Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Mobility Radeon X1600: další detaily a testy na internetu

Staré ATI logo
Mobilní variantu grafické karty Radeon X1600 netřeba blíže představovat, stalo se tak ostatně předevčírem u příležitosti oficiálního uvedení. Na dnešek tu pro vás máme fotografie samotného GPU, ukázku ovladačů a samozřejmě několik herních testů. Podíváme se také na to, jak je na tom celý notebook z hlediska spotřeby.

Mobility Radeon X1600 Mobility Radeon X1600

Zde můžete na fotografiích vidět „engineering sample“, tedy testovací vzorek s pamětí osázenou hned u gpu. Když se podíváme blíže na paměťové čipy, zjistíme, že jde o HYB18H512321AF. To jsou GDDR3 paměťové čipy z produkce Infineonu s napájecím napětím 1,8 V ve 136pinovém PG-TFBGA pouzdře (11×14 mm). Mimochodem, celý tento komplet i s GPU má rozměry 46×46 mm!

Catalyst PowerPlay

Ještě zde pro vás máme ukázku toho, jak vypadá nastavení v Catalystech pro PowerPlay. Mnozí z vás, vlastnící nějaký ten mobilní Radeon, to budou důvěrně znát. PowerPlay 6 je velmi flexibilní, čip může za běhu měnit počet používaných PCI express linek a vystačí si třeba s napájením 0,95 V.

Z hlediska spotřeby se ještě podařilo ATI pohnout s řešením problému, kdy tranzistory v takto rychlých čipech spotřebovávají nepatrné množství energie, i když zrovna nic nedělají. ATI to řeší použitím předmagnetizačního proudu v opačném směru, nicméně bližší detaily samozřejmě nesdělí. Uvádí však, že u mobilního X1600 snížila díky tomu spotřebu o 20 %.

Tak a nyní se již podívejme na nejaké ty srovnávací testy. Výhoda výsledků je v tom, že všechny servery testovaly v podstatě na stejném notebooku, tedy na Asus A7G. Ten měl u všech serverů konfiguraci ne tuto konfiguraci: Pentium M 2,0 GHz, 1 GB RAM, frekvence Radeonu 470/940 MHz GPU/paměti.

V 3D Marku 05 otestoval server PC Perspective. Nečekejte samozřejmě výkony mobilní GeForce Go 7800 GTX.

Mobility Radeon X1600: 3D Mark05

Patrně přímo z materiálů ATI pochází i tento přehled několika her, takže jej berte s rezervou. Každopádně oproti GeForce 6600 se skutečně dá očekávat slušný náskok.

Mobility Radeon X1600: testy

Far Cry si dle testů serveru Hot Hardware sice zahrajete plynule v běžných rozlišeních, ale je třeba připomenout jeden fakt, raději hned teď na začátku. Nativní rozlišení displeje notebooku Asus A7G, který nám přinese mobilního Radeona X1600 jako první, je 1440×900. Takže pokud nechcete koukat při hraní na nějaký „rozplizlý“ přepočet, tak počítejte s herním rozlišením 1440×900. To už na takové plynulé Far Cry při nějakých AA a AF režimech nebude stačit. Nehledě na to, že ne ve všech hrách takové rozlišení nahodíte.

Mobility Radeon X1600: Far Cry

U F.E.A.R. také s nějakým plynulým hraním v nativním rozlišení nepočítejte, ale v běžných rozlišeních si X1600 vede celkem dobře.

pozn. „divné údaje“ 10×7 a 11×8 znamenají ve skutečnosti zkráceně zapsané 1024×768 a 1152×864, kolegové z PC Perspective si to poněkud zkracují.

Mobility Radeon X1600: F.E.A.R.

Quake 4 vám také na Mobility Radeonu X1600 zrovna plynule při 1440×900 nepojede, ale to by asi čekal jen málokdo.

Day of Defeat je naproti tomu dle Anadtechu v pohodě i ve 1440×900.

Mobility Radeon X1600:  Quake 4 + Day of Defeat

Doom 3 má z hlediska minimálního počtu snímků za sekundu namále už při nízkých rozlišeních, ale to se koneckonců dalo čekat, jeho engine je spíše doménou nVidie.

Mobility Radeon X1600: Doom 3

Na závěr jsme si nechali spotřebu. Sami vidíte, že to není například ve srovnání s integrovanou Intel GMA900 v čipsetu nic slavného, ale je to nesrovnatelně lepší, než GeForce Go 7800 GTX, která si sama o sobě při plném výkonu ukousne 65 W. Notebooky s takovýmito grafikami beztak nejsou určeny pro velkou výdrž v provozu na baterie.

Mobility Radeon X1600 v Asus A7G:  celková spotřeba

Co říci závěrem? Pokud jste zklamaní a čekali jste lepší výsledky, pak si musíte uvědomit, že X1600 je karta ze středního segmentu nastupující generace a navíc v mobilní verzi disponuje frekvencemi daleko nižšími než desktopový X1600 XT. Pro notebooky se navíc jedná o jedno z nejrychlejších řešení, které dostává od výrobce do vínku nejnovější technologie jako Shader Model 3.0 nebo AVIVO.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Mobility Radeon X1600: další detaily a testy na internetu

Pátek, 9 Prosinec 2005 - 08:05 | Anonym | Je fajn, ze se clankem otirate o mobilni grafiky...
Pátek, 9 Prosinec 2005 - 06:45 | Anonym | "Ten měl u všech serverů konfiguraci ne...

Zobrazit diskusi