LG začíná s propagací 8k UHD. Chystá se něco?
LG vydala tiskovou zprávu, ve které hovoří o důležitosti 8k rozlišení a o tom, jak pilně pracuje na vývoji této technologie. Nezapomněla zmínit, že Apple ohlásil 8k produkty pro konec letošního roku (ví LG něco, co my ne? :-) a snaží se zkrátka dát najevo, že by ráda nějaký ten komerční 8k produkt vydala a zjevně potřebuje, aby o něj zákazníci měli zájem.
Aby společnost zdůraznila důležitost tohoto rozlišení, nezapomněla ke svojí tiskovce připojit následující ukázky:
Bohužel se mi vybavila marketingová fráze z doby nástupu HD rozlišení: „V SD vidíte účes, v HD i jednotlivé vlasy“. To ale při pohledu na první kolečko nehraje, což? Dal jsem si tu práci, spočítal pixely výřezu, přepočetl to poměrem k celému obrázku a dospěl jsem k závěru, že levé kolečko není výřezem z FullHD snímku (tedy 1920×1080), ale ze snímku o rozlišení cca 225×134. Výřez, který je vydáván za UHD (4k, tzn. 3840×2160) je ve skutečnosti z obrázku o rozlišení asi 690×410 a výřez vpravo z obrázku o zhruba 1380×810 velkého. Ve srovnání od LG nesedí ani samotná rozlišení, ani jejich vzájemný poměr. Jak se říká, papír snese všechno :-).
LG se nás na jednu stranu snaží přesvědčit, že 8k rozlišení je za rohem - na druhou stranu neexistuje 8k obsah a ani žádný v přípravě není. Nejen televizní (s 8k zatím experimentuje jen japonská NHK a korejský Technical Research Institute of Korean Broadcasting System), ale ani online - což se navíc v dohledné době nezmění (Hollywood používá 6k kamery).
S příchodem prvních 4k televizorů se alespoň dalo namítnout, že je lze dočasně využít k prohlížení nebo prezentaci fotografií - rozlišení přes 8 megapixelů už v té době měly prakticky všechny fotoaparáty. Jenže 7680×4320 je více než 33 megapixelů je využitelné tak maximálně pro prezentaci snímků z několika digitálních středoformátů a tří zrcadlovek (tři další v letošním roce přijdou), takže tuto možnost asi příliš zákazníků nedocení.
Jen těžko si lze představit, co LG propagací (nebo propagandou? :-) 8k rozlišení sleduje a především kdo by měl být oním zákazníkem, na něhož výrobce cílí. Pokud si 8k rozlišení jako takové vztáhnu k našim českým končinám, pak budou mít paradoxně větší šanci 8k monitory než 8k televize. Dříve se totiž dožijeme grafických karet, které v těchto 33 megapixelech plynule rozhýbou moderní hry než televizního vysílání.