Evropská komise dala Googlu pokutu 2,42 miliardy euro
Google Shopping zahájil svoji životní pouť nedlouho poté, co se Google stal masivně používaným, konkrétně v roce 2004. Postupem let měnil jména (původně Froogle, kolem roku 2008 Google Product Search, od roku 2013 pak Google Shopping), ale způsob fungování postupně vykrystalizoval do na první pohled logické podoby: Google svoji službu protěžoval ve výsledcích vyhledávání.
Jinak by se totiž původní Froogle asi vůbec nechytil, na internetu už byli jiní zavedení hráči.
Začleněním Google Shopping na čelní místo ve výsledích vyhledávání se Googlu podařilo zvýšit dosah služby 45× v Anglii, 35× v Německu, 19× ve Francii, 29× v Nizozemí, 17× ve Španělsku a 14× v Itálii - tato čísla uvádí Evropská komise ve svém šetření. Současně pak významně poklesl traffic na konkurenční služby, o 85% v Británíí, o 92 % v Německu, o 80 % ve Francii, byť zde mohly hrát roli i jiné faktory.
Evropská komise tedy přistoupila k obligátní regulaci trhu, kdy Googlu nařídila problém vyřešit do 90 dnů, jinak bude čelit pokutě ve výši 5 % z průměrných celosvětových příjmů nadřazené firmy Alphabet. A Alphabet ročně vydělá kolem 90 miliard dolarů.
Komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestager dodává, že to, co Google dělá/delal, je v EU ilegální.