Kapela Kabát v osidlech OSA aneb Otevřený dopis Pepovi Vojtkovi
Pokud tedy server Novinky nečtete pravidelně, pak vězte, že 13.5. zde v rubrice "Žena - Styl" v podrubrikách "Vztahy a sex, Zdraví, Styl a Děti" vyšel rozhovor s Josefem Vojtkem, frontmanem skupiny Kabát. Jistě budete rádi, že zcela vynecháme povídání o dětech, rodině, turné, talentových soutěžích a podobných věcech, které v IT kontextu shledáváme zcela irelevantními a vrhneme se rovnou na inkriminovanou partii, která na nás, kdo jsme v 90. letech začínali pod názvem "CD-R Server" a léta se živili psaním o vypalování CD, DVD, BD aTD, působí jako červená muleta na býka.
Protože ze zmiňovaného článku citujeme, cítíme morální povinnost nabídnout vám odkaz na něj. Citujeme pouze v míře nezbytné, takže abyste měli kompletní kontext, musíte navštívit článek samotný (ale nevidíme důvod, proč jej od nás "vyzdvihovat" i pro boty strýčka Googla či Seznamu a dalších):
www.novinky.cz/zena/styl/265668-pepa-vojtek-vypalovani-cd-je-neucta-k-nasi-praci.html
A nyní již k tématu, v citacích jsou otázky redaktora a odpovědi Pepy Vojtka:
„A co internet a stahování písniček a filmů? Co si o tom myslíte?
… Ale pro mě je stáhnout si CD zadarmo stejné jako ukrást auto.…
Sdílení dat tedy berete jako krádež?
Jistě. Je to stejné, jako když pekař upeče chleba a někdo ho ukradne.
My uděláme písničku a kdosi si ji stáhne zadarmo. Stažená písnička se neřeší,
ale chleba jo? Za ukradený chleba jsem zloděj a následují problémy se zákonem.…“
Takže tu máme přátelé 100× omílanou lež, že stažení písničky je krádež. Jinými slovy, že vytvoření kopie je krádež. Možná vám ještě nikdo, pane Vojtku, nevysvětlil, že když se podívám, jak pečete chleba a pak si doma stejný postup zreplikuji, ze surovin, které jsem za své vlastní peníze nakoupil v obchodě a ze kterých jsem Vám odvedl poplatek skrze organizaci OSA ("výpalné" za vypalovačku a CD médium), tak jsem Váš upečený bochník u Vás doma neukradl.
A opět všem známá věc, nejen stanovená zákonem, ale svého času (po zavedení "výpalného", u kterého byl vznesen k ombudsmanovi požadavek na přezkoumání) i Otakarem Motejlem posvěcená: stažení písničky, alba, filmu pro osobní potřebu je v souladu se zákonem a je kompenzováno autorskými poplatky (tzv. "výpalným") z datových nosičů a jiných zařízení. Takže se přiznám, že nerozumím tomu, kde berete tu opovážlivost označovat desetitisíce (statisíce?) bezúhonných občanů ČR stahujících si zcela legálně písničky z internetu za zloděje.
„…Myslím, že by internet měl být hlídaný a za stahování by měly být postihy.“
Nemám slov.
„… Naše CD Corrida den před tím, než bylo v obchodech,
někdo pověsil na internet. Buď to byl někdo z firmy,
která CD distribuuje, nebo kde se lisují, nebo z vydavatelství.
Nelze však jen tak někoho osočit. Nedopídíte se, kdo to byl.
To mi fakt vadilo. Když prodáme sedmdesát tisíc cédéček,
mávnu rukou nad tím, že si to někdo vypálí. Ale den předem,
když se těším, že to bude venku, a někdo to zkazí,
tak to mě fakt mrzelo.“
Tady naopak Váš postoj plně respektuji. Bohužel pro vás je české právo postaveno tak, že postihnout můžete jen toho, kdo Vaše album na internet umístil a navíc musíte konkrétní osobě prokázat, že tak opravdu učinila, ideálně i prokázat úmysl. A to je skutečně prakticky nemožné (pokud dotyčný není skutečný idiot, aby sám Policii neumožnil získat důkazy nějakou formou, kterou neočekával).
„Vás si vaši fanoušci nestahují?
… Když za mnou přijde kluk a vidím, že na tom není finančně dobře
a má naše cédéčko vypálený, držím zobák a řeknu mu: Neřeš to.
A ještě mu dám originál s podpisem…“
Máte můj respekt, byť věřím, že toto se nestává moc často? Ale nemůžu se nepozastavit u několika věcí.
Zmínil jste, že chápete stažení CD z internetu jako krádež. Na tomto místě si dovolím nabídnout Vám názor jednoho z předních autorů, britského spisovatele Neila Gaimana:
Neil Gaiman byl kdysi také velmi naštvaný na lidi, kteří umísťovali jeho texty na internet, kde si je mohl kdokoli stáhnout. Jenže pak postupem času vypozoroval, že ono to funguje úplně obráceně. Tedy ne že by mu to ubíralo prodeje knih, ale naopak to prodeje zvedá, například v Rusku. Když pak sám přesvědčil svého vydavatele, aby dal jednu jeho knihu na měsíc zdarma na web, její prodeje stouply o 300 %. Neil Gaiman tedy zjistil, že "pirátění" jeho knih na internetu ve skutečnosti funguje jako propagace.
Nikdo si nekoupí vaše CD naslepo (samozřejmě kromě letitých fanoušků, kteří automaticky kupují každé nové CD své kapely). Buď jej noví zájemci u někoho slyší, nebo si jej stáhnou, poslechnou a následně buď smažou, koupí, nebo nadále používají tyto stažené soubory, protože je album neoslovilo natolik, aby jej koupili.
Je řada hudebních skupin, které vydávají svoji hudbu volně. Jmenovat lze třeba Nine Inch Nails či RadioHead. Řada jich vkládá své skladby i na Youtube a nevnímají to jako ztracené zisky, spíše naopak jako propagaci.
Označovat každého, kdo si vaše nové CD stáhnul z internetu a priori za zloděje, je políček do tváře všech zájemců o vaši hudbu. Kupříkladu já osobně si novou věc, o kterou mám zájem, nejprve někde vyhledám, abych se rozhodl, jestli si ji koupím, ať již jde o knihu, film či hudební album. Už mnohokrát se mi stalo, že jsem stáhnul náhodně nějakou knihu či film, protože byla zajímavá lidmi, kteří na ní/něm pracovali, či okolnostmi vzniku popsanými někde na Wikipedii či jinde a zpravidla jsem po poslechu/shlédnutí/přečtení rovnou šel vyhledat, kde by se to dalo koupit.
Vy jakožto hudební skupina totiž zapomínáte na jednu poměrně důležitou věc, a sice faktor zvaný loudness war. Jistě vám jako hudebníkovi nemusím přibližovat, o co jde, pro naše čtenáře přidávám odkaz na námi publikovaný text Road To Hell aneb Jak vydavatelé poškozují technickou kvalitu hudby?, který vše velmi dobře shrnuje. Když jsem při přípravě tohoto článku pátral, narazil jsem na jednom blogu na root.cz na dvě ukázky z vašich alb z prvního a posledního CD:
Zatímco vaše album Má jí motorovou z roku 1991 je zmixováno celkem v pohodě…
…Banditi di Praga z roku 2010 jsou, promiňte mi hrubší výrazivo, „prasárna nejhoršího kalibru“, přesně v duchu loudness war. Kdybych si toto CD rovnou koupil byť jen třeba za 299 Kč (jsem líný zkoušet hledat, kolik při uvedení stálo), byl bych neskutečně naštvaný a cítil se podveden. Podveden vámi, kapelou Kabát. Pokud Vám vadí, že lidé stahují vaše alba z internetu, přestaňte je mixovat „jako pro dobytek“ a začněte je míchat pro lidi, jejichž aparatura si poradí nejen s odporným hlukem bez jakékoli dynamiky, ale právě naopak s vysoce dynamickými nahrávkami a skvěle rozlišitelnými nástroji, ať již si místo toho dosadíte třeba 25th remaster Tubular Bells, nebo nějaké lepší nastudování Rimského-Korsakova. Operaci „volume doprava“ totiž umíme provést všichni, není třeba ji dělat při mixu alba.
Já za sebe Vám mohu v tomto kontextu říci pouze jedno: kdybych si Banditi di Praga stáhnul z internetu, tak bych jej jistě celé neposlechl ani jednou a okamžitě bych jej smazal. A rozhodně bych si jej nekoupil, protože ono technické provedení ve mě budí větší hrůzu, než je naděje nad melodiemi a texty, které bych na něm mohl nalézt. Ale kdo ví, možná jsem na vás přísný, třeba vašim fanouškům takováto (ne)dynamika nahrávek vyhovuje. Já vlastně vaši produkci téměř vůbec neznám.
Současně ale chápu, že váš postoj zákonitě musí být jiný, než by mě osobně vyhovoval. Vy jste zavedená kapela, která prodá prakticky cokoli, co vydá a tak možná onu propagaci formou alb vystavených na internetu (ať již vámi, nebo těmi „piráty“) nepotřebujete a je pro vás z hlediska příjmů skutečně spíše nežádoucí.
Jinak pokud opravdu chcete zavést to, aby byl internet regulovaný, monitorovaný a na letištích probíhaly kontroly obsahu MP3 přehrávačů a podobná zvěrstva, pak hodně štěstí. Třeba jednoho krásného dne budete řešit to, že některé z vašich dětí sedí v zadržovací cele, protože u něj objevili "nelegální obsah". Nebo vám doma zaklepou páni policisté s povolením k prohlídce, protože z vaší IP adresy proběhl upload nějakých "chráněných děl" na nějaké velké úložiště. Pak třeba konečně pochopíte, po čem všichni ti piráti a divní jedinci jako jsem já, volají, když se snaží bojovat proti jakékoli regulaci internetu a postihování toho, co je druhu Homo sapiens přirozené: výměna informací a zážitků.
Na závěr snad jen položím otázku, u které nečekám odpověď: kolik vlastně máte jako kapela zisku z jednoho prodaného CD? Protože se klidně vsadím, že kdybyste za tuto cenu svá alba nabídli na své webové stránce, pak by vám nejen vaši fanoušci, ale i všichni ostatní utrhali ruce vděkem. Ale nevím, jakou jste kdy podepsali smlouvu s tím či oním vydavatelem či správcem práv, tedy co vám případně tyto smlouvy znemožňují.
Každopádně i do budoucna vám přeji hodně úspěchů a pokud možno méně nervozní prsty na mixážním pultu :-).
Neslizeno@root.cz, Novinky.cz (odkaz uveden v článku)