Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

FreeSync 2 přináší více změn, mj. povinný vyšší rozsah frekvencí

Včera jsme se podívali na první novinky, které přinese druhá generace technologie FreeSync. Změn je ale vícero, důraz je kladený na přínos uživateli. Aby to tak bylo, zavádí AMD certifikaci…
Amd Freesync 2 20

Když došlo před třemi lety na technologii FreeSync, rozhodla se AMD, že si nebude vymiňovat žádné parametry, na jejichž základě by výrobci mohli nebo nesměli použít logo FreeSync na svém produktu. Stačilo, aby monitor podporoval standard DisplayPort AdaptiveSync a nic víc vyžadováno nebylo. Funkčnost zajistily ovladače AMD a veškeré vlastnosti monitoru byly ponechány na libovůli jeho výrobce. I pokud panel zvládal rozsah obnovovacích frekvencí kupříkladu 40-75 Hz, nebránila AMD v podpoře technologie. I takový stav je totiž výrazně lepší než fixních 60 nebo 75 Hz.

FreeSync 2 má již vyšší ambice a na výrobce monitorů určité požadavky klade. Tím se ovšem nic nemění na „FreeSync 1“, který zůstává, jaký byl. Výrobce se tedy může svobodně rozhodnout, zda chce splnit požadavky AMD a nabídnout lépe vybavený monitor splňující certifikaci FreeSync 2, nebo zda parametry produktu určí podle vlastního rozhodnutí a priorit a zůstane u původní generace technologie, která není nijak omezena.

Z hlediska hardwarové implementace se ovšem nic nemění. I druhou generaci FreeSync obstará nativní elektronika monitoru - žádný modul ani hardware AMD k tomu není třeba. Jaké jsou tedy z hlediska monitoru požadavky na FreeSync 2: Rozsah obnovovacích frekvencí musí být takový, aby maximální obnovovací frekvence byla více než 2× vyšší než minimální. 30-60 nebo 40-75 Hz tedy nebude stačit.

Amd Freesync 2 08

Proč to: Krom přirozených výhod vyššího rozsahu umožňuje tato změna používat technologii LFC neboli low-framerate compensation, kterou AMD představila před více než rokem s ovladači Radeon Software Crimson Edition. Nabízí ergonomičtější chování monitoru v situaci, kdy snímková frekvence klesá pod minimum. LFC pak může duplikováním snímků dosáhnout posunu obnovovací frekvence monitoru do jeho variabilního rozsahu. Podpora LFC se stává nedílnou součástí standardu FreeSync 2; budou ji nativně podporovat všechny takto označené monitory.

 Od elektroniky monitorů bude FreeSync 2 vyžadovat, aby byla schopná vynechat tone-mapping, bude-li o to požádána (ten bude provádět grafická karta, k tomu se ještě vrátíme) a od výrobce bude FreeSync 2 žádat, aby v rámci certifikace předal AMD informaci, jaký rozsah jasu a barevný prostor zvládá daný monitor zobrazit. Tyto údaje (např. v podobě profilu) musí být předány grafické kartě, aby mohla sama provádět tone-mapping na míru daného monitoru a nemusel ho provádět monitor sám.

Amd Freesync 2 09

Přesun procesu tone-mapping (respektive jeho druhé fáze) z monitoru na grafickou kartu má dva důvody. Tím prvním je redukce input-lag. Ten totiž při standardním způsobu zpracování HDR obrazu (=tone-mapping provádí samotný monitor) stoupá.

Souvisí to s druhým důvodem - nepříliš povedeným HDR rozhraním Microsoftu, které implementoval do Windows 10. Zmíněné rozhraní, kromě jiných nedostatků, rozděluje tone-mapping na dvě fáze. První provede grafická karta, dostane obraz do jakési standardizované podoby, se kterou si je schopný poradit monitor, takto jej předá elektronice monitoru a ten jej dožvýká do podoby, kterou zvládá zobrazit samotný panel monitoru. Polehčující okolností pro Microsoft může být fakt, že tento systém vyvinul s ohledem na HDR video, kde o input lag tolik nejde. U her, kde se počítá každá milisekunda, to ale problém je. Aby AMD mohla nepraktický systém Microsoftu obejít, vyvinula vlastní FreeSync 2 API.

Amd Freesync 2 07

Pokud je řeč o hrách, je asi jasné, že aby vše (= HDR s nízkými latencemi) fungovalo, musí hra s FreeSync 2 API komunikovat, jinými slovy je třeba, aby jeho podporu autor hry zahrnul. Na jednu stranu to neznamená nic náročnějšího než zahrnout podporu API do hry a nastavit, aby prováděla tone-mapping podle specifikací AMD - na stranu druhou je to zásah ze strany autora hry, bez něhož snížení latencí pro HDR nebude fungovat. Z dlouhodobého hlediska to patrně nebude problém - stačí totiž, aby FreeSync 2 podporoval samotný 3D engine a pak už se autor hry nemusí starat ani o to. Protože jsou nízké latence žádaným artiklem a implementace je poměrně prostá, dá se očekávat, že se brzy dostane do všech významnějších enginů a nové hry na nich postavené už ji budou nabízet jako samozřejmost. Lze ale očekávat, že se podpora objeví i u konkrétních již vydaných her prostřednictvím patche.

Požadavky na grafickou kartu se nemění. FreeSync 2 bude prostřednictvím ovladačů aktivován na všech modelech počínaje druhou generací GCN, což znamená Radeony R7 260(X), R9 285, R9 290(X), R7 360(X), R9 380(X), R9 390(X), řadu Fury a samozřejmě Polaris (RX 460, 470, 480) a novější.

Amd Freesync 2 06

Je zřejmé, že s ohledem na určitý standard vyžadovaný od FreeSync 2 monitorů nebude nové logo přítomné na modelech začínajících na 3000 Kč s DPH, jako je tomu u stávající verze FreeSync. Samotná přítomnost panelu zvládající vyšší rozsahy obnovovacích frekvencí se musí na cenové relaci odrazit a nějakým způsobem se patrně projeví i náklady na náročnější certifikační proces. Ten ovšem jistě nezvýší cenu výsledného zařízení o tisíce Kč a v mainstreamové cenové relaci se patrně ztratí. Pro uživatele hledající v nejnižších cenových relacích se ale nic nemění, klasický FreeSync jak přes DisplayPort tak přes HDMI zůstává a stávajících >120 kompatibilních modelů budou nadále doplňovat nové.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku FreeSync 2 přináší více změn, mj. povinný vyšší rozsah frekvencí

Pátek, 6 Leden 2017 - 00:29 | Warden | ale ale, vzdyt podle noxe cim min toho tam je tim...
Čtvrtek, 5 Leden 2017 - 06:19 | Libor Míšek | Je možný že to u "FS2" doladily. Jinak...
Čtvrtek, 5 Leden 2017 - 02:06 | kysel | > protoze ta hw uprava neni prece nic drahyho...
Středa, 4 Leden 2017 - 22:58 | Gembler | takže teoreticky by asus mg279q mohl zpětně...
Středa, 4 Leden 2017 - 22:56 | Marek Moravčík | Tomu sa hovorí skreslené vnímanie skutočnosti...
Středa, 4 Leden 2017 - 22:33 | Akly | Hmm, zajímalo by mě, proč je ve specifikaci LFC...
Středa, 4 Leden 2017 - 20:43 | t117 | Nechci se vyjadrovat k tematu clanku, ale k tomu...
Středa, 4 Leden 2017 - 18:43 | Warden | ja sem ten freesync modul nemel v uvozovkach...
Středa, 4 Leden 2017 - 16:22 | kyo kyo | Myslím si, že to funguje takto: Grafická karta...
Středa, 4 Leden 2017 - 16:15 | kyo kyo | To mi povídej, kamaráde. Najednou pro absolutní...

Zobrazit diskusi