Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Mobilní konzoli Steam Deck pohání 4-15W APU od AMD

jo tohle bude velkej pru*ser :D

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?
+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

On ve skutečnosti teprve teď raguje na zprávy z ledna minulého roku o příchodu kovidu do evropy..

+1
+11
-1
Je komentář přínosný?

proc by melo, pokud budou mit stesti a bude to mega uspesne, tak
1. budeme mit lepsi ovladace na linux
2. firmy zacnou optimalizovat hry pro tuhle masinku = mensi hw naroky/ lepsi optimalizace
3. obecne lepsi herni sw podpora linuxu
4. zacnou se objevovat dalsi konzole podobneho typu a dovedu si predstavit za par let mit tohle misto pc, uz jenom z toho duvodu kam cely pc trh smeruje by se mi to libilo

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

1. Opravdu? řekl kdo? Bude ty ovladače psát Valve? Budou pro specifické zařízení a specifický build systému.

2. ano, pokud to dosáhne nějakého procenta trhu, to znamená prodat ideálně desítky milionů za krátkou dobu než se to zařízení stane výkonem obsolete. Nebo jako s VR, budou na to vznikat hříčky a nenáročné hry. Příklad Beat Saber, proč do VR cpát něco co tomu nesedí a není na to výkon... Nejúspěšnější VR hra je grafikcky na takové úrovni že by to dnes snad zvládly i hodinky.

3. to znamená co, že kvůli téhle konzoli třeba MS připraví nativní Linux verzi Office nebo Adobe začne na linux dělat své aplikace? Těžko.

4. zařízení tohoto typu se objevují už několik let a člověk si je může normálně koupit.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

1. Řeklo Valve, už nějakou dobu zaměstnávají autora DXVK a autora Zinku (součást Mesa driverů), aby tuto činnost mohli dělat na plný úvazek. U DXVK je univerzalita doufám zřejmá, zatímco Mike Blumenkrantz dělá na překladu OpenGL -> Vulkan, kde je ta univerzalita také.

2. Switch je výkonem v porovnání "obsolete" hned teď a přesto to jeho majitelům nějak nevadí, prodává se dobře.

3. Před deseti lety byl nemyslitelné, aby Microsoft vydal cokoliv s "VIsual Studio" nebo ".NET" v názvu pro Linux, a hle. Řekněme si za pár let, jestli se něco změnilo nebo ne. Adobe spokojeně vydělává aktuálním obchodním modelem a nepotřebuje nic měnit, spíš bych čekal, že Serif (Affinity) bude první.

4. Které to jsou? Rychlé hledání najde jen samé windowsové konzole ála GPD WIN, kde bych na jakoukoliv linuxovou podporu absolutně nespoléhal.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

2: Na Switchi běží dnešní AAA hry? Já měl za to že na Switch vycházejí hry, speciálně napsané pro Switch.

3: tak jaká SW podpora Linuxu byla myšlena? Jak jednoúčelová herní konzole změní SW podporu Linuxu? Co to přesně znamená a jak to ovlivní uživatele nejen té konzole ale obecně počítače? Linux je okrajovou záležitostí a vývojářům se nevyplatí pro to cokoli dělat, však i těch her pro linux je jak šafránu. To i těch her pro MacOS je na steamu více.

4: GPD.. ty mají 11. generaci Intelu, běží na tom Windows, takže to může sloužit i jako počítač a hloavně na tom poběží v podstatě každá hra, není třeba aby měla nějakou linuxovou verzi. Další zařízení stačí pohledat v číně, výrobců je několik. Další zařízení jsou pak postavená třeba na Androidu, nebo jsou postavené jako emulátor. Jinými slovy podobná zařízení existují, prodávají se a díru do světa neudělaly. Ano valve tomu dá nějaký ten marketing.

Nicméně nejdve vzít každou hru a jen tak ji na tom pustit, na 7" displeji prostě nepůjde hrát vše bez toho aby se tomu nezměnilo uživatelské rozhraní. Dost pochybuji o tom že by vývojáři chtěli pro takové zařízení dělat extra verzi

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

2) Doom eternal
4) GDP a jemu podobné PC je dražší než Valve deck. A Valve si může díky provizi ze zisku her dovolit snížit zisk z prodeje hardware.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

ano windowsové GDP má jen jednu chybu a tou je Intel. Stačilo by hw nahradit schopným APU s rdna2 grafikou nebo mrdn-ou a bylo by

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ad3) valve to prezentuje jako PC platformu, kde si můžeš nainstalovat třeba epic klienta když budeš chtít, discord tam určitě rozjedeš a jsme zpátky u toho, pokud to bude mít 20 mil. uživatelů tak prostě ti firmy to nemůžou ingnorovat, protože pak stačí jeden trhák na téhle konzoly jako to udělal half life alex s VR a máš úspěch

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

2. Z AAA her minimálně ten existující Witcher 3 a je oficiálně ohlášený port Kingdom Come: Deliverance. Zároveň ty hry jsou/budou speciálně napsané na míru Switchi, aby je utáhl, uznávám.

3. Asi zopakuju tu původní odrážku, aby bylo jasné, o čem se bavíme - "obecne lepsi herni sw podpora linuxu". Herní. Pokud se ukáže, že lidi nakupujou ve velkém hry i pro ten Linux, tak minimálně můžou tvůrci her začít optimalizovat pro Proton (a dál dělat jen Windows verze, které ale díky tomu zároveň bez problémů poběží na Linuxu). Win-win. Poslední dílek do skládačky jsou anti-cheat věci, na kterých Valve oznámilo, že pracuje, aby si lidi na Linuxu mohli zahrát i ten zbytek top her, co teď ještě nemůžou.
Žádný Steam Deck doma nemám a přesto si díky tomuhle projektu Valve na Linuxu můžu zahrát všechno co jsem chtěl - Death Stranding, Stardew Valley, C&C Remastered, Horizon Zero Dawn. To je úplně přesně to, co bych já pojmenoval jako "lepší herní SW podpora Linuxu".
Jinak jestli Valve bude chtít tunit ovladače nebo řízení spotřeby na cokoliv ohledně toho AMD hardwaru uvnitř, to se taky promítne všem linuxovým uživatelům AMD (a dnes už typicky i ostatním díky sdílení kódu).
Ještě jsem chtěl připsat, že už jen použitím Steam Decku se zvedne podíl uživatelů Linuxu, i když na domácím počítači pořád mají Windowsy. Linux na tom prostě nemá jak tratit.

4. Levný Android z Číny neuvažuju, tam mi ty AAA hry pro Windows nepojedou už vůbec. Obecný argument s GPD beru, stačí vyměnit slovo Windows za Linux a máme to samé. Uvidíme pak benchmarky, o kolik bude Deck lepší.

Jo, může být, že byť půjde každá hra pustit, nebude každá hratelná. Zas jestli tam bude 800p rozlišení, tak to UI nebude tak malé, jak by se mohlo zdát. Rovněž když bude nějaká hra, která vyžaduje namapování spousty tlačítek, tam Deck taky nepochodí. Na druhou stranu, ty věcičky od GPD mají displej ještě menší a tlačítek mi tam přijde ještě míň (předpokládám nebudeme srovnávat s tím "mini notebook" form factorem, co GPD taky vyrábí, ale jen ten "switch"), takže by Deck pořád měl být slušné zlepšení.

Steam Deck má proti Switchi jednu výraznou výhodu, že ty hry už mají lidi koupené a prostě si je ze Steamu stáhnou znovu, nemusí si je na své nové zařízení zaplatit znovu tak jako to bývá v ne-PC světě.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

2: Witcher je pravěká hra, KDC je také technicky pravěká hra, něco 2020, 2021 by tam nebylo? Co nějaké high demanding tituly, Cyberpunk? AC?... Nebo co staré hry? Cotrol, SotTR, Metro, RDR2...

3: a není snazší si ty hry zahrát na Windows nebo pomocí streamovacích platforem než být závislý na minoritním OS?

4: Levný android je jako emulátor třeba staých konzolí.

800p, ano UI nebude až tak malé, ale dělané na co 15-20" displej. Dyť i číst něco v leckteré mobilní hře není jednoduché, příklad Wild Rift. V něm někdy přečíst nějaké texty na 6" displeji dělá zatracený problém a to je hra optimalizovaná pro mobily. Co normální LoL. Co třeba WoW, UIX je maličké i na monitoru, teď si udělej screenshot a hoď do mobilu, je fakt že nevím jak moc se to dá customizovat, ale je mnoho her které mnoho neumožní.

Jinak ta konzole je na tu uhlopříčku 30cm! To je šířka 13" laptopů. Hmotnost 669 gramů je hmotnost 12.9" iPadu který málokdo chce dlouhodobě používat v ruce - sám jsem po půl hodině v show roomu usoudil že 12.9" je těžký a raději si koupím menší verzi protože to chci používat primárně v ruce a ne na stole.

Pak uvidíme jak to bude schopné chladit a jak moc to bude throttlovat. Třeba grafika sice může jet 1600MHz ale taky jen 1000MHz, to je dost zásadní rozptyl. Jak to bude schopné udržet konzistentní výkon po delší dobu v náročnějších titulech. Kolik tomu vydrží baterie a kolik tvůrců bude ochotno optimalizovat a přůzpůsobovat se. V případě kdy se vsadí na "emulaci" windows, jak kompatibilní to bude.

Obávám se že to bude ok na hraní spíše méně náročných titulů, které nepotřebují velký UIX nebo ho budou mít vypiplaný pro tak malý display. Přitom Valve v marektingu láká i na jedny z nejnáročnějších titulů, jako třeba Control.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

> a není snazší si ty hry zahrát na Windows nebo pomocí streamovacích platforem než být závislý na minoritním OS?

Streamovaci platformy nejsou nahrada PC (ani jineho lokalniho hardwaru), takze o tom se nema smysl bavit.

Co se tyce Woken... "minoritny OS" ma jiste vyhody. Treba takove Ubuntu LTS nainstalujes jednou, mas 5 let security updatu ktere nemeni funkcnost, tudiz sance ze updaty neco zvoraji naprosto minimalni. Sance ze updaty Woken neco zvoraji alespon jednou za rok; priblizne 100%. Je pravda, ze nektere hry porad potrebuji nejake hacky, ale opet: udelas to jednou a mas klid.

Za druhe, kdyz mam linux se steamem a hrami na separatnim SSD, a nahodou prijde moznost si pujcit lepsi hardware, tak proste a jednoduse staci hodit SSD do te masiny, nabootovat a hrat. Hry funguji, Steam funguje, neni treba nic reinstalovat / stahovat. Muzu si vyzkouset sve hry na novem hardwaru aniz by me to stalo tyden instalaci a nastavovani. Umi uz tohle Wokna ? protoze naposled co jsem tohle zkousel s Win10, se to cele rozsypalo jak domecek z karat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

3. pokud vim tak steamdeck nebude zadnym zpusobem zamcenej, takze se na to daji hodit widle
jedina otazka je pak co vsechno to dokaze rozhejbat a s jakym FPS, prece jenom 1280x800 neni tak narocny

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1) bude je psát amd a nikde není psáno, že to nepůjde přímo do kernelu, nebo alespoň část z toho, valve se chová tak jako by to bylo PC a steam os je jenom platforma, která vypadá, že tolik neřeší co je pod ní
2) ano fandím tomu na desítky milionu kusů, momentálně je to schopné minimálně rozhýbat 3A hry, a pokud jsi si nevšiml tak těhlech "3A" her za rok vyjde už jenom pár, pak jsou 2A hry nebo menší projekty, které jsou pro tuhle platformu jako stvořené a v podstatě tvoří majoritu herního kontentu dneška, dřív samozřejmě většina studií vydávali 3A hry, ale dneska už to není tak jednoduchý
3) říkám herní sw, minimálně valve momentálně domlouvá portaci anticheat programů, myslel jsem ruzné drivery na herní periferie, potažmo další herní clienti nebo obecně podpora linuxu, jakmile budeš mít 20 mil hráčů tohohle zařízení, tak už to je velká základna, kterou nejde ignorovat, kor když portace je hrozně jednoduchá, když ti do toho nikdo nekecá
4) ano vznikají, nejaké kickstarter projekty, za kterými nikdo nestojí, což je velký rozdíl a ano může to skonci jako steam machines, ale tam ten potencial nebyl takový jako tohle

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

1: bude je psát AMD? A proč je nepíše teď? Proč je bude pást potom, bude psát ovladače pro konkrétní zařízení, jak to ovlivní všechny ostatní Android zařízení a bude to fungovsat na nich? Zvláště pokud by to bylo součástí kernelu.

2: desítky milionlů kusů... Však AMD někdy nestíhá dodávat ani tisíce, natož desítky milionů, navíc v tom počtu je třeba získat vše, nejen to CPU, Kdo dodá. V desítkách milionů ročně umí prodávat jen Apple a i proto jejich zařízení nepoužívají nejnovější technologie protože je problém sehnat dodavatele. Jestli se těch zařízení prodá pár milionů za rok tak to bude moc.

3: Anticheat, nj, to samé bude muset brzy dělat třeba i Apple. I když vývojář upraví svou hru pro takové zařízení bez anticheatu to nebude fungovat, když ho autoři používají. Takže logicky nejdříve musí fungovat anticheat a pak možná autoři předělají své hry pro to zařízení. Nicméně tohle není SW podpora, to je nutnost aby něco fungovalo a opět to může být vázané na konkrétní zařízení takže to uživateli linuxu nic nepřinese.

4: přesně... vzniká a vyrábí se několik podobných zařízení a jak správně píšeš, nikdo o to nestojí a přitom na tom běží Windows, takže je to daleko použitelnější zařízení než jen herní konzole, proč by najednou stáli o tohle, když je to fakticky méně funkční zařízení?

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

1) amd je nepíše proto protože, to pro ně není priorita a nechtěj pálit tolik peněz, jak zmínil borec nahoře, tak vavle bude platit některý vývojáře samo
2) za pul roku rok snad 7nm bude mít tak volnou kapacitu že to nebude problém tohohle bych se nebál
3) nevim proč do toho pleteš apple, byl to jenom příklad toho co všechno takhle na startu se dělá, aby to fungovalo a mělo to šanci na úspěch
4) lol jak můžeš porovnávat zařízení s windows s tímhle, windows nebyly schopný za ty roky ani udělat normální tablet mód, tohle je přímo dělaný na ovládání gamepadem

a stále nechápu proč to bereš jako konzoli s uzavřeným systémem, když to prezentují sami jako opak, otevřený PC systém jenom je malý se zabudovaným gamepadem

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

2: není to jen o AMD ale i o zbytku.

3: Apple bude muset také nechat portovat Anticheat a bude to dělat i NVIDIA s Mediatekem a vlastně kdokoli kdo bude chtít aby na jejich specifických zařízeních běžely hry. U Apple se třeba spekuluje o zpřístupnění boot campu jakmile vyjdou Win 11 pro arm jako běžně licencovatelný produkt. S budoucími grafikami 16-128 jader = 2-15x víc výkonu než M1 může být gaming velice dostupný. Navíc Apple plánuje více vstupit do herního průmyslu, mluví se stále vážněji o konzoli i herních Macboocích.

4: proč bych neporovnával, ty existující zařízení uchodí v podstatě jakoukoli hru už teď a nejsou to jen přenosné herní konzole ale dají se použít jako plnohodnotný počítač. Což u toho valve zřízení zřejmě nehrozí. A přesto o takové zařízení není nějaký velký zájem i když jsou fukčnější než to co se chystá

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

2. Valve Index bych rekl ze je jeden z nejprodavanejsich VR setu. Co se tyce VR her ses vedle jak ta jedle. Na VR jde hrat dost AAA titulu vcetne MSFS2020, Forza horizon atd. Ja treba uz nehraju temer nic mimo VR. Zrovna simulatory aut a letadel dostavaji s VR doslova dalsi rozmer, ktery ani 10 monitoru rolozenych okolo hrace nenahradi.
Myslim ze s herni konzoli Steam neslapne vedle. Pokud na tom dokazali rozchodit vsechny AAA hry vydane do dnesniho data na Steamu tak to vpodstate nema konkurenci. Ta podstatna vyhoda je v tom, ze uzivatel Steamu si koupi konzoli, kde ma vsehny dosavadni hry, takze vpodstate presnej opak toho kdyz koupi next-gen kozoli, kde koupi 1-2 hry a ceka co prijde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak to je zajímavý, že Steam se svým hraním na Linuxu za ty roky díru do světa neudělal, přitom prostředky na to mají. Skončí to stejně jako steam machines, je to úplně stejně předražený a nepoužitelný.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jo jo, jak to nemá na sobě nakouslé jabko, tak všechno stojí za prd, co?

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

i to se da vyresit.. ((:
https://bit.ly/3zdhq1i

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Stačí kontaktovat kteréhokoli majitele několika Apple zařízení, téměř u všeho je jedna až dvě apple nálepky. Svého času to bylo jedno z nejlepších marketingových rozhodnutí. Reklama v podstatě zadarmo.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ty nálepky s jabkem jsou super, jak vidím že to má někdo nalepené na autě, hned vím že je to kokot a že si mám dát na něj pozor

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

I ty nálepky z Číny jsou předražený...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Vôbec to tak nevyzerá

Dáta v článku už neplatia

>. Steam avizoval dostupnost v prosinci, ale už první předobjednatelé hlásí, že mají potvrzené dodání
>na začátek roku 2022.

Demand for the handheld appeared to be higher than Valve expected. Its servers were strained when pre-orders started, and at the time of writing,

Delivery dates have slipped to 2Q22 for the 64GB and 256GB models and
3Q22 for the 512GB one.
https://www.tomshardware.com/news/steam-deck-scalpers-charge-5000

Áno už terajšie predobjenávky na TOP model maú termín dodania Q3 2022!

Horšie je, že to prieupníci skúpujú za 5000 US/kus

Scalpers have pushed the price of Valve's new Steam Deck gaming handheld to as high as $5,000 just one day after it went up for pre-order.

ak oficiálne ceny sú.
>Ceny jsou stanovené na $399, $529 a $649 podle kapacity úložiště

Časy dodania sú ako server CPU architektúry x86

According to a report from DigTimes today, when it comes to ICs for servers and datacenters, the problem is worsening, with delivery lead times for some critical server chips extending to 52 – 70 weeks.

Mitac being unable to satisfy 20-30% of orders due to shortage of chips.
https://www.tomshardware.com/news/report-server-chip-shortage-worsens-as...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

5000$ za jeden kus prenosnej hracej konzoly? Ľuďom už fakt seriózne jebe...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Skôr majú nadbytok peňazí....

Alebo očkávajú výnos ako z podielov v AMD

Jul 10, 2021 at 7:45AM
AMD stock fell to a low of $1.61 per share in July 2015. At this level, $5,000 would have bought an investor around 3,105 shares. At the current price of roughly $91 per share, this investment would hold a value of about $282,640 -- a return of approximately 5,550%

In 2015, AMD faced possible bankruptcy amid declining PC sales.
https://www.fool.com/investing/2021/07/10/if-invested-5000-in-amd-2015-h...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Keď za vzorky 12. gen Core sa platí cez 1000 USD a GPU od AMD zdraželi za týždeň o 3% (nVidia-ácke GPU zlacnili o 3%)

GPU Pricing Downtrend Stagnates
s about 1 hour ago

minimal 3% average price drop for Nvidia's RTX 30-series.
AMD's Radeon RX 6000 series pricing, however, has bounced slightly up an equivalent 3%.
https://www.tomshardware.com/news/gpu-prices-stagnate-july-2021

Intel Core i9-12900K Alder Lake CPUs Go On Sale For Over $1,000 In China

about 21 hours ago

Chinese merchants are clandestinely selling qualification samples (QS) of Intel's Core i9-12900K Alder Lake processor in China. The current asking price is between $1,064.95 and $1,157.55.
https://www.tomshardware.com/news/intel-core-i9-12900k-alder-lake-cpus-1...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Čekal bych že to bude mít aspoň šestijádro.
Jinak si myslím že jde o parádní PC. Hlavně díky grafice.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

GPU je tak pro hledání min.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Ono se teď kryptominingu říká hledání min?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

iGPU v ryzen 4700u s 3200mhz DDR4 pamětmi zvládá novější AAA hry v 1080p na 30fps. Prakticky stejně jako ps4. iGPU v tomhle je na o dvě generace novější architektuře, má vyšší frekvenci, má 5500mhz lpddr5 paměti, zařízení má displej s 800p což taky přinese víc FPS.
Na čem hrajete že vám toto GPU přijde dobré jen na hledání min? Protože i Intel HD 630 je dost silný na Mafia 3 v 720p low.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ani 4700U ve velkých hrách samozřejmě 30 FPS nedrží, hry pro PS4 jsou osekaný úměrně k danému hardware což PC verze nejsou a GPU v PS4 bylo výkonnější (a to je 8 let starej HW), v základu to jede na Linuxu a emulátoru, to jsou další FPS dolů, latence atd. Navíc se vsadím, že tam bude tearing, protože to vsync na 60 FPS nedá a taky Linux tohle vůbec nemá pořešené.

Tohle je zařízení na hraní nějakých skákaček, nic jiného nemá moc smysl už jen díky ovládání. Cokoliv jiného poběží to bídně a bude to ošklivý. Kdo kdy něco hrál na APU tak ví, že to je prostě bída navzdory různým recenzím.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Máme asi dost odlišné zkušenosti. Hraní na APU mi vždy přišlo naprosto v pohodě a nikdy jsem nečetl zavádějící recenzi na ně. GPU v 4700u je výkonnější než v ps4. To však bylo čím dál víc optimalizované. Takže ikdyž to papírově má ps4 mít výkon GTX 750ti ( zezačátku ty hry na to vypadali), dnes ty hry zvládají grafiku na úrovni GTX 1060. Ovládání gamepadem je též v pohodě pro většinu her i FPS (je to o zvyku). Máš ale pravdu v tom že pod Linuxem a emulatorem se to může chovat dost blbě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

PS4 zvládá grafiku na úrovni GTX1060? Možné to je, na takové grafice si člověk nové AAA tituly v nejvyšších detailech nezahraje ani 720p.

To je jako PS5, ta je výkonem sotva RTX2060S, nové multiplatformní hry obvykle nemají víc jak medium detaily v 30FPS a to ve chvíli kdy PC běží v nativním 4k a konzole dynamickém.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Většina her pro ps4 je 1080p. Je pravda že v poslední době přibývá ty které víc jak 900p nedaj (nový assassin's creed, RE village).
PS5 má spíš výkon RTX2070S. Btw, to hraješ jen hry od Ubisoftu? Hodnoty který tu píšeš jsem viděl jen u špatně optimalizovaných her, hlavně ty od toho Ubisoftu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je spíše agresivní marketing Sony než realita, nativní 1080p PS4 nedává stejně jako PS4 Pro nedává 4k. Dneska to je pak super SSD, který je ve skutečnosti v podstatě k ničemu. Z hlediska her žádnou valnou roli nehraje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co se rozlišení týče, je to možné. Já nepatřím k těm co to poznají. Co se SSD týče, tam má valnou roli. Zkracuje či přímo eliminuje loadingy, takže mám víc času na hraní.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano hraje roli, ale jen v porovnání s plotnovým HDD. Marketing okolo PS5 je o tom, že tam je supermegabomba SSD a že se bez toho nedá žít.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A s čím jiným než s HDD by to mělo být porovnáváno? Ve srovnání s notebookovou plečkou co byla ve čtyřce je PS5 SSD skutečně supermegabomba. Hlavně pro ty vývojáře, kteří se nemusí omezovat tím jakou (ne)rychlostí můžou táhnout z úložiště data.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No se standardem a ten určuje PC trh kde je SSD běžný >5 let. Navíc všechny ty konzole jsou taky x86. Je to podobný jako kdyby se srovnávali auta v rámci jedný automobilky místo konkurence, podle toho by se nedalo nic vybrat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jistě. Proto už 5 let je v minimálních specifikacích pro PC hry SSD. Proto většina PC AAA her nejsou konzolové porty. Většina AAA her je dost drahá na výrobu. Proto se vývojáři a vydavatelé snaží prodat co nejvíc kopií. To jde nejlépe když je pro víc platforem najednou. Aby se ušetřily peníze k optimalizaci, je hra už dopředu dělaná pro nejslabší relevantní platformu dané generace. V předchozí generaci to byl Xbox One a low/mid spec PC. Většinou bez SSD. Teď to bude Xbox series S a low/mid spec PC. Většinou s SSD. Protože to teď bude norma.
A srovnání s autama je taky mimo.
PC je kodiaq. PlayStation a Xbox jsou Octavia nebo Fabia. Switch je Citigo na elektřinu. :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To s tou optimalizací pro nejslabší platformu je samozřejmě hovadina a to je právě to co vidíme při srovnání konzole a PC.

Konzole zvládá cca medium detaily. PC umí víc, vývojáři samozřejmě musí vyladit i běh při vyšších detailech - více parametrizací enginu, vyšší kvalita textur atd. Nejedna hra na PC nabízí více možností než ta samá hra na konzoli. Nejedna hra má i odlišné UI pro konzoli a PC.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

PS5 má bohužel výkon spíše té 2060S, stačí kouknout na rozbor a srovnávání her při stejném vizuálu na konzoli a PC. Velice dobře to má zpracované třeba digital foundry. Nejsou to hry jen od ubisoftu.

Moc her nehraju, letos to bylo jen pár letů v MSFS, Detroit, Gears 5, Destiny 2 a Division 2 a na Macbooku jsem dal chvíli i Borderlands 2, ano dostal jsem se k nim teprve teď.

Určitě chci dohrát Control, Shadow of the Tomb Raider, AC sérii od Origins, Watch Dogy, Horizon Zero Down, asi bych koukl na RDR2 a snad zkousnu first person pohled v Cyberpunku 2077. Těším se na Beyond Good And Evil 2… Ano půlka titulů je od Ubisoftu, navíc se chystá F2P hra spadající pod značku Division. Pokud to bude dobré, tak tam asi pár set neli tisíc hodin padne.

Rozhodně si nestěžuji na optimalizaci her od Ubisoftu, řekl bych že je to na velice dobré úrovni vzhledem k tomu co jejich enginy dokáží. To že hra žádá více výkonu neznamená že je to napsané zpraseně, může to znamenat že jednoduše potřebuje výkon k tomu aby mohla vytvořit vizuál, který dělá

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jakože Linux neumí vsync? :-) Nebo co nemá pořešené?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No spíše neumí díky zbastlenému vytváření oken pro aplikace.

https://unix.stackexchange.com/questions/182801/why-is-video-tearing-suc...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Nějak v tom linku nevidím zmínku o zbastleném (nebo jakémkoliv jiném) vytváření oken pro aplikace. Plus pořád jsem se nedozvěděl, který linux neumí vsync, samozřejmě že ho normálně umí.

Jinak jak souvisí nějaký link z roku 2015 s momentální realitou? Mainstreamové linuxové kompozitory jsou tearfree už roky, ať už nad X11 nebo Wayland (osobně mám ještě pořád X11, tak Wayland nemůžu říct z vlastní zkušenosti). Píšou to přímo i v té otázce, že už i tehdy bylo KDE tearfree aspoň rok, takže opravdu neumím říct, co by mohlo být přesně za problém. Projevuje se ti trhání na Linuxu v nějaké hře, nebo to někde někdo psal na internetu, že to Linux neumí, tak na tom něco bude?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak funguje X jsem si přečetl a přijde mi to zbastlený a navíc zaseknutý v čase. Ve světě Windows tohle není problém minimálně od W7, tj. 10 let.

Momentální realita je zrejmě úplně stejná jako v roce 2015, na tohle téma najdeš hromadu aktuálních dotazů a problémů (Ubuntu, Mint adt.). Hry na Linuxu nehraju, narazil jsem na to v prohližeči a při přehrávání filmů. Skrz nějaký fórum jsem se to snažil vyřešit, nic z toho nefungovalo a nebo to bylo příliš složitý.

Díky roztříštěnosti platformy je otázka jestli to něco jako Wayland vyřeší nebo ne.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To by asi sedělo, Windows Vista/7 jsou přesně ty verze, které přináší akcelerovaný kompozitor. On i ten Wayland pochází z roku 2008, i když použitelný je až tak od roku 2018. Stokrát větší hromadu aktuálních dotazů a problémů ale najdu i na Windows (např. že nezvládne nastartovat po běžné aktualizaci nebo cokoliv jiného, podobně triviálně řešitelné věci jako je trhání v prohlížeči, člověk by si řekl).

A tobě se to děje na jaké verzi distra, na jakém hardwaru? Když jsem byl schopný na firemních Phillipsech první den po nasazení dostat alergii na pixel orbiting, předpokládám, že bych to trhání už dávno zaznamenal, kdybych na něj trpěl.

Zase, v kontextu Steam Deck připomínám, že bude jeden hardware a nad ním jeden software, takže Valve si to bez problémů ohlídá, ať už SteamOS pojede nad X11 nebo Waylandem. Linux to prostě dávno umí (stejně jako Windows umí úplně normálně nastartovat po aktualizaci, byť přehršle vláken na fórech by mohly vyvolat odlišný dojem). Pokud bych si chtěl postěžovat na cokoliv ohledně Steam Deck zobrazování, tak mne napadá neOLED displej - říjnový novější model Switche OLED bude mít, předpokládám je to upgrade proti neOLEDu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Neběhalo mi to před lety s AMD APU (2 různý systémy) a neběží mi to ani teď s Intel NUC (Gemini lake tuším) - Mint, Ubuntu a podobně. Ubuntu 21.04 s Waylandem jsem nezkoušel. Před rokem jsem tam dal Windows a nemusím to řešit.

Linux už vše "dávno umí", akorát to nikde není moc vidět a problémy se řeší stahováním x balíčků za doprododu 5 zaříkávadel v podobě příkazů v každém kroku. Z toho co jsem četl mi přišlo, že to je jedna z věcí, kterou dlouho nikdo neřešil a která je stále problematická. Jinak souhlas, že si to asi Valve na 1 platformě ohlídá a není to Debian.

Co jsem četl různé OLED hate články typu https://www.mysmartprice.com/gear/dxomark-thinks-oled-displays-bad-for-y.... Dokud to nebude flicker free i při sníženém jasu jako dnešní monitory, nešel bych do toho.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jen pro jistotu - já nemám problém s tím, když někdo jiný chce používat Windows, OS je prostě jen nástroj. Já jsem přesedlal, protože některé moje úkony líp řeší (nebo vůbec nabízí řešení) tučňák než okna.

> Linux už vše "dávno umí", akorát to nikde není moc vidět a problémy se řeší stahováním x balíčků za doprododu 5 zaříkávadel v podobě příkazů

Stran příliš obecných tvrzení, moje zkušenost s uživateli Windows je zas taková, že "všechno prostě funguje" až do objevení problému a od té chvíle "to tak prostě je, s tím se nedá nic dělat". O tom, co má který OS lepší a co má který horší, bychom se asi mohli dohadovat dlouho, ale proto mi přijde super, že Deck je vevnitř celkem normální PC a každý si tam může nainstalovat a používat, co jen chce. A taky ten fakt, že je na výběr, a že si Valve vybralo ten default, jaký vybralo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Prosim te, kdyz jses jouda, tak to tu aspon nekric do sveta. Samozrejme, ze i na linuxu to jde bez tearingu, resilo se to v X-kach na urovni ovladace grafiky aspon teda u NVidie a jejich proprietarniho ovladace. Myslim, ze u AMD to bylo stejne, akorat s tim, ze i open-source varianta ovladace si s tearingem umela poradit. Akorat ten nepodarenej open-source ovladac pro GeForce od komunity to nezvladal, jenze, kdyz NVidia odmitala pro sve grafiky pomoct, tak to mela komunita tezke.

Wayland nepouzivam, ale pry tam funguje vsechno v defaultu, takze v tomhle se linux taky posunul. Dneska jsou pro hrace jedinou prekazkou DirectX, posledni vec, co drzi Windows v hernim prostredi nad vodou.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Otázkou je zda lidi chtějí hrát hry na 30FPS, vím že jsou tací kteří s tím nemají problém, ale chtějí jako trade off vysoké detaily. Což tady nehrozí.

Další problém je hratelnost. 7" displej, to je o chlup větší než telefon. Jak bude vypadat rozhraní hry? Třeba si tam budu chtít zahrát LOL nebo Dotu, WoWko... však tam člověk pořádně nic neuvidí.

Hry na takové zařízení budou muset dostat vlastní UIX aby bylo použitelné.

Daslší věc je výdrž. Pokud CPU pojede na 15W, s displejem, bezdrátem, pamětí atd... to bude mít 16-17W spotřeby... S 40Wh baterkou je to po 2,5 hodinách mrtvé. Proti tomu jsou tu mobily a tablety které vydrží daleko déle.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Údajně by to mělo mít i dock pro připojení k TV, ale bude se dodávat zvlášť, takže snad se brzy objeví cena včetně docku. Každopádně tohle se mi hodně líbí a k vánocům ho asi nedostanu, ale minimálně si Steam Deck objednám.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak ma to usb-c s power delivery a DP alt modom, takze dockovat sa to bude asi tymto stylom. Predpokladam, ze dock bude fungovat ako akykolvek iny usb-c dock, akurat vytvarovany presne pre konzolu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak snad to člověk připojí k monitoru pomocí USB-C, bude to mít napájené i včetně případného hubu v monitoru.

Jinak podobná zařízení se už dají dávno koupit. Je jich na trhu relativně dost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

vypadá to, že steam os změnil distribuci linuxu z debianu na arch linux

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na 15w slušné, bohužel úložiště v základní verzi je naprostá tragédie a vyšší a rychlejší kapacity jsou neskutečně přestřelené.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Kúpiš najlacnejšiu a keď bude málo dokúpiš disk. Čo som čítal tak má mať tiež M2 slot. Otázka bude len záruka pri otvorení takého zariadenia.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co přesně má společného záruka s otevřením zařízení?

V Evropě, ale i třeba v USA otevření zařízení neznamená ztrátu záruky. Záruka je daná zákonem a kryje výrobní vady, otevření zařízení nezpochybňuje výrobní vadu a právo zákazníka na její odstranění.

Prodejce by musel prokázat že vadu, kterou reklamuji jsem způsobil svým zásahem do zařízení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nikdy som niečo podobné neriešil tak preto som sa vyjadril neurčito :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak stačí znát své práva. Zákazník má právo na odstranění výrobní vady. Nikde v zákoně se nepíše nic o tom že zákazník nemůže zařízení otevřít, porušit "záruční" pečeť apod. Takže když prodejce začne klást podmínky které nejsou zákonem uvedené, tak jsou takové podmínky neplatné. Záruční podmínky, reklamační řád nejsou nadřazené zákonu a právo zákazníka nemohou jakkoli omezit.

Pěkný příklad jsou základní desky pro Intely a krytky socketu, na nich se píše že si to máš nechat a musíš to v případě reklamace mít. TO je sice hezké, ale

1: není to napsáno česky = zákon nepožaduje abych uměl cizí jazyk
2: není to funkční část výrobku ale transportní obal = při reklamaci není potřeba reklamovat zboží v obalu, stejně jako k reklamaci notebooku nemusím dodat třeba nabíječku, pokud právě nereklamuji nabíjení.

Tohle je právě chyták na ty co neznají svá práva. U nových věcí se navíc předpokládá že pokud dochází k reklamaci do půl roku, byla závada přítomná už v době koupě, to se má, pokud už to dokonce neproběhlo, prodloužit na jeden rok od koupě. Znamená to že důkazní břemeno v té době bude vždy na prodejci, který by musel prokázat že tam reklamovaná závada v době prodeje nebyla a že za vadu může zákazník.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A nenapadlo vás, že to není napsané česky protože to není zpráva určení pro české zákazníky? Ale je to zpráva pro zákazníky ze zemí, kde neexistuje zákonná záruka tak jak ji známe z ČR, ale pouze záruka daná dobrovolnou dohodou mezi kupujícím a prodávajícím?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Stejná instrukce je ovšem napsaná v manuálu. Českém manuálu, česky. Setkal jsem se s případem, kdy prodejce odmítal reklamaci argumentovanou "výrobce mi to nepřijme", což ale zákazník neřeší, záruku mu poskytuje prodejce, nikoli výrobce.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Další věc třeba je že ti odmítnou reklamaci výrobku protože je poškozený uživatelem, že tím přijdu o záruku, ale ono to není pravda. Pokud to co reklamuji nesouvisí s poškozením které jsem způsobil, tak je to pořád výrobní vada.

Měl jsem například laptop kde se mi podařilo "odejít" s připojeným UTP kabelem, z konektoru to vylomilo dva piny a nefungovala síťovka = poškozené zařízení, někdo na to řekne okamžitě = ztráta záruky. Přitom to není pravda, na tom laptopu popraskaly plasty kolem pantů displeje, poslal jsem to na reklamaci s tím že reklamuji popraskané plasty, za jejich popraskání vylomené piny v síťovém konektoru njinak nemohou. Servis normálně plasty vyměnil v rámci záruky a jako vyžádanou placenou opravu mi vyměnili i ten konektor.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak zrovna krytka socketu je celkem blbý příklad - deska bez krytky je v podstatě netransportovatelná (na LGA bez krytky nebo osazeného CPU se stačí křivě podívat a už je ohnutý pin)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Přinesu to prodejci, při přijmu koukne, klidně nafotí piny že nejsou poškozené a hotovo. Co s tím potom dělá není můj boj, já předal zboží bez viditelného poškození, reklamoval jsem nějakou vadu a on je povinný tu vadu odstranit. Že to bude posílat třeba výrobci a ten bude tu krytku požadovat… já s tím nemám nic co do činění.

Nedávno se mi stalo že jsem něco reklamoval u obchodníka a asi po 14 dnech se mi ozval někdo z autorizovaného servisu, že na mne mají nějaké otázky v rámci té reklamace. Tak jsem je poslal k šípku ať mě neotravují že s nimi nemám žádný smluvní vztah a pokud něco potřebují ať se obracejí na prodejce u kterého jsem reklamaci uplatňoval..

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Sice tam bude M.2 slot, ale jednak to bude formát 2230 (který je pro SSD dost netypický - hodně krátký), jednak to údajně bude někde v hlubší vrstvě, nebude tam slot volně dostupný hned po oddeklování.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

SSD ve velikosti 2230 jsou běžně dostupné do velikosti 1TB (čtení 2300MB/s, zápis 1800MB/s)
např. zde - https://www.mironet.cz/pevne-disky-a-ssd/interni-disky/ssd+fc30315/?pn11...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Toto jsem si hned v pátek našel taky a souhlasím, že je. Pro mne je v tom dost zásadní rozdíl - jeden model od Toshiby/Kioxie jsem nepovažoval za "běžně dostupné", když pro 2230 jsou takto čtyři varianty a pro 2280 jsou jich doslova stovky. Přechod z "běžně dostupné v našich eshopech" na "musím zkusit pohledat na Ebayi" je v případě formátu 2230 otázka jednoho manažerského rozhodnutí, protože je jen jeden model od jednoho výrobce.

Ale ano, kdyby si člověk chtěl udělat upgrade úložiště v Decku, tak půjde a tohle jediné v Česku dostupné 1TB M.2 2230 SSD si koupí, v tom se shodneme.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

...výrobců i modelů je více - např. Western Digital SN520 (resp. SanDisk řada SDAPTUW), Western Digital SN530, či Micron řada 2100AI(AT)

PS: Kioxiu jsem si nedávno pořídil do systému s Raspberry Pi CM4

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

OK, aspoň že se tady dá koupit víc než jen ten jediný model.

K tomu RPi se M.2 SSD připojuje jak? Na to mají nějaký shield nebo je to prostě přes USB redukci?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

USB redukci nebrat... používám RPi Compute module 4 se základní deskou (shodná velikost jako u standardního RPi 4), která má slot M.2 M-key na PCIe (+ samozřejmě MIPI CSI a DSI, HDMI, GbE, GPIO40, microSD)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Neexistují externí disky? Ten externí disk jde navíc použít s vícero zařízeními. A pro hraní specifických her to může být dostatečná kapacita.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak stačí ten NVMe disk vyměnit, nebo přidat rychlou microSD kartu

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Která microSD karta má třeba 400-500MB/s sekvenčně? Což je pořád málo proti NVMe ale i proti kdejakému mobilu za pár tisíc které dosahují vyšších rychlostí

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ten microSD slot je vyspecifikovaný na UHS-I, takže velmi rychlé karty mají smůlu a ty "UHS-I rychlé" nebudou o moc lepší než to eMMC v základním modelu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Achjo, zase promarněná příležitost, tam by skvěle seděl nějaký ARM s 12x ALU a 3072-bit SVE2 instrukcemi :(

Místo toho je tam dinosaurus od AMD, který je zastaralý a nikdo to stejně chtít nebude, navíc Nintendo Switch je lepší, protože je to Nintendo a má i ARM!

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Chybí ti tam 5G mRNA grafika.
...a programovat se bude kruhově přes meteorologickej radar ;)

oh wait https://diit.cz/sites/default/files/samsung_rdna_2_soc.jpg
Náhoda? Nemyslím si.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ASCIIho na tebe, plantážníku! Dělat si šoufky z uber duper ALUARM.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

> a nikdo to stejně chtít nebude

a preto sa prijímajú objednávky na Q3 2022, lebo plánované výrobné kapacity pre tento model na Q4 2021, Q1 2022 aj Q2 2022 sú už po 3 dňoch vyčerpané. Takže to asi chce (skoro) každý a nie nikto.

Holt treba sa zmieriť s tým,

Visty byly omyl, přiznává Microsoft. Windows 7 mají vše napravit
30. 10. 2008
„Nejlepší technické řešení nefunguje pokaždé,“ říká Julie Larsonová-Greenová, vice prezidentka Microsoftu, která dohlíží na vývoj Windows 7. Jako příklad uvedla souboj videokazet Betamax a VHS na přelomu 70. a 80. let, který vyhrál technicky méně dokonalý systém VHS.
http://www.itbiz.cz/microsoft-predstavil-windows-7

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Otázka je kolik lidí to vyzkouší a vrátí, kolik si jich to nechá, ale hlavně… S jakými prodeji to plánovali? Naplánovali 10 tisíc na launch a dalších 5 tisíc měsícně a sešlo se jim 30 tisíc objednávek od fandů takových zařízení a tím se vyčerpal potenciál nebo toho plánovali milion na launch a každý další měsíc další milion A najednou mají 20 milionů objednávek?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Za první hodinu a půl od otevření dostali 100k předobjednávek, pak si opravili data leak a od té doby se neví. Ani bych se nedivil, kdyby se od pátečního večera doteď sešel milion předobjednávek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Za me teda ten Steam Deck drahej a nejlevnejsi verze je nejaka parodie na "jako" konzoli. Tohle bude spis pro nadsence do hightech nez pro hrace.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ty čekej a mlč

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

S jakým operačním systémem je SteamOS 3.0 kompatibilní? Pokud vím, tak OS pro hry jsou Windows (PC / Xbox) a *BSD (Playstation), vše ostatní je minorita. Pokud není jejich OS kompatibilní s jedním z nich, bude to vyžadovat spoustu práce (portace na další platformu), ne?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.