Experimentální verze Firefoxu otestuje náhledy předvolených webů
Mozilla se ale nadále drží svého předsevzetí co nejméně prudit uživatele. Výchozí nastavení nově otevřeného tabu, kde je devět prázdných chlívečků pro náhledy uživatelem nejnavštěvovanějších webů skýtá množství využitelného prostoru, ale Mozilla jej nehodlá zneuží(va)t na placenou reklamu některých webů či něco podobného. Namísto toho nyní bude s komunitou uživatelů ladit a zkoušet tento mechanismus ve vývojových verzích Firefoxu a sbírat odezvu.
Standardních vydání Firefoxu či dokonce ESR verzí se toto v žádném případě nedotkne. Mozilla bude zkoušet vše opatrně i proto, že experimenty z doby před pár měsíci nedopadly dobře. Tehdejší rozezlené komentáře se nesly v tom duchu, že Mozilla bude tyto lukrativní „reklamní pozice“ prodávat webům/firmám, které nejvíc zaplatí a uživatel nebude mít nad tím, co se mu v čerstvě nainstalovaném Firefoxu bude zobrazovat (pozn.: dokud nebudou tyto výchozí weby v průběhu používání prohlížeče nahrazeny jeho oblíbenými). Vicepresident Firefoxu Johnathan Nightingale jasně říká: tohle se nestane.
V nadcházejících týdnech budou v pre-release kanálech Firefoxu zkoušeny možnosti, jak učinit stránku nového tabu, zejména v čerstvé instalaci, užitečnější pro uživatele. Testovat se bude soubor vlastních stránek Mozilly a další užitečné stránky (osobně tipuji minimálně Wikipedii). Autoři se budou vrtat ve vzhledu této výchozí stránky a bude se analyzovat, co uživatelé používají, co se jim hodí a naopak co na stránce ignorují či dokonce přímo deaktivují. Tyto testy nebudou o nějakém budoucím zisku Mozilly, nebude z nich generován žádný příjem z reklamy. Sponzoring Mozilly touto formou (kde by o pozice mohli projevit zájem provozovatelé webů/služeb, které uživatelům na výchozím novém tabu vyhovují) bude ve Firefoxu testován až v další fázi. Testy budou probíhat napříč všemi platformami a Mozilla bude s uživateli veřejně diskutovat poznatky a přijímat návrhy.
---
Mozilla k celé věci přistupuje velmi rozumně, otevřeně a čestně. Je si zjevně plně vědoma toho,že uživatelé Firefoxu jsou specifická skupina lidí (odlišná například od uživatelů Safari na Mac OS X), která nesnáší jakékoli jednostranně provedené změny. Však se podívejte v šírých vodách internetu, kolik negativních reakcí posbírala jenom změna výchozího vzhledu a typu GUI na nový Australis a jak hned vznikla rozšíření na nápravu do vzhledu původního. Podobně jde samozřejmě, a to již zatraceně dlouho, uživatelsky přizpůsobovat výchozí stránku nového tabu, od dávných verzí Firefoxu existuje minimálně jedno rozšíření, které tuto Operáckou věc přidávalo do Firefoxu. Ale tady jde o výchozí nastavení a chování Firefoxu a proto je Mozilla tak opatrná. Věřím, že pokud zde bude určitá míra uživatelské nastavitelnosti, bude to nejen ku prospěchu věci, ale přímo skvělé. Vždyť stávající implementace, která si nenechá prakticky do ničeho kecat, je zastaralá a třeba zrovna od té Opery by se mohla hodně učit.
Držíme palce.