Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Grafenové vylepšení Li-ion akumulátorů připraveno pro komerční nasazení

Tak je to tedy připraveno ke komerčnímu využití, nebo ještě zbývá vynalézt katódu, aby ta anoda k něčemu byla?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Katoda je třeba tady: Graphene-Enhanced cathode materials for lithium batteries , http://www.freepatentsonline.com/y2012/0058397.html

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

***přesněji „papíru“ tvořeného oxidem grafenu***

ach bože...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo přesně .... vosypal jsem se, vzpoměl na Zemanův výrok a povzdechl si, že možná nekecal.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jeste nic neni. Bomba je taky ta informace, ze pomoci laseru ztenci vrstvu grafenu az 5x.

To jsou fakt borci, kdyz se jim podarilo ztencit jedno atomovou vrstvu uhliku (nebo oxidu uhliku).

Fakt by me zajimalo, jak zmensite atom 5x pomoci laseru ... to je na nobelovku!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Když máš dobrej lejzr ;) Ale spíš předpokládám, že tam těch vrstev bude hafo o půl na sobě a hafo a čtvrt odstřelí do grafénového nebe :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

pak to už ale není grafen, ale grafit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Neslyším jásot!

Ale vážně, vypadá to nadějně, ale ještě bych se rád dozvěděl, jak se tohle projeví na počtu nabíjecích cyklů a všeobecně na výdrži a životnosti akumulátorů. Jak se změní odolnost k hlubšímu vybití (k 10% jmenovité kapacity), jak snesou dlouhodobé skladování/provoz ve vybitém/zcela nabitém stavu (současné akku je prý nejlépe skladovat nabité na 40 - 60% což se prakticky nedá dodržet, nicméně prodloužení počtu cyklů proti skladování ve zcela nabitém stavu není tak výrazné).

Počáteční parametry bývají snesitelné, ale za rok/dva/tři provozu to stojí skoro vždycky za prd. Rychlost nabíjení by v pohodě stačila dvojnásobná, většinou ani současná rychlost nabíjení nevadí.

Na druhou stranu i kdyby se životnost znatelně nezlepšila, tak 10x rychlejší nabíjení a vybíjení je skvělé pro elektromobily (i kdyby to měla být baterie v tramvaji).

A nakonec bude zajímavé se dozvědět cenu, která to může celé (na čas) zabít.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

moc bych nejásal ... po tomhle skočí automobilový průmysl a razantně zvedne poptávku po bateriích, což zvedne jejich ceny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ironie kolego - doporučená četba Arnal a dva dračí zuby (speleokanibalové).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Skočí automobilový průmysl, zvedne spotřebu, zvednou se trochu ceny dramaticky se zvýší výroba, za rok rok a půl je cena podstatně níž ale hlavně s masovou výrobou. V čem je problém?Copak vše co je nové a dobré musíte dostat za hubičku? Není lepší vydělat dost peněz abych si mohlo kde co koupit, než být chudý a hledat co je levné?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja bych moc nejasal, moc si nedokazu predstavit mit u notebooku misto relativne lehkeho pasivne chlazeneho 65W zdroje velkou tezkou 400W kravu-zdroj s vetrakem.
A ten kabel mezi zdrojem a NB by byl asi tak stejne tlusty jako kabel od michacky (21 Amper je 21 Amper).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi tak..... ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale třeba u mobilů by každý určitě ocenil, pokud by se baterka dobila za 5 minut :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A ty bys chtěl nosit k mobilu dobíječku velkou jako jsou dnes u notebooků? Ale jinak by to byl určitě přínos, o tom žádná... Prostě ta možnost dloubnout telefon na svářečku a dobít ho za chvilku a přitom si na něm usmažit vajíčka na cibulce... Gorilla-glass to jistě snese ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Místo "oxidem grafenu" prosím užívejte správnější "oxidovaným grafenem". Nejde totiž ve skutečnosti o nějaký oxid.

A s tím výrazem "grafenový papír", nevím jestli je to z toho zřejmé, a tak aby snad nedošlo k záměně s "papírem s grafenem" (což je papír počmáraný tužkou):
Když se připravuje tento oxidovaný grafen ("povařením" (začíná se na nule a končí pod stovkou) práškového grafitu v oxidovadlech), tak získáte takový nahnědlý prášek (jsou přerušeny van der Waalsovy vazby držící jednotlivé vrstvy grafenu v grafitu, grafit se rozpadá na jednotlivé vrstvy a ty jsou silně zoxidované (v podstatě se dá říct zkorodované)). A z něho lze dalšími úpravami udělat něco jako papír. Pokud bych to měl k něčemu připodobnit, tak k takovému tomu voskovému pečícímu papíru.

Tenhle grafenový papír nanesený na elektrodu (anodu) však není záměrně poškozený, to je nedorozumění. On sám o sobě je totiž velmi špatný vodič, skoro izolátor a tak se musí upravit, aby vnizklo "něco" vodivého, protože jinak by tam naopak škodil. Proto se osvítí laserem, čímž dojde k "deoxidaci" (nezaměňovat s redukcí). Prostě se skoro všechny atomy uhlíku, ke kterým je vázán kyslík, odporoučí do pryč jako CO2 a zůstane nám skoro čistý grafen. Ovšem děravý jako řešeto.

Takto připravený "skoro grafen" není tak dobrý jako klasický grafen. Vede o třídu hůř, ale je to zatraceně levný a pořád je to mnohem lepší vodič než grafit a tedy umožňuje rychlejší nabíjení a dobíjení těchto článků. To je podstata principu, ne nějaké díry nebo snadnější procházení lithiových kationtů někam.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Díky

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tleskám, pan Damel je ozdoba diit fóra.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak tento koment zdvihol uroven clanku k nebesiam :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Super, diky. Prosim tento komentar pridat k clanku ... nebo ten clanek vymenit za tento komentar.

Dale pana Damela zamestnat jako externiho dopisovatele, ci jak se ta funkce jmenuje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rozhodně, taky bych hlasoval pro :-)

Btw... proč nemá Diit válečného zpravodaje? I počítačový technik by se uplatnil - příklad http://www.osel.cz/index.php?clanek=6441

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Teda nevim jak vy ostatní, ale já bych radši kdyby brutálně zvedli kapacitu a životnost baterií.... dneska když aktivně používáte nějaký smártfoun (ok, já ne, já mám mobil jen jako hodinky tak na co něco lepšího...) tak se s výdrží baterie nad 1 den pořádně nedostanete..... a to radši pomlčet jak rychle jde kapacita s věkem dolů...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je to urcite dalsi krok vpred na ceste k "dokonalemu" skladisti energie, presto hlavnim omezenim akumulatoru je kapacita (cena) a zivotnost, rychlost nabijeni/vybijeni ja (obvykle) az druha vec, ackoli automobilovy prumesl by jiste uvital kdyby se auto dalo dobit za 5 minut misto soucasnych 30-60 minut :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Životnost v tomto segmentu jako problém nevidím, 2-3 roky to vtdrží stejmě jako zařízení, které to napájí. Životnost začne být podstřatná u elektromobilů, kde bude baterie stát 200 tisíc, to by na 2 roky bylo hodně drahé.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Auto nenabijete za 5 minut (resp. v laboratori ano, ale ne v relanem prostredi) - podobny problem jako u tech mobilu - elektrobil pro nejake rozumne vyuziti potrebuje rekneme 50kWh aku. pokud byste to chteli dobijet za 5 minut, tak je potreba prikon do auta 600kW a to je sakra hodne - vemte si treba, ze na "benzince" by se dobijelo treba 6 aut najednou - to je prikon 3.6MW. To uz je trafo jako krava, rozvodna sit to neda.

Dale pri treba 400V by kabelem teklo 1 500 A - takovy kabel je uz mimo mou predstavivost (aby by ohebny a dalo se s nim manipulovat). I pokud by byl 3 fazovy, tak je to furt 3x500A - ted koukam startovaci kabely snesou chvilkove 500A, tak by to bylo neco jako svazek 3 startovacich kabelu, to jeste jde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

I to je řešitelné. Měl jsem v ruce pásek 2x18mm který dokáže přenést 20kA. Ano, supravodivý. Já bych největší problém viděl v konektoru, kabel u stojanu na "pumpě" by se klidně z vysokoteplotního supravodiče dal udělat. Je potřeba jít trochu dopředu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S aktualnima bateriemi auto za 5 minut skutecne nenabijete, ale pokud by na trh prisly baterie s tim grafenem tak uz to je realne... navic takova dobijeci stanice nepotrebuje privod 3.6MW, stacila by i desetina ci setina a kompenzacni aku, tak jako na benzinku nevede ropovod :D
Cena je vsecko na cem zalezi :P
Nevim co by bylo levnejsi, zda tlusty privod nebo velky kompenzacni aku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.