Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

CodeWeavers pracují na D3D 11 pro Wine, aby nové hry pod Linuxem vůbec běžely

Bioshock 02
Moderní hry již často nemají, nebo nebudou mít schopnost běhu pod DirectX 9.x. Zásadním problémem pro jejich běh na Linuxu pod Wine je to, že tato implementace Direct3D aktuálně s použitelností končí právě na verzi 9. CodeWeavers to chtějí změnit.

Firma, která již dlouhá léta prodává vlastní / vylepšenou implementaci Wine a sama se na vývoji Wine podílí, ohlásila, že pro budoucí hry, které postrádají vlastní linuxový port či verzi pro Mac OS X, zapracují vedle výkonnostních vylepšení i na podpoře Direct3D 11. Jinak by totiž hrozilo, že určité hry a v nadcházejících letech prakticky všechny velké AAA hry, nebude možné hrát na Mac OS X či Linuxu.

A firmě CodeWeavers by tím zanikl zdroj příjmů.

Vedle Direct3D 11 se firma zaměří na lepší podporu ovládacích zařízení a optimalizaci výkonu pro GPU. Nadále ale platí, že ať již uspějí, či do jaké míry uspějí, stále půjde o provoz her na platformě, kterou tvůrce hry nijak nepodporuje a tudíž je vše bez záruky (a plakat následně u CodeWeavers, že engine dané hry prostě padá, nepovede k řešení tak efektivně, jako kdyby se dalo bavit přímo s vývojářskou firmou dané hry). Spíše tedy doufejme, že snahy firem jako Valve, ale i vývojářských studií v čele s Epicem a jeho Unreal Engine či Crytekem s jeho 3D enginem - oba Linux oficiálně podporují - povedou k ideálnímu cíli. To jest, že herní firmy a zejména velké vydavatelské domy začnou brát Linux jako platformu, s níž má smysl počítat.

Osobně si myslím, že dobře to podchytili právě v Epicu a Cryteku. Uvolnili licenční podmínky a nabídli podporu pro Linux. Nechť si komunita volně hraje s enginy a když z toho náhodou vypadne nějaká dobře prodejná hra pro Linux, může na tom Epic/Crytek jedině vydělat. Když ne, nic se neděje, v objemech zakázek a nákladech na vývoj moderních 3D enginů se placení těch pár linuxových vývojářů ve vlastních řadách s přehledem ztratí.

Kéž by se takhle „za zadek“ chytla i Bethesda a když holt ne Skyrim, tak aspoň Fallout 4 či „Argonia“ vyšly i v Linuxové verzi. Já vím, je to hodně naivní, ale …

Tagy: 
Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku CodeWeavers pracují na D3D 11 pro Wine, aby nové hry pod Linuxem vůbec běžely

Středa, 24 Červen 2015 - 18:05 | HKMaly | Ono hlavne skodi, ze ho kazdy bere jako emulator...
Středa, 24 Červen 2015 - 09:17 | franzzz | Linuxova komunita tohle resit nebude, protoze...
Středa, 24 Červen 2015 - 08:46 | Tudva | Obcas si rikam ze wine linuxu spise skodi. Cim...
Středa, 24 Červen 2015 - 07:36 | skaven | kedysi davno som mal Amigu, tiez som to tak bral...
Středa, 24 Červen 2015 - 04:21 | Xspy | Chybějící Direct3D 11 kompatibilita je jen zrnkem...
Úterý, 23 Červen 2015 - 23:09 | RedMaX | Bude to super, kdyz dodelaji podporu pro DX11,...
Úterý, 23 Červen 2015 - 21:02 | corwin78 | Je to tak Bethesda a Blizzard pořád odolávají,...
Úterý, 23 Červen 2015 - 17:23 | kozec | Asi nepoviem nic nove, ale Skyrim bezi pod Wine...

Zobrazit diskusi