje, a to je myslím naší velkou předností.

Petr: Mě to zase připomnělo jeden náš krásný klientský příklad ze života, kdy nám Kofola sepsala 200 bodů, co chtějí změnit. Řekli jsme OK, dali se do toho a navrhli řešení, které splnilo 199 bodů.

Nakousli jste školení, která děláte ohledně Salesforce nově. Proč jste se tomu začali věnovat?

Tomáš: To má dva důvody, které vedly k tomuto pro nás logickému vyústění. Ten první důvod je, že každým rokem pořádáme studentské stáže. Interně tomu říkáme „školka“ a minulý rok jsme zkusili udělat i Salesforce „školku“ a povedlo se to náramně. A ten druhý důvod byl, že jsme venku začali čím dál častěji dostávat dotazy, jestli děláme školení. Tak jsme si řekli, pojďme to standardizovat a udělat z toho plnohodnotný produkt. Postupně jsme do toho dorostli (usmívá se).

A jak vaše školení vypadá v praxi?

Tomáš: Má 3 úrovně. Ta první je o půldenním workshopu pro obchodníky, manažery a obecně lidi, kteří mají nulové či minimální znalosti o tom, co je CRM systém. V rámci toho jim chceme samozřejmě ukázat Salesforce a jeho možnosti. Jde vlastně o předání nadšení pro řešení, které nám přijde vysoce smysluplné. Druhá úroveň školení je pro administrátory a spíše techničtější typy lidí, kteří by rádi věděli, co se na pozadí Salesforce skrývá. To je na dva dny. A poslední, třetí úroveň, je třídenním cyklem určeným pro vývojáře, kteří chtějí sami upravovat nebo vytvářet nový kód v Salesforce.

Petr: To mi připomíná, že Salesforce ve svém produktovém balíčku právě nabízí i část, kde si sami na jeho pozadí můžete vyvíjet nové aplikace. Takhle jsme si my sami vyvinuli aplikaci SnowMirror, což je taková „datová pumpa“, která zálohuje data z cloudu do offline prostředí. Replikátor dat, odborněji řečeno (směje se).

Jak je těžké dostat se k vám do programátorské party?

Petr: K tomu musím hned podotknout, že ženy tu vítáme rádi (směje se). 15 % lidí z AspectWorks jsou ženy, což je podle mě na IT společnost docela unikum.

Tomáš: Jo, mají dobrý vliv na vývojáře, ti pak přestanou mluvit sprostě (smích). Ne, teď vážně. Já rád říkám, že nebereme každého. Například z deseti lidí, kteří se nám hlásí na programování v Javě, vezmeme jednoho. A z padesáti lidí, co se hlásí na stáže, vezmeme tak šest či sedm. Dobrý výběr lidí, to je pro nás nejdůležitější. A musím říct, že jsem fakt hrdý na tým, který tady máme. Je hodně živý? Ano. Maká, když je potřeba? Stoprocentně!. Saleforcisté, i kdyby byli za 30 cm tlustými zdmi, tak jsou pořád slyšet (směje se). Tím chci nastínit, že nejsme druh společnosti, kde bychom se s někým rozloučili jen proto, že dotyčnému ta pozice nesedne, pokud je kolega lidsky kompatibilní, pak mu zkusíme najít jiné uplatnění, které vyhovuje oběma stranám.