Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k GeForce RTX 4060 Ti (8GB i 16GB) dostanou 8 linek PCIe

Ale osm PCIe Gen4 linek u NVIDIA grafik je něco jako osmnáct linek u AMD grafik, takže to problém není. ;D

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Co to je za blbost nebo to je sarkasmus? Viz. https://www.pugetsystems.com/labs/hpc/PCIe-X16-vs-X8-with-4-x-Titan-V-GP...

Konkrétně na tohle budu psát na konci měsíce článek, budu měřit u 3060 a 3080 x16/x8/x4...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

"Svorkasmus".

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

No počkej, ale 8GB u Nvidie = 16GB u AMD, takže to je stejně jedno.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To jsou specialni nVidia Express linky, kam se hrabe AMDcko...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Bavili jsme se o tom v diskuzi u konkurence a podle testu je limit 8 linek u PCIe3 (protoze karta bude mirit i jako upgrade do starsich PC) někde přibližně u RTX 3070Ti a RX 6800. U RTX 3080 uz jsou propady znát.
No a předpokládáme, že RTX 4060Ti bude bude někde na úrovni RTX 3070Ti, takže by to mělo být v pohodě.
Jinak teda RX 7600 má také jako maximum 8 linek PCIe4. Myslim, že se dá předpokládat, že hrubý výkon bude podobný jako RTX 4060 (Ti).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Máte odkaz na test, viz. můj příspěvek výše? Nenašel jsem moc měření PCIe bandwidth u nových GPU.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak to se těšíme. Viděl jsem v testech jen RX 6500 PCIe 3.0 vs PCIe 4.0 a pak toto https://www.svethardware.cz/rtx-3080-a-skalovani-vykonu-s-propustnosti-p...

edit: tak tady je RTX 3050 s PCIe 3.0 a rozdíl tam už je, takže připojuji se k požadavku na test, kde se ukazuje, že PCIe 3.0 limituje až karty o výkonu RTX 3070.
https://www.youtube.com/watch?v=fTH0_0hovQU

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1) Všiml jste si, že Radeon 6500 má 4 (slovem čtyři) linky PCIe?

2) https://www.techspot.com/review/2104-pcie4-vs-pcie3-gpu-performance/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Všiml. Proč?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Odpověď najdete v článku, který jste nalinkoval.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

'' Jinak teda RX 7600 má také jako maximum 8 linek PCIe4. ''

blbost.. 4060ti je karta za 450 usd, 7600 je karta za 330 usd.. fakt mimo srovnani..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tady asi nejde o cenu, ale o to, zde bude RX 7600 výkonnostně na podobné úrovni a zda jí také bude 8 linek brzdit ve starších PCčkách s PCIe 3.0.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No to ať si nechá zdát, jako konkurence pro 4060 Ti je mířená až 7700 XT, 7600 na ni fakt nemá, ta se bude rovnat asi spíš tak 4060.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Teď odbočím od tématu s PCIe... tak jestli 7600 s cenou kolem $329 bude stát proti 4060 s cenou také kolem $329, tak to bude zajímavý sledovat jaké cenou budou reálně v obchodě.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

".. jako konkurence pro 4060 Ti je mířená až 7700 XT, 7600 na ni fakt nemá .."

A všiml jste si, jaký je rozdíl mezi 7600 a 7700XT?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

"V okamžiku, kdy kartě dojde volná grafická paměť (GDDR6) se totiž data začnou přesouvat přímo z operační paměti po PCIe a pokud je tato datová cesta 2× užší (8 linek namísto 16), pak jsou i propady výkonu až 2× větší."

Kdyby byly propady 2x větší, tak by to popíralo smysluplnost existence cache na grafických čipech/kartách. Viz výpočet průměrné propustnosti při použití cache.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

L2/LLC cache na GPU ale neslouží pro data proudící po PCIe sběrnici, ale pro data proudící mezi ROP (+ L1) a paměťovou sběrnicí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na druhu stranu, ked dojde VRAM a treba data suflovat po PCIe, je to uz aj tak v kopru, nie?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nemusí nutně tak být.
Dost lidé si stěžovalo na problém s GPU pamětí u The last of US a častými pády hry kvůli RAM.
Nicméně já provozuji RTX3060ti na velkém CPU s Quad Channel RAM při frekvenci 4GHz na modul.
Snadno si dopočítáš že takový systém má přes RAM u CPU propustnost kolem 160GB což už není úplně málo, nedávno to ještě měli karty střední třídy.
The last of us jsem dohrál bez jediného pádu a bez FPS propadů, ta hra šla naprosto hladce a myslím si že to bylo právě díky quad channelu a vysoké RAM propustnosti.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Má to propustnost 160GB i v benchmarku? Víc než 60GB jsem neviděl ani u DDR5, to číslo mi přijde dost mimo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je ti teda ale prd platne, ked teoreticke maximum PCIe Gen4 x16 je niekde pod 32GB/s jednym smerom :) A to by sme sa este museli bavit o fakt velkych kontinualnych prenosoch, aby cast casu nezozrali latencie a rezia.

Takze si myslis zle.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale on předkládá konkrétní praktickou zkušenost, ne "co si myslí".

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ne. On předkládá nějaký nesmyslný výpočet. Toto číslo v reálném provozu bude dosaženo jedině v případě, kdy bude software dokonale odladěn na quad channel, spíš ale nedosáhne nikdy... Pochybuji, že nám ukáže screenshoty, protože kecá... Googlil jsem a frajeři na redditu mají 60GB/s, na jiných místech jsem četl 47GB/s... zaměřím pak někdy schválně mých 192GB DDR5 v dual channelu

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Ne.

Ale já vidím praktickou zkušenost:
>The last of us jsem dohrál bez jediného pádu a bez FPS propadů, ta hra šla naprosto hladce a myslím si že to bylo právě díky quad channelu a vysoké RAM propustnosti.

Jinak k tomu výpočtu. Jsi jen teoretik, aniž bys věděl, jak to ve skutečnosti funguje. Když máš 8GB grafiku a na ní pustíš hru, co bere 9 GB, tak přes PCIe jede jen to 1 GB navíc. A když s quad channel má 2x větší rychlost PCIe, tak se to projeví. Nějaký propad tam je, ale menší.

EDIT: Pro zajímavost, Intel i740 záměrně nepoužíval VRAM na textury, jen na front-, back- a z-buffer, aby ukázal, jak rychlé je AGP texturování SystemRAM-->GPU. Podobně na Riva128 se 4 MB VRAM jsem v pevných 30 fps hrál Quake2 v 960x720, kdy jsem těmi 3 buffery vyplnil celou VRAM a všechyn textury tahal přes sběrnici AGP.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já reagoval na těch 160GB/s nebo kolik psal... a že to jde dopočítat;-) I Cyberpunk mi padal, protože jsem to hrál na 4GB VRAM grafice, stačilo snížit určité nastavení a už to nepadalo - některé hry prostě neumí utilizovat do RAM... A hlavně - to není ani žádné měřítko... padání hry... Jako programátor si můžeš adresovat co kam chceš. A můžeš i ovlivnit, že se to buď podělí do všech modulů RAMky nebo to půjde jen z jednoho...Ale zase nevím jestli to ovladače třeba CPU umí nějak dobře utilizovat i samy o sobě. Já tohle konkrétně neřeším vzhledem ke hrám, ale k tréninku umělé inteligence... a tam už se řeší opravdu low věci, aby to bylo rychlejší, bo je trénink a příprava dat fakt drahý špás.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

> Cyberpunk mi padal, protože jsem to hrál na 4GB VRAM grafice, stačilo snížit určité nastavení a už to nepadalo - některé hry prostě neumí utilizovat do RAM.

To je ale problém všech moderních her. Ze začátku se o správu obsahu VRAM staraly hry (DirectX <= 9), pak OS (DirectX 10-11) a dnes zas hry (DirectX 12). Tzn. vývojáři hry by museli extra implementovat buffery v System RAM pro takové konfigurace nastavení hry a parametrů PC, což je práce navíc, když tu lidi jako ty ohrnují nos nad rychlostí PCIe sběrnice pro tahání přebývajícího kousku dat ze System RAM.

Fun fact: Cyberpunk 2077 je DX12 hra a beží nejen na Win10/11, ale i na Win7. Málokdo to ví, ale Microsoft implementoval DX12 i pro Win7 (ne však pro Win8). AKorát že instalaci si řeší hra sama, není to uživatelský instalátor

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jj, přesně tak. Už není doba opravdu kvalitních her. Jinak chápu, že těch 160GB asi myslel autor jako maximální možný přenos... ale reálně tam hodně dlouho nebudeme :-D A v tomto kontextu to zmiňovat byla opravdu hloupost, když mid-end GPU má 300GB/s...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty si vážně myslíš že TloU ti nepadalo protože máš nějaký mega super duper QuadChannel paměti ???

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

On nemluvil o padání, ale že fps dropy kvůli odložení části dat do System RAM byly menší na quad channel, než by měl na dual channel.

> The last of us jsem dohrál bez jediného pádu a bez FPS propadů, ta hra šla naprosto hladce a myslím si že to bylo právě díky quad channelu a vysoké RAM propustnosti.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ty si vážně myslíš že TloU ti nepadalo protože máš nějaký mega super duper QuadChannel paměti ???

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

On nemluvil o padání, ale že fps dropy kvůli odložení části dat do System RAM byly menší na quad channel, než by měl na dual channel.

> The last of us jsem dohrál bez jediného pádu a bez FPS propadů, ta hra šla naprosto hladce a myslím si že to bylo právě díky quad channelu a vysoké RAM propustnosti.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě.
Nemám namysli využití cache, ale o využití vzorce na výpočet průměrné rychlosti přenosu. Pokud ten vzorec funguje na cache a paměť, proč by neměl nefungovat na paměť a přenos po sběrnici?

Pokud je pouze část přenosu poloviční nemělo by to mít dopad v polovičních výkonech. Zkuste si to vypočítat s tou cache.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavé, to je přesně důvod proč jsem místo radeona 6600XT koupil RTX3060.
Mám totiž desku X99 s 8c CPU na 4.2 GHz.
Ano starý CPU ale naprosto stačí pro tyto lowendové karty.
Nicméně má právě pouze PCI.E 3.0 a Radeon při 8x linkách vykazoval v dost hrách solidní snížení výkonu na PCI.E 3.0 o proti PCI.E 4.0.
Pokud deska nezdechne, tak si myslím že tam otočím ještě jednu generaci grafik, ale karty s pci.e 8X budou automaticky vyřazeny z hledáčku...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Bude dost těžké najít smysluplného 16X nástupce RTX 3060 k tomu přetaktovanému 8c Atomu, takže bych spíš podvoltoval a doufal v dlouhý život stávající RTX. Řešil jsem PCI-E 3 ve spojení s AM4 u obyčejné RX 6600 a vyšlo to jako s nepodstatnými poklesy.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Ja to tu tak mam. RX6600XT, AM4 a PCIe3 (lebo mam na doske PCIe riser na grafiku a ten s PCIe4 nie je kompatibilny). Mojim velmi netrenovanym okom a max 60Hz monitorom nevidim rozdiel ani v AAA tituloch.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Proboha žádný rozdíl ani ty ani nikdo jiný vidět nemůže, dokud ti nedojde VRAM.
Pokud to nemusí nějak zásadně streamovat data z RAM je relativně jedno jak rychlá ta PCIE je.

Velké rozdíly nastanou ve chvíli, kdy VRAM přeteče.
Takže pokud máš 6600 na PCIE3 žádná katastrofa nebo drama se nekoná.
Jen si prostě nenastavuj třeba v RE4, Hogwards nebo Last of us totálně na ULTRA.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Samozrejme, to pisem cca o tri alebo styri komentare vyssie. Kym je dost VRAM, je to OK. Ked dojde, tak je to uz celkovo dost v prdeli bez ohladu na to, cim ta grafika bude pripojena ku kompu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ze by 8GB radeon 6600XT vykazoval rozdily pri pouziti PCIe3 vs 4, o tom uprimne pochybuji, kdyz dle testu na HWU u podstatne rychlejsi karty jako je 3080, dochazelo k rozdilum na urovni jednotek procent. To uz to brzdi to tvoje CPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S 16 linkami jednotky procent ano. Ale s propustností na úrovni 8 linek to je mnohem víc než jednotky procent. Viz můj odkaz se slidy z techpowerup RTX 3080. Takže jistý bych si u RX 6600 XT úplně nebyl bez otestování.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

3080 je o 50-60% vykonejsi nez 6600XT. Pokud je u 3080 limitujici faktor na urovni jednotek procent, jak muze u podstatne slabsi karty byt vetsi? To nedava preci smysl. Ta karta nema na to vykon, aby ji to omezovalo. V jeho konkretnim pripade, by to mohl omezovat mozna CPU, protoze je to stara plecka.
Resit u takhle slabych karet 8x vs 16x je i u PCIe 3 ztrata casu.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je to úplně jinak, výkon karty nesouvisí s tím, kolik linek ji omezuje nebo ne.
Souvisí to s množstvím VRAM v konkrétní aplikaci.
A pokud myslíš, že slabších karet nikdy za žádných okolností nepřeteče 8GB VRAM, tak rozhodně přeteče a celkem běžně.

8linek a 8GB VRAM ale nutně není problém, jen si je potřeba hlídat obsazení té video paměti

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To ze nehrozi preteceni nikde nepisu. Nicmene karta je to urcena na FullHD hrani, tam je sance, ze ta VRAM pretece dost mala.
V teorii, i praxi je vykon karty omezovan poctem PCIe linek. Staci se podivat na testy, ktere to dokazuji. Nicmene pro tyhle vykonostni tridy je to skoro jedno.
https://www.techspot.com/review/2104-pcie4-vs-pcie3-gpu-performance/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

K tomu přečerpání VRAM ...

https://www.techspot.com/article/2670-vram-use-games/

A bude hůř.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak jistě že může u karty typu 4060ti/RX6600 atd nějaká hra vzít i v 1080p mnohem víc něž 8GB.
Celý internet už cca 3měs řeší hlavně tento fakt. To je taky důvod proč vzniká 4060ti - 16GB.

Jinak konkrétní hry co berou 9-11GB i v 1080p a výše uvedené karty je utáhnou jsou RE4/Hogwards/TloU.

Mnohem větší průser nastává hlavně u 3070/3070ti, jejichž majitelé jsou přesvědčeni, že mají 1440p RT kartu, ale..... ne

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Sranda lidi, co říkají, že je to jen pár her. Jenže to teď bude každá druhá, když Sony zrušilo požadavek, že hra musí běžet i na PS 4. PC v optimalizaci využití VRAM dožene konzole, až se bude používat DirectStorage, tj. tak rychlé donahrávání dat NVME-->VRAM, že nebude třeba držet ve VRAM více scény než na konzoli, aby nebyl výpadek.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel nemáš tak úplně pravdu. V případech, kdy je hra hodně závislá na výkonu CPU, se projevuje omezení propustnosti PCIe. To znamená, že v některé hře se ti projevuje PCIe bottlenecking, ale k přetečení video paměti nedochází.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No to ale už není tak nějak problém karty ne?
Samo je asi důležité, aby to celé nebrzdilo CPU.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je ještě relativně v pohodě, ale IMHO docela brzy přijdou i horší časy dojení zákazníků a přijdou karty co budou svými parametry dělané jen pro PCI-E 5 a alternativa vhodná pro PCI-E 4 už nebude dostupná nebo za šílené peníze a ještě k tomu jako zastaralá skladovka. Proto si už nikdy nekoupím CPU bez iGPU, protože nechci být otrokem těhle monopolních šmejdů, kteří využijí každou příležitost k podpoře prodejů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

PCIE 8x je další důvod, proč pořídit 16GB verzi. U té 8GB nechceš aby nějak zásadně došla VRAM.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"použije Nvidia pro ~$450 grafickou kartu méně než šestnáct linek sběrnice PCIe…"

Nejlip vychazi Geforce RTX 3060 a jeste rovnou do oka bijici bez provedeni Ti(!):

-ma 192-bitovou sbernici, x16 linek generace 4.0 a 12GiB VRAM, jednoduse ukazkova karta!

Tahle nastupni demence v podobe 128-bitove, x8 4.0 linkove a 8GiB RTX 4060 Ti jenom definitivne dokazuje ze NVIDIE jiz nacisto jebe, tohle nezachrani ani 16GiB VRAM nakolik tu bude jednak uzke komunikacni hrdlo na strane k pristupu(GPU) k datem nachazejicim se prave ve VRAM, tak pri mezi-komunikaci s SSD, CPU a RAM(!), tohle jak fakt ukazkovy bazmek kdyz nam jiz vesele svisti technologie AMD SAM a DirectStorage!!!

Prodavat RTX 4050 jako RTX 4060 a dokonce Ti, no chlapci nam jedou ve stylu intel-u, do prdele...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hlavně se z toho nevybul. Takový už je svět.
Můžeš si najít AMD, které už to taky dělá dávno, nebo jdi prostě do přírody vyčistit hlavu od PCIE linek a VRAM.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ukázkové "katování kostů".

Proč nesnížit náklady, když to lidi stejně koupí.
I za ty ceny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak tu v diskusích často padá, toto mi přijde jako ukázkový nVidia ojeb, když je novější generace v některém ohledu horší než ta starší. Ještěže to sleduju jen z povzdálí a o nákupu dGPU už roky neuvažuju. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.