Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Imagination uvolnila ovladače Series 1 jako open source [historie VideoLogic]

WAU, dik moc! podobnou nostalgii miluju

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

by mě zajímalo co je k tomu vedlo po takovejch letech uvolnit ovladače do open source

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Tipoval bych, že je to něco jako exponát v digitálním muzeu.

K tomu trocha nostalgie tvůrců, aby po nich něco zbylo a taky potenciálně zajímavý studijní materiál, ale s mizivou šancí na spuštění na dnes už prakticky zapomenutém a nedostupném hardwaru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tyhle časy byly skvělé , rád na to vzpomínám pořád se na poli PC něco dělo.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Skvělé byly, taky na to rád vzpomínám, ale byly také "drahé" a informací jako v tomto článku bylo velmi málo.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jo jo draho to fakt bylo - CD vypalovačka 2*2*4 mě stála 8000Kč Mitsumi celá letní brigáda 2 měsíce jsem makal na stavbě - stavěli jsme lešení abych si ji koupil. Pamatuji jak jsem se na ni koukal chodit do obchodu jak na svatý obrázek. Pak když to vypalovalo tak jsem vždy u toho hodinu seděl a sledoval jestli se mi náhodou u toho nevyprázdní ta 1MB velká vyrovnávací paměť a zápis pak nebude na nic, neb prázdné médium bylo za 60Kč což byla cena oběda v restauraci.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

a nebylo tehdy krasne? :) dnesni fagani jsou zavaleni vsim moznym, my jsme s brachou byli cely prazdniny na poli na jahodach, aby jsme s velkou slavou koupili 8mb ramek do 486 :)
pak jsme byli u nas na vesnici za nekoho vic :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ja pamatuji akurat jak jsem dostal darem od znameho 1GB SCSI disk.. a pak lokalni prodejce IT nas neskutecne natahl, kdyz do sestavy s Pentiem (no dobra, Winchip) prodal 8 bit ISA kartu na pripojeni toho disku :(

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo SCSI, to mne taky tehdy doběhlo. Měl jsem (bazarovou a tou dobou zastaralou, ale nic lepšího z rodičů vymámitelné nebylo) krásnou IBM PS/2 486/66 se 16MB RAM. Běhala na tom spoustu výborných věcí, ale omezením byla pouze FDD mechanika (byť byla 2.88MB ;-) ). Takže jednou se v lokální inzerci prodejce počítačů objevila nabídka na repasované CD-ROMky za tehdy z rodičů vymámitelné peníze, takže jsem vyškemral upgrade mechaniky, protože to by umožnilo rozběhat spoustu věcí navíc. No tak jsme tam donesli bednu a nechali ji tam na instalaci CD-ROMky. Druhý den jsme šli pro komp, mechanika bohužel nic, protože ty levné repasy za cca tisícovku byly samozřejmě pro jiné rozhraní, a počítač měl jenom SCSI. Takže nebylo nic, příplatek za jinou mechaniku nebo řadič nepřicházel v úvahu. 486 musela dožít bez mechaniky (a bez zvukovky, ta taky dost chyběla, ale tam jsem si aspoň ušmudlal Covox).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No mě první vypalovačka stála 40 000 Kč a vypalování jsem nejen sledoval, ale ještě se u toho modlil, neb médium stálo 800 Kč. Ale to byla média, s tmavě zeleným povrchem, a ještě dnes je přečtu. Ty nové krámy nejdou mnohdy přečíst hned po vypálení.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Přesně, je to hrozně paradoxní doba. Je pravda, že tenkrát bylo hrozně zábavné sledovat vývoj, protože co každou chvíli byla nějaká přelomová záležitost, a vývoj výkonu počítačů šel skoky kupředu. Nemluvě o tom, že druhá polovina 80.let a začátek devadesátých nebyla jen platforma PC (pominu-li konzole, které jdou většinu času bokem). Byly tu krásné stroje od Commodoru, Atari, Acornu...

Jenže zároveň to všechno bylo pro spoustu lidí naprosto nedostupné. Počítače se nebraly jako záležitost běžné potřeby, ale byly považovány za drahé hračky, takže rodiny s nižšími příjmy neměly pochopení (a peníze) na koupi takových strojů a technologických novinek. Spousta lidí skončila s léty tou dobou již zastaralými stroji. A spousta lidí s ničím.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

No-X díky za skvělý článek. Až jsem si z toho utřel slzu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ach ty vzpomínky. Nejdříve jsem na 486 upgradoval své S3 trio 1 -> 2Mb VRAM a pak měl zbrusu nové P2 233Mhz, kde jsem již 3D akceleroval na Ati Rage PRO AGP verzi. Vodoo1 tehdy bylo hitem, ale už tehdy bylo jasné,že koncept pass thru kablíku 16bit rendering a omezené 2Mb na textury je s dechem u konce. Potom co můj Rage Pro prošel upgradem 4 -> 8Mb SGRAM lidé nechápali jak krásně dokáží jet Jedi Knight plynule v 1024x768 nebo Forsaken v 32-bit renderingu. Ale tehdy bylo vše o kompatibilitě a ta byla hrou od hry. 3dfx byla skoro jedinou jistotou a některé hry podporovaly jen ji. Po rage pro jsem přecházel na ořez STB Velocity 100 alias Vodoo3 okleštěná o 1 TMU, které se úpravou v registru opět zapínalo. Levná motorová pila na Unreal tournament atd. Ještě i Quake3 na tom obstojně běhal

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já měl v bazarovém PC tehdy Cyrix 6x86MX 233 v kombinaci s S3 Trio 64V+ a Voodoo 1 4MB. V té době (přesný rok nevím) to už dávno nebylo nic extra, ale ze své PC éry na tuhle kombinaci vzpomínám nejraději. NFS 2 SE je naprostá klasika mého dětství, a s 3Dfx efekty je to pro mne nezapomenutelné. Škoda, že původní díly nejsou na GOGu, upravené pro funkčnost na současných Windows, hned bych si je s chutí koupil.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já často testuju staré hry a nepamatuju si, že bych měl problém s NFS 1 a 2. Nastavení na GOG je většinou tragické, vůbec nechápu, že to takhle můžou pustit ven.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já si nemyslím, že bych měl problém to rozběhat. Dokonce jsem kdysi dávno zkoušel NFS2 SE s patchem, který pod moderní grafikou rozběhal 3Dfx efekty. Ale upřímně se mi nechce moc stahovat z nějakých abandonware stránek a pak hledat po netu patche, se kterými to bude fungovat. Upřímně podobného si dostatečně užívám u Amig, Atari atp. :-) U relativně moderních PC her by se mi líbilo mít tu snadnější cestu - koupit, kliknutím nainstalovat a hrát. Navíc jak to bylo zvykem, před těmi dlouhými léty jsem měl vypálenou kopii. Rád bych to měl koupené oficiálně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Voodoo Graphics používala 24bit rendering a Rage Pro nepodporovala víc než 16bit rendering (32bit uměla až Rage 128).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Voodoo 1 měla jen 16bit rendering. Přesněji 24 bitů v čipu, pak dithering na 16bitů do VRAM, z které četl RAMDAC a posílal do VGA portu. V tom RAMDACu šlo nastavit "dedithering", buď 2x2 pixely nebo o trochu rychlejší 1x4 pixely (nemusel číst navíc druhou řádku). Ten dedithering koukne, jak moc se liší barvy pixelů, a pokud ne (je to jen filtrování uvnitř textury), tak je zprůměruje. Tato technologie - stejně jako většina technologií ve Voodoo 1 a 2 - pochází z unixových workstationů (tam se dedithering používal ve 256barevném módu, protože unixáři z nějakého důvodu nepovažují 65 tisíc barev jako plnohodnotnou hloubku - jen 256 a 16 mil. barev a nic mezi tím).

Pokud jste měly jen single textured polygony, tak 16bit na ne-Voodoo kartách vypadalo taky dobře (pokud tam nebylo tragické filtrování textur jen jako odškrtnutí featury). Problém byl, když přišly blendingy (efekty jako oheň a kouř a taky multitexturing - lightmapping - byl druhý polygon s blendingem přes první, nicméně např. první matroxka s filtrovanými texturami použivala tuhle hnusnou blending jednotku, i když jste kreslili skutečný multitexturing a ne emulaci blendingem v tzv. multi-pass renderingu). Při použití blendingu (průhlednosti) se v 16bit barvách nasčítávaly chyby v ordered ditheringu. Tam dedithering na Voodoo hodně pomohl. Mimochodem na Radeonu 9100 IGP v mém mini-desktopu tehdy jsem měl možnost nastavit "fuzzy ordered" dithering, kdy se měnily vzorky pro dithering (aby např. pro několik polygonů kouře od pneumatik přes sebe se nepřekrývaly pixely vzoru pro rozpočítávání nejbližších barev). Takže obraz byl jakoby TrueColor, ale šuměl :-)

U Voodoo byl kvůli tomu problém, že ačkoli to dobře vypadalo na monitoru (dedithering), tak programy získávající screenshot to četly z VRAM, kde to bylo před deditheringem. Pak recenzenti v časopisech nesmyslně říkaly, že grafika na Voodoo je ošklivější, protože nemá TruColor.

PS: Pokud jsi chtěl TrueColor, tak jsi měl na výběr třeba nedávno zmíněný PowerVR PCX - a taky S3 Virge. U obou karet byl performance hit za TrueColor minimální (mně osobně se na S3 Virge líbilo taky trilineární filtrování bez dopadu na výkon):
https://retro.swarm.cz/s3-virge-325-vx-dx-gx-gx2-series-of-early-3d-acce....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já měl Pentium 200mhz a taky voodoo 2 v době kdy už byla myslím venku druhá generace Pentium 4 :)
Ano vrchol výkonu byl Quake 3 Arena. Nevím už jak plynule na tom jel Alien vs. Predator

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Parádní nostalgie...
První jsem měl 386DX@40 v turbu, 4MB RAM, následně instalován SoundBlaster s interním zesikem a Quad speed CDrom na CDčka ze Score :) v pentiu jsem měl už i Voodoo a pak Rage 128, to byly časy...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.