Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Microsoft prohrál odvolání proti EU pokutě z roku 2004

API DirectX je uzavřené? To snad né, vždyť je k němu dostupná dokumentace, co víc chtít?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Malinko bych poupravil. DirectX nativně běží na jediném OS a ještě k tomu uzavřeném.
DX se musí emulovat přes OpenGL a zbytečně dochází ke zpomalování a chybám vykreslování (chybějící kurzor, poblikávání textur). Snahy o bojkotování webGL v IE nemluvě.
Za to bych jim dal velmi tučnou pokutu a navíc rozdělil herní divizi (to zas budu za zlého, muhehe).

Jinak je hezké mít nějakou dokumentaci, ale lepší PRO VŠECHNY je "zahodit" DX a používat jednotné API fungující víceméně všude, tedy OpenGL (dřív se dalo vybrat jaké API chci).
Nástupem chytrých telefonů začíná oslabovat vliv DX a windows.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Kdo zaplatí pokuty za ty linuxové programy, které ne a ne jet na Windows, sakra?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Milý vole, zase mimo jako obvykle. Programy (libreoffice, smplayer, firefox, filezilla, wireshark, ...) a dokonce celá prostředí (kde) z Linuxu na Windows běží. Opačně bývá problém, čím to asi bude? Ne, kvalitou windows to není. Programátoři OSS chtějí být multiplatformní a mají z toho užitek všichni.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To jsou kecy - schválně jsem zkusil stáhnout Libre Office a Firefox pro linux a na Windows to prostě neběží. Asi máte nějaké jiné API.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vy jste damagog chlape, ale budiž.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

to je tim, ze to neumis ;-))
musus stahnout cigwin, nebo cele prosterdi pro kompilaci a runtime pro windows a v nem zkompilovat zdrojaky ;-))

A mas zdrojaky, api, vse, tak si to klidne prepis cele znova ... az nam da M$ api + include soubry .h ... tak nam uz ani zadne zrojaky davat nemusi, uz budem vedet, jak se to chova a cele api prepisem ;-)))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pane Ježku, mam to chápat tak, že by jste snad byl i rád, kdyby se v tomto duchu pokračovalo a bylo možné pokutovat společnost za to, že vyvinula, prosadila a udržuje si vlastni technologii .... ???

Či to snad bylo jen konstatovani na zaklade pozorovani soucasneho trendu ... ?

Popravdě to na mě udělalo ten dojem, že zvůle zájmu evropskych uředníků a jejich našeptávačů je v pořádku. S tím bych si dovolil velice principielně nesouhlasit.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Otázka je jakým způsobem toho docílila. Lidé mají krátkou paměť a rádi silné a bohaté romantizují.

M$ požádal SGI (tvůrce Iris GL a OpenGL), aby jim pomohlo zaimplementovat nově zakoupené API do OS (1995). Jeden z důsledků tohoto krátkozrakého kroku byl bankrot SGI v roce 2008.

M$ byl dokonce v konzorciu OpenGL, dnes už není. Proč asi?
Hlavním důvodem vlastního pseudo-kompatibilního API na uzavřeném OS je podle vás co?

Troška z historie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_Graphics
http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Microsoft_antitrust_case

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

A SGI jim to pomahalo implementovat zadarmo? To bych se skoro divil. Takze pokud za to dostali zaplaceno, tak to byl normalni obchod.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Jistě zaplaceno dostali, ale ironická poznámka byla na podřezání si větve pod sebou a směřování k monopolu na desktopu.
Je otázka jak by to dnes vypadalo s jediným grafickým API (hry, konsole, OS). To je to oč tu běží. DX bylo zpočátku neskutečný bastl a nikomu se v něm nechtělo programovat, marketing však zvítězil.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ani ne, viz. několik vyjádření Jonhna Carmacka.
http://www.tomshardware.com/news/john-Carmack-DirectX-OpenGL-API-Doom,12...

DX je prostě vyvíjeno tam, kde ho vývojáři mít chtějí a je ze strany MS poskytována dost široká podpora. A o tom to celé je.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Docela zahodne je mluvit o kratke pameti a pritom vypichnout jeden bod v historii. Ono totiz dulezite je, jakou pozici si vytvareli svou cinosti po dost dlouhou dobu a je jedno, jestli to bylo vhodnou volbou a koupi cizi technologie nebo invenci - obojit totiz chce dost vlastniho uvazovani a stale nesete riziko. Dostali se tam kam jsou ustavicnou a dlouhodobou praci ... za coz by meli byt popravu potrestani?

To, ze se MS ucastnil v OpenGL je nejako na zavadu? Paklize by se DirectX pro svou pohodlnost, konzitentnost ci buhvico neuchytilo u vyvojaru, je zcela logicke, ze bychom dnes asi u MS produktu vidali OpenGL. Nicmene se OpenGL v case ukazal mene vhodne pro tvorbu her na windows (zejmena ona nekonecna doba kralovani verze 2 a naprosteho chaosu u extenzi a (ne)podpore grafickych karet) a OpenGL se diky otevrenym specifikacim stalo idealni platformou pro implementaci v unixovych systemech a mnoha profesionalnich nastrojich. Pro MS tedy nemelo nadale logiku se na OpenGL podilet ... zejmena s pomerama, ktere panovaly (chaos).

SGI se zivilo profesionalnima systemama, pamatuju si jejich systemy jeste docela zive. Ale i levne systemu typu SGI Oxygen (O2) byly zrejme nekonkurenceschopne. Dnes nasi navrhari a grafici vystaci s notebookem a "relativne" obycejnou kartou od nVidia! Videt spolupraci s MS jako pocatek konce, je sice mozne, ale take paranoidni.

Pseudo kompatibilita? O cem je rect tentokrat? O tom, ze se MS podarilo pouzit stejne API na Windows, Xboxu a Windows Phone / Win RT? Ze sve tri vlastni platformy vybavil svym uspesnym DirectX? Ja tomu tleskam! Jako vyvojar mam vyrazne mene starosti ... HURA! Ale chapu, ze kdyz nekdo napise slova "pseudo-kompatibilni" zni to okamzite strasne dulezite at uz to znamena cokoliv ....

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Ten bod je klíčový, co proboha na tom nechápete. Proč jsem asi dal odkazy, ať si každý udělá úsudek sám. Jenže debilizace a nečtení podkladů postupuje mílovými kroky a každý ze zdejších "oponentů" odpovídá jak při tiché poště. Vynípne jen co se mu hodí do krámu.

M$ byl kolem roku 2000 asi to nejlepší, dnes už tomu tak není (záleží podle preferencí). Svému rozmachu vděčí především warezu. Si pamatuju na svoji první grafiku nVidia TNT2 a v OpenGL měla vyšší výkon a lepší obraz než v DirectX (Unreal Tournament, Half Life, Forsaken). Jinak věcná, OpenGL verze 2 vyšla až v roce 2004, takže jste se svojí fabulací pár roků mimo, zmíňka byla o letech 1995, kdy se začal lámat chleba.

M$ byl i u zrodu kaskádových stylů (CSS1), které pak implementoval do Wordu (kde bohužel straší dodnes, viz export do html a zobrazování emailů v Outlooku od verze 2007) a Internet Exploreru (kdy z etalonu se stala po letech brzda a ani IE9 není žádný zázrak). Tady mám problém. Zachovali se jako kobylky. Spásali co mohli, pak vylepšili nebo totálně zprasili, ukončili spolupráci v konsorciích a uzavřeli jen pro svou platformu. Vám to jistě nevadí, mne ano.

Pseudo = rádoby, lež.
A co iPhone, iPad, Android, Mac i ten Linux. Pro vývojaře mi přijdou v současné době perspektivnější.
Windows Phone mám za symbol hřebíčku do rakve NOKIA, posledného výrobce v EU, to mi už radši nepřipomínejte. Zapomínáte na webGL (což je OpenGL ES 2.0, tedy grafika asi jako na PS3) a za pár let bude milníkem ve hrách v prohlížeči (jako webaplikace), jen to nebude fungovat ani v Internet Exploreru 10. proč asi. VŠUDE jinde to bude fungovat napříč OS a o to tu jde. Kočkopes v podání METRA ve Win8 je taková jedna snaha. Bohužel na desktopu je to uděláno hnusně a pro schizofreniky.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Tak ještě malá oprava. V IE lze použít plužinu - http://iewebgl.com/ V IE 12 by to mohlo být součástí instalace.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ta věta:"Přiznejme si totiž....Diablo III." jednak nedává moc smyslu, ale především hlavním a téměř jediným důvodem je pouze jen a jenom lenost :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ono to diablo tam nedává smysl ještě tím, že si přímo od blizzu může člověk sosnout klienta pro Mac.... sice ne pro linux, ale to se nikdo nemůže divit že ho nikdo neudělal když máme tolik distribucí....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Teda Davide, tohle uz je fakt sila, vy jste se definitivne urvali ze retezu. MS je svine, protoze nechce rozdavat zdarma vysledky svoji prace, Apple je svine, protoze se soudi s temi kdo ho kopiruji, Macy jsou na hov*o, protoze se na ne objevil prvni poradny vir...A nejhustsi je AMD a Linux, ze?
Zkus se podivat na clanky a diskuze za posledni treba dva tydny nezucastnenyma ocima. Kdyby se Ti to nahodou povedlo, budes se opravdu divit.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud chce zaručené a oslavné články, tak můžete jít na nový počin takymagistra na http://mywindows.cz

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ten clanek hodne zjednodusuje. V naproste vetsine pripadu to nefunguje tak, ze by evropsky urednik sam od sebe pokutoval nejakou firmu kvuli zneuzivani dominantniho postaveni na trhu. Pokud vim, tak je mozne, aby nekdo (firma, ...) podal podnet ohledne nepravosti spojene s trhem a Evropska komise ten podnet prosetri. Ve vetsine pripadu to ale funguje tak, ze si stezuji konkretni firmy. Ty u soudu musi prokazat, ze doslo k jejich poskozeni nelegalnimi prostredky. Vetsinou jde o miliony, a proto se u soudu probiraji fakta a dukazy (ne domnenky nebo vize EU uredniku, jak si spousta lidi mysli). Zduvodneni rozsudku byva velmi racionalni. Takhle to bylo i v pripade procesu s Microsoftem: existoval trh serveroveho software, na kterem si konkurovalo nekolik firem. Microsoft si vytvoril vlastni uzavrenou softwarovou infrastrukturu a vyuzil sveho dominantniho postaveni na poli desktopovych OS, aby ji prosadil. To silne poskodilo firmy, ktere v teto oblasti podnikaly. Proto ty firmy zadaly, aby Microsoft aspon umoznil jejich produktum komunikovat s do te doby uzavrenym resenim Microsoftu. Soud uznal pozadavky tech firem, a kvuli zneuziti dominantni pozice dal Microsoftu pokutu. Tohle reseni je z hlediska normalne uvazujiciho cloveka zcela OK. Zastancum extremniho liberalismu se to samozrejme nelibi (pro ty je volny trh svata krava a jakakoliv regulace trhu je pro ne cesta do horoucich pekel). Dal se to nelibi fanatickym odpurcum EU, protoze ti EU nesnasi uz z principu, i kdyz nekdy dela uzitecnou praci.

S Direct X je situace uplne jina. Tam neni zadna konkurencni firma, ktera by nasazenim tehle technologie prisla na trhu PC o byznys. Naopak, firmy vyrabejici hry z nasazeni Direct X profituji. Existuje nekolik malo oboru (treba mobilni telekomunikace), kde EK funguje pomerne proaktivne. Ale v oboru IT (kam by problem s Direct X spadal) ne. Tam to EK nechava na firmach.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Pokud chcete být multiplatformní, tak je DirectX koule u nohy. S nástupem chytrých telefonů a webGL se to začíná projevovat. Optimalizovat pro 2 API (xbox, ps3) je vždy nákladnější než pro jedno, nehledě na kvalitu ovladačů grafických karet. Jako minorita si ten problém víc uvědomuji.

Už umí IE10 zobrazovat http://mrdoob.github.com/three.js/ ?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A protože jsi minorita, máš samozřejmě svaté právo, aby tě majorita podpořila bez ohledu na cenu, pracnost a přínos takové snahy. A za to jí budeš všude nadávat a podrážet nohy.

Jó, linuxoví misionáři, kam se na ně hrabou ekologisti...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Á promluvil demokrat, co by ani stát a bližního svého neokrad. Zrovna vy máte co říkat, sám jste to samé z druhé strany barikády. Stálo by za to vytáhnout některé vaše dřívější výroky na toto téma, to jsou kolikrát perli. Konkrétně od vás beru podobné přirovnání jako kompliment.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nezklamal jste mě - reakce přesně taková, jakou jsem čekal.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Házet lidi do jednoho pytle kolikrát bez snahy uvést nějaká fakta mi přijde jako alibismus svojí hlouposti, bez urážky.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

S těmi ekologisty mě to napadlo úplně stejně. Poslání těchto lidí je asi prudit a znepříjemňovat život všem okolo.

Přitom je to jednoduché - dokumentace v DX je, tak si ho za své implementujte. Dokumentace k ATI GFX je, co Vám brání implementovat pořádný ovladač ?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pokiaľ budú Linuxáci ticho čo sa pre nich zlepší hmm? či majú sedieť na zadku a čakať?

DX je implementované už teraz cez WINE aby to mohlo ísť rýchlejšie alebo natívne to by musel MS vydať DX pod OSS licenciou

AMD gfx: Kľúčové slovo je čiastočnú dokumentáciu
Hry ktoré potrebujú výkonnú grafiku na Linuxe skoro nie sú takže ak máte výkonnú grafiku väčšina hier vám na radeon ovládači ide 60+ FPS takže problémom je len power management ale k tomu aby mohol byť implementovaný AMD nevydalo dokumentáciu
Takže je to práve AMD ktoré brzdí to aby sa stal radeon driver vodným pre 70% userov

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Víceméně potvrzujete moje slova v tom, že DX je na linuxu implementovatelné. Spíš by mě zajímalo, co takoví, jako gurulix čekají ? Že jim to MS naprogramuje ? Proč by to dělal ? A nebo jde o klasického nihilistu, který ví, jen to, co nechce ?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Je to implementovateľné ale vzhľadom že sa to deje metódou clean room reverse engineering-u je to pomalé a náročné MS by mohol pomôcť

Myslím si že vám to nedochádza otvorené štandardy prospievajú všetkým predstavte si keby otvorené štandardy neboli Jestvujú konkurenčné internety sú navzájom nekompatibilné prevádzkovatelia sa súdia a snažia sa o zrušenie konkurencie (predbežné opatrenie zo súdu by vám vyplo internet) a užívatelia sú uzavretý do vendor lock-inu to by vás ani trochu nehnevalo? nepripomína vám to niečo?

OpenGL je horšie API ako DirectX ak by ho MS otvorilo a urobilo z neho de jure štandard koľko by potom OpenGL vydržalo hmm?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co by z toho MS měl, proč by pomáhal konkurenci ? Pochybuji, že by se jim to vyplatilo. Spíše naopak.

API jako takové zdokumentované je, co je za ním už je docela cenné a dlouze vyvíjené know-how.

Přirovnání i internetu - IP protokolu sedí i z mého pohledu - mám k dispozici RFC, a na jeho základě si sám implementuji stack (což jsem už dělal) a po nikom nechci, aby mi dal svůj zdroják, protože jeho implementace je lepší než ta moje.

Což o to, mě se principiálně otevřené věci líbí (až na GPL, to často znemožňuje užití), už jen proto, že jsem schopen cokoliv upravit.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

- eliminácia konkurencie ako som písal DX je lepšie API ako OGL ak ešte bude prenositeľné to bude koniec OGL
- zníženie nákladov outsourcovanie to non-profit organizácie by znížilo MS náklady navyše ak by mohli do nej prispievať aj iné firmy náklady by sa delili
- firmy majú radi otvorené štandardy a ešte tým MS môže preniknúť na embedded a smartphone cloud trh

Ja netvrdím že by MS mal dať zdroják ku DX len preto že je lepší ja hovorím ak DX MS oslobodí OGL skončí

Podľa mňa trpíte akousi GPL fóbiu ktorú s vami nemienim diskutovať

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nepochopil jste podstatu věci a bez delší zkušenosti alternativ nejspíš nepochopíte, neb nechcete.
Emulace je vždy problém. Abyste mohl některé hry/programy zprovoznil pod wine, musíte kolikrát použít originální knihovny z windows vázané na licenci, navíc si zavádíte do systému to co ani nechcete (lze si tak zavirovat domácí adresář :).

Zkuste se někdy vcítit do role někoho kdo nejde s davem, pokud to vůbec dokážete.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já nejsem zrovna z těch, kteří by často chodili s davem. Ale používám věci tak, jak se to hodí. Když se zdá vhodné použít sytém založený na Linuxu, použiju ho. Když se ukáže vhodné zvolit MAC OSx, pořídí se na daný účel počítač od applu. Pokud chci využívat aplikaci pro windows, tj. třeba si zahrát hru, použuju windows. Používám to, co je zrovna v dané situaci nejvýhodnější.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mno ja teda nevim, ale SDK DirectX je znacne rozsahle, vcetne detailni specifikace. http://msdn.microsoft.com/en-us/directx/aa937781.aspx
DX API ke grafickym kartam bude taky dodano ze strany vyrobce grafik nebo spis bude popsano nekde velmi zevrubne samotnym Microsoftem. Takze co vic by kdo mohl chtit? Leda uz zdrojove kody, jinak fakt nevim. Kdyz vim jak se funkce jmenuje, co ma delat, co ma vracet, tak uz nemuzu chtit nic vic krom zdrojaku, to je snad jasne! To, na co autor patrne poukazuje je fakt, ze DX je znacne rozsahle a ma treba funkci (ted placnu) pridej do sceny svetlo .... no a to se da udelat na milion a jeden zpusob. Na jednom konci budou presne vysledky, na druhem zas pomale. No a pujde o to, najit tu, ktera bude presna i rychla. Cili bude velmi tezke se trefit do te spravne, takze v praxi to bude na Linuxu vetsinou pomalejsi .... no, ale to se na me nezlobte, ale to neni vina MS, ze si linux nedokaze najmout schopne vyvojare a matematiky .....
Dat za neco takoveho pokutu, tak to by to mohly vsechny firmy zabalit, pak by museli davat ke vsemu zdrojaky ..... no a to je pochopitelne naprosta utopie.
Osobne doufam, ze k nicemu jako rozvoj Linuxu nikdy nedojde a bude porad na svych 0.5% na desktopu a rekneme 90+% na serverech. To je naprosto idealni stav, predstavte si, ze by tu byla pulka softwaru pro lin a pulka pro win, to uz by bylo vazne k posrani (uz ted je k posrani FB generace, kdy se vsechno rve do cloudu a jede na webu). Proc se dnes uz pouziva jenom PC platforma, kdyz pred 15ti lety jich byly desitky? Protoze mit 10 nekompatibilnich platforem neni normalni a nicemu to neprospeje. Doufam, ze do par let vsechno to cloudove silenstvi zmizi, ze MS bude v CR prodavat za US ceny a ze vyjde visual studio pro javu:)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A co Mac, iPad, ... ti taky nejedou na DirectX. V CERNu taky vypočty na Windows překvapivě neběží. Film Avatar také nebyl renderován na Windows. Znám dost matematiků co používají Linux :) Takový Marek Olšák se dost angažoval na vylepšení radeon ovladače, to jen k tomu udělejte si sami, jak krátkozraké a egoistické.

Navíc tu máme za dveřmi OpenCL, to naštěstí poběží všude i přes vaše chci jen tu jedinou správnou platformu, na ostatní "pomýlené" s*re pes.

Jinak ona může být většina softu stejná na obou systémech (firefox, thunderbird, smplayer, gimp, hugin, fontforge, avidemux, blender, mypaint), záleží na preferencích. Jen nemusím řešit EULA a pracuje se mi svižněji než pod windows a to o dost :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavé, že ti applisti nekřičí.
Zkuste si právně řešit GPL, z pohledu integrátora je to větší problém, než MS EULA.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Applisti jakous-takous podporu mají třeba ve Steamu apod, na Linux se teprve připravuje. Na Linuxu to je prostě viditelné. Asi chcete abych držel ústa a krok?

S MS EULA máte jiné problémy. Zkuste s ní nesouhlasit v nově koupeném notebooku (jde jen tvrdým vypnutím) a žádejte o vrácení peněz (nebyl k dostání bez OS -> častý jev). Najednou to začne být běh na dlouhou trať (viz nedávná série článků na root.cz) a pravděpodobně nevyhrajete.

Navíc malé procento uživatelů windows byť jen četlo EULA, o tom co se tam píše většina nemá ani tušení. V podnicích a ve státní sféře to za uživatele udělal administrátor. Najednou se nám to zkoplikovalo, což?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

nevím, proč stále někdo řeší os a notebooky. Nikdo nikoho nenutí k nákupu, nechceš nekupuj. Mě licence Windows nevadí - nějaké možná 3 stovky v ceně mě opravdu netrápí, a navíc se to občas i hodí.
Ten trouba na rootu mě opravdu pobavil, koupí notebook snad jen proto, aby mohl 3 měsíce prudit. No, někdo má čas, někdou jiný se zabývá třeba prací.

MS EULA je z pohledu integrátora néně problémová než GPL a zvláště GPLv3. U nás to došlo tak daleko, že je do produktů lepší nasazovat win CE nebo vxworks a platit za licence, protože některé právní problémy vyplývající z užití sw pod GPL jsou podle našeho firmního právníka neřešitelné.
Že si není někdo ochoten číst smlouvy je jen jeho problém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hlavným Problémom OpenGL je že v súčasnosti nie je konkurencieschopné voči DirectX-u a za to že hry dnes sú temer výlučne na DirectX môže hlavne Khronos Group aj keď MS má tiež svoj podiel

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Neviděl bych to s OpenGL tak černě, vývoj sice chvilku stagnoval, ale... Khronos Group především nefunguje marketing. Při uvádění grafik ani čárka o podporované verzi na slidech mluví za vše.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

...je jedním z důvodů, proč se lidé stále drží Windows, právě jen to hraní nejnovějších herních titulů typu Skyrim či Diablo III.

Dle mého názoru bohužel stále převažuje skupina lidí, kteří hry kradou nad skupinou, kteří si hry kupují. To je dle mého názoru hlavní důvod rozšířenosti platformy Windows (alespoň v ČR, ze zahraničí informace nemám). Naštěstí i s tím už výrobci něco dělají (vývoj primárně na konzole; příp. rozdělení kódu na klientskou a serverovou stranu - viz Diablo III.)

Jsem však rád, že na poli aplikací i operačních systémů panuje konkurence. Profitovat z toho bude nakonec přece jen uživatel a to je dobře.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.