První testy nového DOOMu jsou na světě
Ještě než přistoupíme k samotným výsledkům, dovolte mi krátký povzdech. Těžko říct, co k tomu vydavatele nebo herní studia vede, ale v posledních letech se opakovaně setkáváme s případy, kdy nové hry ze známé série přicházejí o pořadové číslo či přívlastek v názvu. Zůstává prosté označení, které je totožné s první hrou z dané řady, což je i pro vyhledávače trochu matoucí (preferovat více rozšířený nebo novější obsah?). Trochu nerozumím, co stojí za touto názvoslovnou módou - pozitivní to ale není.
Ke hře: Postavena je na id Tech 6, o kterém se už mluví poměrně dlouho. Jednou z jeho výhod je slušná flexibilita co se přizpůsobení hardwarových nároků týče, takže by mělo být možné hru rozhýbat na konzolích v až 60 FPS - ovšem otázkou zůstává rozdíl grafické stránky oproti PC verzi. Tu, respektive její alfu, otestovala redakce webu GameGPU. Vezměme to jako léčbu šokem - nejdříve grafy (od nejnižšího rozlišení), pak omáčka:
V první řadě je třeba vysvětlit, že výkon nepřesahující 60 FPS ani u high-endového hardwaru ve FullHD rozlišení není důsledkem nedostačujícího hardwaru, ale faktu, že hra má omezení na 60 FPS. Jak si můžete všimnout, minimální FPS jsou u nejvýkonnějších karet v prvním grafu stejné (60 FPS) jako průměrné (60 FPS), což znamená, že bez omezení by byla snímková frekvence výrazně vyšší.
Dále je třeba upozornit, že grafy GameGPU jsou koncipované trochu neobvykle, protože „nula“ pro průměrný framerate jakoby začíná bodem, kde končí část pruhu znázorňující minimální framerate (celková délka pruhu proto odpovídá součtu obou hodnot). Celková délka pruhu tedy odráží obojí a pokud jsou ve dvou případech průměrné FPS stejné, ale minimální má jedna z karet vyšší, je i pruh delší (lze to chápat jako určité rozlišení mezi remízami).
ID software se dodatečně vyjádřil ve smyslu, že verze hry pro PC zatím není výkonnostně optimalizovaná - dosud byly výkonnostní optimalizace řešeny jen v rámci konzolové verze. Výsledky tedy lze chápat jako určité minimum, nejhorší možnou situaci, jak může výkon dopadnout s tím, že ve finální verzi budou patrně FPS výrazně vyšší. Absenci PC optimalizací lze pozorovat i na nefunkčním SLI a CrossFire.
Zajímavostí je i to, že oproti Doomu III nebude čtyřka (respektive nová verze) tak extrémně náročná na hardware. Předchůdce totiž jako novinka neběhal plynule ani na tehdejším nejvýkonnějším high-endu, jako byla pověstná GeForce 6800 Ultra a Radeon X800 XT-PE. Dokonce ani nároky na grafickou paměť nejsou nijak vysoké, ale to už souvisí i s technologiemi enginu id Tech 6:
V současném stavu stačí pro FullHD rozlišení s přehledem 2GB karta, pro 2560×1440 bude patrně stačit taky a na 4k rozlišení už bude lepší zvolit 3GB model. Hra by měla být uvedena 16. května, a tak bude zajímavé porovnat, co za poslední dva měsíce a něco zvládnou s vývojáři s výkonem vykouzlit.