Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Apple A6 má tříjádrové GPU - nebo tak nějak

Apple A6 Die Marking
O víkendu prolétla internetem zpráva, že SoC Apple A6 nese tříjádrové GPU. Když jsme nahmatali bulvy v prachu klávesnice a vrátili je zpět, zkusili jsme zapátrat, kdo toto vypustil do světa…

Posledním veřejně přístupným bodem byl server Anandtech, který se však odkazuje na neveřejně přístupné informace získané od UBM TechInsights. Kdo z nich začal mluvit o tříjádrovém GPU jako první, sice není jasné, takže jsme se rozhodli tento šplecht alespoň uvést na pravou míru.

Apple A6 Diffusion Die Photo marked

Pokud se vrátíme do doby, kdy AMD uvedla první dvoujádrový procesor, vybaví se možná pamětníkům navazující diskuse na téma: „A kdy Nvidia nebo ATi uvedou první dvoujádrový GPU?“. Pokud máte hodně dobrou paměť, pak jistě víte, že odpovědí bylo cosi jako „Grafiky ATi a Nvidie jsou už dávno šestnáctijádrové.“ Pokud budeme termín jádro chápat tak, jak byl chápán u dvoujádrových procesorů, pak to skutečně byla pravda - jen si to mnozí uživatelé neuvědomovali. První grafické čipy se dvěma paralelně pracujícími bloky pocházejí z konce 90. let - byly jimi Nvidia RIVA TNT, ATi Rage 128,  Matrox G400, PowerVR Kyro, S3 Savage 2000, 3Dfx VSA100 a další. Už ty dokázaly pracovat paralelně na dvou pixelech zároveň a do roku 2005, kdy přišel na svět první dvoujádrový procesor, se „šířka“ čipu zosminásobila.

To, co ve skutečnosti vidíme na schématu, jen těžko mohou být tři GPU jádra - jde s největší pravděpodobností o využití modulární architektury řady PowerVR SGX, která umožňuje navyšovat výkon jednoduchým skládáním modulů. Toho ostatně využívá i AMD nebo Nvidia, jejichž architektury se už po léta skládají z funkčních bloků (byť trochu jiných), kterých výrobce osadí, kolik mu nadiktuje cílený cenový a výkonnostní segment.

Apple A6 Diffusion Die Photo array
Spodní strana čipu A6

Ze snímku UBM jsou kromě zmíněných tří GPU „jader“ (pravděpodobně 266MHz modulů PowerVR SGX 543MP3) patrné dvě 32bit LPDDR2 rozhraní. Celý čip Apple A6 pak měří 95 mm². Pro srovnání: AMD Brazos (dvoujádrový Bobcat + GPU) má zhruba 74 mm² a Intel Atom Pineview (včetně GPU od PowerVR) přibližně 87 mm². Samozřejmě na rozdíl od Apple A6 nejde o kompletní SoC, na druhou stranu má A6 náskok až 2 generace výrobního procesu a přesto není žádný střízlík.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Apple A6 má tříjádrové GPU - nebo tak nějak

Středa, 26 Září 2012 - 16:19 | JirkaH76 | proste jenom tak mele... to je ted na diskuzich o...
Středa, 26 Září 2012 - 08:49 | ASD_SK | Co presne Samsung kopiruje? Exinos je postaveny...
Úterý, 25 Září 2012 - 20:49 | j K | Exynos pro rýpali
Úterý, 25 Září 2012 - 20:48 | j K | Jak se mohlo Ťamťungu dílo podařit když A6 si...
Úterý, 25 Září 2012 - 13:09 | ASD_SK | S nim nediskutuj. Je to troll co chodi vyryvat...
Úterý, 25 Září 2012 - 13:04 | Pety | Ono ti to šláplo na kuří oko?
Úterý, 25 Září 2012 - 12:01 | Richmond | To je další věc - porovnávat mobil vs tablet....
Úterý, 25 Září 2012 - 09:47 | no-X | Pokud má být problém, že Brazos není zatím...
Úterý, 25 Září 2012 - 09:09 | Richmond | Jsem potěšen, že no-X uznal fakt, že se Ťamťungu...

Zobrazit diskusi