Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Drobní podnikatelé zvládnou elektronickou evidenci tržeb s tabletem

PR článek
Elektronická evidence tržeb je strašákem pro poctivé podnikatele zejména z hlediska technického řešení odesílání údajů o platbách Finanční správě. Podnikatelé tápají při výběru pokladny a software.

Na zakoupení programu se vztahují určitá pravidla, kterých byste se měli držet, stejně jako na uplatnění deklarované slevy ve výši 5 000 Kč na pořízení elektronické pokladny.

Evidovat se budou pouze pravidelné přivýdělky

Dočasné přivýdělky, které nemají formu podnikání, nebudou spadat pod povinnost elektronické evidence tržeb. Do EET patří pravidelná platba provedená v hotovosti, v bezhotovostním styku, stravenkami, poukázkami, směnkami a další formou placení. Informaci o uskutečněné platbě obdrží Finanční správa prostřednictvím datové zprávy ve formátu XML. Nazpět do dvou sekund získá poplatník potvrzení. Finanční správa může provádět kontrolní nákup, aby zjistila, zda daný subjekt plní své povinnosti spojené s elektronickou evidencí tržeb.

Připojení k internetu je zásadní, nikoli nutnou, podmínkou

Co dělat, když selže technika? Do 48 hodin od uskutečnění tržby musí prodejce zaslat údaje Finanční správě. Pokud data odevzdáte správně a v termínu, nehrozí vám žádný postih. V opačném případě obdržíte napomenutí nebo pokutu až do výše půl milionu korun.

V offline režimu stačí zaslat data do pěti dní od vystavení účtenky, avšak na takovýto režim musíte mít speciální povolení od správce daně, stejně jako při plnění evidenční povinnosti ve zjednodušeném režimu. Informace o stornování objednávky zašlete Finanční správě úplně stejně jako v případě uskutečněné transakce.

Zjednodušeně řečeno

Abyste splnili podmínky dané zákonem, musíte:

1. být online à spojíte se s Finanční správou, od které do dvou sekund obdržíte unikátní kód

2. mít přístroj s programem nebo aplikací, který à platbu zaeviduje, odešle Finanční správě, přijme unikátní kód a pošle údaje

3. vyrobit účtenku

Před prvním spuštěním požádejte o autentizační údaje

Před tím, než začněte vydávat účtenky s unikátním kódem, který vám Finanční správa zašle, se musíte registrovat. Takzvaná autentizace je snadná záležitost.

1. MÁM DATOVOU SCHRÁNKU – Přihlásíte se na portálu správce daně stejnými údaji, které používáte pro vstup do datové schránky. Na portálu požádáte o autentizační údaje a správce daně vám je zašle obratem do datové schránky.

2. NEMÁM DATOVOU SCHRÁNKU – zajdete na příslušný finanční úřad, kde dostanete autentizační údaje okamžitě.

Až budete mít autentizaci za sebou, aktivujete portálový účet a vygenerujete certifikát (může jich být i více). Díky certifikátu se evidované tržby přiřadí konkrétnímu poplatníkovi.

Finanční správa garantuje možnost autentizace v předstihu před zahájením ostrého provozu. V současné době zveřejnila datum k 1. září 2016.

„Můžete“ si odečíst 5 000 Kč na pořízení elektronické pokladny

Na zavedení elektronické pokladny si fyzické osoby mohou uplatnit jednorázovou slevu na dani z příjmu ve výši 5 000 Kč. Slevu je možné odečíst v tom roce, ve kterém poplatník poprvé zaevidoval tržbu. Celou slevu odečtete nejvýše do částky kladného rozdílu mezi 15 procenty dílčího základu daně ze samostatné činnosti a základní slevy na poplatníka. V opačném případě je sleva ponížena.

Uveďme příklad:

Základ daně z podnikání je 180 000 Kč, 15 procent z této částky činí 27 000 Kč. Základní sleva na poplatníka daně z příjmu fyzických osob je pro rok 2016 stanovena na 24 840 Kč. Poplatník z tohoto příkladu si může uplatnit slevu 2 160 Kč, tedy rozdíl výše uvedených částek.

Jak elegantně vyřešit elektronickou pokladnu

1. Nejsnazší a finančně nejlepší vyjde použití smartphone a bezdrátové tiskárny. Tento způsob slouží pro podnikatele s malým obratem a počtem účtenek v řádu jednotek za den. Výhodou je nízká pořizovací cena, nevýhodou nízká životnost smartphone, malá výdrž baterií a omezená možnost software.

2. Dražší možností je tablet a bezdrátová tiskárna. Toto řešení je podobné výše uvedenému, ale zvládne více vydaných účtenek než smartphone. U předcházejícího modelu můžeme uvažovat do deseti účtenek za den. Tablet jich zvládne desítky denně.

3. Kompaktní zařízení all-in-one představuje nejvhodnější řešení pro malé a střední podniky, které denně vydají stovky až tisíce účtenek. Pořizovací náklady jsou relativně nízké. Kolem 15 000 Kč seženete funkční stroj, který umí zálohovat data, připojí skener, váhu a tiskárnu.

4. Do velkých provozů jsou dobré PC pokladny, které se dají konfigurovat na míru podle potřeb provozu. Zde nainstalujete nespočet pokladních software s profesionálními funkcemi.

5. Pokladny složené z dotykové obrazovky a malé tiskárny účtenek jsou vhodné i do velkých provozů. Dotykovou obrazovku pořídíte za 8 500 Kč a tiskárnu účtenek za 6 000 Kč.

Šikovný software vhodný do kamenné prodejny, restaurace či e-shopu sám po nákupu odešle požadavek o kód Finanční správě a vy se nemusíte o nic starat. Účtenka se vystaví automaticky.

Redakce CDR (Google+)

Redakci CDR.cz tvoří tým mladých žurnalistů, které spojuje společná láska k moderním technologiím. Milují chytré gadgety, vylepšováky a nejnovější zařízení všeho druhu.

více článků, blogů a informací o autorovi