Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

GeForce GTX 750 možná není DirectX 11 kompatibilní

Včera jsme si rozebrali důvody, proč GeForce GTX 750 (Ti) nepodporuje anti-aliasing CSAA. Možná ještě zajímavější je však absence režimu MSAA 8×, což by kartu stavělo mimo standard DirectX 11.

Softwarové oddělení Nvidie potvrdilo, že na nových čipech generace Maxwell (a stejně tak v systémech, které kombinují GPU řady Maxwell s GPU předchozí generace) není podporován režim anti-aliasingu CSAA.

Jak upozornil uživatel Barbrady na oficiálním diskusním fóru GeForce.com, je výběr režimů anti-aliasingu poměrně chudý - nabízí MSAA 2×, MSAA 4× a režim 8×S, což znamená kombinaci se supersamplingem, tedy vykreslení obrazu s MSAA 4× ve 2× vyšším rozlišení (namísto např. 1920×1080 v 1920×2160) a jeho následné zmenšení. Přesně tyto možnosti nastavení podporovaly grafické karty řad GeForce 6 a GeForce 7, tedy před nástupem GeForce 8 (G80), která podporované režimy značně rozšířila.

To nejzajímavější je ale chybějící podpora anti-aliasingu MSAA 8×. Režimy jako CSAA, TXAA a některé další, jsou volbou výrobce grafického čipu, podporované být nemusejí. Režimy MSAA jsou ale popsány a vyžadovány specifikacemi DirectX a to následujícím způsobem:

  • DirectX 9 - žádné požadavky
  • DirectX 10 - vyžadováno MSAA, úroveň není určena (v praxi jej podporovat nemusí = MSAA 1×)
  • DirectX 10.1 - vyžadováno MSAA 4× (vyjma formátů R32G32B32A32 a R32G32B32)
  • DirectX 11 - MSAA 4× (všechny formáty), MSAA 8× (vyjma R32G32B32A32)

Tolik k oficiálním požadavkům DirectX z webu Microsoftu. Pokud se potvrdí, že absence MSAA 8× na GeForce GTX 750 (Ti) není jen bugem stávající verze ovladačů, pak by jeho nepřítomnost znamenala, že tato generace grafik nesplňuje specifikace DirectX 11 a není tudíž plně DX11 - tzn. „FEATURE_LEVEL_11_0“ - kompatibilní. Také není jasné, co vlastně testovaly některé recenze, v jejichž grafech se objevují i výsledky s anti-aliasingem 8×. Šlo o režim 8×S, nebo je možné nějakým způsobem skutečný MSAA 8× aktivovat?

Bylo by docela vhodné, pokud by Nvidia k situaci vydala oficiálně prohlášení a co nejdříve rozptýlila všechny pochyby. Pokud totiž výrobci hardwaru o nějaké záležitosti dlouhodobě „strategicky mlčí“, nebo ji zlehčují, jde zpravidla o snahu nezveřejnit informace, které by uživatelům neudělaly radost.

Zdroje: 

Diskuse ke článku GeForce GTX 750 možná není DirectX 11 kompatibilní

Čtvrtek, 20 Březen 2014 - 10:59 | Gath G | Logujte jednotlivě všechna hlasování - username,...
Středa, 19 Březen 2014 - 15:34 | Anonym | "Co se tyka ty reklamni vety ze nejaka...
Středa, 19 Březen 2014 - 12:31 | Waffer47 | Kdyz si zakaznik za neco zaplati automaticky...
Středa, 19 Březen 2014 - 10:58 | mike | V předchozím příspěvku píši jen a pouze o mých...
Úterý, 18 Březen 2014 - 22:24 | Pety | No dobře, měl jsem na mysli výrobce grafických...
Úterý, 18 Březen 2014 - 21:34 | Rafan | Zdá se že netušíte kolik bije, Norma je soubor...
Úterý, 18 Březen 2014 - 17:15 | mike | Řekl bych, že to srovnání mírně kulhá. Nepodpora...
Úterý, 18 Březen 2014 - 17:11 | mike | Musím říci, že jsem nikdy nepřemýšlel o tom,...
Úterý, 18 Březen 2014 - 17:04 | mike | "...existují standardy jako DirectX, z jehož...
Úterý, 18 Březen 2014 - 17:03 | mike | smazat

Zobrazit diskusi