Co to je doživotní záruka ?
Agen
Vzhledem k faktu, že právní úprava v ČR je mnohem přísnější než reklamační podmínky konkrétních výrobců, tak je vlastně zákazník při uplatňování reklamací u věcí s tzv. „doživotní zárukou“ v prvních 2 letech v jisté výhodě, než kdyby bylo postupováno dle reklamačních podmínek, které udává výrobce. Tyto reklamace jsou pak naší firmou řešeny ve většině případů takto:
-
Pokud je reklamace uplatněna do 6 měsíců od data prodeje a jedná-li se o produkt, který má tzv. „doživotní záruku“, je ve většině případů řešena reklamace jako „rozpor s kupní smlouvou“ dle § 616 OZ. Zde má zákazník nárok na výměnu za nový produkt a celá věc je řešena do cca. 3 dnů výměnou. Podmínkou je zde to, že reklamace musí být vyhodnocena jako oprávněná a bez mechanického poškození.
V případě, že je zboží nedostupné, tak je čekáno na dodávku od distributora. Následuje výměna zboží zákazníkovi bez zbytečného prodlení.
V případě, že jde o věc poškozenou, jsou takto poškozené produkty vždy zasílány k posouzení dodavateli (výrobci).
-
Pokud je reklamace uplatněna po 6. měsíci od prodeje, zde je vadná věc zasílána distributorovi (výrobci), ten reklamaci může řešit opravou, výměnou anebo adekvátní náhradou. Standardní věci, jako jsou flash paměti, RAM moduly, paměťové karty apod., jsou měněny po otestování ihned za nové kusy. Předpoklad je, že věc nenese známky mechanického poškození.
-
Pokud je reklamace uplatněna po 24měsíční zákonné lhůtě, zde jsou reklamace řešeny dle údajů uvedených na dodacím listu s odkazem na náš reklamační řád, článek „Doživotní záruka“.
Doživotní záruka
Na některé zboží je poskytována tzv. doživotní záruka. Tuto záruku garantuje přímo výrobce a je tedy vždy nutné seznámení se s konkrétními podmínkami konkrétního výrobce.
Tyto záruky jsou poskytovány nad rámec zákonných podmínek, tj. nad dobu 24 měsíců, a proto zde platí i odlišné podmínky pro řešení reklamací.
- Tato prodloužená záruka bude uznána pouze v případě, že s kompletním vadným výrobkem bude předložen dodací list spolu s kopií daňového dokladu. AGEN si vyhrazuje právo odmítnout bezplatnou záruční opravu nebo výměnu, jestliže dodací list spolu s prodejním dokladem nebude předložen.
- Po uplynutí zákonné záruční lhůty 24 měsíců si AGEN vyhrazuje právo v případě neopravitelného či nedostupného výrobku tento po dohodě se spotřebitelem nahradit podobným zbožím ve stejné kategorii a stejných parametrů, nelze se tedy domáhat finančního vyrovnání.
- Zboží může být nahrazeno opraveným kusem, ale vždy pouze takovým, jaký byl dodán zpět výrobcem a nelze se tedy domáhat nového kusu.
- AGEN se zavazuje, že tyto reklamace budou řešeny v co možná nejrychlejším termínu a vždy ve prospěch spotřebitele, nejpozději však maximálně do 45 dnů od přijetí zakázky.
Alza
Zmíněná nejednotnost postupu je u prodejců způsobena odlišným postupem výrobců. Předně je třeba, aby prodejce vždy rozlišoval, zda slovo „doživotní“ reprezentuje životnost produktu, či záruku po celý život kupujícího. Bohužel, oba typy záruk používají shodně označení „doživotní záruka“, a proto by měl prodávající vymezit tento pojem ve svém reklamačním řádu. Alza.cz u zboží s tímto typem záruky zaručuje funkčnost po celý život kupujícího, minimálně však 24 měsíců od koupě. Někteří výrobci s uplatněním doživotní záruky spojují i úhradu manipulačního poplatku, avšak toto je často vykompenzováno možností reklamovat i poškozené zboží, které by nebylo kvůli svému poškození standardně možné reklamovat vůbec.
Záruka se vztahuje na plnou funkčnost produktu ve specifikacích, s jakými byl prodán. Tato záruka však není neomezená a produkt musí splňovat určitá kritéria, jako je nepoškození produktu (mechanicky, vnějšími vlivy atd.), dodání kompletního předmětu koupě (v případě produktu z více oddělených částí) a v neposlední řadě zachování všech identifikačních znaků zboží (sériové číslo atd.).
CzechComputer
V tuto chvíli řešíme doživotní záruku dle reklamačních podmínek. Doživotní zárukou je myšlena doba, po kterou vlastní daný produkt původní majitel nebo doba do 5 let od ukončení výroby daného produktu. Platná je doba, která vyprší dříve. Tato záruka je poskytována u zboží, u kterého je uvedena a písemně potvrzena prodávajícím.
Řešení reklamací v tomto případě probíhá standardním reklamačním řízením, tj. do 30 dnů.
Uvedená záruka se vztahuje na:
- závady: doživotní záruka se vztahuje na výrobní vady produktu, nikoliv na jakékoliv mechanické poškození a podobně
- zboží: tuto záruku poskytuje výrobce převážně u vybraných paměťových karet, flash pamětí nebo operačních pamětí. Tato skutečnost je vždy uvedena přímo u daného produktu.
Tolik odpovědi tří prodejců (ptali jsme se i dalších, ale jen tito nám odpověděli „použitelným“ způsobem). Z nich jednoznačně vyplývá, že „doživotní záruka“ je sice hezká věc, ale vzhledem ke skutečnosti, že si ji zejména každý výrobce vykládá jinak (jeden lépe, jiné „méně lépe“), rozhodně doporučujeme si VŽDY u každého prodejce a konkrétního zboží nejprve nastudovat, co právě v takovém případě „doživotní záruka“ znamená. Pokud někde mezi našimi novinkami zahlédnete zprávu o nějakém produktu, u něhož výrobce dekladuje „doživotní záruku“, berte to vždy tak, že si musíte u daného výrobce zjistit, co to znamená, pokud vás právě u takového produktu „doživotní záruka“ zajímá. Tento termín zkrátka nemá jednotný význam a z toho je třeba vycházet. Zároveň vám můžeme doporučit, abyste si od takových výrobků uchovávali doklady o koupi i po dvouleté zákonné záruce, mohlo by se vám to při uplatňování „doživotní záruky“ hodit, zejména pokud to na dokladu bude uvedeno.