Co se stalo s DirectX 11.3 a 12.1?
Již v loňském roce se hodně psalo o DirectX 12, kteréžto vzniklo jako reakce na API Mantle od AMD a mělo přinést (vlastně i přineslo) obdobné výhody. Především pak efektivnější nakládání s hardwarovými prostředky a to jak s procesorovým výkonem (efektivní využijí vícejádrových / vícevláknových procesorů, nižší overhead, nižší energetické nároky), tak i s grafickým výkonem (asynchronní shadery umožňují provádět některé operace paralelně a díky využití „bublin“ zvládnout určitou zátěž navíc bez ztráty výkonu, respektive realizovat výsledný kód s vyšším výkonem než pod DirectX 11).
Zhruba před rokem se ale objevily první zmínky o DirectX 11.3 a DirectX 12.1. DirectX 12.1 mělo oproti DirectX 12 přinést podporu pro dvě funkce (Conservative Rasterisation a Raster Ordered Views), kterými nový hardware Nvidie (konkrétně druhá generace Maxwellu) disponoval navíc oproti grafickým jádrům AMD (a de facto i Intelu). DirectX 11.3 pak mělo vycházet z DirectX 11 a pouze doplnit podporu pro ony dvě funkce (bez efektivního nakládání s hardwarovými prostředky, které zůstává doménou DirectX 12). Předpokládalo se, že DirectX 11.3 bude dostupné pro starší verze Windows (7 a 8.1).
Situace nakonec dopadla trochu jinak, než se předpokládalo. DirectX 11.3 ani více než rok od ohlášení nebylo vydáno pro starší verze Windows a alespoň zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se to mohlo změnit. Dostupné je pouze v rámci Windows 10, kde se s ním uživatelé mohli setkat v podobě bugu jedné verze ovladačů: Pokud byl zapnutý anti-aliasing MFAA, pak ovladač nabízel namísto podpory DirectX 12 pouze DirectX 11.3. Toto již bylo vyřešeno, a tak je možné, že šlo o poslední případ, kdy se v souvislosti s Windows 10 o DirectX 11.3 více mluvilo. Reálně totiž verze 11.3 nenabízí nic, co by nebylo podporováno i v DirectX 12, pouze klade vyšší nároky na hardware. Z hlediska vývojářů proto není důvod k jeho využití - v desítkách dostane přednost DirectX 12 a ve starších verzí 11.3 dostupné není.
Situace s DirectX 12.1 je trochu jiná. Podpora dvojice technologií druhé generace Maxwellu se nakonec odehrála pouze na úrovni feature level. Konkrétně tak, že jsou součástí feature level 12_1, který je ve Windows 10 dostupný i bez DirectX 12.1 jako takových. To je trošku změna oproti konceptu DirectX 11, kdy byl každý feature level vydán v rámci korespondující verze DirectX (FL 11_0 ~ DX11, FL 11_1 ~DX11.1) . Z hlediska uživatele jde jen o formální (názvoslovnou) změnu, funkčně se nic nemění.