Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Mlynář se moc nevytáhnul!

Internet pro všechny logo
Prohlášení Tiscali zas jen řeči a "skutek-utek"! V následujících řádcích bychom vás chtěli upozornit na nejdůležitější události uplynulého týdne. Začal nám Invex a to je příležitost pro pana ministra, aby s náležitou popularitou prodal výsledky své jednoroční práce na ministerstvu Informatiky. Kromě nově vzniklého Portálu veřejné zprávy se uživatelé Internetu dozvěděli i několik méně pozitivních zpráv. Ultimátum ministra týkající se ADSL dávno vypršelo a pan ministr zjistil, že regulovat se mu vlastně ani moc nechce (samozřejmě prostřednictvím ČTÚ) a jiné páky na Telecom nemá. (viz. rozhovor s Mlynářem). Také nového zákona o elektronických komunikacích se jen tak nedočkáme. A jak to vše řeší v Evropské unii? Už aby si na naše úředníky posvítila také evropská komise!

Dalším velice zajímavým mediálním výstupem jsou už téměř pravidelné komentáře generálního ředitele společnosti Tiscali pana Naveeda Gilla. Pan generální již před rokem v několika svých vystoupeních kritizoval podmínky na českém telekomunikačním trhu a rok uběhl jako voda a situace se bohužel opakuje. Podívejme se tedy jak vidí pan Naveed Gill situaci kolem ADSL:

"Společnost TISCALI vítá skutečnost, že i Český Telecom přivítal možnost prošetření způsobu, kterým Český Telecom poskytuje alternativním operátorům služby ADSL. Vzhledem k tvrzení Českého Telecomu, že společnost nemá co skrývat, se těšíme na plnou spolupráci Českého Telecomu a jeho otevřenost při poskytování všech jeho záznamů o službách ADSL, které budou k dispozici nezávislému šetření pod záštitou ČTÚ. Takové šetření by se mělo zabývat všemi aspekty kvality služeb ADSL, jež Český Telecom poskytuje svým vlastním zákazníkům (tedy IOL) a zákazníkům alternativních operátorů. Ke srovnávaným oblastem by měly patřit následující aspekty:

  1. rychlost aktivace služeb ADSL zákazníkům,
  2. rychlost instalace zákaznického zařízení ADSL
  3. rychlost zákaznických služeb v reakci na stížnosti a požadavky ohledně služeb
  4. počet a trvání odstávek služeb ADSL v důsledku oprav a obsluhy sítě ze strany Českého Telecomu
  5. skutečná úroveň agregace zákazníků
  6. přenosové rychlosti zákazníků ADSL v rámci stejné úrovně deklarované agregace.

TISCALI považuje oblasti kvality aktivace, instalace, odstávek a zákaznických služeb za ty sektory, o které jde v první řadě a které jsou potenciálně nejvíc vystaveny možnostem diskriminačního jednání. Ovšem na rozdíl od Contactelu není společnost TISCALI přesvědčena o tom, že možná manipulace s úrovní technické kvality ADSL je mimo kontrolu Českého Telecomu. Ve skutečnosti mírné rozdíly v kvalitě propojovacích linek mezi IP sítěmi každého operátora jsou již dané podmínkami konkrétní dohody o ADSL mezi příslušným operátorem a Českým Telecomem. Co je však důležitější, alternativní operátoři nemají možnost kontroly interních procesů v síti ADSL Českého Telecomu. A tak jen Český Telecom ví, co skutečně provádí agregací a přenosovými rychlostmi uživatelů ADSL."

O několik dní později se pan Gill vyjádřil i k situaci kolem paušálního Dial-upu přesněji řečeno k modelu účtování "FRIACO", který by umožnil zavedení intervalových i neměřených paušálů tak, jak byli předjednané v rámci Internetového Fóra. Český Telecom však 1.10.2003, tedy přesně v den kdy měl být spuštěn "pilotní projekt" oznámil, že se pilotního projektu nezůčastní. Naveed Gill komentuje rozhodnutí ČTc následovně:

"Přes nedávná veřejná tvrzení Českého Telecomu ohledně jeho zájmu o širší a otevřenější spolupráci s ostatními operátory a přes pokračující výzvy vlády České republiky ke snižování nákladů zákazníků na připojení k internetu prostřednictvím telefonních linek se zdá, že skutečným přístupem Telecomu je - "ať jde veřejnost k čertu" a alternativní poskytovatelé internetových služeb s ní."

S tímto prohlášením pana ředitele nelze nesouhlasit a jako přímý účastník jednání mohu jen potvrdit, že Českému Telecomu na zákaznících skutečně moc nezáleží. Dále pan ředitel ještě přiostřuje:

"Buď Český Telecom nemá vůbec jasno, pokud jde o podstatu modelu FRIACO, nebo úmyslně překrucuje pravdu o modelu FRIACO v naději, že tím zmate tisk, vládu i veřejnost.

Pravdou však je, že Český Telecom nemusí na realizaci modelu FRIACO vynakládat žádné investice. Model FRIACO prostě otevírá současnou síť Českého Telecomu zabezpečující přístup k internetu pomocí telefonních linek do té míry, že alternativním operátorům umožní přímo účtovat uživatelům internetu různé paušální poplatky za různou dobu přístupu k internetu přes telefonní síť Českého Telecomu, aniž by alternativní operátoři byli omezeni na prosté prodávání velkoobchodní nabídky paušálních poplatků Českého Telecomu.

Pokud by záměrem alternativních poskytovatelů internetových služeb (ISP) bylo nabízet nepřetržitý, neměřený přístup k internetu po telefonních linkách za paušální poplatek, vyžadoval by takový plán investici Českého Telecomu za účelem rozšíření jeho vlastní sítě k pokrytí následně vzniklého nárůstu internetového provozu. Ale žádný ISP by s takovým přístupem nepočítal. Byl by to totiž postoj komerčně neproveditelný, jak ukázal příklad Velké Britanie, kde se Britský Telecom pokoušel o zavedení podobné koncepce a místo toho má nyní přístup 24/7 (24hod/7dní v týdnu), ale jen 150 hodin měsíčně."

Zde si dovolím malou poznámku. Ani ZUI při jednáních po Telecomu nežádalo neomezené Non-stop připojení. ČTc však shodil ze stolu nejen návrh na neměřený paušál ale i Intervalový paušál si vysvětlil po svém (svojí nabídkou nočního paušálu od 22:00 do 05:00 za ? Kč však v roce 2003 opravdu trochu zaspal dobu). ZUI nadále považuje svoje návrhy za "férové" podklady k jednání. I nabídka British Telecomu o které mluví pan ředitel, tedy 150 hodin (v Británii za 11-14 Liber, tedy asi za 500 650 Kč) by byla na našem trhu malou revolucí. Oněch 5 hodin denně v kteroukoliv denní nebo noční dobu za stejnou cenu jako v Británii by zřejmě bylo dostatečným impulsem k pořízení Internetu zejména pro lidi z venkovských oblastí kde je jiných možností levného připojení jako šafránu (přesněji řečeno téměř žádné).

"FRIACO pouze vytvoří konkurenční prostředí pro různé druhy paušálního zpoplatnění originace volání k síti internetu, poskytne spotřebitelům široké možnosti využít takový balíček paušálních poplatků, který jim bude nejlépe vyhovovat podle toho, jak internet sami využívají, a učiní přístup k internetu po telefonních linkách pro uživatele cenově dostupnějším. Pokud chcete vědět, proč Český Telecom doopravdy považuje model FRIACO za neperspektivní, pravdivá odpověď zní - větší konkurence, širší volba pro zákazníky a nižší cena za připojení.

Dosud jediným návrhem Českého Telecomu na paušální zpoplatnění přístupu k internetu po telefonních linkách byl jeden jediný balíček připojení mimo špičku, jehož cena je téměř stejná, jako kdyby zákazník prostě platil za minutu. To je sice velmi výhodné z hlediska dalších zisků Českého Telecomu, ale kde jsou výhody pro uživatele?

TISCALI bude i nadále usilovat - jménem zákazníků a alternativních poskytovatelů internetových služeb (IPS) - o otevření trhu v oblasti připojení k internetu. Vyzýváme Ministerstvo informací ke splnění svého zveřejněného slibu zlepšovat českým uživatelům podmínky internetového přístupu. Spekulace některých internetových analytiků o konci modelu FRIACO jsou předčasné. FRIACO lze realizovat snadno a rychle a s dostatečným tlakem ze strany vlády, regulátora, organizací na ochranu spotřebitelů, tisku a uživatelů internetu realizován bude."

S většinou argumentů, které uvedl pan Gill ze společnosti Tiscali se dokážu ztotožnit. Neodpustím si však také několik poznámek na závěr. Jak dlouho ještě budou všichni alternativní operátoři plakat nad nerovnými podmínkami pro podnikání v ČR? Jak dlouho budou vydávat rozhořčené prohlášení, místo toho, aby vypracovali podrobné podklady pro ČTÚ a v případě jakéhokoliv sporu s ČTc se na ČTÚ neprodleně obrátili. Jestli pan Naveed Gill má pocit, že jeho firmě tady někdo brání v podnikání (neříkám, že tomu tak není) s tichým požehnáním vlády i ČTÚ proč se neobrátí na soud? Další prohranou arbitráž by tato vláda už asi občanům nevysvětlila! Bohužel stalo se už téměř národním folklórem, že víc než 20 alternativních operátorů bude radši vydávat rozhořčená tisková prohlášení a v tichosti se na bilaterálních jednáních snaží domluvit s ČTc lepší podmínky než mají ty ostatní.

Autor Miloslav Sova je iniciátorem Výzvy k rozšíření Internetu v ČR a zakladatelem občanského sdružení Internet pro všechny.

Diskuse ke článku Mlynář se moc nevytáhnul!

Žádné komentáře.