Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Carmack je nadšený z API Vulkan, těší se na podporu herních enginů

V posledních dnech je opět čím dál víc slyšet o API Vulkan. Řada firem jej vnímá jako velkou příležitost, a tak se zdá, že s jeho praktickým nasazením nebudou problémy.

Už koncem loňského roku pěl na Vulkan slova chvály Intel, Valve a Google. Na letošní GDC (březen) si příspěvky na toto téma chystá Nvidia, AMD, ARM i Epic, a tak se zdá, že nové API bude jedním z hlavních témat konference. V současnosti se očekává uvedení verze 1.0 a je dost dobře možné, že si Khronos tento slavnostní okamžik ponechá právě na GDC, nebo k němu přistoupí krátce před zahájením.

Vulkan podpořil i John Carmack, který s API experimentoval a plánuje jeho využití v rámci her pro Android. Chválí si i vývoj ovladačů a vidí velký potenciál v podpoře API ze strany herních enginů Unity 5 (Unity Technologies) a Unreal Engine 4 (Epic Games).

Api Vulkan Platforms

Přípravy samotného Vulkanu jsou v mírném skluzu, cílem loňských snah bylo vydání to konce roku; v případě březnového uvedení to bude znamenat 2,5-3 měsíce zpoždění. Nezdá se však, že by to některá ze stran vnímala jako problém. Pro výrobce hardwaru to znamená vyšší využitelnost jejich produktů a tudíž vliv na poptávku, pro vývojáře znamená podpora Vulkanu možnost prodeje jejich her pro široké spektrum platforem a pro zákazníky vyšší výkon (nebo delší výdrž baterie), než jaký na těchto platformách nabízelo OpenGL.

Zatímco podpora DirectX 12 začíná a končí s operačním systémem Windows 10, bude Vulkan podporovaný na Windows 7, 8 i 10, na Linuxu a Androidu. Negativně se k tomuto API zatím postavil pouze Apple, který chce zůstat u vlastního API Metal a dále Sony ve vztahu k Playstation 4. Tato konzole již podporuje API nižší i vyšší úrovně (GNM a GNMX), takže je stanovisko pochopitelné. Otázka možné podpory na následující generaci, k jejímuž vydání by mělo dojít kolem roku 2018, zatím zůstává otevřená.

Z výrobců hardwaru (především různých typů grafických akcelerátorů) přislíbily podporu společnosti AMD, ARM, Broadcom, Imagination, Intel, Nvidia, Qualcomm, Samsung a Vivante. Chybí v podstatě jen (v souvislosti se softwarovými platformami zmíněné) Apple a Sony. Pro úplnost bych měl doplnit, že zřejmě žádné oficiální prohlášení nevydala VIA - její byznys ale stojí tak trochu mimo směr nových API a nenapadá mě ani teoretická výhoda, kterou by jejich podpora této společnosti přinesla.

Diskuse ke článku Carmack je nadšený z API Vulkan, těší se na podporu herních enginů

Úterý, 2 Únor 2016 - 10:30 | 7R7 | Tak tomu never že to bude len preznačené Mantle,...
Pátek, 29 Leden 2016 - 16:27 | Petr Kraus | S Vulkanem je to trošku jak s Columbovou ženou....
Pátek, 29 Leden 2016 - 01:46 | JVc | ROFL
Čtvrtek, 28 Leden 2016 - 20:00 | gadge | Nechce sa mi rozpisovať o ekonomických aspektoch...
Čtvrtek, 28 Leden 2016 - 14:10 | Ji Si | Nejspíš proto, že ho zajímá vulkanizace.
Čtvrtek, 28 Leden 2016 - 14:06 | no-X | Co tam dělá? Nu, prostě tam patří :-). Uvádí ho...
Čtvrtek, 28 Leden 2016 - 14:01 | Robin Seina | Continental? Co tam dělá výrobce pneumatik?
Čtvrtek, 28 Leden 2016 - 12:45 | no-X | Ano, v seznamu členů Khronosu je asi 136 subjektů...
Čtvrtek, 28 Leden 2016 - 12:02 | Dan8 | Ale ten seznam o tom moc neříká, když je tam i...
Čtvrtek, 28 Leden 2016 - 10:33 | Tralalák | Oni si s prepáčení (ne)dokážu aktualizovať ani...

Zobrazit diskusi