CEO Sigmy hovoří o největší asférické čočce, kinematografii a nových objektivech
Zatímco zoomy 24-70mm F2.8 a 100-400mm F5-6.3 lze chápat jako opticky kvalitnější doplnění či náhradu starších modelů s podobnými parametry, novinky s pevnými ohnisky, tedy 14mm F1.8 a 135mm F1.8 jsou nové nejen jako produkt, ale také jako koncept.
14mm F1.8 DG HSM Art patří k počinům, o které se dosud nikdo nepokusil; za celou historii fotografie nevznikl objektiv pro formát kinofilmového políčka, který by kombinoval 14mm ohnisko s tak vysokou světelností. Podle CEO společnosti Kazuta Yamakiho má navíc opticky překonávat své předchůdce a to i přes vyšší světelnost (vyšší světelnost s sebou obvykle nese více optických vad). Optickou část tvoří 16 členů v 11 skupinách, z čehož jsou 3 vyrobené z FLD skla (nízký rozptyl, obdoba fluoritového skla), čtyři ze SLD skla (super low-dispersion, velmi nízký rozptyl) a největší přední člen má asférické broušení. Kromě kreativních fotografů by novinka mohla zaujmout astrofotografy. Do jaké míry, to samozřejmě ukážou až testy, nyní je objektiv v předprodukčním stádiu.
135mm F1.8 DG HSM Art sice nenabízí kombinaci ohniska a světelnosti, která tu nikdy předtím nebyla, ale pro nabídku AF objektivů Sigmy je novinkou. 135mm objektivy se světelnosti f/1.8 existovaly již za éry M42 závitu, nabízela je řada východoasijských výrobců, byť se leckteré z nich vzájemně lišily pouze logem. Společných prvků ale měly více: neostrou kresbu a velmi vysokou chromatickou aberaci. Tedy pokud pomineme vysokou hmotnost, která je zkrátka daná kombinací ohniska a světelnosti. Oproti těmto reliktům kinofilmové éry je model od Sigmy navržen s ohledem na 50MPix (a „vyšší“) snímače, čemuž není problém uvěřit, pokud vezmeme v potaz, že historické 135/1.8 disponovaly pěti, nanejvýš šesti čočkami, zatímco nová Sigma se skládá ze 13 čoček v 10 skupinách. Zda jsou mezi nimi i nějaké „exotické“, tisková zpráva neuvádí, ale u delších ohnisek obvykle není použití asférického broušení třeba a speciální optické materiály jsou také používány méně, takže lze připustit, že se optický návrh obešel bez nich (to uvidíme až dojde na vydání).
Za pozornost stojí vestavěný akcelerometr, který detekuje polohu objektivu a podle zjištěných údajů upravuje výkon motoru pro automatické ostření, aby bylo ve všech polohách zajištěno stejně rychlé zaostření. Objektiv nedisponuje vestavěnou optickou stabilizací, Sigma to patrně u modelu se světelností f/1.8 nepovažuje za nutné. Faktem je, že tento produkt bude skutečně cílit na použití při f/1.8-2.8, protože pro fotografy clonící na vyšší hodnoty bude vhodnější volbou stávající řada Macro, která v případě inovovaných modelů nabízí k těmto účelům vhodnější kombinaci vlastností: optickou stabilizaci, apochromatickou korekci a nižší hmotnost vyplývající ze světelnosti f/2.8 (např. 150mm F2.8 EX DG OS HSM APO Macro). I přesto, že model 135mm F1.8 DG HSM Art necílí na makrofotografii, umožňuje dosáhnout zvětšení 1:5, jinými slovy objekt vysoký necelých 8 cm vyplní záběr APS-C snímače, takže i na nějaký ten detail stačit bude.
Tolik k uvedení do děje. Nyní k rozhovoru s CEO Sigmy Kazuto Yamaki, který následoval po představení novinek:
Před časem jste zmínil, že chcete, aby Sigma nabízela více širokoúhlých objektivů. Myslíte, že se Vám podařilo tento cíl splnit s [koncem roku uvedenou] 12-24mm a novou 14mm?
Ano, ale pořád nejsem spokojený. Myslím, že bychom měli dělat [ještě] více širokoúhlých objektivů. Světelný 14mm byl jedním z těch, po kterých se zákazníci ptali. Většina současných 14mm objektivů je f/2.8, takže f/1.8 byla výzvou.
Co vás výroba řady objektivů Art naučila?
Pochopili jsme, že někteří zákazníci vyžadují objektivy s výjimečným [optickým] výkonem. Věříme, že naším posláním je vyrábět produkty, které ostatní výrobci nenabízejí. Kdybychom nabízeli pouze objektivy podobných specifikací, jako již existují, nepřinášeli bychom tím nic průmyslu ani zákazníkům. Takže naše řada Art je zaměřena na nejvyšší výkon.
Tyto objektivy jsou velké a těžké, to je pravda, ale naši zákazníci je mají rádi kvůli jejich výkonu. To jsme se naučili.
Připravili jste adaptér pro Sony E-bajonet. Plánujete také nativní podporu Sony E?
Takový je náš plán. Plánujeme vývoj full-frame objektivů pro Sony E a nabídnout více objektivů pro E-bajonet. Ale to si žádá čas. Obvykle vývoj objektivu zabere dva roky, někdy tři. Takže i když bych vývoj začal teď [okamžitě], objektivu se dočkáme ve dvouletém horizontu.
Nové objektivy řady Art mají určitý stupeň ochrany před vlivy počasí - proč [právě] nyní?
To je dáno poptávkou zákazníky. Někteří zákazníci nám řekli, že se jim občas při dešti nebo sněhu dostala vlhkost do bajonetu, takže chtěli řešení. Druhý důvod je, že se to stává trendem. Ostatní výrobci je [také] nabízejí.
Je z toho důvodu proces návrhu složitější?
Ne, ani ne. Těsnění je jen kolem bajonetu. Nejde o perfektní odolnost před vlivy počasí jako u naší řady Sports. Třeba 150-600mm má těsnění všude včetně ostřícího a zoomovacího kroužku.
Pokud jde o [celou] řadu Global Vision, který z objektivů bylo nejobtížnější dostat na trh?
12-24mm zoom. Z toho důvodu, že tento objektiv používá velmi rozměrný asférický prvek, v tu dobu žádná společnost nevyráběla prvek tohoto typu, a tak neexistovaly stroje schopné něco takového vyrobit. Takže jsme si navrhli vlastní stroj, se kterým jsme ho mohli začít vyrábět. V důsledku vývoje této technologie jsme byli schopni realizovat i naši novou 14mm f/1.8.
Řada Global Vision je téměř pět let stará. Na co jste hrdý nejvíc?
V první řadě, pořád nejsem spokojený. Musíme toho zvládnout víc. V tuto chvíli jsem ale docela šťastný z toho, že lidé vnímají Sigmu jako výrobce vysoké kvality. V minulosti někteří lidé na Sigmu nahlíželi jako na dalšího výrobce alternativních objektivů nebo dokonce jako na dodavatele laciné nekvalitní optiky. Pohled lidí se ale mění, postupně a jsem za to opravdu rád.
V minulosti jste vyjádřil obavu, že nechcete, aby Sigma rostla příliš mnoho a příliš rychle, protože by to ohrozilo kouzlo malé firmy. Stále Vás to trápí?
Příliš rychlý růst není dobrý. Potřebujeme růst, ale mělo by to být postupné. Potřebujeme si vybudovat schopnost výroby produktů vysoké kvality. To je priorita. Obrat, prodeje a zisky budou následovat. Pro nás není prioritou budovat velkou firmu. Soustředíme se na kvalitu produktů a technologie.
Za posledních pět let jsme ve skutečnosti vyrobili méně objektivů, protože jsme snížili počet levných objektivů. Zároveň jsme ale rozšířili výrobní objemy, protože kvalitnější objektivy vyžadují více skla. Levnější mohou obsahovat třeba 10-15 prvků, ale dražší kolem 15-20, někdy ještě víc. Takže na realizaci jednoho objektivu potřebujeme vyšší kapacity. V posledních pěti letech jsme opravdu hodně investovali.
Sigma a Fujifilm nedávno představily [nové] řady objektivů pro kinematografii. Jaký růst od tohoto segmentu čekáte?
Nevíme. Ještě než jsem se rozhodl na trh kinematografických objektivů vstoupit, jsem zkoušel posbírat data o tomto trhu, ale žádná neexistují. Nejsou dostupná. Jen neoficiální. Ale tipli jsme si, že tento segment v budoucnu poroste.
Objektiv Sigma 18-35 T2.0 z řady Cine
Video má na rozlišení nižší nároky než fotografie, ale my jsme po několik let vyvíjeli objektivy pro 36+megapixelové snímače. To je ekvivalentní 8k, v kinematografické terminologii. Mnoho tradičních kinematografických objektivů tohoto rozlišení nedosahuje. Naše optika by mohla být cenově dostupnější, ale špičkové kvality.
Máte nějaký cíl pro podíl na trhu v tomto segmentu?
Ne, jen čekáme, jak se tento trh vyvine. Můžeme se zasnít, ale to už je něco jiného.
Sigma, DPReview